FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
01.12.2024 klo 02:53:37 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook & Twitter

Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 [2]

Kirjoittaja Aihe: Liian totiset valmentajat  (Luettu 6399 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Matthias Sindelar

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Jamo, Tuco, Jorma

Vastaus #25 : 27.07.2010 klo 10:47:31

Täällä valmennetaan tällä hetkellä juurikin näitä murkku/teini-ikäisiä d13 sarjassa. Ennen, kun pelaajia oli treeneissä parhaimmillaan yli 20 ja yksi tai kaksi valmentajaa paikalla, joutui huutamaan lähes joka treeneissä. Jossakin vaiheessa alkoi sitten itselläkin tökkimään toi ja aloin miettimään mistä tämä johtuu. Muuta syytä tähän en oikeastaan löytänyt, kuin oman laiskuuden osallistua joka tapahtumassa jokaiseen pelaajaan 100%. Henkilökohtaisesti puhumalla ja etenkin tuntemalla pelaajan ja osaamalla puhua tälle sillä tavalla jolla tämä maailman näkee, pääsee paljon parempaan loppu tulokseen kuin huutamalla kollektiivisesti kaikille. Toki vielä tässä prosessissa ollaan alkutaipalella, ja välillä huutaminen ottaa vallan, joka sitten taas jälkikäteen harmittaa vietävästi.

Missään vaiheessa en kuitenkaan ole huutaessa kritisoinut yksittäisiä pelaajia muiden edessä, lähinnä pyrkinyt ohjaamaan ja sitten koko porukkaa herätellyt. Tässäkin asiassa toki toisenlainen tapa olisi varmasti parempi, jos/kun osaisi laittaa pelaajat pohtimaan itse omaa  motivaatiotaan ja tavoitteitaan ja näiden kytköstä omaan käytökseen joukkueen tapahtumissa. Hauskaa saa toki pitää, muttei toisten kustannuksella tai muuten huonolla käytöksellä.

Yksi omaa tekemistä kehittävä huomio on myös se, ettei tuon ikäisiin oikeastaan enää huutaminen paljoa tehoa. Useammin, kun olen vielä sortunut ääntä korottamaan, niin vastaukseksi tulee; älä keuhkoa, ei meillä kuulossa ole vikaa. Tärkeämpää kuin äänen voimakkuus, on se mitä sanoo ja miten. Auktoriteetti tuon ikäisiä kohtaan tulee hankkia juuri omalla asenteella, tietotaidolla opetettavasta asiasta ja huumorilla. Teini-ikäisiä ei missään nimessä tule kohdella alentavasti, muttei näiden tarvitse antaa hyppiä silmillekään. Erittäin tärkeää on pystyä perustelemaan omat komennot ja ohjeet, ja osoittaa niistä olevan hyötyä, ja ettei harjoitteita ym. tehdä vain harjoittelun vuoksi, vaan että niillä kaikilla on jokin pidempi aikainen tavoite, johon pyritään.

Yksi valitettava piirre toki tuon ikäisillä vielä on. Tuon ikäisillä, kun motivaatio alkaa toivottavasti olemaan jo kohdillaan, ja fysiikka kehittyy, niin yhteenottoja alkaa myös tapahtua entistä enemmän. Kun henkinen kehityson samaan aikaan kovimmillaan, voi näistä tulla suuriakin ongelmia joukkueen henkilökemiaan. Näissä tapauksissa olen pyrkinyty puuttumaan asioihin saman tien ja varsin dramaattisesti. Ensimmäisestä kaverin epäonnistumisen pilkkaamisesta suoraan treeneistä pihalla, puhumattakaan käsiksi käymisestä, josta viikon tai kahden huili kaikesta joukkueen tekemisestä. Jos taas molemmat osapuolet ottavat suullisesti yhteen, niin tällöin seurataan hetken pystyvätkö itse selvittämään välinsä -> osa henkistä kasvua, jota myös pyritään edesauttamaan. Toki molempien kanssa keskustellaan tilanteesta myös henkilökohtaisesti, ettei ketään aleta isommalla porukalla syrjiä...

Asiapuhetta ja hyvää analyysiä omaan tekemiseen valmennuksessa (ja kurinpidossa). Itse valmennan juuri samaa ikäluokkaa ja olen huomannut, että juuri murrosikäisille on paras se aikaisemmista ikäluokista tuttu valmentaja. Uuden koutsin heittäminen tähän ikäluokkaan olisi silkkaa hulluutta. Oma metodini on henkisellä puolella pitää homma kaveripohjalla ja välttää kaikkea räyhäämistä ja huutoa, sillä sitten kun sen kerran "kilahtaa" ja käyttää myös muuten kiellettyinä olevia kirosanoja ovat myös murrosikäiset (joista osa alkaa olla itseä isompiakin) hiljaa - ja seuraavissa treeneissä tehdään kiltisti taas hommia. Sitten onkin aika antaa positiivista palautetta hyvistä treeneistä...

Poissa Poissa

Vastaus #26 : 10.08.2010 klo 07:03:43

Teini-ikäiset vielä mitään. On olemassa alle 10v poikien valmentajia, jotka huutavat kurkku suorana virheistä turnauksissa. Eräs junnuvalkku, joka on jo yleinen vitsi huutamisestaan. Saa aika tehokkaasti joukkueensa pojat sekaisin karjumalla kitapurjeet heiluen pojille virheistä. Saas nähdä millon uskaltavat tehdä itsenäisiä ratkaisuja. "Apua, entä jos en onnistu? Tulee varmasti huutoa".

Toki tällä keinolla voisi saada tehokkaasti aloittelevat pojat jättämään harrastuksensa. Eivät ole taakkana joukkueessa, kun taistellaan verenmaku suussa nappulaliigassa viimeiseen veripisraan. No Pain No Gain :D
äägee

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: GrIFK, CFC ja IFKM

Vastaus #27 : 14.08.2010 klo 00:01:28

Omasta puolestani voin sanoa, että me keskityttiin jalkapalloon sillonku treenit/matsit oli. Murkkuikäsiä vittupäitä oltiin sit pääasiassa koulussa. Itselleni tuohon aikaan tärkein asia elämässä oli jalkapallo, joten en edes pysty käsittämään miten joku voi perseillä futistreeneissä :D
Vahva sama tähän. Itsekin olen miettinyt suorittavani jonkun tutkinnon tänä syksynä kun on vähän liiankin paljon aikaa tarjolla. Itseltänikin löytyy paljon huonoja kokemuksia valmentajista: jotkut eivät ymmärtäneet futiksesta mitään, toiset eivät osanneet pitää kuria, ja niitä raivoavia psykopaattejakin sattui kohdalle silloin tällöin.

Täytyy tosin myöntää että omassa joukkueessani (josta halusin pois, mutta josta minusta riippumattomista tekijöistä johtuen en päässyt...) oli myös näitä pellejä pelaajien joukoissa jotka ainoastaan perseilivät. Hyvin turhauttavaa. Näiden sekoitus (pellet + paskat valkut) johti omaan lopettamiseeni, josta itse asiassa olen edelleen katkera. Niin kuin sinäkin sanot: oli käytännössä vain jalkapallo!
ohimo

Poissa Poissa

Vastaus #28 : 14.08.2010 klo 01:50:47

Teini-ikäiset vielä mitään. On olemassa alle 10v poikien valmentajia, jotka huutavat kurkku suorana virheistä turnauksissa. Eräs junnuvalkku, joka on jo yleinen vitsi huutamisestaan. Saa aika tehokkaasti joukkueensa pojat sekaisin karjumalla kitapurjeet heiluen pojille virheistä. Saas nähdä millon uskaltavat tehdä itsenäisiä ratkaisuja. "Apua, entä jos en onnistu? Tulee varmasti huutoa".

Toki tällä keinolla voisi saada tehokkaasti aloittelevat pojat jättämään harrastuksensa. Eivät ole taakkana joukkueessa, kun taistellaan verenmaku suussa nappulaliigassa viimeiseen veripisraan. No Pain No Gain :D

Kyllähän noita riittää, tänään taas kuuntelin, kun kentän toisella puoliskolla pistettiin tulevaa futajaa maan rakoon. En voi käsittää miten 10v vanhemmat suostuu laittamaan lapsensa tuollaiseen sairaaseen rääkkiin. En tunne joukkuetta, mutta jos siellä nyt sattuisi olemaan potentiaalinen Litmanen, niin varmasti vaihtaa lajia ennen B ikää.
rukkanen

Poissa Poissa

Vastaus #29 : 14.08.2010 klo 17:28:51

Joopajoo, tänään Loviisassa 11-vuotiaiden turnauksessa Hongan (!) valmentaja keskittyi sekä tuomarin että omien pelaajiensa haukkumiseen. Vaikka pojat tekivät maalin, oli palaute luokkaa "Pekka [nimi muutettu], ei noin, palloa laitaan näissä!"

Ymmärrän toki, että suurseurassa junnuilta vaaditaan paljon, mutta tuo palautteen antotapa jätti kyllä aika hölmistyneen olon itselleni. Ylivoimaisesti suurin osa palautteesta tuli muodossa "Ei x, tehkää näin". Oma käsitys on se, että tällä tavalla pitäisi asioita ilmaista vain ääritapauksissa. Voin vain kuvitella, miltä pojista itsestään futaaminen tuntuu, kun valmentajan palaute on tehdyn maalin jälkeenkin tällaista. Ja tuomarille huutelu nyt on asiatonta aina, etenkin tämän ikäluokan peleissä.
Conderos

Poissa Poissa

Vastaus #30 : 07.09.2010 klo 15:31:11

Näitä tosiaankin on. Tänä kesänä alle 10v turnauksissa kuultua: "SIIS TÄH, MITEN SÄ VOIT TYRIÄ TOSTA!",  "ei jumaliste, JANI [nimi muutettu] MITÄ SÄ TEET?!" jne.

Toinen asia, vieläkin näkee että joku pikkuronaldo pelaa lähes/jopa koko pelin. Taitaa jollekkin olla aika tärkeää voittaa joku 8-9 vuotiaiden peli ::)
Jortsukka

Poissa Poissa

Vastaus #31 : 07.09.2010 klo 18:11:05

Samoin mielestäni vähän loukkaavaa kun valmentaja huutaa "molari hei" tai "punakenkänen hei". Siis oikeasti, kyllähän valmentajan nyt pitäisi pojat nimeltä edes tietää, vaikkei tuntisi.

Häme/Pirkanmaa alueella vaikuttaa eräs valmentaja joka on kyllä niin paha kaveri, että uskon tuon tuhoavan kyllä todella monen juniorin innostuksen jalkapalloon. Tämä siis alle 10-vuotiaidenkin kohdalla.
hyvä kutina

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: JJK

Vastaus #32 : 07.09.2010 klo 18:13:22

Laitappa seuralle viestiä tuosta valkusta, turha junnujen uria on paskoa ella 10 vuotiaana.
kosmi

Poissa Poissa

Vastaus #33 : 20.09.2010 klo 19:59:33

Yksi asia, jota en itse millään pysty ymmärtämää, oikeastaan millään tasolla, ovat nämä valmentajat jotka mollaavat tuomareita(omien pelaajien lisäksi.) Viikonloppuna olin katsomassa -00 ja -01 turnausta, ainakin kahden pelin jälkeen pelinohjaaja tuli ottelun jälkeen kyynel silmässä pois kentältä. Itse valmentelen C-junnuja enkä sielläkään ymmärrä valmentajia jotka jaksavat vaahtoa tuomarilla kun heitto menee väärään suuntaan tai joku vapari jää viheltämättä. Mutta siis vielä vähemmän näitä jotka vaahtoavat pienten junnujen turnauksessa, pelinohjaajille. Ennen näitäkin turnauksia joukkueille ilmoitetaan, että turnauksessa toimii pelinohjaajia, joten ymmärrystä pyydetään. Joiltakin ei sitä vain tunnu irtoavan. Muilla kokemuksia tälläisesta?
rukkanen

Poissa Poissa

Vastaus #34 : 20.09.2010 klo 21:37:42

Yksi asia, jota en itse millään pysty ymmärtämää, oikeastaan millään tasolla, ovat nämä valmentajat jotka mollaavat tuomareita(omien pelaajien lisäksi.) Viikonloppuna olin katsomassa -00 ja -01 turnausta, ainakin kahden pelin jälkeen pelinohjaaja tuli ottelun jälkeen kyynel silmässä pois kentältä. Itse valmentelen C-junnuja enkä sielläkään ymmärrä valmentajia jotka jaksavat vaahtoa tuomarilla kun heitto menee väärään suuntaan tai joku vapari jää viheltämättä. Mutta siis vielä vähemmän näitä jotka vaahtoavat pienten junnujen turnauksessa, pelinohjaajille. Ennen näitäkin turnauksia joukkueille ilmoitetaan, että turnauksessa toimii pelinohjaajia, joten ymmärrystä pyydetään. Joiltakin ei sitä vain tunnu irtoavan. Muilla kokemuksia tälläisesta?

Eipä tule äkkiseltään mieleen montakaan turnausta, joissa tällaiseen ei olisi törmännyt. Ei siinä ihan loppuun asti ole hommaa ymmärretty, jos tuommoisiin asioihin valmentajalla on aikaa puuttua. Itsellä ainakin on ihan tarpeeksi töitä siinä, että saa annettua pelaajille palautteen onnistumisista kentällä.
BorisC

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: MyPa, Purha

Vastaus #35 : 20.09.2010 klo 21:40:56

Näitäkin valitettavasti löytyy. Ei siinä, etteivätkö kentän laidan sankari-isät tarpeeksi karjuisi muna vinossa, niin saati nämä idioottimaiset valmentajat jotka päättävät haukkua pelinohjaajan lyttyyn, tai vaihtoehtoisesti huutavat kuin hinaajat kuin yksin peliä viheltävä tuomari näyttää jonkun sivurajaheiton väärin. Jopa alle kymmenen vuotiaiden pelissä valmentajat, joiden kanssa tekee tiukkaa jo edes myllyjen välttäminen, ovat kyllä ihan uskomatonta paskaa.
Sutemi

Poissa Poissa

Vastaus #36 : 21.09.2010 klo 08:36:54

Tuomarina ollessani näin paljon erilaisia valmentajia lapsilla, ja mielestäni siinä myrkytetään hyvin pelaamisen henki jos valmentaja rähjää kenelle hyvänsä, oli sitten oma pelaaja tai tuomari. Kyllä sen näki että jos oli sellainen hyvä meno valmentaja, niin se välittyi pelaajillekin. Usein ne kovasti stressaavat valkut lapsilla eivät saa aikaan puoliakaan mitä "menkää ja pelatkaa kiva peli" valkku...
Atmosphere

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Man Utd, Notts Co., Hirsilän Pyrkivä, Daltonit,

Vastaus #37 : 21.09.2010 klo 09:18:40

MItäs sitten tehdään kun pelaajat erikseen pyytävät että valmentajan pitää huutaa ja "elää pelissä mukana" sielä kentän laidalla?
Näin meidän joukkueessa kävi kun erehdyin olemaan hiljaa muutaman pelin.
hyvä kutina

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: JJK

Vastaus #38 : 21.09.2010 klo 15:31:40

Toissa v-loppuna olin katsomassa kortteliliigan pelejä ja kyllä itseäkin ihmetytti kuinka jotkut, erityisesti vanhemmat voivat huutaa pelinohjaajalle. Itsellä on kokemusta näistä nuorimpien peleistä, ja se ei oikeasti ole helppoa nähdä kumminpäin se heitto menee koska useimmiten kaikki pelaajat ovat pallon ympärillä. Toivoisi näiltä valittajilta hieman parempaa käytöstä, pelinohjaajat ovat kuitenkin tekemässä tärkeää työtä suomalaisen futiksen eteen.

Poissa Poissa

Vastaus #39 : 22.09.2010 klo 09:04:07

Tähän ketjuun sopisi kai tiivistelmä nykyaikaisesta aivotutkimuksesta ja oppimisesta:

-Oppiminen on (myös) emotionaalinen prosessi (affektiivinen neurotiede)

-Positiiviset emootiot luovat motivaatiota ja parantavat oppimista

-Stressi ja negatiiviset emootiot heikentävät oppimista

-Sisäinen motivaatio ruokkii oppimista (kannustava ohjaus), ulkoinen motivaatio (käskyttäminen, virheitä korostava ohjaus) rajoittaa sitä

Oppimisen ja luovuuden kannalta hyvä oppimisympäristö

Rohkaisee kyseenalaistamaan
   Tukee vapautta yhdistellä erilaisia asioita (interdisciplinarity)
   Luo positiivisen tunneilmapiirin
   Rajoittaa stressiä
   Tukee oppijoiden sisäistä motivaatiota

Mielestäni aika hyviä pointteja valmennusilmapiiriä mietittäessä.

Sivuja: 1 [2]

Siirry: