Ei jaksa uutta topicia spämmätä pystyyn, joten kirjoitampa tänne miniraportin Tallinnan reissustani. Otteluna oli siis tiistainen Mestarien liigan ensimmäisen karsintakierroksen toinen osaottelu Levadian ja pohjoisirlantilaisen Crusadersin välillä. Ensimmäinen kohtaaminen oli päättynyt maalittomaan tasuriin ja tiukkaa vääntöä oli jälleen luvassa. Tallinkin viimeinen paluulaiva lähti 22:30, joten mahdollinen jatkoaika olisi vetänyt aikataulun tiukoille. Näin ollen toivoin tavallistakin enemmän että ottelussa nähdään maaleja.
Levadian ultrien tagi stadionin läheisellä Kitsekülan junaseisakkeella.Ottelu pelattiin A. Le Coq Arenalla, mikä johtunee siitä, että Kadriorg Staadionilla järjestetään tällä viikolla yleisurheilun U23 EM-kisat. Levadia kuitenkin pelaa Meistriliigan ottelunsa Kadriorgissa, eikä Crusaderskaan niin kiimainen vastustaja ole, että yleisöryntäys olisi ollut oletettavissa. Itse en koskaan aikaisemmin ollut käynyt A. Le Coq Arenalla, eikä Kadriorg Staadion herätä juurikaan positiivisia muistoja, joten
ottelupaikalle. Tulin paikalle jalan, kävelyä vanhasta kaupungista tuli noin 2,5 km. Arenan ympäristö on aika kolkkoa, joten suosittelen saapumaan paikalle vasta juuri ennen ottelun alkua. Itse olin paikalla vähän liiankin hyvissä ajoin.
A. Le Coq Arenan katsojakapasiteetti on 9 692. Etuvasemmalla lähinnä harjoituskentältä näyttävä Sportland Arena, jolla kuitenkin pelataan myös Meistriliigan otteluita.Kuva Arenan sisäpuolelta.Ostin lipun etukäteen netistä hintaan 10€. Hinta oli sama myös portilla. Eipä taida olla kovin yleistä tuo nettilippujen osto, sen verran ihmetteleviä katseita sain sisäänkäynnillä. Portilta tuli poistettua Levadian kaulahuivi omiin kokoelmiin. Lipussani ei lukenut mitään katsomoa, joten olin hetken ymmälläni mistä portista tulisi suunnata sisälle. Tämä sujui kuitenkin ongelmitta lipunmyyntikojun viereisestä portista. Arenan sisätilat olivat lämmitetyt, mistä ehdottomasti plussaa. Kioskituotteita en ostanut, mutta Ale Coq virtasi UEFA:n määräyksistä huolimatta (vai stadionilla erityislupa?
) ja valkosipulileipätikut (onko näille joku nimi?) näkyivät tekevän kauppansa.
Siirryin nopeasti katsomoon tsiigailemaan hyvää istumapaikkaa pääkatsomon vastakkaiselta pitkältä sivulta. Yläkatsomo oli suljettu (vaikka kyllä sinne ottelun aikana porukkaa siirtyi), mikä oli huono asia koska katto peitti alakatsomon todella heikosti. Kaikki penkit yläriviä lukuunottamatta olivat märkiä ja ottelun aikana tuuli kasteli myös yläriviltä. Siinä kun istui sateessa tyhjällä stadionilla Levadian huivi kaulassa ja odotteli pelaajien tulevan lämmittelemään tuli kieltämättä japanilaisturisti fiilis
.
Champions Leaguen tunnari kaikui komeasti.Levadian kannttajajoukko oli pieni, noin kymmenen henkeä, mutta hyvää kannatusta ottelun alusta loppuun. Myös tuularit elivät vahvasti ottelussa mukana. Crusadersin charterilla tuli kiitettävästi kannattajia Pohjois-Irlannista, mutta äänenkäytössä eivät pärjänneet virolaisille. Katsojamäärä ei ollut kummoinen, arviolta reilu 500.
Itse
ottelu eteni odotetusti Levadian hallinnassa, eikä Crusadersin nopea maali vastahyökkäyksestä ainakaan kasvattanut Crusadersin halua pitää palloa. Levadia sai pian tasoitettua pelin hienolla Siim Lutsin vapaapotkumaalilla, mutta useista hyvistä paikoista huolimatta enempää maaleja ei nähty. Näin lopputuloksella 1-1 Crusaders selviytyi toiselle kierrokselle, jossa se kohtaa albanialaisen Skënderbeu Korçën.
LE-VA-DI-A!