FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
25.09.2018 klo 00:02:19 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!

Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org
Sivuja: 1 ... 154 [155] 156

Kirjoittaja Aihe: Suomalainen juniorivalmennus tarvitsee ryhtiliikettä  (Luettu 367087 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Jortsukka

Poissa Poissa

Vastaus #3850 : 22.08.2018 klo 21:00:57

Ensin pitäisi tietää mitä tarkoittaa taktiikalla. Onko kyseessä siis joukkuetaktiikkaa, vaiko pelitaidollisia asioita. Sitten pitäisi tietää onko seuralla joku selkeä pelitapa, johon pitäisi pelaajia kasvattaa.

Jos tarkoitetaan nyt siis pelitaitoa, ns. yksittäisen pelaajan ymmärrystä pelistä ja tavasta pelata jalkapalloa, niin silloin opettaisin niitä paljon. Ne olisi hyvä johtaa:

a) ensin pelin lainalaisuuksista(esim. miten tuen pallollista pelaajaa, jotta pystymme pitämään pallon tai mitä puolustettaessa pitäisi kentällä havainnoida)
b) seuran tavasta pelata
c) joukkueen tavasta pelata

ja sitten vielä yksi jos on vähän vanhemmista kyse:

d) vastustajan tavasta pelata

Mielestäni vielä 15-vuotiaanakin tärkein kohta on tuo A. Eli opettaa pelaajia havainnoimaan, ymmärtämään, tekemään johtopäätöksiä ja toteuttamaan jähtöpäätöksen jälkeen asioita.
mieskone

Poissa Poissa

Vastaus #3851 : 22.08.2018 klo 21:19:25

Tämä on ehkä typerä idea, mutta pitäisikö pienissä junnuissa(alle 15) pelata eka puoliaika 7-7 ja tokoa 11-11.  Ja pienillä seuroilla sitten eka erä  hjk-palloilijat , hjk-palloilijat ja toka HJK- palloilijat&palloilijat. Näin näkisi sekä pelaajien yksilölliset kyvyt sekä joukkuetaktiikan.
hansel

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: 77,hjk,lfc,barca,

Vastaus #3852 : 24.08.2018 klo 22:31:58

Ensin pitäisi tietää mitä tarkoittaa taktiikalla. Onko kyseessä siis joukkuetaktiikkaa, vaiko pelitaidollisia asioita. Sitten pitäisi tietää onko seuralla joku selkeä pelitapa, johon pitäisi pelaajia kasvattaa.

Jos tarkoitetaan nyt siis pelitaitoa, ns. yksittäisen pelaajan ymmärrystä pelistä ja tavasta pelata jalkapalloa, niin silloin opettaisin niitä paljon. Ne olisi hyvä johtaa:

a) ensin pelin lainalaisuuksista(esim. miten tuen pallollista pelaajaa, jotta pystymme pitämään pallon tai mitä puolustettaessa pitäisi kentällä havainnoida)
b) seuran tavasta pelata
c) joukkueen tavasta pelata

ja sitten vielä yksi jos on vähän vanhemmista kyse:

d) vastustajan tavasta pelata

Mielestäni vielä 15-vuotiaanakin tärkein kohta on tuo A. Eli opettaa pelaajia havainnoimaan, ymmärtämään, tekemään johtopäätöksiä ja toteuttamaan jähtöpäätöksen jälkeen asioita.
Seuralla ei yhtenäistä pelitapaa ainakaan vielä. Hyviä pointteja sinulta 👍 pelipaikkakohtaisesti oman pelitavan mukaan kiinnitettävä huomiota tuohon a ja b kohtaan
Lenko

Poissa Poissa

Vastaus #3853 : 25.08.2018 klo 07:48:24

Jortsukalta hyviä pointteja. Minusta taktiikan ottaminen mukaan harjoitteluun ei ole muusta oppimisesta pois. Melkein minkä tahansa harjoiteltavan asian saa halutessaan sidottua joukkuetaktiikkaan ilman, että muut opetettavat asiat kärsivät. Taktiikka on vain ikään kuin sidos taustalla, joka liittää harjoituksessa yhteen havainnoinnin, liikkumisen, peliasennon, päätöksenteon, teknisen suorituksen, jne. Tämä vaatii tosin valmentajalta sitten jo keskimääräistä enemmän valmistelua, perehtymistä ja ymmärrystä. Helpompi on heittää pallo pojille neliöön ja peluuttaa höynää. Jos haluaa pätevyyden tunteen, voi sanoa höynää rondoksi ja puhua tauotta ekkonosta.
Snoopy

Poissa Poissa

Vastaus #3854 : 25.08.2018 klo 09:59:44

Ei taktiikan opettamisessa mielestäni ole mitään vikaa, ei missään ikäryhmässä, mutta se tulee tehdä oikeassa suhteessa. Liian usein näkee valmentajan vetävän taululla taktisia kuvioita liian nuorille, vain murto-osa jää päähän ja sen ajan olisi tullut käyttää itse harjoitteluun. Muutenkin istuttaminen nuorissa on täysin turhaa. Taktiikkaa kuitenkin tulee opettaa harjoitusten ohella itse harjoituksella. Valmentajan itsensä tulee nähdä taktinen onnistuminen harjoituksessa, esimerkiksi alueellinen eteneminen haluamalla tavalla tai prässin purkaminen tietyllä tavalla. Asioita ei tarvitse puheella jauhaa pelaajan päähän vaan pelaajan tulee sisäistää asiat harjoittelun kautta jolloin ne tapahtuvat automaattisesti.

Ryhtiliikettä tukemassa...¨
Pystyisittekö laittamaan minulle toimivia harjoitussuunnitelmia ensi vuonna 15 vuotta täyttäville pojille?
En haluisi tehdä kaikenlaisia virhearvioita tai hukata hetkiä tuona tärkeänä vuonna ennen Bhen siirtymistä.
Etsisin vastauksia montako taktista uutta juttua voi opettaa vuoden aikana ja montako erilaista harjoitetta pojat ehtivät omaksumaan vuoden aikana niin että opeteltava asia menee perille.
Itse viimeisen vuoden aikana opetin systemaattisesti yhden taktisen asian per kuukausi ja huomasin jo kolmannen kuukauden jälkeen ettei ensimmäisen kuukauden asiaa ollu omaksuttu kunnolla ja asiat olivat jo unohtuneet... Tämän jälkeen on jatkunut epävarmuus siitä millaista sisältöä ja miten 14-vuotiaita tulisi opastaa taktisiin hienouksiin....

Luotteko kaiken uuden taktisen opettamisen oman pelitavan opettamisen yhteyteen vai ovatko taktiset asiat irrallisia ja välillä poikkeavat omasta pelitavasta?

Itse olen käynyt Ekkono koulutuksen läpi ja saanut siihen "virikkeitä" useiden vuosien ajan. Ekkonon yhtenä isona ajatuksena on, että kun asia on kerran opittu ei siihen enää palata vaan siirrytään seuraavaan. Tätä voi noudattaa vain jos a) asiat on osattu opettaa kunnolla ja oikein sekä b) pelaajan taitopohja on sellainen, että hän voi omaksua opetettavan asian kunnolla oppiakseen sen kunnolla. Itse olen vuosien aikana oppinut, etten osaa opettaa niin hyvin kuin tulisi. Vuosi vuodelta olen "vähentänyt" painotusten määrää, että pelaajat oppivat asian kunnolla. Jo pelkän peruspelaamisen opettaminen vaatii aikaa ja panostusta kunnolla.

Ehkä pitäisi kysyä kuinka monta taktista asiaa tulee pelaajille opettaa missäkin iässä. Riittääkö valmentajille taktiikaksi 8v8 peleissä pallon hallinta?
Olen jo omalla pelaaja ajallani oppinut, että ennen peliä kerrottiin puolustus ja hyökkäysteemat. Ennen harjoitusjakson alkamista kerrottiin teemat mitä harjoitellaan. Kun valmentajat miettivät, niin kuinka monta teemaa teillä on per harjoitusjakso tai peli, niin usein kun kuuntelee valmentajia niin pelissä käydään läpi useita tapoja edetä, prässätä sekä puolustaa. Jos tuo kaikki + monta muuta on koetettu harjoitusjaksolla opettaa, niin onko varmasti tarpeeksi?
Jos asia opetellaan kunnolla, niin se ei katoa pohjalta, pelaajat voivat käyttää tätä pelissään, mutta mikäli harjoittelu on jäänyt vajaaksi, niin ei se myöskään siirry peliin. Voidaan olettaa asian olevan opittu vaikka ei se sitä ole.

Itse pidän läpi vuoden tiettyjä teemoja joita toista, toista, toista ja toista. Vaikka ns. koulutus on opettanut, että tulisi siirtyä näistä pois, niin tässä eroan siitä. Minä kutsun näitä enemmänkin rutiinien hiomiseksi. Yksi tällainen on riistonjälkeinen pallon hallinta, joka on minun pelissäni erittäin tärkeässä roolissa. Tämä on vain toiminta, ei taktiikka. Hyökkäystaktinen asia mikä toistuu kuukaudesta toiseen on tapa pelata palloa poikittain maalialueelle. Tämä tulee harjoituksiin joka viikko. Syy miksi nämä toistuvat läpi vuoden on, että niitä ei voi opettaa kunnolla lyhyessä ajassa.

Tämä nyt on nykyään vähän laastareilla paikkaamista, koska pohjat on tehty pääsääntöisesti nuorissa huonosti. On vaikea opettaa uusia asioita jos vanhojakaan ei ole opetettu. Siksi toivoisin, että asioita opetetaa mielummin vähän ja kunnolla kuin paljon ja huonosti. Oikotietä ei ole ja pohja on kuraa, niin senkin asian kanssa on elettävä.

Valmentaja maailma on eri asia kuin pelaajamaailma, toivottavasti kaikki ymmärtävät sen. 1,5v valmentaminen on hyvin lyhyt aika ja ennenkuin oma identiteetti valmentamiseen syntyy tarvitaan vielä paljon vuosia. Ennustan, että viiden vuoden päästä valmentaja miettii, "ei helvetti, olihan tekemistä" ja se kuuluu tähän hommaan. Asiat selkeytyvät vuosien aikana.
Itse tosiaan olen vähentänyt koko ajan käsiteltäviä asioita ja toivon, että joskus valmennan sellaista ryhmää joka vain imee kaiken opetettavan... sitä päivää odotellessa..

-Snoopy-
hansel

Poissa Poissa

Vastaus #3855 : 25.08.2018 klo 14:40:21

Snoopy !
Juuri noin olen itsekin oppinut. Mielummin muutama pääasia mitä hiotaan kuntoon. Paras tapa vielä jos pystyy rakentamaan harjoiteltavia teemoja edellisen pohjalle. Silloin huomaan nopeasti jos edellinen asia ei ole kunnossa ei uusi teema onnistu treeneissä tai peleissä.
Pallottoman pelaajan käsitys siitä miten ja mihin täytyy milloinkin tulla pelattavaksi ja miksi toiminnan täytyy olla ripeää on ollut jostain syystä vaikeaa opettaa.

En tiedä miksi se ei ole itsestään selvyys että haluaa että kun saa pallon on vapaana ja ehtii olla posittiivisessa peliasennossa. Tai että liikun ripeästi pallollisen tueksi jottemme menettäisi palloa.

Tämä 1.5h nuorten valmennusta on opettanut sen että omaksuttavia taktisia asioita ei voi olla montas vuodessa.
Viime syksystä kevääseen menin uusia asia per kuukausi eteenpäin... Monesta asiasta ei syntynyt tarpeeksi isoa ymmärrystä.

Toinen asia mikä on hankalaa. Saada pelissä tulosta sekä sovittaa teemat niin että tulosta syntyy varmasti.
Kun tulosta peleissä ei tule pelaajien luotto siihen että harjoiteltava asia tukee kehittymistä murtuu. Tämä oli ja on ollut vaikeaa.
Snoopy

Poissa Poissa

Vastaus #3856 : 25.08.2018 klo 16:50:56

Aikaa... Se on toinen asia mitä ei voi liikaa korostaa.

Itse jaan jakson kuuteen viikkoon. Neljä viikkoa mahdollisimman tavoitteellista harjoittelua, vähän loppupelejä yms. Viikko kovaa tempoa ja viikko paljon pelejä.
Neljä viikkoa on mielestäni liian lyhyt aika. Kaksi jaksia hyökkäysteemoja, kaksi jaksoa puolustusteemoja, yksi jakso pallonhallintaa. Sen jälkeen punnitsen uudelleen mitä loppukauden jaksot ovat. Yleensä nämä eivät muutu, vaan jatkan samalla kaavalla eteenpäin.

Teemojen siirtyminen itsepeliin menee hitaasti, hyvin hitaasti. Usein nämä menevät ns. "sisään", kun tulee toinen teema, joka tukee aikaisempaa. Samalla myös vaikuttaa paljon se minkä tasoisia pelejä pelataan. Kovissa peleissä teeman onnistuminen on vaikeampaa kuin helpommissa peleissä... Itse lukemiin tuijottaminen varsinkin harjoituskaudella on aivan turhaa. Itse pyrin saamaan videolle kaikki pelit ja mikäli niissä näkyy teemat niin silloin ollaan onnistuttu, oli tulos mikä tahansa. Sarjakauteen tultaessa taktiikka tehdään sen mukaan mikä on onnistunut harjoituskaudella eikä silloin enää tehdä suuria muutoksia taktiikkaan, koska uuden oppiminen sarjakaudella on vaikeampaa. Siksi marras-huhtikuu ovat tärkeimmät kuukaudet.

-Snoopy-
hansel

Poissa Poissa

Vastaus #3857 : 26.08.2018 klo 13:31:50

Aikaa... Se on toinen asia mitä ei voi liikaa korostaa.

Itse jaan jakson kuuteen viikkoon. Neljä viikkoa mahdollisimman tavoitteellista harjoittelua, vähän loppupelejä yms. Viikko kovaa tempoa ja viikko paljon pelejä.
Neljä viikkoa on mielestäni liian lyhyt aika. Kaksi jaksia hyökkäysteemoja, kaksi jaksoa puolustusteemoja, yksi jakso pallonhallintaa. Sen jälkeen punnitsen uudelleen mitä loppukauden jaksot ovat. Yleensä nämä eivät muutu, vaan jatkan samalla kaavalla eteenpäin.

Teemojen siirtyminen itsepeliin menee hitaasti, hyvin hitaasti. Usein nämä menevät ns. "sisään", kun tulee toinen teema, joka tukee aikaisempaa. Samalla myös vaikuttaa paljon se minkä tasoisia pelejä pelataan. Kovissa peleissä teeman onnistuminen on vaikeampaa kuin helpommissa peleissä... Itse lukemiin tuijottaminen varsinkin harjoituskaudella on aivan turhaa. Itse pyrin saamaan videolle kaikki pelit ja mikäli niissä näkyy teemat niin silloin ollaan onnistuttu, oli tulos mikä tahansa. Sarjakauteen tultaessa taktiikka tehdään sen mukaan mikä on onnistunut harjoituskaudella eikä silloin enää tehdä suuria muutoksia taktiikkaan, koska uuden oppiminen sarjakaudella on vaikeampaa. Siksi marras-huhtikuu ovat tärkeimmät kuukaudet.

-Snoopy-

Minun suuri ongelma on tuo liiallinen taktiikan muuttaminen joka vie pohjaa kaikelta jo omaksutulta.
Videointia olen hyödyntänyt liian vähän. Siihen haluan parannuksen nopeasti.
joks11

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Rakennusliike M. Seppälä Oy

Vastaus #3858 : 27.08.2018 klo 10:04:37

Itse olen käynyt Ekkono koulutuksen läpi ja saanut siihen "virikkeitä" useiden vuosien ajan. Ekkonon yhtenä isona ajatuksena on, että kun asia on kerran opittu ei siihen enää palata vaan siirrytään seuraavaan. Tätä voi noudattaa vain jos a) asiat on osattu opettaa kunnolla ja oikein sekä b) pelaajan taitopohja on sellainen, että hän voi omaksua opetettavan asian kunnolla oppiakseen sen kunnolla. Itse olen vuosien aikana oppinut, etten osaa opettaa niin hyvin kuin tulisi. Vuosi vuodelta olen "vähentänyt" painotusten määrää, että pelaajat oppivat asian kunnolla. Jo pelkän peruspelaamisen opettaminen vaatii aikaa ja panostusta kunnolla.
Valmennan paljon hanselin jengiä nuorempia, mutta samat huomiot täällä itsestä. Pyrin pitämään opetettavien asioiden määrän riittävän pienenä, jotta ne ehditään opetella kunnolla. Lisäksi käytössä olevien harjoitteiden määrä on melko pieni, jotta kallisarvoista kenttäaikaa ei kulu itse harjoitteen opetteluun yhtään enempää kuin on tarvis.
Snoopy

Poissa Poissa

Vastaus #3859 : 27.08.2018 klo 10:21:32

Valmennan paljon hanselin jengiä nuorempia, mutta samat huomiot täällä itsestä. Pyrin pitämään opetettavien asioiden määrän riittävän pienenä, jotta ne ehditään opetella kunnolla. Lisäksi käytössä olevien harjoitteiden määrä on melko pieni, jotta kallisarvoista kenttäaikaa ei kulu itse harjoitteen opetteluun yhtään enempää kuin on tarvis.

Minut vuosia sitten opetettiin tekemään rasteja joita pitkin sitten junnut juoksenteli, rastilta toiselle. Parhaimmillaan eräässä ikäluokassa oli 71poikaa, joista keskimäärin 50poikaa oli aina harjoituksissa. Rasteja sitten tehtiin oppia mukaan neljästä viiteen, jokaisella vähän oma teemansa jne.. Eihän siitä tule yhtään mitään. Pallokosketuksia tulee liian vähän, per rasti (opetus-kasaaminen-ojentaminen yms.) oli aikaa liian vähän.. Monet kerrat istuin treenien jälkeen penkillä ja mietin, että jos joku oli poikki niin minä, ei junnut.

Otin aika nopeasti kahden harjoituksen käytännön jota jatkan edelleen. Itselläni on jo isommat kundit valmennuksessa, mutta periaatteet ei ole muuttuneet mihinkään siitä kun valmensin alle 10v. Oli kyse sitten minkäikäisistä tahansa samat asiat ovat aina harjoituksissa ajankohtaisia. Lyhyt harjoituksen kertaus, nopea esittely, harjoituskäyntiin, anna harjoitella/pelata hetken aikaan, keskeytä, käy pari teemaa/teknistä asiaa läpi, jatka harjoitusta, keskeytä hetkeksi ja anna harjoituksen kulkea pidempää, ohjaa harjoituksen aikana. Paras harjoituksen kesto on keskimäärin 20min, jossa pelaajat pääsevät mukaan kunnolla, oppivat ja joutuvat pinnistämään hieman. Myös tempoharjoituksen kesto on n. 20-25min, mutta silloin harjoituksesta riippuen harjoitus katkaistaan 5min tai 10min kohdalla lepoa ja ohjausta varten. Jos poikia on esim. 20kpl niin niitä varten tulisi olla kaksi valmentajaa ja kaksi rastia, toinen tempopohjainen ja toinen tekninen. Yksi valmentaja 8-12 pelaajaa kohden. Jos pelaajia 50kpl, niin rasteja vain kaksi, mutta tasoja kaksi - kolme.
Itse olen jättänyt loppupelejä paljon pois, koska noissa pallokosketuksia tulee vähän, mutta toinen treeneistä on aina tekninen eli pelinomainen.

-Snoopy-
hansel

Poissa Poissa

Vastaus #3860 : 27.08.2018 klo 21:18:52

Minut vuosia sitten opetettiin tekemään rasteja joita pitkin sitten junnut juoksenteli, rastilta toiselle. Parhaimmillaan eräässä ikäluokassa oli 71poikaa, joista keskimäärin 50poikaa oli aina harjoituksissa. Rasteja sitten tehtiin oppia mukaan neljästä viiteen, jokaisella vähän oma teemansa jne.. Eihän siitä tule yhtään mitään. Pallokosketuksia tulee liian vähän, per rasti (opetus-kasaaminen-ojentaminen yms.) oli aikaa liian vähän.. Monet kerrat istuin treenien jälkeen penkillä ja mietin, että jos joku oli poikki niin minä, ei junnut.

Otin aika nopeasti kahden harjoituksen käytännön jota jatkan edelleen. Itselläni on jo isommat kundit valmennuksessa, mutta periaatteet ei ole muuttuneet mihinkään siitä kun valmensin alle 10v. Oli kyse sitten minkäikäisistä tahansa samat asiat ovat aina harjoituksissa ajankohtaisia. Lyhyt harjoituksen kertaus, nopea esittely, harjoituskäyntiin, anna harjoitella/pelata hetken aikaan, keskeytä, käy pari teemaa/teknistä asiaa läpi, jatka harjoitusta, keskeytä hetkeksi ja anna harjoituksen kulkea pidempää, ohjaa harjoituksen aikana. Paras harjoituksen kesto on keskimäärin 20min, jossa pelaajat pääsevät mukaan kunnolla, oppivat ja joutuvat pinnistämään hieman. Myös tempoharjoituksen kesto on n. 20-25min, mutta silloin harjoituksesta riippuen harjoitus katkaistaan 5min tai 10min kohdalla lepoa ja ohjausta varten. Jos poikia on esim. 20kpl niin niitä varten tulisi olla kaksi valmentajaa ja kaksi rastia, toinen tempopohjainen ja toinen tekninen. Yksi valmentaja 8-12 pelaajaa kohden. Jos pelaajia 50kpl, niin rasteja vain kaksi, mutta tasoja kaksi - kolme.
Itse olen jättänyt loppupelejä paljon pois, koska noissa pallokosketuksia tulee vähän, mutta toinen treeneistä on aina tekninen eli pelinomainen.

-Snoopy-
Onko käytännön esimerkkejä mitä tempopohjainen treeni pitää sisällään ja mitä tekninen pelinomainen treeni pitää sisällään?
Esimerkiksi valmentamallesi ikäluokalle...
P1nt0

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJK

Vastaus #3861 : 27.08.2018 klo 21:29:11

Onko foorum-konsensuksen mukaan 7-vuotiaille tarpeellista opettaa muuta kuin ns. vitusti pallokosketuksia?
emilkostadinov

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Pool, Gnisu, Hifk, Grani...

Vastaus #3862 : 27.08.2018 klo 21:55:42

Onko foorum-konsensuksen mukaan 7-vuotiaille tarpeellista opettaa muuta kuin ns. vitusti pallokosketuksia?
Tekua ja pallonkäsittelyä eri keinoin lähinnä leikin keinoin. Muutaman ikäluokan pienestä isoksi junnuksi mukana olleena ovat parhaiten pärjänneet A-junnuissa sekä aikuisissa ne ketkä pärjäsivät pikkujunnuna tekniikkakisoissa, lienee motivaatiota merkittävästi mutta myös pallon- ja kehonhallintaa. Tästä noin 80 pojan otannasta ikäisekseen isokoiset muut otti kiinni  ja ihan lapsitähdistä moni hiipui ja lopetti viimeistään B-junnuna. Edelleen pahin nivelkohta on kun siirrytään yhdestä ikäluokasta kahteen B-junnuiksi niin kokonaisia joukkueita lopettaa pelaajapulaan, sarjoista häviää leveys eikä kilpailu pelipaikoista ole oikeasti kovin kovaa. Toinen ikävä vaihe joka koskettaa pienempiä paikkakuntia on siirtyminen isolle kentälle niin yhtäkkiä pelaajia saa raapia tosissaan kasaan että jengin ikäluokkaan.
Snoopy

Poissa Poissa

Vastaus #3863 : 28.08.2018 klo 00:47:21

Onko käytännön esimerkkejä mitä tempopohjainen treeni pitää sisällään ja mitä tekninen pelinomainen treeni pitää sisällään?
Esimerkiksi valmentamallesi ikäluokalle...

EDIT: EI ONNISTU KUVIEN LISÄÄMINEN EIKÄ LIITE SALLITTU, JOTEN JÄÄ NYT LAITTAMATTA...

Tässä muutamia tempoharjoituksia.
Kirjoittelin nämä kuvat nyt uudelleen nopeasti, joten jokunen typo voi olla teksteissä. En nyt halua tuoda seuraa sen enempää esille, niin mennään logottomasti.

Harjoituksiahan on satoja, pohjia on silti vain joitain kymmeniä, eli pohjia muuttamalla saadaan tehtyä erilaisia treenejä paljon. Pääsääntöisesti kun itselläni on aina tutut kentän missä harjoitella, niin ns. harjoituspohjan koko on aina suhteellisen sama. Tämä nopeuttaa omaa toimintaa ja on pojille tuttualue. Näihin tempoharjoituksiin on helppo ottaa maalit mukaan, mutta aina kun tulee tarve ns. lopettaa tilanne maaliin, niin tempoharjoitukset idea hieman katoaa. Mielestäni tempoharjoituksen tärkein idea on pitää palloa paineellisessa tilanteessa, joka vain jatkuu ja jatkuu. Mitä enemmän tällaista tilannetta harjoitellaan sitä kauemmin pelaajat kestävät todellista tilannetta pelissä.

Mielestäni kyse on kuitenkin edelleen siitä, että valmentajan tulisi katsoa sitä kenttää paperilla ja miettiä mitkä ovat ne alueet missä joudutaan "ongelmiin". Mitkä pelaajat tulisivat pelata yhteen, miksi ja miten. Pelkkiä treenejä vetämällä ei vielä saa maksimoitua oppimista (jos se nyt ikinä on edes mahdollista) vaan täytyy tietää esimerkiksi mitkä pelaajat harjoittelevat ja mitä paikkaa. Esimerkiksi päätypelaajat tulisi olla maalivahteja. 3v3 keskikentällä tulisi olla keskikentän pelaajia, laidalla olevat pelaajat laitalinkkejä jne... 2v2 harjoituksissa topparit vastaan hyökkääjät...

Oli ikäryhmä mikä tahansa, niin tempoharjoittelussa ei silti tulisi nostaa aktiivisten pelaajien määrää enempää kuin 5v5, koska temmon ylhäällä pitäminen on vaikeaa jos pelaajat eivät enää saa kovinkaan paljon pallokosketuksia. Kun harjoitetaan aivan pikkujunnuja, eli 5v5 pelaajia, niin 1v1, 2v2 ja 3v3 ovat parhaimpia. Itse tein aikoinaan paljon 3v3 harjoituksia, ne ovat tehokkaita. Kun tullaan 8v8 pelaajiin niin mukaan tulee 4v4 ja 5v5 tempoharjoituksia. Kun siirrytään 11v11 pelaajiin, niin tempoharjoittelut pysyvät samoina, mutta pelaajat profiloituvat enemmän, eli tulee pelipaikkakohtaisia harjoituksia. Esimerkiksi 5v5 harjoituksissa alueen keskellä on aina kolme kk pelaajaa, laidoilla laitapelaajat jotka joutuvat painimaan paljon 1v1 tilanteita ja keskellä pelaajat harjoittelevat ryhmädynamiikkaa. 11v11 ikäluokkaan siirtyessä painopiste muuttuu enemmän taktiseksi harjoitteluksi. Vaikka puolet harjoituksesta olisikin edelleen tempoharjoittelua, niin taktinen puoli pelinomaisessa treenissä nousee näkyvämmin esille. Eli miten palloa pidetään joukkueella, miten edetään alueelta toiselle, milloin tilanne rauhoitetaan tai milloin edetään nopeasti. 8v8 peleissä nämä ovat monesti toissijaisia asioita, koska kenttäkoko jo itsessään rajoittaa tiettyjä tapoja pelata niin paljon.

Kirjoittelen lähipäivinä viisi pelinomaista harjoitusta...

-Snoopy-
« Viimeksi muokattu: 28.08.2018 klo 01:14:38 kirjoittanut Snoopy »
Jaska

Poissa Poissa

Vastaus #3864 : 28.08.2018 klo 10:01:37

Huutelen täältä väliin että tällä hetkellä hyvää keskustelua, jatkakaa! Ja joku antaa nyt Snoopylle kuvien liittämiseen ohjeet niin saadaan homma vielä paremmaksi.
joks11

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Rakennusliike M. Seppälä Oy

Vastaus #3865 : 28.08.2018 klo 10:33:38

Eiköhän, mutta ilman niitä pallokosketuksia oppi jää vajaaksi. Oli aihe mikä tahansa.
hansel

Poissa Poissa

Vastaus #3866 : 28.08.2018 klo 12:10:48

Kokeilepa 5v3 höynää siten että niillä kolmella palloa pois ottavalla on myös pallo jalassa ja pyrkivät pääsemään syöttölinjojen eteen  kuljettamalla.
Voi olla myös 4v3 höynä.

Ehkä seitsemän vuotiaille liian vaikea.
Harjoite opettaa kuitenkin hyvin montaa asiaa... Mihin voit teemasi mukaan kiinnittää huomiota. Vapaaksi liikkuminen, katseen nostaminen kuljettaessa yms...
hansel

Poissa Poissa

Vastaus #3867 : 28.08.2018 klo 12:16:14

EDIT: EI ONNISTU KUVIEN LISÄÄMINEN EIKÄ LIITE SALLITTU, JOTEN JÄÄ NYT LAITTAMATTA...

Tässä muutamia tempoharjoituksia.
Kirjoittelin nämä kuvat nyt uudelleen nopeasti, joten jokunen typo voi olla teksteissä. En nyt halua tuoda seuraa sen enempää esille, niin mennään logottomasti.

Harjoituksiahan on satoja, pohjia on silti vain joitain kymmeniä, eli pohjia muuttamalla saadaan tehtyä erilaisia treenejä paljon. Pääsääntöisesti kun itselläni on aina tutut kentän missä harjoitella, niin ns. harjoituspohjan koko on aina suhteellisen sama. Tämä nopeuttaa omaa toimintaa ja on pojille tuttualue. Näihin tempoharjoituksiin on helppo ottaa maalit mukaan, mutta aina kun tulee tarve ns. lopettaa tilanne maaliin, niin tempoharjoitukset idea hieman katoaa. Mielestäni tempoharjoituksen tärkein idea on pitää palloa paineellisessa tilanteessa, joka vain jatkuu ja jatkuu. Mitä enemmän tällaista tilannetta harjoitellaan sitä kauemmin pelaajat kestävät todellista tilannetta pelissä.

Mielestäni kyse on kuitenkin edelleen siitä, että valmentajan tulisi katsoa sitä kenttää paperilla ja miettiä mitkä ovat ne alueet missä joudutaan "ongelmiin". Mitkä pelaajat tulisivat pelata yhteen, miksi ja miten. Pelkkiä treenejä vetämällä ei vielä saa maksimoitua oppimista (jos se nyt ikinä on edes mahdollista) vaan täytyy tietää esimerkiksi mitkä pelaajat harjoittelevat ja mitä paikkaa. Esimerkiksi päätypelaajat tulisi olla maalivahteja. 3v3 keskikentällä tulisi olla keskikentän pelaajia, laidalla olevat pelaajat laitalinkkejä jne... 2v2 harjoituksissa topparit vastaan hyökkääjät...

Oli ikäryhmä mikä tahansa, niin tempoharjoittelussa ei silti tulisi nostaa aktiivisten pelaajien määrää enempää kuin 5v5, koska temmon ylhäällä pitäminen on vaikeaa jos pelaajat eivät enää saa kovinkaan paljon pallokosketuksia. Kun harjoitetaan aivan pikkujunnuja, eli 5v5 pelaajia, niin 1v1, 2v2 ja 3v3 ovat parhaimpia. Itse tein aikoinaan paljon 3v3 harjoituksia, ne ovat tehokkaita. Kun tullaan 8v8 pelaajiin niin mukaan tulee 4v4 ja 5v5 tempoharjoituksia. Kun siirrytään 11v11 pelaajiin, niin tempoharjoittelut pysyvät samoina, mutta pelaajat profiloituvat enemmän, eli tulee pelipaikkakohtaisia harjoituksia. Esimerkiksi 5v5 harjoituksissa alueen keskellä on aina kolme kk pelaajaa, laidoilla laitapelaajat jotka joutuvat painimaan paljon 1v1 tilanteita ja keskellä pelaajat harjoittelevat ryhmädynamiikkaa. 11v11 ikäluokkaan siirtyessä painopiste muuttuu enemmän taktiseksi harjoitteluksi. Vaikka puolet harjoituksesta olisikin edelleen tempoharjoittelua, niin taktinen puoli pelinomaisessa treenissä nousee näkyvämmin esille. Eli miten palloa pidetään joukkueella, miten edetään alueelta toiselle, milloin tilanne rauhoitetaan tai milloin edetään nopeasti. 8v8 peleissä nämä ovat monesti toissijaisia asioita, koska kenttäkoko jo itsessään rajoittaa tiettyjä tapoja pelata niin paljon.

Kirjoittelen lähipäivinä viisi pelinomaista harjoitusta...

-Snoopy-
Äärimmäisen isot kiitokset snoopy 👍.
Jatketaan keskustelua
P1nt0

Poissa Poissa

Vastaus #3868 : 28.08.2018 klo 12:46:52

Kokeilepa 5v3 höynää siten että niillä kolmella palloa pois ottavalla on myös pallo jalassa ja pyrkivät pääsemään syöttölinjojen eteen  kuljettamalla.
Voi olla myös 4v3 höynä.

Ehkä seitsemän vuotiaille liian vaikea.
Harjoite opettaa kuitenkin hyvin montaa asiaa... Mihin voit teemasi mukaan kiinnittää huomiota. Vapaaksi liikkuminen, katseen nostaminen kuljettaessa yms...

Piti hetken miettiä ennen kuin ymmärsin. Tämä täytyy pitää mielessä, on varmasti hyvä harjoite. Näille pojille on vielä perushöynässäkin aika paljon hahmotettavaa, mutta tuon ikäiset kehittyy huimaa vauhtia. Kiitos.
hansel

Poissa Poissa

Vastaus #3869 : 28.08.2018 klo 13:26:24

Piti hetken miettiä ennen kuin ymmärsin. Tämä täytyy pitää mielessä, on varmasti hyvä harjoite. Näille pojille on vielä perushöynässäkin aika paljon hahmotettavaa, mutta tuon ikäiset kehittyy huimaa vauhtia. Kiitos.
Voit kokeilla esim 3v1 niin että sillä "keskellä" olevalla on pallo. Saat kuvan mitä harjoitteella ajetaan takaa...
Alueen kokoa muuttamalla saat enemmän riistoja tai vähemmän riistoja.
Pojat syöttelevät kohta niin taitavasti omille ettei riistoja tule... silloin voi lisätä yhden kiinniottajan lisää (3v2) Tällöin pelattavaksi liikkuminen korostuu kolmelta syöttelevältä.
Snoopy

Poissa Poissa

Vastaus #3870 : 28.08.2018 klo 19:13:59

Eli tässä viisi helppoa ja paljon käytettyä tempoharjoitetta.

-Snoopy-

-Snoopy-

-Snoopy-

-Snoopy-

-Snoopy-

Kirjoittelen piakkoin pelinomaisia harjoituksia ja hieman lisää tekstiä näihin erilaisiin treeneihin.

Ps. aikalailla tulee yksityisviestejä ja jos vain mahdollisimman moni keskustelisi asioista tässä, niin juttuja voisi lukea useampi valmentaja samalla.

-Snoopy-
« Viimeksi muokattu: 28.08.2018 klo 19:23:18 kirjoittanut Snoopy »
P1nt0

Poissa Poissa

Vastaus #3871 : 28.08.2018 klo 21:19:53

Voit kokeilla esim 3v1 niin että sillä "keskellä" olevalla on pallo. Saat kuvan mitä harjoitteella ajetaan takaa...
Alueen kokoa muuttamalla saat enemmän riistoja tai vähemmän riistoja.
Pojat syöttelevät kohta niin taitavasti omille ettei riistoja tule... silloin voi lisätä yhden kiinniottajan lisää (3v2) Tällöin pelattavaksi liikkuminen korostuu kolmelta syöttelevältä.

Täytyypä kokeilla näin. Juuri pelattavaksi liikkumisessa on isoja ja puutteita ja tällä harjoituksella se varmasti alkaa hahmottumaan.

Kiitokset muillekin, todella laadukasta keskustelua ja tiedonjakoa.
hidas ja kankea

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: AC Oulu, Arsenal

Vastaus #3872 : 29.08.2018 klo 00:03:29

Eli tässä viisi helppoa ja paljon käytettyä tempoharjoitetta.
-
Kirjoittelen piakkoin pelinomaisia harjoituksia ja hieman lisää tekstiä näihin erilaisiin treeneihin.

Ps. aikalailla tulee yksityisviestejä ja jos vain mahdollisimman moni keskustelisi asioista tässä, niin juttuja voisi lukea useampi valmentaja samalla.

-Snoopy-

Loistavaa Snoopy! Tietotaitoden jakamiselle Ylos
hansel

Poissa Poissa

Vastaus #3873 : 29.08.2018 klo 22:12:28

Hienoa Snoopy!!!
Suuret kiitokset ja antaa tukea omille näkemyksilleni 👍.
Olen itse vetänyt tuollaisia reenejä 2-4 min seteissä. Pitää kokeilla miten tempo säilyy pidemmissä seteissä 👍💪

Ricardo Leite

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Ylimieliset

Vastaus #3874 : 29.08.2018 klo 22:52:16

Snoopylta hyviä harjoitteita, mutta 8 minuutin työjakso taitaa olla vitsi, jos puhutaan minkäänlaisesta järkevästä harjoittelusta, saati sitten jos siihen halutaan tempoa ja intensiteettiä?

Sivuja: 1 ... 154 [155] 156

Siirry: