No en nyt tiedä mitä haetaan, mutta kyllä keskeytykset on pakollisia oli harjoite kuinka hyvä tahansa. Liikaa vauhtia = liian vähän ajattelua. Pysäytys, päät ylös, kentän havainnointi ja kysymykset.
En jaksa vaivata itseäni tai ketään tällä, en usko että on mitään ongelmaa harjoituksen tavassa. Harjoituksia pysäytetään sen mitä tarvitsee, puhutaan nopeasti asiat mitkä tarvitsee ja pallo liikkuu nopeasti uudelleen. Ei siinä ole mitään sen ihmeellisempää.
En ole mikään Ekkono expertti, mutta sen vähän mitä olen käynyt niin ei siellä ole ainakaan koskaan sanottu, että asia olisi kerralla opittu.
Itse olen saanut opetuksen, että opetettava asia tulee opettaa niin, ettei siihen enää tarvitse palata. Mikäli opetettu asia ei sisäisty ja joudutaan palaamaan vanhaan aina uudelleen, niin emme pääse eteenpäin. Jos jokaista isompaa kokonaisuutta joudutaan kertaamaan, niin suurin osa ajasta menee kertaamiseen. Isossa kuvassa tavoite on ettei opetettuun enää palata uudelleen.
Tässä on ihan hyvä artikkeli, muistui mieleen nyt kun puhutaan taas Ekkono ajatusmaailmasta, oikeastaan ylipäätään kun vertailleen eri maiden harjoittelu sekä peli kultuureja.
Tässä linkki -->
https://jalkapalloblogi.com/2018/08/20/kaksi-erilaista-kulttuuria-suomalainen-valmentaja-kataloniassa/Leikkaan tähän alle vielä tuon tekstiosuuden...
"
Kaksi erilaista kulttuuria – suomalainen valmentaja Kataloniassa
By Erkko Meri on elokuu 20, 2018 •
Yksi suomalaisen jalkapallon selkeimmistä trendeistä viime vuosina on ollut nuorten pelaajien siirrot ulkomaisiin akatemiaseuroihin. Pelkästään vuonna 2017 lähes parikymmentä alle 18-vuotiasta pelaajaa siirtyi Suomesta muualle Eurooppaan. Kuluvana vuonna tahti on jatkunut lähes samana. Yhä useamman nuorten maajoukkuepelaajan nimen kohdalta löytyy ulkomainen seura.
Ulkomailla työskentelevät suomalaisvalmentajat ovat sen sijaan harvassa. Simo Valakari tekee hyvää työtä Norjassa ja maalivahtivalmentajat Jarkko Tuomisto (Independiente del Valle, Ecuador) ja Jyri Nieminen (San Jose Earthquakes, USA) luovat uraa Amerikan mantereella. Tuomas Peltonen seurasi alkuvuodesta Tuomiston ja Niemisen jalanjälkiä ja aloitti maineikkaassa Qatarin Aspire Academyssa maalivahtivalmentajana. Tamperelaislähtöinen Iikka Miettinen puolestaan nimitettiin muutama viikko sitten venäläisen Zenitin akatemian urheilutoimenjohtajaksi. Lisäksi yksittäiset valmentajat ovat opiskelleet jalkapalloa yliopistotasolla muun muassa Lissabonissa ja Liverpoolissa.
Suomen ulkopuolella toimivia juniorivalmentajia on myös vähän, vaikka suomalaisseurojen kansainväliset kontaktit ovatkin parantuneet. Monet juniorijoukkueet pelaavat vuosittain toistakymmentä kansainvälistä peliä. Valmentajat pyrkivät hakemaan oppia ulkomailta. Ajantasainen valmennustieto on käden ulottuvilla. Matka valmentajaksi ulkomaille on kuitenkin pitkä.
Helsinkiläinen juniorivalmentaja Teemu Tavikainen, 31, sai vuoden alussa mahdollisuuden päästä elämään jalkapalloarkea Espanjassa. Hän aloitti tammikuussa puoli vuotta kestäneen tutustumisjakson barcelonalaisen C.F. Can Vidaletin organisaatiossa ja liittyi osaksi seuran juniorijoukkueiden valmennustiimiä. Kesäkuussa Tavikainen palasi sovitun mukaisesti takaisin Helsinkiin.
Kuusi kuukautta kestänyt arki Suomesta poikkeavassa jalkapallokulttuurissa jätti jäljen valmentajaan.
Soccer Services Barcelona siirron mahdollistajana
Nuoresta iästään huolimatta Teemu Tavikainen on kokenut lasten ja nuorten valmentaja. Kokemusta hänellä on muun muassa Käpylän Pallosta, FC Hongasta ja HJK:sta. Espoolaisseurassa Tavikainen toimi juniorivalmennuksen lisäksi seuran Veikkausliiga-joukkueen valmennustiimissä teknisenä assistenttina. KäPassa tehtäviin kuului myös junioripäällikön toimenkuva. Tällä hetkellä hän valmentaa Klubin B-junioreita ja 2004-syntyneitä pelaajia. Valmentamisen Tavikainen aloitti jo 14 vuotta sitten.
Viimeiset vuodet helsinkiläinen on opiskellut intensiivisesti Soccer Services Barcelonan (SSB) kehittämää Ekkono-metodia. Suomessa SSB toimii yhteistyössä Eerikkilässä sijaitsevan Sami Hyypiä Akatemian (SHA) kanssa. Alkuvuodesta 2018 SHA ja SSB solmivat viiden vuoden jatkosopimuksen. Ekkono-metodin neljä kulmakiveä ovat pelit, havainnointi, kysymykset ja konseptit. Kognitiivisen valmennusmetodin tarkoituksena on muodostaa looginen ja jäsennelty oppimisprosessi, joka kehittää pelaajien pelin ymmärrystä.
Yksi SSB:n kouluttajista ja Tavikaisen opettajista oli Fran Rubio, joka toimi aikaisemmin myös Can Vidaletissa. SSB avasi oven seuraan. Rubion kanssa käydyt keskustelut vaikuttivat siihen, että Tavikainen päätti tiedustella mahdollisuutta päästä tutustumaan pidemmäksi ajaksi Can Vidaletin toimintaan. Seuran akatemiajohtaja Óscar García mahdollisti lopulta siirron. Rubio siirtyi kuukausi ennen Tavikaisen muuttoa PSG:n organisaatioon, mutta hänen isänsä Pedro Rubio toimii edelleen Can Vidaletissa.
Arki Can Vidaletissa
Vuonna 1966 perustettu C.F. Can Vidalet toimii Barcelonan kaupunkialueella. Seuran kotikenttä Muncipal El Molí sijaitsee muutaman kilometrin päässä Camp Noulta. Miesten edustusjoukkue pelaa maan viidenneksi korkeimmalla sarjatasolla ja on täynnä seuran omia kasvatteja. Juniorijoukkueet ovat mukana Katalonian alueen sarjoissa. Seurassa työskentelee kaksi päätoimista valmentajaa, akatemiajohtaja ja seurasihteeri.
Pätevien valmentajien rekrytointi on olennaisessa asemassa, ja seurasta on ponnistanut valmentajia suurempiin seuroihin, kuten esimerkiksi juuri Rubio PSG:n organisaatioon. Lisäksi muun muassa Espanyolin U16-joukkueen valmentaja ja seuran metodologian johtaja ovat lähtöisin Can Vidaletista. ”Laadukkaiden valmentajien rekrytointi on pienelle, hyvää työtä tekevälle seuralle ehkä kaikkein tärkeintä”, Tavikainen muistuttaa.
Päätoimisilla valmentajilla on molemmilla kaksi joukkuetta. Toinen valmentajista vastaa vanhempien ikäluokkien pelaamisesta ja harjoittelun suunnittelusta, toinen puolestaan nuorempien joukkueiden. Lisäksi seuralla on maalivahtivalmentaja ja fyysinen valmentaja. Kuten Espanjassa yleisesti, myös Katalonian alueella on tyypillistä, että valmentajat käyvät siviilitöissä. Näin tekee myös esimerkiksi Can Vidaletin seurajohtaja.
Can Vidaletissa Teemu Tavikainen oli mukana seuran U15-, U17- ja U19-joukkueissa. Lisäksi hän seurasi aina torstaisin Espanyolin akatemiajoukkueiden harjoituksia. Päivittäinen arki ja jatkuva oppiminen näyttelivät suurta roolia koko tutustumisjakson ajan.
”Seurasin paljon harjoituksia ja keskustelin säännöllisesti valmentajien kanssa. Olin mukana valmennustiimissä, mutta päävalmentaja veti käytännössä harjoitukset. Vastasin peleissä erikoistilanteista ja niiden läpikäynnistä puoliajalla. Treenejä oli kolme kertaa viikossa ja pelit olivat aina viikonloppuisin”, Tavikainen kertoo ja jatkaa: ”Kilpailu Katalonian alueella on erittäin kovaa. Taso on korkea, ja oikeastaan kaikki pelit, joita seurasin, olivat todella tasaisia.”
Vanhimpien ikäluokkien harjoittelussa korostui seikka, joka jossain määrin yllätti Tavikaisen. Ainakin ero Suomeen oli ilmeinen.
”Jo U15-vaiheessa joukkue harjoitteli koko viikon vastustajaa varten. Miten peliä avataan? Miten vastustajan prässi puretaan? Valmentajat selittivät todella tarkasti, miten vastustaja pelaa. Valmentajat katsoivat vastustajajoukkueelta kolme peliä ja tekivät niiden perusteella suunnitelman viikolle. Tuloksilla on iso merkitys ja valmentajat tekevät valtavasti töitä.”
Barcelonassa Tavikainen asui kymmenen kilometrin päässä Can Vidaletin harjoituskentältä. Ympäröivän jalkapallokulttuurin vaikutus oli vahva.
”Seurasin joskus myös nuorimpien junioreiden harjoittelua. Ihmettelin usein, miten aivan pienimmilläkin pelaajilla on niin hyvä ’tatsi’ palloon. Joukkueharjoituksia oli kuitenkin aika vähän, pari kertaa viikossa. Mutta asuntoni viereisessä puistossa oli koko ajan pelit käynnissä. Siellä se kosketus tulee.”
Joukkuetapahtumien ulkopuolella tapahtuvan pelaamisen lisäksi Tavikainen muistuttaa seurakulttuurin tärkeydestä. Tässä suhteessa Suomessa on tapahtunut maltillista kehitystä, vaikka petrattavaa onkin vielä paljon. Miten pelaaja kiinnittyy seuraansa? Miten ympäröivä yhteisö vaikuttaa pelaajaan? Aihe on tärkeä, sillä lajin tärkeys ja ympäristön merkitys rakentavat pohjaa sille, kuinka palavasti pelaajaa haluaa tavoitella unelmiaan. Jalkapalloilija ei kasva tyhjiössä.
”Seurakulttuuri ja merkitys luodaan toimintaympäristössä: Miten harjoituksiin tullaan ja miten muita ihmisiä tervehditään? Käyvätkö pelaajat katsomassa seuran muiden joukkueiden pelejä? Viettävätkö pelaajat aikaa yhdessä?”, Tavikainen pohtii.
”Kaikki tämä vaikuttaa siihen, millaisen arvon seura jättää yksittäiselle pelaajalle ja perheelle.”
Havaintoja espanjalaisesta juniorijalkapallosta
Suomessa Tavikainen oli opiskellut paljon Ekkono-metodia. Metodin konseptit, pelaamisen laatutekijät, näkyivät sekä Can Vidaletin arjen harjoittelussa ja pelaamisessa että yleisesti espanjalaisessa jalkapallossa. Jossain määrin Tavikainen jopa yllättyi siitä, kuinka selvästi metodin konseptit olivat, sarjatasosta riippumatta, läsnä Katalonian alueen jalkapallossa. Konsepteilla tarkoitetaan niitä periaatteita, joita noudattamalla pelaaja saa etua vastustajaan nähden ottelutilanteessa.
Tavikaisen ajatukset ja valmennukselliset näkökulmat saivat puolen vuoden aikana vahvistusta: mitä asioita tehdään ja mitä ei, ja miten kaikki olennaiset asiat toteutetaan viikon aikana.
”Ekkono on paras valmennuskoulutuksellinen asia Suomessa, mutta sen omaksuminen vaatii paljon työtä. Jos metodin opiskeluun ei käytä riittävästi aikaa, ei siitä luultavasti mitään opikaan”, Tavikainen arvioi.
”Seuraavaan peliin valmistautuminen oli koko ajan isossa osassa. Tukeen ja havainnointiin liittyviä harjoituksia oli jonkin verran. Maalintekoa ja boxin puolustamista harjoiteltiin sekä teknisesti että pelitavallisesti todella paljon.”
”Jos pelaisimme HJK:n B-junioreiden kanssa Can Vidaletin U17-joukkuetta vastaan, voisimme jopa voittaa. Pelaamisessa on kuitenkin iso ero. Espanjassa peli on selkeämpää ja paremmin organisoitua, ja pelaajien väliset etäisyydet ovat oikeat. Tämä kaikki näkyy oikeanlaisena rauhallisuutena. Pelaajat ovat hyviä suojaamaan, eivätkä juuri menetä palloa. Suomessa pelaaminen on usein kohellusta”, Tavikainen vertaa.
”Myös fyysinen harjoittelu oli koko ajan mukana. Maanantaisin oli aina keskivartalon kuntopiiri ja kahtena muuna päivänä kestovoimaharjoituksia. Fyysinen harjoittelu toteutettiin joko ennen harjoituksia tai harjoitteiden välissä.”
Can Vidaletin vanhemmat juniorit pelaavat tyypillisesti 3-4-1-2-muodostelmalla. Kovempia joukkueita vastaan valitaan usein 5-4-1-ryhmitys. Vastustajan pelaamiseen valmistautuminen on tärkeä lähtökohta. ”Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö harjoittelu olisi kehittävää. Espanjasta tulee kuitenkin koko ajan laatupelaajia”, Tavikainen muistuttaa.
Espanjalaisen juniorijalkapallon kilpailun kovuus toistuu Tavikaisen puheissa. Pelaajien rekrytointi on erottamaton osa toimintaa.
”Käsitykseni mukaan Katalonian alueella jokainen seura on tehnyt Barcelonan kanssa herrasmiessopimuksen. Jos esimerkiksi Espanyol on kiinnostunut jostain pelaajasta, he soittavat Barcelonalle ja kysyvät, haluavatko he rekrytoida pelaajan. Kilpailu on ihan älytöntä. Mutta toisaalta pienempi seura on ylpeä, jos sen pelaaja siirtyy isompaan seuraan”, Tavikainen taustoittaa.
Teemu Tavikainen näkee espanjalaisen juniorijalkapallon kompleksisena kokonaisuutena, jossa erilaiset valmennukselliset ja ajalliset suuntaukset on kyetty rakentamaan loogiseksi jatkumoksi ilman merkittäviä ristiriitaisuuksia. Ero Suomeen on tässä suhteessa suuri.
”Suomessa peli on kehittynyt jaksoissa. Aikanaan fyysinen valmennus sai suurimman huomion. Sen jälkeen on kiinnostuttu Ajax-drilleistä, Horst Weinin näkemyksistä ja viimeisimpinä havainnoinnin opettamisesta. Espanjassa ne ovat olleet koko ajan yhdessä, ’kimpassa’. Kaikki on pystytty yhdistämään järkevällä tavalla siten, että uusi tieto kerrostuu vanhan päälle ilman aikaisempien oppien hylkäämistä.”
Tärkeimmät opit
Kesäkuussa HJK:hon palannut ja BSM-joukkueen päävalmentajana aloittanut Tavikainen vaikuttui Espanjassa monesta asiasta.
”Valmentajien tekemä työ seuraavaa peliä varten oli valtava: vastustajan pelien seuraaminen, videoiden katsominen ja harjoittelun suunnittelu nähtyjen pelien perusteella. On Suomessakin muutamia valmentajia, jotka tekevät paljon töitä, mutta toiminnalla ei ole samalla tavalla vaikutusta pelien lopputulokseen.”
”Espanjassa seuralla on aina vastuu pelaajakehityksestä, ei valmentajalla. Seura on määrittänyt itselleen tietynlaisen metodologian – miten toimitaan ja miten halutaan pelata. Valmentajien tehtävänä on sitten toteuttaa kyseistä metodologiaa. Esimerkiksi Espanyolin akatemiassa oli normaalia, että seuran akatemian johtaja oli paikalla lähes kaikissa harjoituksissa. Jos toiminnassa oli korjattavaa, akatemian johtaja otti asian esille harjoitusten jälkeen, joskus jopa niiden aikana”, Tavikainen toteaa.
Oman peli-identiteetin tärkeys on Tavikaiselle itsestään selvä asia. ”Espanjassa minulla vahvistui se ajatus, että jalkapallossa voi menestyä monella eri tavalla. Se, että seura tai laajemmin jopa koko maa, sitoutuu tiettyyn ideologiaan, tuo paljon hyötyjä. Menestystä voi tulla myös muulla tavalla kuin Ekkono-metodilla, tiki-takalla tai jollain muulla.”
”Tärkeintä on, että pelitapa on riittävän pitkälle analysoitua ja riittävän laadukkaasti toteutettua. Toki tietyt globaalit konseptit toteutuvat pelitavasta ja maasta riippumatta. Koska kilpailu on kovaa, erot syntyvät pienistä nyansseista. Can Vidaletissa esimerkiksi havainnoinnin opettaminen toi eroa muihin, isoissa seuroissa taas pelitavalliset yksityiskohdat.”
Suomesta poikkeavassa ympäristössä valmentaminen avaa usein silmiä, tai ainakin vahvistaa näkemyksiä pelistä. Lyhyt viikonloppureissu tai muutama luento tuskin antavat kovinkaan syvällistä kuvaa tietyn seuran tai alueen jalkapallon tilasta, vaikka ne voivatkin herätellä ajatuksia. Myös yksittäisiä artikkeleita lukiessa on varottava tekemästä liian suoraviivaisia johtopäätöksiä. Eri maiden kehitysprosesseja arvioitaessa on tiedostettava kaikki relevantit taustatekijät.
Sen sijaan useamman kuukauden kestävä arjen näkeminen, valmentajien kanssa toimiminen ja yhteisössä eläminen voivat antaa selkeämmän kuvan pelistä, valmennuksesta ja laajemmin koko kulttuurista. Varsinkin, jos valmentaja on päivittäin mukana valmennustiimissä, kuten Tavikainen Can Vidaletissa. Ympäristö muokkaa aina ihmistä, joukkuetta ja peliä – enemmän tai vähemmän. Jalkapallo ei ole yhteiskunnasta erillinen saareke.
Toisaalta uran luominen ulkomailla on suomalaiselle valmentajalle kivinen tie, varsinkin vahvan jalkapallokulttuurin maissa, kuten vaikkapa Espanjassa. Jos haluaa kasvaa kansainvälisen tason osaajaksi, kansainvälisten jalkapalloimpulssien jatkuva kokeminen on välttämätöntä. Tämä ei tietenkään tarkoita, että Suomessa valmentaminen olisi jotenkin vähemmän arvokasta. Realiteetit on kuitenkin tunnistettava. On tehtävä valtavasti töitä, tutustuttava oikeisiin ihmisiin ja löydettävä sopiva ympäristö. Ja mikään ei ole siltikään varmaa. Myös Teemu Tavikainen tiedostaa tämän.
”Ulkomaille ei niin vain mennä. Ensin on pakko verkostoitua ja tutustua eri ihmisiin. Usein ainoa tie on aloittaa apuvalmentajana, ja lähteä sieltä rakentamaan uraa. Haluan kuitenkin vielä joskus työskennellä sellaisessa maassa, jossa jalkapallolla on suurempi merkitys kuin Suomessa.”
Erkko Meri (@ErkkoMeri)