FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
27.04.2024 klo 04:04:47 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook & Twitter
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 ... 181 [182] 183 ... 274
 
Kirjoittaja Aihe: Suomalainen juniorivalmennus tarvitsee ryhtiliikettä  (Luettu 861609 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Takatasku

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: LFC


Vastaus #4525 : 26.03.2019 klo 11:13:25

Ehkä raha on vaan jakautunut huonosti. Ainakin omalla kohdalla viimeisimmät tarjoukset seurojen puolelta on ollut tasan nolla euroa. Se taas on ollut minun mielestäni liian pieni korvaus menetetystä vapaa-ajasta kun omia lapsia ei ole mukana ja vastineeksi saa koulutetun ja yli 20 vuoden kokemuksen omaavan valmentajan.
Sportacus

Poissa Poissa


Vastaus #4526 : 26.03.2019 klo 11:40:47

parempaa yhteistyötä yhteiskunnan kanssa, jotta iltapäivät saadaan paremmin valjastettua liikuntaan.

Tämä olisi mielestäni varsin iso asia koko suomalaisessa urheilussa ja muutenkin jopa yhteiskunnallisessa mielessä. Ja kaiken lisäksi tämä olisi myös toteutettavissa kohtuullisen pienillä resurssilisäyksilläkin. Melkein joka koululla olisi iltapäivisin koulun jälkeen liikuntahallit ja muutkin tilat tyhjänä. Tarvittaisiin vain ajattelun muutos ja periaatepäätös. Ohjaajiksi opettajia, urheiluseurojen väkeä, kunnan maksamia ohjaajia, jne. Lasten ja perheiden ajankäytön kannalta tuo olisi huomattavasti järkevämpi vaihtoehto kuin arki-iltojen harrastusralli. Ja tähän konseptiin mahtuisi lisäksi muutakin harrastamista kuin liikuntaa.

Tokihan tätä on joillakin paikkakunnilla tehtykin jo. Mutta tarvittaisiin maanlaajuinen järjestelmä ja myös rahallista panostusta.
« Viimeksi muokattu: 26.03.2019 klo 16:59:19 kirjoittanut Sportacus »
Linkki

Poissa Poissa


Vastaus #4527 : 26.03.2019 klo 14:03:54

Olen jo pidempään pyöritellyt tällaista mallia päässäni. Valmentajalla 4 ryhmää hoidossaan, olkoon tasoryhmiä tai eri ikäluokkaa.

Valmentajan viikko olisi allaolevanlainen (viikonlopun kellonajat tietysti peleistä riippuvaisia)

T1= Ryhmä 1:n treenit
T2= Ryhmä 2:n treenit
T3= Ryhmä 3:n treenit
T4= Ryhmä 4:n treenit
P1= Ryhmä 1:n peli jne..
S= Suunnittelu
                        
KLO           MA   TI     KE   TO   PE   LA   SU   
15-16.30      S            T1      
16.30-18   T1   S   T1      T1   P1      
18-19.30   T2   T2   T2      T3   T4   P2   
19.30-21   T4      T4      T2   P3   P4   
                           
EDIT. Suunnittelutunnit siis tiistailla, P2 ja P4 sunnuntaina. Heittää jostain syystä väärille päiville.
                           
Työtunnit   5   5   5   0   5   8   3   
Yhteensä 31 h viikossa, torstai lakisääteinen vapaa.
                           
Pelaajamaksut seuralle:   

                Pelaajamäärä   Tapahtumaa vko   €/kerta   €/kk            €/vuosi      €/vuosi/pelaaja         
Ryhmä 1   16                   4                              3,5   969,92   10669,12        666,82         
Ryhmä 2   16                   4                              3,5   969,92   10669,12        666,82         
Ryhmä 3   16                   4                                   3,5   969,92   10669,12        666,82         
Ryhmä 4   16                   4                              3,5   969,92   10669,12        666,82         
                           
                           
Valmentajan palkka

           Pelaajamäärä   Tapahtumaa vko   €/kerta   €/kk           €/vuosi            
Ryhmä 1   16                    4                           2           554,24   6096,64            
Ryhmä 2   16                    4                           2           554,24   6096,64            
Ryhmä 3   16                    4                           2           554,24   6096,64            
Ryhmä 4   16                    4                           2           554,24   6096,64            
Yhteensä   64                   16                           8           2216,96    24386,56      


En valitettavasti osannut laittaa excelinä tätä. Ajatuksena se, että pelaajat maksavat seuralle esim. 3,5 €/tapahtuma. Valmentajan palkka tästä on 2 €/pelaaja. Jäljelle jäävällä 1,5 €:lla/pelaaja seura maksaa valmentajan palkan sivukulut (55%), kenttämaksut jne.

Valmentaja saisi yo. esimerkin mukaan 2200 €/kk palkkaa (tietysti verot pois) ja lähes kokopäivätyön.

Heittäkääs asiallisia kommentteja; itse mietin, että kuinka paljon seuralla menee rahaa ns. hallintokuluihin ja muuhun arjessa näkymättömään toimintaan eli onko tuo 3,5€/treenikerta riittävä?

      
« Viimeksi muokattu: 26.03.2019 klo 14:08:32 kirjoittanut Linkki »
Mendes

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Rakastan kaikkia.


Vastaus #4528 : 26.03.2019 klo 14:11:19

Olen jo pidempään pyöritellyt tällaista mallia päässäni. Valmentajalla 4 ryhmää hoidossaan, olkoon tasoryhmiä tai eri ikäluokkaa.

Valmentajan viikko olisi allaolevanlainen (viikonlopun kellonajat tietysti peleistä riippuvaisia)

T1= Ryhmä 1:n treenit
T2= Ryhmä 2:n treenit
T3= Ryhmä 3:n treenit
T4= Ryhmä 4:n treenit
P1= Ryhmä 1:n peli jne..
S= Suunnittelu
                        
KLO           MA   TI     KE   TO   PE   LA   SU   
15-16.30      S            T1      
16.30-18   T1   S   T1      T1   P1      
18-19.30   T2   T2   T2      T3   T4   P2   
19.30-21   T4      T4      T2   P3   P4   
                           
                           
Työtunnit   5   5   5   0   5   8   3   
Yhteensä 31 h viikossa, torstai lakisääteinen vapaa.
                           

Tässä mallissa sinänsä muuten kaikki kohdillaan, mutta kysymyksiäkin on. 3xpäivässä treenit tarkoittaa käytännössä sitä, että 2 ensimmäistä menee hyvin ja laadukkaasti, mutta kolmannessa jo todennäköisesti valmennuksen laatu kärsii merkittävästi. Toki tähän vaikuttaa myös valmennustiimit ja suunnittelu. Uhkakuva on kuitenkin "liukuhihnatyö".

Toinen ongelma on viikonloppujen kuormittavuus versus sosiaalinen elämä. Ei valmentajat kuitenkaan koneita ole. Tuossa mallissa burnoutin vaarat ovat läsnä.
Linkki

Poissa Poissa


Vastaus #4529 : 26.03.2019 klo 14:16:32

Tässä mallissa sinänsä muuten kaikki kohdillaan, mutta kysymyksiäkin on. 3xpäivässä treenit tarkoittaa käytännössä sitä, että 2 ensimmäistä menee hyvin ja laadukkaasti, mutta kolmannessa jo todennäköisesti valmennuksen laatu kärsii merkittävästi. Toki tähän vaikuttaa myös valmennustiimit ja suunnittelu. Uhkakuva on kuitenkin "liukuhihnatyö".

Toinen ongelma on viikonloppujen kuormittavuus versus sosiaalinen elämä. Ei valmentajat kuitenkaan koneita ole. Tuossa mallissa burnoutin vaarat ovat läsnä.

Näinhän se on, mutta toisaalta kuinka moni toimistotyöläinenkään on tuottavimmillaan pari viimeistä tuntia päivästä? Itse laittaisin opetuspäivät ja kovan temmon päivät eri ryhmille eri päiville viikottain. Viikonloput ovat tietysti haastavia, mutta työnantaja laatii työvuorolistat ja jos ei onnistu, niin pyytää palkattomaksi vapaaksi.

Laskelmassa on muuten huomioitu heinäkuu lomakuukautena.
Sokrateen puskumaali

Poissa Poissa


Vastaus #4530 : 26.03.2019 klo 14:26:18

Olen jo pidempään pyöritellyt tällaista mallia päässäni. Valmentajalla 4 ryhmää hoidossaan, olkoon tasoryhmiä tai eri ikäluokkaa.


En valitettavasti osannut laittaa excelinä tätä. Ajatuksena se, että pelaajat maksavat seuralle esim. 3,5 €/tapahtuma. Valmentajan palkka tästä on 2 €/pelaaja. Jäljelle jäävällä 1,5 €:lla/pelaaja seura maksaa valmentajan palkan sivukulut (55%), kenttämaksut jne.

Valmentaja saisi yo. esimerkin mukaan 2200 €/kk palkkaa (tietysti verot pois) ja lähes kokopäivätyön.

Heittäkääs asiallisia kommentteja; itse mietin, että kuinka paljon seuralla menee rahaa ns. hallintokuluihin ja muuhun arjessa näkymättömään toimintaan eli onko tuo 3,5€/treenikerta riittävä?

2200e/kk palkkaa bruttona ei järjesty noin helposti laskien. Herättää monia kysymyksiä, lisät viikonlopusta ja illoista, onko pelimatkat kulukorvausten piirissä, oletko huomioinut lomarahaa jne. Jos meinaat tuolla bruttosummalla palkata henkilön, niin minä laittaisin budjettiin n. 40 000 euroa vuoden oletukseksi työntekijän kokonaiskustannuksista. Eli suurin piirtein saman summan, mitä tällä sinun järjestelmälläsi kokonaisuudessaan kerätään kokoon.

Tarvitaan kuitenkin rahat kenttämaksuihin, turnauksiin, seuran hallintoon jne. Ne tulisivat tuohon päälle sitten. Mikä on markkinahinta kenttämaksuissa ja muissa, niin sitä minä en osaa sanoa. Merkittävästi kuitenkin lisää tarvittaisiin. Riippuu varmaan vähän toiminnan muusta rahoituksesta ja sen sellaisista, mutta luulen että tarvitaan selkeästi enemmän rahaa jos meinataan tuollaista työntekijäkulua pitää yllä.
Mendes

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Rakastan kaikkia.


Vastaus #4531 : 26.03.2019 klo 14:28:15

Näinhän se on, mutta toisaalta kuinka moni toimistotyöläinenkään on tuottavimmillaan pari viimeistä tuntia päivästä? Itse laittaisin opetuspäivät ja kovan temmon päivät eri ryhmille eri päiville viikottain. Viikonloput ovat tietysti haastavia, mutta työnantaja laatii työvuorolistat ja jos ei onnistu, niin pyytää palkattomaksi vapaaksi.

Laskelmassa on muuten huomioitu heinäkuu lomakuukautena.

Tunnen ihmisiä, jotka tekevät tuontyyppisesti päätyökseen hommia eri lajeissa. On tullut burniksia, nahistelua rahoittajien (vanhempien) kanssa yms.. Vanhemmat haluavat tietenkin omalle superjunnulleen parasta vastinetta rahalleen ja ovat kyllä kärkkäästi kommentoimassa, mikäli valmentaja haukottelee kerrankin treenien aikana.

Itse näkisin niin, että päätoiminen työntekijä valmentaa osan ajasta, ja hoitaa muita halllinnollisia tehtäviä toisen osan. Tämä vähentää kuormitusta, mutta ongelmana on sitten rahan kerääminen palkkaa varten.
Mendes

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Rakastan kaikkia.


Vastaus #4532 : 26.03.2019 klo 14:29:45

2200e/kk palkkaa bruttona ei järjesty noin helposti laskien. Herättää monia kysymyksiä, lisät viikonlopusta ja illoista, onko pelimatkat kulukorvausten piirissä, oletko huomioinut lomarahaa jne. Jos meinaat tuolla bruttosummalla palkata henkilön, niin minä laittaisin budjettiin n. 40 000 euroa vuoden oletukseksi työntekijän kokonaiskustannuksista. Eli suurin piirtein saman summan, mitä tällä sinun järjestelmälläsi kokonaisuudessaan kerätään kokoon.

Tarvitaan kuitenkin rahat kenttämaksuihin, turnauksiin, seuran hallintoon jne. Ne tulisivat tuohon päälle sitten. Mikä on markkinahinta kenttämaksuissa ja muissa, niin sitä minä en osaa sanoa. Merkittävästi kuitenkin lisää tarvittaisiin. Riippuu varmaan vähän toiminnan muusta rahoituksesta ja sen sellaisista, mutta luulen että tarvitaan selkeästi enemmän rahaa jos meinataan tuollaista työntekijäkulua pitää yllä.

Ja bruttopalkan lisäksi tosiaan tellit ja lellit. Kerroin taitaa olla n.1.6-1.7, millä saadaan se palkka kasaan.
Thalian

Poissa Poissa


Vastaus #4533 : 26.03.2019 klo 14:50:21

Itse näkisin niin, että päätoiminen työntekijä valmentaa osan ajasta, ja hoitaa muita halllinnollisia tehtäviä toisen osan. Tämä vähentää kuormitusta, mutta ongelmana on sitten rahan kerääminen palkkaa varten.

No tämä. Jos halutaan, että ne valkut on yli kaksi vuotta siinä hommassa, niin et sää voi miettiä työaikoja niin, että joka ilta on töitä 15-20 ja viikonloput on kiinni. Tuollaista ei jaksa yhtään kukaan kovin pitkään, joten työaika ei vain voi olla tuollainen.
Linkki

Poissa Poissa


Vastaus #4534 : 26.03.2019 klo 15:14:54

No tämä. Jos halutaan, että ne valkut on yli kaksi vuotta siinä hommassa, niin et sää voi miettiä työaikoja niin, että joka ilta on töitä 15-20 ja viikonloput on kiinni. Tuollaista ei jaksa yhtään kukaan kovin pitkään, joten työaika ei vain voi olla tuollainen.

En minä ainakaan tiedä, että miten saadaan maksettua valmentajille kunnon korvausta, jos eivät ole työpaikallaan silloin kun töitä on. Koulun takia treenit nyt sattuvat olemaan illalla ja viikonloppuisin. Se, että valmentaja tekisi myös hallinnollisia töitä, kuten Mendes ehdotti, sulkee mielestäni liikaa pois maahanmuuttajia, joilla ei välttämättä kielitaito riitä kirjallisen tekstin tuottamiseen.

Itse käytän valmennukseen 4-6 iltaa viikossa, toki vain yksi jengi (n. 18 pelaajaa) ja saan tästä vähän yli 100 €/kk ja jotain etuja. Useimmat viikonloput kiinni eikä tuuraajia pahemmin ole. Eli huomattavaa parannusta tuo ehdottamani malli olisi ainakin omaan tilanteeseeni.
PaoloRos

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Oulun Pallo-Veikot


Vastaus #4535 : 26.03.2019 klo 15:26:55

Näinhän en sanonut, vaan että Islannissa maksetaan koulutetulle valmentajille palkkaa. Palkka on riittävä elämiseen. Muiden duunien tekeminen on valinta joka pitää valmentajat myös kiinni oikeassa elämässä.
Suomessa täyspäiväisiä ammattitaidottomia valmentajia lienee maailma ennätys.

Edit: kommentti Thalian viestiin. Juuri näin se menee, että valtio maksaa noin puolet kuuluista. Uset seurat ovat monilajisia ja pelaajat pelaavat usein useita lajeja. Polku tarjoaa myös sen, että jalkapallon aloittavia voi olla hyvinkin vanhoja. Nämä sitten tulevat samoihin joukkueisiin kuin jo vuosia pelanneet.

En tiedä pyörittelemmekö samaa asiaa eri nurkilta. Mutta meillähän on se tosiasia että koulutettu valmentaja/liikunnan ammattilainen (ei pelkästään jalkapallovalmentaja) joutuu tekemään ihan muita töitä kuin mihin on koulutettu ja tällä tavoin hukkaamme valtavasti resursseja. Meillä Suomessa valitettavasti valmentaja ei ole oikea ammatti. En tarkoita tällä sitten etteikö ansio voi koostua useamman lajin tai joukkueen eteen tehdystä työstä, se voisi olla ihan hyväkin.
ginikettu

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJK (BJK)


Vastaus #4536 : 26.03.2019 klo 15:28:47

Itse käytän valmennukseen 4-6 iltaa viikossa, toki vain yksi jengi (n. 18 pelaajaa) ja saan tästä vähän yli 100 €/kk ja jotain etuja. Useimmat viikonloput kiinni eikä tuuraajia pahemmin ole. Eli huomattavaa parannusta tuo ehdottamani malli olisi ainakin omaan tilanteeseeni.
Tuo kuulostaa "kohtuuttomalta". Vaikkei tuota tekisikään rahan takia, niin kyllä toiminta pitäisi olla organisoitu siten, että valmentajalle maksettaisiin säädyllinen korvaus ja järjestettäisiin tarvittavat koulutukset.
Linkki

Poissa Poissa


Vastaus #4537 : 26.03.2019 klo 15:41:08

Tuo kuulostaa "kohtuuttomalta". Vaikkei tuota tekisikään rahan takia, niin kyllä toiminta pitäisi olla organisoitu siten, että valmentajalle maksettaisiin säädyllinen korvaus ja järjestettäisiin tarvittavat koulutukset.

Rahan takia hommaa en tee, ihan hyvin palkatussa päivätyössä tässä ollaan. Seurassamme kyllä koulutetaan ja homma on kohtuullisen organisoitua, mutta kyllähän tuo korvaus on aivan naurettava. "Mutta ei kenellekään ole ennenkään maksettu enempää" jne. Ihan tosiaan suomalaisen juniorityön kannalta pohdiskelen vaihtoehtoja.

Mendes

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Rakastan kaikkia.


Vastaus #4538 : 26.03.2019 klo 15:48:17

En minä ainakaan tiedä, että miten saadaan maksettua valmentajille kunnon korvausta, jos eivät ole työpaikallaan silloin kun töitä on. Koulun takia treenit nyt sattuvat olemaan illalla ja viikonloppuisin. Se, että valmentaja tekisi myös hallinnollisia töitä, kuten Mendes ehdotti, sulkee mielestäni liikaa pois maahanmuuttajia, joilla ei välttämättä kielitaito riitä kirjallisen tekstin tuottamiseen.

Itse käytän valmennukseen 4-6 iltaa viikossa, toki vain yksi jengi (n. 18 pelaajaa) ja saan tästä vähän yli 100 €/kk ja jotain etuja. Useimmat viikonloput kiinni eikä tuuraajia pahemmin ole. Eli huomattavaa parannusta tuo ehdottamani malli olisi ainakin omaan tilanteeseeni.

Kaikkihan riippuu siitä, mitä seura haluaa. Tavoitteellinen ja isoa kehitystä vaativa seura haluaa ammattitaitoa -> ammattitaitoiset koutsit maksavat, mutta sillä myös vastuutetaan valmentajat tekemään duunia isolla pieteetillä. Vanha sanonta "ovat vaan maksavinaan mulle, ni oon sit vain tekevinäni töitä" pitää paikkansa valitettavan hyvin.

Mikäli seura haluaa olla vain siksi olemassa, että saadaan junnuille mielekästä toimintaa harrastemielessä, ei päätoimista koutsia ole edes järkeä hankkia.
PaoloRos

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Oulun Pallo-Veikot


Vastaus #4539 : 27.03.2019 klo 10:02:27

Tuo kuulostaa "kohtuuttomalta". Vaikkei tuota tekisikään rahan takia, niin kyllä toiminta pitäisi olla organisoitu siten, että valmentajalle maksettaisiin säädyllinen korvaus ja järjestettäisiin tarvittavat koulutukset.

Tämähän se ongelma meillä Suomessa on, ettei valmentaja/ohjaaja ammattia meillä ole olemassa oikeasti. Ja tätähän tehdään rakkaudesta eri lajeihin, jalkapallossa kuitenkin maksetaan tuo joku kk-korvaus, mutta itse n. 40 v eri yksilölajeissa eri tehtävissä olleena, ei ole ikinä mitään korvauksia maksettu tehdystä ohajaus/valmennustyöstä. En ole toki ollut haluamassakaan, koska tiedän ettei seuroilla ole rahaa ja yksilölajeissa kun ei kk-maksuja tunneta ja eikä toimisikaan jos harjoitusryhmä on 2-5 urheilijaa.

Mutta tällä keinoinhan maamme urheiluelämä pyörii; vapaaehtoisten , isien, äitien, mummojen, pappojen yms. yms. eli kuten täällä joku kirjoittaja mainitsi ensin palkkatyöpäivä ja sitten klo 17-24 seuran hommat, mutta jos ei urheilu ja liikunta olisi sydämmessä, niin eihän tätä tehtäisi.
Sokrateen puskumaali

Poissa Poissa


Vastaus #4540 : 27.03.2019 klo 10:20:19

Herätys nyt ihmiset. Meillä ei jalkapallon piirissä liikkuva raha yksinkertaisesti riitä ammattilaisvalmentajiin jokaiselle ruohonjuuritason juniorijoukkueelle. Saksassa jalkapallo on taloudellisesti miljardeja pyörittävä sektori. Silti sielläkään ei toimintaa pyöritetä juniorijalkapallossa ammattimaisesti kuin ehkä Bundesliiga-tason ammattilaisjoukkueiden akatemioissa, joiden budjetit ovat isompia kuin meidän Veikkausliigan joukkueidemme. Se rahan puute ja toiminnan amatööristatus ei silti ole syy laittaa asioita siihen tilaan, että ollaan tekevinämme töitä. Ei niin tehdä amatööritasolla muuallakaan vaan painetaan töitä rakkaudesta lajiin, lapsiin ja oman elämän rikastamiseksi. Pieteetin määrä ei välttämättä kasva siitä korvauksesta.

Jos meillä on parin miljoonan budjetilla toimiva akatemia, niin me voimme kuvitella palkkaavamme ammattilaisia joka joukkueelle. Ne akatemiat ovat Tanskassa, Saksassa ja muualla Euroopassa, ei meillä. Meidän täytyy tehdä työtä ruohonjuuritasolla pääasiassa ja toivottavasti koulutettujen, vaativien ja urheilullisesti kunnianhimoisten amatöörien kanssa, joiden toimintaa ohjaavat ne seurojen mahdollisesti päätoimiset valmennuspäälliköt.

Jos se toiminta johtaa sitten rahavirtojen kasvuun, niin sitten jotain isompaa. Ensin jalkapallo kuntoon, siitä taloudelliset hedelmät ja sitten toiminnan laajentaminen. Tai sitten haikaillaan valtiovallan interventiota Islannin malliin ja ulkoistetaan kaikki syyt omaan alennustilaan jonnekin muualle.

Meidän pitää minun mielestäni keskittyä siihen, että me koulutamme pelaajat 15 vuoden kynnykselle sellaisiksi, että ne ovat valmiit syömään muiden eväät ulkomaisissa akatemioissa. Sitten sinne vaan, jos rahkeet, halu ja kantti riittävät. Jos ei, niin sitten kouluun ja amatöörifutista Suomessa mahdollisimman hyvin omaksi ja muiden iloksi (mikäänhän ei estä kehitystä myös niissä puitteissa). Jos toimintaedellytykset myöhemmin muuttuvat täällä (ammattilaispelaajille on enemmän kysyntää, valmennus ja toimintakulttuuri paranee, rahaa ylipäätänsä pyörii enemmän toiminnassa), niin sitten varmaan voidaan rakennella niitä täysin ammattimaisia akatemioita Midtjyllandin tapaan myös Suomeen.
petteri72

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Liverpool


Vastaus #4541 : 27.03.2019 klo 12:24:32

Tämähän se ongelma meillä Suomessa on, ettei valmentaja/ohjaaja ammattia meillä ole olemassa oikeasti. Ja tätähän tehdään rakkaudesta eri lajeihin, jalkapallossa kuitenkin maksetaan tuo joku kk-korvaus, mutta itse n. 40 v eri yksilölajeissa eri tehtävissä olleena, ei ole ikinä mitään korvauksia maksettu tehdystä ohajaus/valmennustyöstä. En ole toki ollut haluamassakaan, koska tiedän ettei seuroilla ole rahaa ja yksilölajeissa kun ei kk-maksuja tunneta ja eikä toimisikaan jos harjoitusryhmä on 2-5 urheilijaa.


Tämä riippuu lajista ja myös maantieteellisestä alueesta. Joissain yksilölajeissa lajeista valmentajille maksetaan korvauksia, jotka usein tuntihinnaltaan vastaavat muita töitä, ainakin vähän korkeammalla valmentajatasolla. Suurin osa valmentajista on toki osapäiväisiä. Tälläisiä lajeja ovat esimerkiksi  tennis, ratsastus, golf, voimistelu, tanssilajit ja varmaan muitakin on. Nämä lajit eivät toki ole ilmaisia vaan usein sieltä kalliimmasta päästä.

Tässä yksi esimerkki Espoolaisen voimisteluseuran valmentajapalkkataulukosta:

https://www.voimisteluseura.fi/valmennus/valmentajat-ja-baletinopettajat/palkkataulukot/
« Viimeksi muokattu: 27.03.2019 klo 13:04:02 kirjoittanut petteri72 »
Snoopy

Poissa Poissa


Vastaus #4542 : 27.03.2019 klo 14:38:10

Rahan takia hommaa en tee, ihan hyvin palkatussa päivätyössä tässä ollaan. Seurassamme kyllä koulutetaan ja homma on kohtuullisen organisoitua, mutta kyllähän tuo korvaus on aivan naurettava. "Mutta ei kenellekään ole ennenkään maksettu enempää" jne. Ihan tosiaan suomalaisen juniorityön kannalta pohdiskelen vaihtoehtoja.



Valitettavasti tosiasia on myös että mikään ei myöskään koskaan tule muuttumaan mikäli valtaosa valmentajista suostuu tähän "palkkaukseen".
Itse en tätä kokopäiväisesti, mutta eri lukemilla palkka kuitenkin on ja työmäärä varmasti jotakuinkin sama, poikia tosin hieman päälle tuplat. Mutta olen myös tehnyt seurassa selväksi, että en tule tekemään talkoilla ja onneksi moni muukin ja tilanne on muuttunut paremmaksi. Mikään ei muutu jos mennään niinkuin aina aikaisemmin on menty. Jos nostaa asian pöydälle ja tekee selväksi että meidän henkilökohtainen vapaa-aika maksaa tämän verran niin muutoksien on tapahduttava.

-Snoopy-
Stürmer

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: YJPKKÄ & Suomen naiset.


Vastaus #4543 : 27.03.2019 klo 14:48:31

Helsingin sanomissa on julkaistu mielenkiintoinen Italiassa nykyään valmentavan Gert Remmelin haastattelu.

https://www.hs.fi/urheilu/art-2000006046195.html

Tuon jutun kommenttiosioista poimittu helmi:

Lainaus käyttäjältä: KultainenVasikka

Suomessa ei ymmärretä kilpailun merkitystä kehityksen moottorina. Junioriurheilussa (etenkin jalkapallossa) talentit värvätään 12-14 vuotiaina "suurseuroihin" joissa he näennäisesti kehittyvät ja voittavat ikäkausi mestaruuksia.

Todellisuudessa taso junnaa paikallaan koska B-junnujen SM-sarjan suurin kilpailu on käyty jo kaksi vuotta ennen kauden alkua. Itse sarja on seurojen rekrytointi kyvyn näyteikkuna eikä mittari pelaaja kehityksen laadusta. Menestyksen jälkeen näiden mestarijoukkueiden profiilipelaajat ovat pääsääntöisesti shokissa ja pettyneitä lajiin kun tajuavat tilanteensa voitonjuhlien jälkeen. Pelipaikkaa 1div. tai Veikkausliiga joukkueessa ei ole realismia ja eväitä kilpailla pelipaikoista ei ole opittu kun on kuljettu tasoiteltua polkua pitkin viimeiset vuodet.

Saksassa oli sama ilmiö 2000-luvun alussa. Nuorena suurseurojen akatemioihin päässeet pelaajat nousivat systeemin ansiosta ammattilaisuuteen asti. Lahjakkaampia jäi matkalle ja maajoukkueen taso tippui. Tämän huomattuaan Saksassa rajoitettiin suurseurojen juniori imurointia tällä vahvistettiin pienempien seurojen kilpailukykyä. Tuloksena 2014 maailmanmestaruusjoukkue.


Minäkään en ole ymmärtänyt ikinä sitä miten paikallisen kilpailun tappaminen nostaa seurojen oikean tekemisen tasoa tai sitä mikä mittari värväysdopingilla saavutettu mestaruus on toiminnan todelliselle laadulle.  Nyt alueiden lupaavimpia junnuja kootaan suurseuroihin ja sitten ihmetellään, kun pitää istua tuntitolkulla bussissa reissaamassa ympäri valtakuntaa "tasokkaita pelejä" hakemassa.

Jortsukka

Poissa Poissa


Vastaus #4544 : 27.03.2019 klo 15:01:54

Tuon jutun kommenttiosioista poimittu helmi:

Minäkään en ole ymmärtänyt ikinä sitä miten paikallisen kilpailun tappaminen nostaa seurojen oikean tekemisen tasoa tai sitä mikä mittari värväysdopingilla saavutettu mestaruus on toiminnan todelliselle laadulle.  Nyt alueiden lupaavimpia junnuja kootaan suurseuroihin ja sitten ihmetellään, kun pitää istua tuntitolkulla bussissa reissaamassa ympäri valtakuntaa "tasokkaita pelejä" hakemassa.

Mutta onko Suomessa juurikaan tuota paikallista kilpailua? Jos nyt mietitään PK-seudun jälkeen Suomea alueittain niin ei juurikaan ole alueita missä olisi kilpailua. Tällä hetkellä tietyissä seuroissa on tehty selkeitä panostuksia junioreiden valmennukseen ja rakenteiden luomiseen jonka ansiosta nämä seurat ovat ottaneet isoja steppejä eteenpäin. Samaan aikaan monissa seuroissa ei ole tehty juurikaan mitään todellisen kehityksen luomiseksi.

Vertailu Saksaan on absurdia, koska siellä on ympäri maan 40-60 ammattimaista akatemiaa ja paljon tähän päälle hyviä pieniä kilpaseuroja(joita tukee liitto sekä paikalliset isommat seurat). Suomessa taas on vain muutama yksittäinen seura jossa toiminta on edes lähes ammattimaista. Siinä missä Saksan paras X ikäluokan joukkue kohtaa vaikkapa 20 parhaan voi peli olla ihan tasainen, mutta Suomessa kun kohtaa ykkönen sen 20:n niin pelissä ei ole edes mitään järkeä.

Siinä vaiheessa kun Suomessa pääsemme tasolle missä näissä "paikallisissa kilpailijoissa" tehdään riittävän laadukasta työtä, niin voidaan siirtyä malliin missä pelaajat voivat olla entistä pidempään toiminan piirissä. Tällä hetkellä kuitenkin jos vain vähänkin kentän laidalla seuraa monien alueidensa ykkösseurojenkin harjoituksia, puhumattakaan sitten niistä heikommista, niin tietää jo että kaikki pelaajan kehitys on vain ja ainoastaan pelaajan itsensä varassa.
pallojalassa

Poissa Poissa


Vastaus #4545 : 27.03.2019 klo 15:17:25

Lainaus
Mutta onko Suomessa juurikaan tuota paikallista kilpailua?
Enää ei ole. Paikallinen kilpailu kun on tapettu.
Sokrateen puskumaali

Poissa Poissa


Vastaus #4546 : 27.03.2019 klo 15:26:33

Enää ei ole. Paikallinen kilpailu kun on tapettu.

Miten se tapettiin? "Värväysdopingilla"?

Miten on mahdollista, että maassa, jossa värväyksiä tehdään kaikkein vähiten koko jalkapalloilevassa maailmassa, värväys tappaa kilpailun, mutta muissa maissa, joissa värväys on keskeisin osa koko juniorijalkapalloa, värväys ei tapa kilpailua?

Saksassa ei varmasti ole lopetettu pelaajien värväystä, kuten tuossa hesarin kommentissa on esitetty.
ginikettu

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJK (BJK)


Vastaus #4547 : 27.03.2019 klo 15:26:47

Enää ei ole. Paikallinen kilpailu kun on tapettu.
Osittain näin. Pahimmassa tapauksessa myös paikallinen "suurseura" tekee tällä myös hallaa tulevalle kannattajapohjalle.
Jortsukka

Poissa Poissa


Vastaus #4548 : 27.03.2019 klo 15:31:24

Enää ei ole. Paikallinen kilpailu kun on tapettu.


Miten tapettu? Suomessa ei pelaajia käytännössä värvätä ollenkaan, meillä ei ole minkäänläistä pelaajien scouttausta. Ero maailmalle on valtava. Hyvä oikeasti käydä tutustumassa maailmalla tähän toimintaan.

Suomessa käytännössä pelaajasiirto on 99% lähtöisin pelaajasta/vanhemmista. Onko siis näiden tavoitteellisten pelaajien vika että he haluavat ympäristöön missä on laadukasta valmennusta? En usko, että hinku sinne "suurseuraan" on iso, jos vain siinä pienemmässä seurassa on valmennus niin laadukasta että saat harjoittelussa riittävää kehittymistä.

Helvetin helppo mennä sen taakse että "meiltä lähtee parhaat pelaajat pois". Niin ne lähtee kaikkialla, mutta se on eri asia A) kuinka nuorena B) kuinka hyvät valmiudet saavat omassa ympäristössä C) kuinka hyviä pelaajia jää seuraan.
pallojalassa

Poissa Poissa


Vastaus #4549 : 27.03.2019 klo 15:38:27

Höpö höpö.
Minulle toimitettiin aikoinaan lista alueen pelaajista, jotka olivat valta seuran tähtäimessä. Näiden vanhemmille ja/tai pelaajille sitten yksitellen soitettiin.
Mutta nykyään YJ on oiva kiertoilmaus/tapa hoitaa siirrot.
Yksi käytetty tapa on bongata valmentaja uuteen seuraan joka sitten tuo mukanaan omat suosikit.
Tilanne on osittain siis muuttunut, mutta se johtuu juurikin siitä miten harrastaminen on keskittynyttä.

"Hyvä käydä tutustumassa ulkomailla"

Heh heh.

 
Sivuja: 1 ... 181 [182] 183 ... 274
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa