Laitetaan päivän evankeliumi jälkipolvienkin nähtäville, mikäli aika pelkistä linkeistä jättää.
Bernhardt jatkaa VepsussaVaasan Palloseura on solminut jatkosopimuksen päättyneen kauden lopulla erinomaisesti esiintyneen saksalaispelaaja Edgar Bernhardtin kanssa.
Palloseuran ja keskikenttäpelaaja Bernhardtin uusi sopimus on vuoden mittainen. Kiinnitys on VPS:n tulevan kauden joukkuetta ajatellen erittäin merkittävä. Syksyn siirtoikkunassa saapunut saksalainen otti heti ison roolin joukkueessa, ja toi rutkasti lisätehoja Palloseuran hyökkäyspeliin. Kahdella viimeisellä kierroksella Bernhardt teki itse yhden maalin, syötti kaksi ja oli vahvasti mukana alustamassa kahta muutakin.
VPS:n valmentaja Petri Vuorinen on tuoreeseen sopimukseen tyytyväinen. Hänen mukaansa Bernhardtin jatko helpottaa koko tulevan kauden joukkueen suunnittelua ja rakennusta.
- Eddy oli loppukaudesta meille tärkeä pelaaja, ja toivottavasti tulee olemaan sitä jatkossakin.
Huipputekninen, älykäs ja jopa röyhkeä Bernhardt tuo arvokasta osaamista Palloseuran joukkueeseen.
- Hänen vahvuutensa antavat meidän pallolliselle pelaamisellemme paljon. Hän on monipuolinen pelaaja, joka rakastaa palloa. Sen näkee kaikesta tekemisestä, mikä toimii myös loistavana esimerkkinä nuorille.
Bernhardtin tuleekin jatkossa edustuksen aikataulujen salliessa osallistumaan myös Vaasan Palloseuran junioritoimintaan.
- Hän on itse tehnyt niin paljon omalla ajallaan töitä pallon kanssa, että hän pystyy opettamaan melkeinpä mitä tahansa, Vuorinen kehuu.
Saksalaisen sopeutuminen joukkueeseen on VPS-valmentajan mukaan ollut erinomaista niin kentällä kuin sen ulkopuolella.
- Eddy on erittäin sosiaalisena kaverina sopeutunut ryhmään todella nopeasti. Hän on kaikin puolin pidetty kaveri pukukopissa ja muuallakin.
Vaasan Palloseuran kotisivut, 28.10.2010 Eddy halusi jäädäVaasaan hyvin sopeutuneelle Edgar Bernhardtille ei tuottanut vaikeuksia solmia Vepsun kanssa uutta sopimusta.
Vaasan Palloseuran valmentaja Petri Vuorinen korostaa saksalaispelaajan arvoa joukkueelle.
- Hän on meille tärkeä pelaaja, oli jo loppukaudesta. Toivon mukaan myös ensi vuonna. Kaveri on monipuolinen, taitava ja tuo joukkueeseen jotakin, mitä siinä ei niin paljoa ainakaan vielä ole. Monipuolisella tarkoitan, että pystyy pelaamaan monella paikalla keskikentällä.
Myös Bernhardtia syntynyt sopimus miellyttää.
- Olen iloinen, ja uskon, että ensi kaudella meillä tulee olemaan hyvä joukkue. Tämä vuosi oli seuralle vähän vaikea, mutta toivottavasti tulemme olemaan hieman onnekkaampia myös loukkaantumisten suhteen.
Päätöstä pelata jatkossakin Vepsun riveissä helpotti se, kuinka hyvin saksalainen on kotiutunut Vaasaan.
- Kaikki kertoivat minulle talven olevan vaikea, mutta se ei ole minulle tärkeää. Ihmiset ovat avuliaita ja kaupungissa on helppoa elää. En tietysti tiedä, mitä tyttöystäväni siitä ajattelee. Hän muuttaa Vaasaan tammikuussa. Uskon hänenkin viihtyvän.
Valmentajat eivät ole lyöneet Eddylle pelipaikkaa lukkoon ensi kaudeksi. Vuorisen mukaan se saattaa vaihdella jopa vastustajan mukaan.
- Hän pelaa siellä, missä hän voi saada palloa eniten. Vastustajasta riippuen se voi olla keskellä tai laidalla. Ja paljon riippuu tietysti siitäkin, keitä muita joukkueessamme ensi vuonna pelaa.
Bernhardt ei lähde nimeämään itselleen mieluisinta pelipaikkaa.
- Jokainen joukkue sitä kysyy, mutta en oikeasti tiedä. Voin pelata missä vain, ja olen tyytyväinen siellä, mihin valmentajat vain minut laittavat.
Saksalaistaiturin menneisyydestä löytyy myös eräs todella kiehtova tarina.
- Olin 15-vuotias, kun osallistuin kilpailuun, jossa etsittiin taitavia jalkapalloilijoita kaduilta. Pääsin videollani kymmenen tuhannen nuoren joukosta kolmen parhaan finaaliin, ja sijoituin siellä toiseksi, Eddy kertoo.
Bernhardtin kyvyt bongasi kilpailusta saksalaisseura VfL Osnabrück, johon hän sai taidoillaan myös sopimuksen. Niitä samoja taitoja sympaattinen saksalainen tulee opettamaan jatkossa Vepsun junioreille.
- Hän tulee osallistumaan kykykouluvalmennuksen kaltaisiin juttuihin, ja opettamaan kikkojaan myös nuoremmille junnuille, ei vain Kim Bölingille, Vuorinen valaisee.
Vaasan Palloseuran kotisivut, 28.10.2010