Sope
Poissa
Suosikkijoukkue: KemPa
|
|
: 23.09.2010 klo 15:10:08 |
|
Olen nyt jonkin aikaa tuskaillut poikien omatoimisen harjoittelun kanssa (kuten varmasti moni muukin suomalainen jalkapallovalmentaja) ja miettinyt millä keinoin saisin kannustettua poikia treenaamaan edes oikeansuuntaisia juttuja omalla ajallaan eikä se pallonpotkiminen koostuisi löysistä sisäsyrjäsyötöistä isän kanssa. Valmennan 03-syntyneitä poikia ja tämän ikäisillä on mun mielestä tärkeintä kehittää pallon kuljettamista ja pallokontrollia.
Kehittelin sitten sellaisen jännän lomakkeen, joka on tarkoitus jakaa lapsien vanhemmille tuossa muutaman viikon päästä, kunhan saan sen ensin taitettua järkevän näköiseksi. Lomakkeessa on jaoteltu erilaiset harjoittelun osa-alueet pronssi-, hopea- ja kultaluokkiin vaikeutensa mukaan. Muutaman kerran vuodessa (tai vaikka kerran kuussa) pidetään sitten harjoitusten alussa tarkastuskerta, jolloin pojat voi halutessaan näyttää osaamistaan. Jos näyttää, että poika hallitsee jonkin jutun, saa hän siitä leiman tähän lomakkeeseen.
Harjoitteet olen jakanut seuraavalla tavalla:
Kuljetus
-pronssi --pujottelu molemmilla jaloilla, vapaat kosketukset
-hopea --pujottelu pelkillä jalan sisäterillä --pujottelu jalan ulkoterillä --pujottelu yhdellä jalalla käyttäen sekä ulko- että sisäterää
-kulta --pujottelu yhdellä jalalla käyttäen sekä ulko- että sisäterää, huonommalla jalalla
Käännökset
-pronssi --käännös sisäsyrjällä --käännös ulkosyrjällä
-hopea --pysäytys jalkapohjalla –käännös --pallon veto taakse –käännös
-kulta --Cruyff --Alla Del Piero
Harhautukset
-pronssi --vartaloharhautus --askelharhautus
-hopea --Matthews --Rivelino --step over
-kulta --Marseillen ruletti (onko tälle joku järkevämpikin nimi?) --Elastico
Ponnauttelu
-pronssi --pallon pudotus ja ponnautus itselle käsiin --pallon pudotus ja ponnautus syliin pompusta
-hopea --pallon ponnautus pompuista vuorojaloin --pallon nosto maasta ponnauteltavaksi jaloilla
-kulta --pallon ponnauttelu vuorojaloin
-----------------------
Osassa noista saa pronssimerkinnän tai jopa kultamerkinnän helpostikin, mutta joissakin on sitten haastetta pitkällekin. Tarkoitus on jatkaa tätä myöhemmin ja lisätä sitten ikäluokkien kasvaessa vaikeampia juttuja ponnautteluun ja sitten potkutekniikkaa myöhemmin mukaan.
Onko kukaan muu tehnyt mitään tällaista? Onko tässä järkeä? Pitäisikö lisätä, muuttaa tai poistaa jotain?
|
|
|
|
Noviisi
Poissa
Suosikkijoukkue: Real Mesidz, Ilves, Huuhkajat, FC Barcelona
|
|
Vastaus #1 : 23.09.2010 klo 15:25:04 |
|
Todella hyvä idea! Kiitos kun jaoit sen täällä. Itse aion kehitellä jotain samantyyppistä, kun lähden mukaan '02:sten valmentamiseen.
|
|
|
|
Kaihlamo
Poissa
Suosikkijoukkue: Jalkapallo
|
|
Vastaus #2 : 23.09.2010 klo 23:20:04 |
|
Harhautukset
-pronssi --vartaloharhautus --askelharhautus
-hopea --Matthews --Rivelino --step over
-kulta --Marseillen ruletti (onko tälle joku järkevämpikin nimi?) --Elastico
Pisti vaan tässä silmiin se, että perus-Matthews ja vartaloharhautus mun mielestä on käytännössä sama asia ja stepover(jos tässä tarkoitat oikeasti harhautusta etkä käännöstä) on askelharhautus mun mielestä. Käänteinen Matthews on taas elastico. Rivelino taas suorituksena on aika lähellä tuota "step over"-käännöstä, josta "helposti" sitten voi siirtyä samantien Okochaan (ja en nyt tarkoita sitä missä vedetään pallo pään yli). Marseillen ruletista meillä käytetään nimitystä Zidane... Toki voin olla väärässäkin, mutta näin mulle on opetettu. Tuohon Okochaan palatakseni niin aika ristiriitaista infoa kyseisen nimen alla olevasta "tempusta" on tarjolla. Joidenkin mielestä tämä on "Okocha" http://www.youtube.com/watch?v=62lkGA5eWQY&feature=related kun taas itse olen oppinut niin, että tämä on se http://www.youtube.com/watch?v=OcONd47lI40&feature=related (ajassa 1:38)...
|
|
« Viimeksi muokattu: 23.09.2010 klo 23:54:45 kirjoittanut Kaihlamo »
|
|
|
|
|
drone
Poissa
Suosikkijoukkue: SUOMEN maajoukkueet, SUOMALAISET kasvattajaseurat
|
|
Vastaus #3 : 24.09.2010 klo 08:50:46 |
|
Jos näyttää, että poika hallitsee jonkin jutun, saa hän siitä leiman tähän lomakkeeseen.
Ajatus hyvä. Voisiko palkintaa viedä pidemmällekin? Esimerkiksi kultaisia, hopeisia ja pronssisia suoritusmerkkejä? Sellaiset eivät monta kymmentä senttiä kappaleelta maksaisi, mutta voisivat olla nuorelle pelaajan alulle aika nasta juttu. (Ainakin uintiharrastuksen puolella sellaista käytäntöä harrastetaan.)
|
|
|
|
drone
Poissa
|
|
Vastaus #4 : 24.09.2010 klo 13:17:45 |
|
Näyttää Palloliitolla olevan oikein "virallisiakin" palveluja tällaiseen: http://uusimaa.palloliitto.fi/pelaajakehitys/sinivalkoinen_tie/Mutta jos halutaan lähteä pienestä liikkeelle, voidaan tietysti toimia "epävirallisesti" ensin oman porukan sisällä ja sitten kun taidot karttuvat, lähteä vaikkapa Palloliiton taitokilpailuihin. Varmasti hyvä motivaattori harrastejalkapalloiluun!
|
|
|
|
Sope
Poissa
|
|
Vastaus #5 : 27.09.2010 klo 11:57:23 |
|
Ajatus hyvä. Voisiko palkintaa viedä pidemmällekin? Esimerkiksi kultaisia, hopeisia ja pronssisia suoritusmerkkejä? Sellaiset eivät monta kymmentä senttiä kappaleelta maksaisi, mutta voisivat olla nuorelle pelaajan alulle aika nasta juttu.
(Ainakin uintiharrastuksen puolella sellaista käytäntöä harrastetaan.)
Hyvä idea. Pitää selvitellä mistä tuollaisia löytyisi. Leima on kuitenkin sitä varten, että voi seurata, että mistä on aina saanut ne merkit. Voisi kokeilla molempia. Täytyy saada ensin tuo kuitenkin sille mallille, että selitän nuo kaikki eri taidot läpi ja laitan huomioita, joita sitten vanhemmat tai pojat itse voivat seurata (esim. painopisteen laskeminen ja tukijalan kääntö käännöksissä). Hyviä huomioita kaihlamolta. Tätä se on, kun väsyneenä vääntää noita. Suomenkieliset termit ovat myös aina vähän hakusessa, että mitä tarkoitetaan milläkin.
|
|
|
|
Fernandez
Poissa
|
|
Vastaus #6 : 27.09.2010 klo 12:06:07 |
|
Hieno idea Ja tosiaan tästä "Zidane"-kikasta käytetään myös nimeä Marseillen karuselli. Kaunis nimi sekin.
|
|
|
|
drone
Poissa
|
|
Vastaus #7 : 27.09.2010 klo 12:10:35 |
|
Hyvä idea. Pitää selvitellä mistä tuollaisia löytyisi. Leima on kuitenkin sitä varten, että voi seurata, että mistä on aina saanut ne merkit. Voisi kokeilla molempia.
"Virallisia" merkkejä löytynee Urheiluliitosta ( myyntipalvelu@slu.fi). "Epäviralliset" merkit löytynevät niinkin läheltä kuin lähimmästä kultasepän liikkeestä tai Tiimarista. Siinä tarvitaan vain vähän kekseliäisyyttä, että löytyy sellainen oikein "makee" plakaatti, jota nuoret tulevaisuuden Litmaset ja Hyypiät diggaavat.
|
|
|
|
Ricardo Leite
Poissa
Suosikkijoukkue: Ylimieliset
|
|
Vastaus #8 : 27.09.2010 klo 12:12:32 |
|
Onko kukaan muu tehnyt mitään tällaista? Onko tässä järkeä? Pitäisikö lisätä, muuttaa tai poistaa jotain?
Nice . Voisin kuvitella, että pikkujunnuille tällainen voisi toimiakin hyvänä motivaattorina. Laajenna ehdottomasti skaalaa potkutekniikkaan. Eli sisäsyrjäsyötöstä maata pitkin tietty matka tiettyyn kohteeseen alimmalle tasolle ja jotkut vaikeammat potkut ylimmälle tasolle.
|
|
|
|
Poissa
|
|
Vastaus #9 : 27.09.2010 klo 12:37:46 |
|
Olen nyt jonkin aikaa tuskaillut poikien omatoimisen harjoittelun kanssa (kuten varmasti moni muukin suomalainen jalkapallovalmentaja) ja miettinyt millä keinoin saisin kannustettua poikia treenaamaan edes oikeansuuntaisia juttuja omalla ajallaan eikä se pallonpotkiminen koostuisi löysistä sisäsyrjäsyötöistä isän kanssa. Valmennan 03-syntyneitä poikia ja tämän ikäisillä on mun mielestä tärkeintä kehittää pallon kuljettamista ja pallokontrollia.
Yksittäisiin harjoituksiin en puutu, mutta kannattaa miettiä myös moodia, jossa junnu harjoittelee kahta harjoitetta omalla ajallaan. Ja viikon päästä harjoiteet sisällytetään pienpeliin säännöksi. Eli vaikkapa 1vs1:een ja pisteen saa jommalla kummalla harjoitteella. Ja kolmesta onnistuneesta harhautuksesta saa vasta merkin/merkinnän tms.. Näin pystyy helposti takaamaan peliin riittävän taitotason, ja vahvistamaan oppimista käytännössä. Kahdella erilaisella harjoitteella annetaan valintareaktio 1vs1 harjoitteeseen ja pystytään käyttämään kiertoharjoittelua. Aivothan prosessoivat harjoitetta vielä 5-7 minuuttia jälkeenpäin. Eli vuorottelemalla 5min+5min+5min+5min saadaan lähes sama harjoitteluteho, kuin 20min+20min.
|
|
|
|
yoshi
Poissa
Suosikkijoukkue: Pääty kii
|
|
Vastaus #10 : 27.09.2010 klo 13:49:31 |
|
Olen jäänyt aktiivi kirjoittamisesta tälle osiolle paitsioon koko kauden, mutta lukenut silti päivittäin aktiivisesti osiota. Tämä kommentti voisi kuulua moneen muuhunkin topiikkiin täällä mutta pakko sanoa, helvetin hyviä juttuja joita ei muualta tule välttämättä edes luettua / opittua, varsinkaan noista valmennuskursseista. Keep up the good work guys!
|
|
|
|
Sope
Poissa
|
|
Vastaus #11 : 20.10.2010 klo 09:52:42 |
|
Tämän työstäminen on nyt viime aikoina jäänyt. Pitää muuttaa tuota sen verran, että nuo harhautukset ovat vaikeusasteeltaan lähellä muita eli kultatason harhautuksetkin olisi mahdollista oppia seuraavan vuoden aikana. Ei siis Zidanea ja Elasticoa vielä muutamaan vuoteen. Lisään myös kuljettamiseen pallon rullauksen sivulle jalkapohjalla ja takaperin kuljettamisen jalkapohjilla.
Ajattelin tehdä tämän nyt loppuvuonna valmiiksi ja esitellä pojille ja vanhemmille. Sitten on koko vuosi 2011 kerätä noita suoritusmerkintöjä.
Ajattelin, että ostamme joukkueen rahoilla varalle pronssiset, hopeiset ja kultaiset mitalit, joita saa suorittamalla valmentajan nähden kaikki tietyn tason taidot. Saa siis kaksi palautetta suorituksesta. Ensin valmentajan kirjoittamat merkinnät ja lopulta mitalin.
"Mun pitää vielä oppia nostamaan pallo maasta ponnauteltavaksi ja saan sitten hopeisen mitalin."
|
|
|
|
Sinkkis
Poissa
Suosikkijoukkue: Liverpool since 2018
|
|
Vastaus #12 : 09.12.2011 klo 08:34:42 |
|
Laitetaan tänne, koska sivuaa aihetta. Olin viikko sitten D-tason kurssilla aiheena taitavuus. Kurssilla keskusteltiin mm. Nuori Suomen suosituksista koskien liikkumista sekä miten voidaan aktivoida omia junnuja liikkumaan vapaa-ajalla lisää. Eilen kehittelin mielessä, että jos tämmöistä seurantalomaketta käyttäisi jalkapalloharjoittelun sijasta vapaa-ajalla puuhasteluiden seuraamiseen ja motivointiin. Eli lomake, jossa on eri vapaa-ajanviettolajeja ja tiettyä asiaa pitää tehdä X määrä seurantakuukauden aikana. Eli vaikka näin: Minä tänään...
Olin uimassa [ ] [ ] Pulkkamäessä [ ] [ ] [ ] [ ] Pihalla leikkimässä [ ] [ ] [ ] [ ] [ ] Luistelemassa [ ] [ ] [ ] [ ] Omatoimista jalkapallon harjoittelua 15min [ ] [ ] [ ] [ ] [ ] Oman huoneen imurointi [ ] [ ] [ ] Se joka joukkueesta saa kunkin rastin ekana suoritettua saa palkinnon, mutta myös kaikki muut, jotka seurantakuukauden aikana pystyy täyttämään jokaisen kohdan. Tietysti vielä pitää laskea paljon nuo vie aikaa, jotta on realistista toteuttaa. Tuloskortteja voisi lukea treeneissä aina ryhmän edessä esim "Hmm Sari on käynnyt näköjään jo kaksi kertaa uimassa mites muut?" Ehkä sitten joku innostuu esim uimisesta, jos ei ole aikasemmin käynnyt polskimassa. Onko tämä paha? Valmennan 02-syntyneitä tyttöjä, joille tämä olisi mahdollisesti tulossa.
|
|
« Viimeksi muokattu: 09.12.2011 klo 08:41:37 kirjoittanut Sinkkis »
|
|
|
|
|
Sope
Poissa
|
|
Vastaus #13 : 04.06.2014 klo 08:09:36 |
|
Tämä jäi aikoinaan muhimaan päähän jollain tasolla ja nyt E-11 junnuissa on tullut käytettyä jonkinlaista versiota tästä. Pojat saavat itse täyttää omalla ajallaan lomaketta, ja jos edistyminen on tarpeeksi hyvää, olen antanut seuraavan tason lomakkeen. Ponnautteluista he merkitsevät ylös päivän parhaan tuloksen ja maaleista yhteismäärän. Maalien laskemisen taustalla on se, että potkisivat omalla ajalla edes jonkin verran.
Taso 1
Ponnauttelu vuorojaloin, ok=25 hyvä=50 erittäin hyvä=100 Ponnauttelu reisillä, ok=6 hyvä=15 erittäin hyvä=30 Ponnauttelu päällä, ok=6 hyvä=15 erittäin hyvä=30 Maalit oikealla jalalla, ok=25/viikko hyvä=50/viikko erittäin hyvä=100/viikko Maalit vasemmalla jalalla, ok=25/viikko hyvä=50/viikko erittäin hyvä=100/viikko
Taso 2
Ponnauttelu vuorojaloin kävellen, ok=15 hyvä=30 erittäin hyvä=60 Reisillä ja jaloilla (4 ponnautusta jaloilla ja nostetaan pallo reisille, 4 reisillä ja tiputetaan pallo jaloille jne.); 16 ok, 32 hyvä, 64 erittäin hyvä Ponnauttelu päällä, ok=6 hyvä=15 erittäin hyvä=30 Maalit oikealla jalalla, ok=25/viikko hyvä=50/viikko erittäin hyvä=100/viikko Maalit vasemmalla jalalla, ok=25/viikko hyvä=50/viikko erittäin hyvä=100/viikko
Taso 3
Ponnauttelu vuorojaloin juosten, ok=10 hyvä=25 erittäin hyvä=50 Reisillä ja päällä (4 ponnautusta reisillä ja nostetaan pallo pään päälle, 4 päällä ja tiputetaan pallo reisille jne.); 8 ok, 16 hyvä, 32 erittäin hyvä Maalit oikealla jalalla maalin vasempaan puolikkaaseen, ok=25/viikko hyvä=50/viikko erittäin hyvä=100/viikko Maalit vasemmalla jalalla maalin oikeaan puolikkaaseen, ok=25/viikko hyvä=50/viikko erittäin hyvä=100/viikko
Ahkerimmat ovat täyttäneet noita aika hyvin ja edistyneetkin, mikä näkyy myös pelissä. Ponnauttelut ovat nousseet puolessa vuodessa 50:n paikkeilta 500:aan. Laukaisuharjoitukset ovat auttaneet pitkissä syötöissä ja laukauksissa etenkin niillä, joiden laukaukset eivät olleet aikaisemmin kuin löysiä tuhahduksia.
|
|
|
|
zekki
Poissa
|
|
Vastaus #14 : 04.06.2014 klo 14:55:47 |
|
Kannattaa harkita onko hyvä antaa kaikkia kerralla. Siinä helposti käy, että innostutaan alussa kovasti ja kaikki haluaa suorittaa kaikki heti ja sitten muutaman viikon jälkeen koko homma kuivuu kasaan.
Se mikä olisi tärkeätä olisi, että tämä testaus liittyisi opeteltavaan asiaan ja olisi "kotitehtävän oloista" ja sitten lopussa olisi jonkinlainen puoliksi leikkimielinen testi, jossa jokainen edistynyt palkittaisiiin ottaen huomioon lähtötaso. Pelaajilla pitää olla koko ajan tuntu, että näistä asioista välitetään. Nuorten aikajänne on niin lyhyt ja tekeminen pysähtyy heti jos he huomaavat, että heille tarjotaan jotain lisää, mutta ei siitä oikeastaan juuri välitetäkään. Omatoimiset motivoituneet on tietenkin eri asia, he pelaavat ja harjoittelevat jokatapauksessa.
|
|
|
|
Sope
Poissa
|
|
Vastaus #15 : 04.06.2014 klo 15:11:20 |
|
Kannattaa harkita onko hyvä antaa kaikkia kerralla.
En ole antanutkaan. Nuo ovat aina olleet omalla lapullaan, johon tyypit ovat merkanneet päiväkohtaisen tuloksen. Kun on ykköshommassa alkanut tulla pääasiassa erittäin hyvää, olen antanut seuraavaksi lapuksi kakkosen ja sitten kolmosen.
|
|
|
|
|
|