http://sydsvenskan.se/sport/mff/article224390.eceReferaattia ruotsin taidottomille:
LEIRI VOI RATKAISTA LITMASEN TULEVAISUUDEN
Jari Litmanen oli mukana kun MFF-ryhmä laskeutui Kyprokselle viikon harjoitusleirille. Se jää nähtäväksi tuleeko Litmanen pelaamaan Malmössä tänä vuonna.
- En halua puhua siitä juuri nyt, oli kaikki mitä Jari Litmanen ilmoitti.
Se on selvää, että hän tulee käyttämään tämän viikon testatakseen kunnolla onko hän tarvittavassa kunnossa. MFF pelaa kaksi peliä viikon lopussa.
- Mutta Jari tuskin pelaa kummassakaan ottelussa, sanoo MFF:n urheilujohtaja Hasse Borg.
Jarin aika alkaa mennä ohitse. Hänen täytyy päättää kahden viikon sisällä aikooko hän pelata suomalaisseurassa vai Malmö FF:ssä - vaihtoehtona myös ei pelata ollenkaan. Itse asiassa kansainvälinen siirtoikkuna on kiinni poikkeuksena Ruotsi, Norja ja Suomi. Niissä se on sallittu vielä 31.3.
- 31.3. jälkeen hän voi siinä tapauksessa pelata meillä, toteaa Hasse Borg.
Päätös Jarin puolelta MFF:ssä pelaamisesta tulee tämän harjoitusviikon jälkeen.
- Jos hän haluaa jatkaa meillä, neuvottelukysymys tulee normaalissa järjestyksessä. Juuri nyt meillä ei ole sopimusta Jarin kanssa.
Henkilö, joka todella haluaa Jari Litmasen on Roy Hodgson, MFF:n entinen valmentaja, joka on nyt Suomen valmentaja.
- Roy halusi ehdottomasti Jarin harjoitusleirille äskettäin, sanoo Hasse Borg. Luonnollisesti nähdäkseen itse missä mennään.
Keskiviikkona Roy Hodgson julkaisee EM-karsintaryhmän, joka kohtaa Azerbaidzanin 28.3. Siellä on MFF:n Jonatan Johansson, mutta ei Jari Litmasta.
- Meiltä on ainakin kysytty Jonatania mukaan, sanoo Borg.
MFF:n kannattajat epäröivät onko oikein vielä satsata Litmaseen. Viime vuonna joukkue oli rakennettu paljon sen ympärille, että Jari pelaa kymppipaikalla, ongelmana oli se, että hän joutui jättämään kahdeksan Allsvenskan-ottelua väliin.
Ja nyt MFF on isolla rahalla hankkinut Ola Toivosen Örgrytestä sillä ajatuksella, että hän ottaa sen roolin.
- En näe siinä mitään ongelmaa, sanoo Hasse Borg. Molemmat miehet pelaavat ja näimme viime vuonna, että vain yksi pelaaja samalle pelipaikalle ei riitä.
Hasse Borg lisää:
- Sitä paitsi ei ole sanottua, että Litmanen ja Toivonen pelaisivat vain sillä paikalla, he ovat käyttökelpoisia muillakin paikoilla.
Ai ai, jäisikö Litmanen vaihtomieheksi?
Jari tränar och talar svenska i Cypern:
http://sydsvenskan.se/webbtv/webbtv_sport/article224617.ece?context=webbtv&artId=224617http://www.svenskafans.com/fotboll/mff/artikel.asp?id=157742LITMANEN: EN OLE VIELÄ VALMIS
Jari Litmanen on ollut nyt hetken poissa. Tämän päivän iltapäivätreenit leirillä näyttivät, että hänellä on yhä voimaa kropassa. Vaikka hän on harjoitellut pallon kanssa vain pari, kolme, neljä kertaa viimeisen neljän kuukauden aikana, jakeli hän vanhaan tapaansa vain herkullisia syöttöjä toisensa perään. Siinä välissä hän pinkoi kentällä ja ohjasi pelitovereitaan på sin sjungande finlandssvenska kuin luontainen kenttäkenraali. Hän näyttää olevan hyvässä kunnossa, vanha tuttu Litmanen. Mutta luonnollisesti vain hän itse tietää milloin aika on kypsä pelaamiseen.
- Oikeastaan nyt menee aika hyvin. Olen harjoitellut paljon yksin viime kuukausina, paljon voimaa ja vähän pallon kanssa. Seuraava askel on luonnollisesti pelata muiden kanssa. Ja ilman heitä en oikeastaan voi arvioida itseäni. Tarvitsen vielä hiukan aikaa. Mutta meneekö siihen viikko, vai kolme, en tiedä.
Litmasen loukkaantumiset ovat olleet kuin jatkokertomus viimeisen vuoden aikana, mutta se ei juuri häntä vaivaa.
- Kaikki vie aikansa. Juuri nyt haluan vain tehdä parhaani. En vielä tiedä milloin voin pelata seuraavan ottelun, mutta en myöskään ajattele sitä paljon.
Neljän kuukautta poissa pallon luota. Ehkäpä myös neljä tarpeellista kuukautta revitylle jalkapalloilijan kropalle.
- Fysiikkani on hyvä, mutta minun täytyy vielä treenata. Paljon yksilöllistä treenausta tietysti. Mutta paljon myös joukkueen kanssa.
Keskustelu Litmasesta pyörii luonnollisesti paljon Suomen EM-karsintojen ja heidän etenemisensä ympärillä. Jari on joukkueen avainpelaaja, mutta ottaa odotukset rauhallisesti.
- EM-karsinnat ovat tärkeät, mutta minun ei ole mikään pakko pelata siellä. Mutta koska valmentajan mielestä minulla on annettavaa maajoukkueelle, pelaan siellä.
Maajoukkueessa pelaaminen ilman seurajoukkueessa pelaamista ei ole hyvä yhdistelmä ja jos Jari aikoo vakavissaan pitää paikkansa maajoukkueessa on seurajoukkueessa pelaaminen välttämättömyys.
- On totta, että minun täytyy päättää missä joukkueessa tulen pelaamaan. Jos maajoukkueessa aikoo pelata, pitää pelata myös seurassa. Mutta en ole juuri ajatellut sitä nyt. Nyt olen täällä ja harjoittelen joukkueen kanssa ja se tuntuu fantastiselta, mutta katsotaan. Ehkä voin kertoa lisää tämän leirin jälkeen.
Voiko MFF olla vaihtoehto?
- Emme ole keskustelleet siitä. Meidän pitää odottaa hiukan ja katsoa miten käy. Tämä viikko on tietysti tärkeä minulle itselleni ja Malmölle, joka näkee kuntoni.
Niin Litmanen kuin muut tietävät, että hänen uransa lähenee loppuaan. Mutta vieläkään gamla eleganten ei voi pitää itseään kentiltä poissa.
- Jalkapallo on yhä hauskaa, joten katsotaan mitä tapahtuu. Sitten kun se on ohi, niin katsotaan mitä sitten tapahtuu. Mutta sen aika ei ole vielä.
- Minulla on yhä kimmoketta pelaamiseen. Jos en haluaisi enää pelata jalkapalloa, lopettaisin välittömästi. Jos en haluaisi pelata, en olisi täällä. Se on niin yksinkertaista.
Litti jatkaa pelaamista tuolla motivaatiolla kuusikymppiseksi asti.
Jari kyykyttää edelleen ruotsalaisia, kun ei anna päätöstään Malmöstä. Toki Litmasenkin kanta on ymmärrettävää, mutta ei se päätös nyt voi olla yhdestä treeniviikosta kiinni - vaikka toki Jari on varmasti tarkka omasta kunnostaan ja myös hyödystä joukkueelle.