Referaattia haastattelusta:
Litin selkä ja niska ovat kipeinä ja liikkuvuus ei ole paras mahdollinen. Perjantaina hän kävi spesialistin luona Amsterdamissa. Ongelma on ollut kolme kuukautta.
- Kaaduin rapuissa, kun hain lapselleni maitoa aikaisin aamulla. En voi kääntää päätäni ja kroppaani kunnolla oikealle. Se oli hyvä muutama päivä sitten, mutta paheni taas. Olen kuitenkin voinut harjoitella koko ajan.
On erikoista, että Litmanen raottaa ovea yksityiselämäänsä kertoessaan syytä viimeisimpään vammaansa. Litmanen on jalkapallon Greta Garbo. Kaikki tietävät hänet, mutta hänestä ei tiedetä mitään.
Jos keskustelee sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat seuranneet läheltä Litmasen uraan, ei tule juuri viisaammaksi. Suomalaistoimittajat sanovat hänen olevan vaikeasti tavoiteltava ja etäinen, kun kyse on hänestä itsestään ja ammatistaan.
Puolitunkeileviin kysymyksiin Litmanen vastaa puoli-ironisesti. Hänen kanssaan ei kannata yrittää keskustella jostain muusta kuin jalkapallosta. Joskus ei edes siitäkään, sillä Litmanen on mestari käyttämään huumoria sisällöttömissä vastauksissaan, joiden avulla hän voi mahdollisimman pian päättää keskustelun. Sydvenskanin tavatessaan hän on kuitenkin rento ja myötämielinen.
Litmanen on yksi Suomen suurimmista urheilijatähdistä koskaan. Siksi myös jahdattu ja "hyväksikäytetty" henkilö.
- Voit kuvitella itse miltä tuntuu, kun lehtikuvaaja yhtäkkiä ilmestyy kotiisi, kun nautit aamukahvia terassilla.
Hän haluaa pitää yksityisyytensä salassa myös siksi, että hänellä ei ole julkisuudelle mitään erityistä annettavaa.
- Tulen tavallisesta perheestä tavallisine ammattineen. Meissä ei ole mitään erikoista. Elämme niin kuin useimmat muut.
Litmanen sanoo yrittävänsä suojella sillä oikeastaan perhettään ja ystäviään, jotka eivät halua olla julkisuudenhenkilöitä.
Jalkapallo on aina ollut tärkeä osa Litmasen elämää. Geenit tulevat perheestä. Sekä isä että äiti pelasivat korkealla tasolla. Olavi Litmanen oli kova keskikenttäpelaaja Lahden Reippaassa 60- ja 70-luvulla ja pelasi 5 A-maaottelua. Lahdessa on myös paljon jalkapallokulttuuria, sillä kaupungissa pelasi kaksi joukkuetta pääsarjatasolla. Lahdessa myös rakennettiin ensimmäinen sisähalli jalkapallolle 1980.
- Se merkitsi tietysti paljon kehitykselleni, kun sain pelata vuoden ympäri.
36-vuotias pelimoottori on intohimoisen kiinnostunut jalkapallosta. Hänellä on rautaista tietoa lajista. Kovin moni ei voita Litmasta jalkapallotietämyksessä.
- Luin paljon jalkapallosta, kun olin urani huipulla. Kun asui jatkuvasti hotelleissa oli aikaa lukea. Nykyisin katson lähinnä televisiota, mutta pysyn ajan tasalla. Minulla on hyvä muisti.
Kiinnostus urheiluun käsittää myös muita lajeja huipputasolla. Jari Litmanen ei ole erityisen kiinnostunut amerikkalaisesta jalkapallosta, mutta katsoo mielellään kauden huippufinaalin Super Bowlin. Samoin hän katsoo mielellään koripalloa ja golfia.
- Olympialaiset ovat kivat, kun voi katsoa lajeja, joita ei muuten ikinä katso. Olen itse pelannut jääkiekkoa ja minulla on joukko ystäviä NHL:ssä. Tässä eräänä iltana katsoin loppuottelua.
Viime vuosina Litmanen on pelannut golfia, mutta ei tunne sitä omakseen ja pitää sitä pitkäveteisenä. Mitä hänellä on handicapissa (huom. myös vamma) on salaisuus.
- Joo, mulla on handicap, hän sanoo ja nauraa.
Jalkapallossa kovin monella ei ole samanlaista meriittilistaa kuin Jari Litmasella. Hänen CV:nsä on vaikuttavaa luettavaa. Ajax, Barcelona ja Liverpool ovat seuroja, joissa toiset vain unelmoivat pelaavansa. Vuosien myötä hänestä on tullut vähän vauraampi mies, mutta Litmanen sanoo, ettei ole tietoisesti valinnut hyvin maksavia seuroja.
- Olen valinnut seurat sydämelläni koko urani ajan. Minulla on henkilö, joka huolehtii rahoistani. Raha ei kiinnosta minua. Emme ikinä keskustelleet rahasta perheeni kanssa, kun kasvoin. Aloitin jalkapallon pelaamisen, koska se oli hauskaa ja sitä se on edelleen ja no, ehkä ei aina niin hauskaa (nauraa). Minulle jalkapallo ei ole ikinä tuntunut työltä. Se on harrastukseni.
EM-lopputurnaus ensi vuonna on tärkeä sytyke Jari Litmaselle. Samoin pisteet, joita hän hankkii Malmö FF:ssä.
- Olen saavuttanut suurta menestystä seuratasolla, mutta en ikinä maajoukkueessa, joten on selvää, että haluaisin menestyä maajoukkueen kanssa. Jalkapallo on mennyt 15 maajoukkuueessa pelaamani vuoden aikana vahvasti eteenpäin. Tuntuu siltä, että meillä on edelleen hyvät mahdollisuudet EM-karsinnoissa.