Iltalehtikin kantanut kortensa kekoon...
Pallon perässä Eurooppaan
Torstai 16.12.2010 klo 09.38
Vanhan mantereen futiskatsomoissa on tunnelmaa, jota ei Suomesta löydä. Jalkapallomatkalle pääsee myös omatoimisesti - ja vähällä vaivalla.
1. Matkatoimistojen kautta
Helpoin tapa päästä seuraamaan eurooppalaista huippujalkapalloa on ottaa yhteys matkatoimistoon. Suomessa futismatkapaketteja myyvät ainakin Event Travel, Kaleva Travel ja Suomen Matkatoimisto.
Ne eivät kauppaa pelkkiä ottelulippuja vaan fanin on maksettava myös pakettiin kuuluvista lennoista ja majoituksesta.
Suomen Matkatoimisto tarjoaa 820 eurolla matkaa Milanon huhtikuiseen paikallisotteluun AC Milan-Inter. Se sisältää reittilennot, ottelulipun sekä kolme yötä turistiluokan hotellissa.
Event Travelin kautta kahden yön paketti Amsterdamiin Ajaxin ja rotterdamilaisen Feyenoordin väliseen otteluun 19. joulukuuta maksoi marraskuun lopussa 330 euroa.
Espanjan Madridissa Santiagó Bernabeu -stadionilla kotiottelunsa pelaavan Real Madridin näkemiseen Event Travelin kautta vaaditaan ainakin 410 euroa, El Clasicó -ottelusta FC Barcelonaa vastaan jopa 1 325 euroa.
Kaleva Travelista ostettu matkapaketti Lontooseen West Hamin ja Arsenalin väliseen mittelöön tammikuussa kustantaa reittilennoilla ja kahden yön majoituksella 515 euroa.
2. Omin avuin
Halvin tapa on ostaa pelkkä pääsylippu kotijoukkueen nettisivujen kautta. Osa seuroista vaatii käyttäjää rekisteröitymään.
Helpoimmillaan futisturisti valitsee ottelun, klikkaa vapaan ja lompakolle sopivan istumapaikan sekä maksaa ostoksen luottokortilla. Jotkut toimittavat lipun postin välityksellä, toiset kuriiripalvelun avulla.
Bayern Münchenin kotiotteluun Allianz Arenan keskikatsomoon pääsi kaksi vuotta sitten 50 eurolla. Istumapaikka Real Madridin kotistadionin piippuhyllylle Espanjan liigan otteluun maksoi vuosi sitten 40 euroa.
Jotkut seurat eivät lähetä pelkkiä ottelulippuja maan rajojen ulkopuolelle. Esimerkkinä Hollannin liigan Ajax ja PSV Eindhoven, jotka "pakottavat" vierailijan ostamaan tietynlaisen paketin.
PSV:n ja Feyenoordin lokakuiseen kohtaamiseen sai paketin 85 eurolla. Siihen sisältyi 40 euron alennuskuponki fanituotemyymälään, 22 euron pääsylippu päätykatsomoon ja poletteja, joilla sai ostaa elintarvikkeita stadionilla. Toimitusmaksua perittiin 15 euroa. Rahat maksettiin pankkisiirrolla. Lipun, kupongin ja poletit sai stadionilta ennen ottelua.
3. Virallisemmin ja epävirallisemmin
Internetistä löytyy lukuisia lippukauppoja, jotka tarjoavat viralliseksi luonnehdittuja pääsylippuja miltei mihin tahansa otteluun. Liput maksavat reilusti enemmän kuin kotijoukkueen kautta. Ostajan kannattaa huomioida mahdolliset toimituskulut.
Stadionin edessä päivystää usein "mustan pörssin" kauppiaita, jotka myyvät aidonnäköisiä lippuja. Suosituimpiin otteluihin hinnat ovat yleensä tähtitieteelliset. Aloituspotkun lähestyessä taksat saattavat pudota, jos liput ovat jäämässä kauppiaan käsiin.
Tällaisen tiketin ostaminen on riski, sillä lippu voi olla taitava väärennös, jonka huomaa vain stadionin lipuntarkastaja. Tässä tapauksessa lipun hinta jää omaksi vahingoksi ja ottelu näkemättä.
4. Helpot ja haastavammat
Esimerkiksi Saksan Bundesliigasta löytyy useita seuroja, joiden kotisivujen kautta voi maksaa ja ostaa liput omaan postilaatikkoon. Saksassa tarkat pelipäivät varmistuvat vasta muutamia viikkoja ennen ottelua.
Meillä innokkaasti seurattava Englannin Valioliiga on katsojan kannalta yksi vaikeimmista kohteista. Varsinkin suurseurojen kotikatsomoihin on usein hankala saada lippuja seurojen kautta, ainakaan useampia vierekkäisiä paikkoja. Stadionit ovat pullollaan kausikorttilaisia.
Toisinaan lippuja jää yksittäismyyntiin. Tällöin kannattaa reagoida nopeasti netin kautta.
Vastustajajoukkue vaikuttaa aina tarjontaan. Saman kaupungin joukkueiden keskinäiset kohtaamiset ja perinteikkäiden "vihollisten" yhteenotot ovat erityisen suosittuja. Luonnollisesti mestarisuosikkien väliset taistot ovat käytännössä aina loppuunmyytyjä.
Toisinaan pienemmällä stadionilla on parempi tunnelma kuin jättimäisellä areenalla. Katsomot ovat lähempänä kenttää ja kannattajien laulut kuuluvat yläparvelle asti.
Alasarjojen otteluihin voi saada pääsylipun stadionilta, eikä fiilis välttämättä ole pääsarjatason katsomofiilistä heikompi.
5. Ennen ottelua
Tule paikalle ajoissa. Stadionilta noudettavat liput saa yleensä noin pari tuntia ennen ottelua.
Seuran omasta fanimyymälästä (yleensä stadionilla ja/tai muualla kaupungilla) voi ostaa virallisia fanituotteita, mutta lähiympäristössä on usein kojuja, joissa huivi ja pelipaita ovat halvempia.
Varaudu turvatarkastuksiin. Älä vie kiellettyjä esineitä.
Stadionilla ei ehkä myydä nakkisämpylää tuhdimpaa syötävää, olutta ei välttämättä ollenkaan. Muista, että puoliaika (15 minuuttia) kuluu väentungoksessa nopeasti.
6. Ottelun jälkeen
Mikäli aikataulu sen sallii, anna suurimman väkimassan rynnistää ensin.
Stadionista riippuen voit päästä bongaamaan joukkueen jäseniä lähietäisyydeltä heidän poistuessaan areenalta. Tämä onnistuu parhaiten pienemmillä pelipaikkakunnilla, jossa pelaajia kuljettavat bussit eivät odota kyytiläisiä stadionin uumenissa vaan sen ulkopuolella.
Hyvä tietää
Jalkapallon arvoturnausten, EM- ja MM-kisojen, ottelulipuilla on hurja menekki. Kotimaisen matkanjärjestäjän kautta katsomoon on päässyt ostamalla matkapaketin, joka sisältää lennot, majoituksen ja ottelulipun/-lippuja.
Vuonna 2006 Saksassa järjestettyyn MM-turnaukseen pääsyliput arvottiin kiinnostuneiden kesken. Mikäli onnetar ei ollut suosiollinen, pääsi kisamatkalle peruutuspaikkojen ansiosta. Istumapaikka Berliinin olympiastadionin takakaarteen ensimmäisellä rivillä alkulohkon ottelussa Ukraina-Tunisia maksoi 45 euroa. Lippuja myytiin kansainvälisen jalkapalloliiton (FIFA) nettisivuilla.
Etelä-Afrikassa viime kesänä pelattu MM-turnaus oli eurooppalaisille faneille huomattavasti kalliimpi jo hintavien lentomatkojen takia.
Seuraavat EM-kisat pelataan Puolassa ja Ukrainassa 8.6.-1.7.2012. 1,4 miljoonan pääsylipun myynti 31 otteluun alkaa ensi maaliskuussa. Lippuinformaatiota saa osoitteesta
http://www.euro2012.com. Odotettavissa on, että kysyntä on jälleen tarjontaa suurempi.