Laitetaan lyhyttä raporttia tänne yleistopicciin, kun kerran tuli käytyä vähän eksoottisemmassa matkakohteessa ja sain kuin sainkin vähän paikallisfutistakin sotkettua tuohon kokonaisuuteen.
Viime loka-marraskuun vaihteessa pääsin viimein toteuttamaan jo pitkään suunnittelemani Uzbekistanin reissun. Keski-Aasia, ja sen vielä jokseenkin valloittamattomat nurkat, ovat aina kiehtoneet allekirjoittanutta ja Uzbekistan on näistä staneista se ns. ”helpoin” ja monelle loogisin aloituspiste tuon maailmankolkan tutkimiseen.
Lento Helsingistä Tashkentiin Istanbulin kautta kesti kaiken kaikkiaan noin 8 tuntia. Perillä olin kukonlaulun aikaan kuuden maissa aamulla ja muutaman tunnin yöunilla olisi selvittävä iltayhdeksältä lähtevään yöjunaan kohti Khivaa. Tashkent ei kaupunkina säväyttänyt juuri lainkaan. Maanjäristys oli joskus 60-luvulla tuhonnut kaupungin kokonaan ja timuriidien aikaisen arkkitehtuurin sijaan kaupunki oli uudelleenrakennettu neukkuromantiikan perinteitä kunnioittaen. Aamupäivä menikin siis erilaisten mosaiikkien, muraalien, valtion virastorakennuksien ja upeiden metroasemien bongailuun. Muuta tekemistä tuolla ei juurikaan ollut. Illalla hyppäsin Khivan yöjunaan ja makuupaikka oli napattu tietenkin kolmannesta luokasta, eli legendaarisesta plastkartnyista. Heti junan lähdettyä alkoikin hirmuinen meininki, kun paikalliset babushkat kaivoivat leivät, teet ja muut suolaiset leivonnaiset esiin ja vaunu täyttyi lukuisten pienten piknik-hetkien äänistä ja tuoksuista. Suomalainen turistikin pääsi ostamaan muutaman perunaleivoksen vaunuja kiertäneeltä myyjältä. Etukäteen voisi kuvitella, että monen kymmenen uzbekin mekastaessa avovaunussa voisi olla vaikea saada unenpäästä kiinni, mutta mitä vielä: 9 tunnin katkeamattomat yöunet plakkariin ja kohti Khivaa.
Khivassa tuli vietettyä vain yksi yö, mutta tuo riitti vallan mainiosti pienen kaupungin näkemiseen. Khivan vanhakaupunki on silkkitien aikainen, muuritettu (n. 2 x 2 km kokoinen alue) idyllinen kompleksi madrassoineen, moskeijoineen ja hienoine minareetteineen. Turistejakin alkoi näkyä jonkin verran Tashkentin ja autenttisen junakokemuksen jälkeen. Kesällä kaupunkiin (saati koko Uzbekistaniin) ei ole menemistä turistimassojen ja paahtavan kuumuuden takia. Loka-marraskuun vaihe oli puolestaan erinomaista aikaa vierailla maassa. Lämpötilat huitelivat 14 ja 20 asteen välillä ja pahimmat turistimassat loistivat poissaolollaan.
Seuraavana aamuna alkoikin 8 tunnin junamatka kohti Uzbekistanin kenties toisiksi kuuluisinta kaupunkia, eli Bukharaa. Täällä tulikin hieman ”levähdettyä” parin erittäin intensiivisen matkapäivän jälkeen ja vietettyä kokonaiset kolme yötä. Bukharan kuuluisin maamerkki on Kaylanin minareetti, jota tulikin joka ilta ihasteltua tunnelmavalaistuksessa pitkät tovit. Bukhara olikin ehkä kolmesta vierailemastani silkkitien kaupungista (Khiva, Bukhara, Samarkand) se kaikista mieluisin. Keskusta oli autoton ja kaupungille ominaiset kapeat kadut oikein kutsuivat vierailijaa eksymään, sekä seurailemaan paikallisten arjen touhuja ja basaarien vilskettä. Välillä pitikin muistutella itselleen, että nyt tosiaan ollaan Keski-aasiassa, eikä Lähi-idässä.
Mutta sitten itse asiaan, kun kerran futisfoorumilla ollaan. Olin jo ennen reissua tietenkin seurannut tarkkaan Uzbekistanin liigan pelipäiväjulkistuksia ja suunnitellut reissun niin että viimeinen viikonloppu tulisi vietettyä Tashkentissa. Tashkentin suosiminen matsisuunnittelussa juontaa siihen, että noin 1/3 sarjan joukkueista tulee pääkaupungista, eli olihan yhden matsin ainakin osuttava tuolle viikonlopulle? No mitä vielä, minulle tuntemattomasta syystä tuo kyseinen pelikierros sitten siirrettiin, kuin vittuillakseni minulle, keskelle viikkoa. Toivo oli jo menetetty, kunnes ensimmäistä iltaa Bukharassa viettäessäni kuulin kadulta kannatushuutoja. Juoksin ulos ja Coca-Colan mainoksilla varustettu doubledekkeri kuljetti laulavia jalkapallofaneja ympäriinsä. Tästä alkoikin aikamoinen selvittely, kun aloin tiedustelemaan ympärillä olevilta paikallisilta mikä oli homman nimi. Näkisinkö sittenkin futista? No, ensimmäinen sanoi, ettei tiedä mistä on kyse. Toinen sanoi, että peli on huomenna ja kolmas sanoi, että peli päättyi juuri ja me voitimme. Palasin erittäin hämmentyneenä hostelliini ja valjastin majapaikkani isännän selvittelemään asiaa hieman lisää. Muutaman puhelun jälkeen selvisi, että seuraavana päivänä kaupungissa pelattaisiin Uzbekistanin Cupin finaali. Football was back on the menu.
Seuraavana aamuna painelinkin majapaikan isännän ohjeistamana suoraan stadionille ostamaan lippua illan peliin, sillä piletit kuulemma liikkuivat hyvää vauhtia. Stadion löytyi muutaman kilometrin päästä guesthousestani. Buxoro Arena vetää noin 20 tuhatta silmäparia ja on tyyliltään neukkuromantiikkaa uhkuva monikäyttöareena, eli peliä tulisin väijymään juoksuratojen takaa. Erityismaininta mahtaville
näsinneulamaisille valonheittimille. Kiertelin ja kaartelin stadionia ympäri löytämättä lipunmyyntipistettä, saatikka ainuttakaan elonmerkkiä tai viitettä siitä, että täällä pelattaisiin tänään kansallisen cupin finaali. Muutamaa porttia ja ovea kävin riuhtomassa ja yhdestä pääsinkin sisälle, ja hetken kuluttua löysinkin itseni lähes stadionin nurmelta, jossa ruohonleikkaajat ja otteludelegaatit katselivat toimintaani kummissaan. Sainkin eräältä paikallisen pöllöliiton nimikyltillä varustetulta mieheltä ohjeet lipunmyyntipisteen sijainnista stadionin pohjoispäädyssä. Pisteellä olikin täysi kuhina, kun sinne saavuin ja jono lippuluukulle oli varmaan sata metriä pitkä. Stadionhenkilökuntaan kuuluva herrasmies bongasi meikäläisen haahuilemasta jonon vieressä ja pyysi antamaan rahat lippua varten, änkesi jonon ohi lippuluukulle ja toi tiketin kiitollisen suomalaisen turistin kouraan. Tämän jälkeen pääsin kokemaan oman tähtihetkeni, kun paikalliset jannut tulivat ottamaan selfieitä kanssani ja taisin jakaa toistakymmentä kättelyäkin siinä. Ei varmaan joka päivä tule paikallisessa futismatsissa länkkäri vastaan. Tiketti kourassa lähdin tyytyväisenä takaisin vanhaan kaupunkiin, jossa pitäisi muutama tunti tappaa aikaa ennen illan koitosta. Ai niin, lippu maksoi 35 000 somia, eli euroissa tuo tekee tämän hetken valuuttakurssilla hieman alle 3 euroa.
Illalla stadionille saavuin hyvissä ajoin, eli noin kaksi tuntia ennen aloituspotkua. Tämä osoittautui hyväksi ratkaisuksi, sillä paikallinen jonotuskulttuuri on jokseenkin kaoottista. Tai siis, termi ”jonotus”, ei kuulu paikallisten sanastoon ja tämän olin kyllä huomannut jo esim. museoihin ja juniin jonottaessani. Toinen sana, joka ei kuulu paikallisten sanakirjaan, ja tämä hieman yllätti allekirjoittaneen, on auktoriteettien kunnioittaminen. Poliisit olivat sulkeneet katuja ympäri stadionia ilmeisesti väkijoukon hallittua sisään ottamista varten. Tämähän ei miellyttänyt lippuja käsissään heiluttaneita paikallisia, jotka ryntäsivät väkisin läpi ensimmäisestä tiesulusta stadionin portteja kohti. Porteilla sisäänkäynti sujui suht vaivattomasti, mutta stadionin sisällä lähti taas käsistä. Katsomonosa, johon minullakin oli lippu, oli jo ahdettu täyteen porukkaa, eikä poliisi enää päästänyt sinne ketään. Jälleen kerran lippuja heilutettiin ilmassa ja vaadittiin päästä lipun osoittamille paikoille. Seurasi noin puolen tunnin vellova ”mosh pit”, kun paikalliset varta vasten halusivat tuohon jo täyteen ahdettuun katsomoon, ja saivatkin loppujen lopulta puhkottua poliisien epätoivoisen linjan ja rynnivät sisään. Itse seurasin tätä tyytyväisenä viereisestä katsomosta, johon minut oli ohjattu. Saipahan ainakin viihdykettä ennen itse matsin alkamista.
Vastakkain ottelussa olivat Nasaf Qarshi ja Navbahor Namangan. Seurat olivat tuolloin sarjassa sijoilla 1. ja 2., joten tasaväkinen peli olisi tiedossa. Qarshi sijaitsee vain noin kahden tunnin ajomatkan päässä Bukharasta, joten suurin osa stadionille ahtautuneista kannattajista tunnusti Nasafin värejä. Navbahor puolestaan sijaitsee kauempana Ferganan laaksossa, josta paikan päälle tiensä oli löytänyt oikein mukavat 2-3 tuhatta ”vierasfania”. illan kokonaisyleisömäärä oli hitusen vajaat 14 tuhatta. Molemmilta seuroilta löytyi omat kannattajaryhmät, jotka pitivät oikein hyvää tunnelmaa yllä. Lähinnä toki simppeleillä seuran nimi klap-klap, sekä
Islantityylisillä viikinkitaputuksilla, johon molemmat kannattajapäädyt tietenkin osallistuivat. Muutama savukin oli onnistuttu katsomoon salakuljettamaan. Oheistarjoiluja ei stadionilla juurikaan ollut. Yksi kärry myi elmukelmuun pakattuja sämpylöitä, sekä tietenkin auringonkukansiemeniä, joita kulutettiinkin stadionilla aivan uskomattomia määriä. Sain viereeni vielä kaiken lisäksi oikein mukavan herrasmiehen, joka ei tosin puheripuliltaan meinannut antaa meikäläiselle hetkeäkään aikaa keskittyä itse peliin. Yhteistä kieltä meillä ei tietenkään ollut, mutta piti kuulemma paljon Suomesta ja Suomen kaikkien aikojen urheilijoista Kaisa Mäkäräisestä ja Ole Einar Björndalenista.
Peilillisesti olin positiivisesti yllättynyt ottelun tasosta. Sarjojen välisestä vertailusta en pidä juuri lainkaan, mutta muutama näppärämpi pelaaja voisi Veikkausliigassakin pärjätä oikein hyvin. Pelaajien taitotasoa pääsinkin analysoimaan oikein koko kolmen euron edestä, sillä 90 minuutin jälkeen peli oli tasatilanteessa 1-1 ja edessä olisi jatkoaika. Jatkoajan kymmenennellä minuutilla Nasafin väkivahva brassikärki Mateus Lima Cruz puski voittomaalin, ja juhlat Bukharassa olivat valmiit alkamaan. Täältä voi muuten käydä väijymässä ottelun highlightit ja aistia hieman pelin tunnelmaa:
https://www.youtube.com/watch?v=rKR_D5yrlDQ&ab_channel=championatasiaFutikset oli reissun osalta taputeltu, joten pidän loppuraportin lyhyenä. Bukharan jälkeen suuntasin pariksi päiväksi pois turistireitiltä Nurataun vuoristoon. Tuolla ei tosiaan tarvinnut hirveästi varoa, että muut turistit astuisivat varpaille, sillä olin ainoa vieras koko kylän ainoassa majapaikassa. Majapaikan perhe ottikin minut omakseen muutamaksi päiväksi, ja ruokailut ja muut suoritimme tietenkin yhdessä. Päivät kuluivat vuorilla vaellellessa ja kylänmiesten askareita seuraillessa. Verkkoa tuolla ei ollut ja wifikin löytyi vain majapaikan isännän kännykästä jakamana. Tämä oli ehdottomasti reissun parasta antia.
Vuoriston jälkeen vietin vielä pari päivää Uzbekistanin henkisessä pääkaupungissa Samarkandissa. Kaupunkina Samarkand ei vetänyt vertoja Bukharalle ja Khivalle, sillä kaupunkisuunnittelussa jalankulkijoille oli näytetty lähinnä persettä. Viisikaistaiset brömistelytiet dominoivat kaupunkikuvaa ja jalankulkijan oli tehtävä ristin merkki ennen kuin lähti suojateitä ylittämään. Tämän lisäksi kyseessä on kuitenkin noin puolen miljoonan asukkaan kaupunki, eli puhutaan jo pinta-alaltaan isohkosta kaupungista. Turistikohteet oli näin ollen ripoteltu tasaisesti ympäri kaupunkia ja niiden väliä kuljettiinkin sitten takseilla. Registan oli toki upea, erityisesti iltavalaistuksessa. Pelkästään tuon kompleksi takia Samarkandiin kannattaakin lähteä, mutta päivä tai maksimissaan kaksi riittää vallan hyvin.
Samarkandista tieni vei vielä yhdeksi yöksi Tashkentiin, josta hyppäsin seuraavana aamuna koneeseen ja suuntasin nokan kohti koto-Suomea. Kaiken kaikkiaan reissu oli erinomainen ja peli ns. avattu tuon maailmankolkan osalta. Jos kolme asiaa pitäisi nostaa esiin, mitä päällimmäiseksi mieleen jäi, niin ensimmäisen on paikallisten kielitaidottomuus. Enpä ole tainnut ennen olla paikassa, jossa ”yes” ja ”no”, ovat paikallisille aivan täyttä hepreaa. Toisena nousee esiin paikallisten ystävällisyys. Vaikka edellä mainittua yhteistä kieltä ei löytynyt, olivat paikalliset tavattoman uteliaita kuulemaan mitä länkkäri teki heidän maassaan. Ajatuksia vaihdettiin viittomakielellä, venäjän ja uzbekin sekoituksella, sekä erinäisillä kännykän käännössovelluksilla. Junassa minulle tarjottiin leipää ja teetä paikallisten mammojen toimesta ja kerran liftatessani paikallinen herrasmies ei suostunut ottaa rahaa vastaan heitettyäni minut haluamaani paikkaan (sen jälkeen, kun olimme hakeneet hänen lapsensa päiväkodista). Viimeisimpänä nostona on pakko ottaa puheeksi raha. Jos budjettireissu on mielessä, niin suunnatkaa hyvät ihmiset Uzbekistaniin. Muutama esimerkki: lounaista tuli pulitettua paikallisissa paikoissa muutama euro, kaupunkien välisistä jaetuista takseista 3–5 euroa ja aamiaisen sisällyttäneestä laadukkaasta majoituksesta alle 15 euroa yö. Mitä vielä odotatte? O'zbekistonga boramiz!