FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
01.12.2024 klo 13:32:42 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook & Twitter

Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: [1]

Kirjoittaja Aihe: Yksilö joukkueurheilussa  (Luettu 1355 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Siperia

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Kunkkis

: 27.10.2010 klo 17:47:23

Pelaajat ja valmentajat ovat yksiöitä. Valmentajien suhde pelaajiin ja yksilöihin vaihtelee varmaankin yhtä monella eri tapaa kuin mitä on valmentajia. Tarkoituksena on luoda keskustelua yksilöistä, yksilöpelaajien henkisestä ja fyysisestä vaikutuksesta joukkueen muihin pelaajiin sekä valmentajan suhdetta johtaviin pelaajiin.

Kuinka käsitellä pelaajia yksilöinä joukkueurheilussa? Kohdella kaikkia tasapuolisesti, sekä fyysisesti ja henkisesti? Vai kenties ottaa persoonat huomioon ja korostaa persoonia? Entä pitääkö joillekkin pelaajille antaa fyysisellä puolella erivapauksia?

Voiko joku pelaaja nousta muiden pelaajien yläpuolelle? Entä voiko nousta jopa valmentajan yläpuolelle? Entä koko joukkueen? Kuinka vahvoja yksilöitä pitäisi käsitellä?

Mistä tunnistaa voittava yksilö? Onko voittavan yksilön olla tietyntyyppinen persoona? Pitääkö voittavan pelaajan olla myös johtava pelaaja? Voiko täydellinen individualisti olla voittava ja johtava pelaaja?

Pahoittelut huonosta alustuksesta, mutta muut saavat aloittaa keskustelun. Eli keskustelu vapaa!
Messi

Poissa Poissa

Vastaus #1 : 27.10.2010 klo 19:40:07

Siis oma jalkapallofilosofianihan alkaa lausahduksella: "Jalkapallo on joukkuepeli, jota yksilöt pelaavat". Tämä antaa minulle viitekehyksen miten toimia ja miten harjoitella. Harjoituksen ja pelien sisällä se antaa minulle pienen pieniä yksityiskohtia tarkkailtavaksi. Yksilö on se, joka kentällä liikkuu, yksilö on se, joka kehittyy. Sitten kun riittävän monta yksilöä kehittyy ja omaksuu samanlaisen pelifilosofian (oppii pelaaman yhteen), voidaan sanoa, että joukkueen peli kehittyy. Itse näen hyvin pelaavan joukkueen yksilöinä, jotka on kytketty jollain kumman piuhoilla toisiinsa. He ajattelevat pelistä samalla lailla ja pystyvät ennakoimaan toistensa ajatukset (=kokemus ja yhdessä toimiminen).

Kuinka käsitellä pelaajia yksilöinä:

Itselläni on tällä hetkellä harjoitusrymässä pelaajia 12 vuotiaasta 41 vuotiaaseen. Tämä täytyy tietenkin ottaa huomioon fyysisissä harjoituksissa. On päivän selvää, että kun aikuinen vetää jalkakyykkyä 50 kg:n painoilla, niin lapsi tekee silloin esim. kyykkyhyppyä joko pienillä käsipainoilla tai ilman. Liikkeet voivat olla hyvinkin samanlaisia, vain kuorma vaihtuu.

Omaan filosofiaan kuuluu se, että se kuka treenaa ja on kiinnostunut futiksesta on minulle kaikki kaikessa. Näiden pelaajien vuoksi teen tätä hommaa. Pelaajani siis eivät ole arvomaailmassani samanarvoisia. Pyrin kuitenkin myös ymmärtämään pelaajia, joille futis ei ole niin tärkeä asia ja pyrin myös ottamaan heidät valmennuksessa huomioon. Mutta kyllä suurimman huomion saa ne, jotka on 100% sydämellä hommassa mukana.

Meissä kaikissa asuu individualisti. Olettamukseni on, että: loppujen lopuksi pyrimme kaikki täyttämään omia tarpeitamme. 
Vastapallo

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Isabelle Forrerin massiivinen juomapullo

Vastaus #2 : 27.10.2010 klo 19:46:29

Otsikon perusteella odotin keskustelua maalivahdeista. Ihan mielenkiintoinen aihe joka tapauksessa, johon pitää perehtyä paremmalla ajalla. Sikäli kun muistan...
Stig Tøfting

Poissa Poissa

Vastaus #3 : 27.10.2010 klo 20:13:24

Otsikon perusteella odotin keskustelua maalivahdeista. Ihan mielenkiintoinen aihe joka tapauksessa, johon pitää perehtyä paremmalla ajalla. Sikäli kun muistan...

Mä odotin syvällistä pohdintaa yksilö- ja joukkuevalmennuksesta, niiden eroista, yhteneväisyyksistä ja ristiriitaisuuksista. Esimerkiksi harjoittelun tärkeimmän aspektin eli kehityksen kannalta katsottuna.
Siperia

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Kunkkis

Vastaus #4 : 27.10.2010 klo 21:14:15

Mä odotin syvällistä pohdintaa yksilö- ja joukkuevalmennuksesta, niiden eroista, yhteneväisyyksistä ja ristiriitaisuuksista. Esimerkiksi harjoittelun tärkeimmän aspektin eli kehityksen kannalta katsottuna.
Koska en halunnut kahlita keskustelua menemään tarkkoja polkuja jätin alustuksen aika avonaiseksi.

Idea keskusteluun syntyi viimeisimmän Urheilulehden johtavia pelaajia käsittelevästä artikkelista ja isäni kanssa käymistä keskusteluissa, jossa kiistelimme voimakkaastikkin yksilöistä ja erivapauksista urheilussa. Isäni mukaan kaikki ovat samalla viivalla, mutta henk.koht. olen sitä mieltä että jotkut yksilöt(varsinkin ammattilaistasolla) nousevat muiden yläpuolelle, pelaajiksi joilta vaaditaan tietyissä tilanteissa enemmän, mutta toisaalta nämä pelaajat saattavat saada erivapauksia kuntoharjoittelussa. Uskaltaisin väittää että Ronaldo Realissa pelatessaan oli tälläinen pelaaja, samoin Cassano nykyään Sampdoriassa.

Vastapallolle: Täällä voi ja pitääkin käsitellä maalivahteja.
Messi

Poissa Poissa

Vastaus #5 : 28.10.2010 klo 06:41:57

Koska en halunnut kahlita keskustelua menemään tarkkoja polkuja jätin alustuksen aika avonaiseksi.

Idea keskusteluun syntyi viimeisimmän Urheilulehden johtavia pelaajia käsittelevästä artikkelista ja isäni kanssa käymistä keskusteluissa, jossa kiistelimme voimakkaastikkin yksilöistä ja erivapauksista urheilussa. Isäni mukaan kaikki ovat samalla viivalla, mutta henk.koht. olen sitä mieltä että jotkut yksilöt(varsinkin ammattilaistasolla) nousevat muiden yläpuolelle, pelaajiksi joilta vaaditaan tietyissä tilanteissa enemmän, mutta toisaalta nämä pelaajat saattavat saada erivapauksia kuntoharjoittelussa. Uskaltaisin väittää että Ronaldo Realissa pelatessaan oli tälläinen pelaaja, samoin Cassano nykyään Sampdoriassa.

Vastapallolle: Täällä voi ja pitääkin käsitellä maalivahteja.
Itse lähtisin liikkeelle siitä, että tuon tason pelaajilla on jokaisella oma kunto-ohjelma (ellei jopa oma kunto-ohjaaja) joka on integroitu jollain tavalla joukkueen harjoitteluun. Eiköhän jollakin Realilla ole omat kuntovalmentajat, joilla on päivässä 24 tuntia aikaa suunnitella kullekin pelaajalle omat ohjelmat? Jos ei ole, niin sitten kannattais pikaisesti hommata. Siis kyllä, pelaajat ovat todennäköisesti eriarvoisessa asemassa, mutta harjoittelulla pyritään saamaan kaikista optimaalinen hyöty irti. Sitten mennään väärälle polulle kun pelaaja itse päättää omasta kunto-ohjelmastaan ja/tai vetää välistä sen minkä ehtii. Kyllähän näitäkin pullamössöjä tuolla kentillä silloin tällöin näkee. Tosin sehän on vain inhimillistä kun olet treenannut 15 vuotta tukka putkella, totellut jokaisen valmentajan käskyn pilkuntarkasti ja tehnyt asiat viimeisen päälle, että joskus vaan tulee tunne että nyt ei jaksa ja haluaa vähän huilata. Tämän ilmiön olen jollain tapaa nähnyt lähes kaikissa huipulle kivunneissa pelaajissa ja mielestäni jollain tapaa se liittyy kasvamiseen, aikuistumiseen.
Ricardo Leite

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Ylimieliset

Vastaus #6 : 28.10.2010 klo 14:52:58

Kaikki pelaajat eivät ole samalla viivalla. Piste. Itselläni on joukkueessa pelaajia, jotka ovat luonteeltaan sellaisia, että toimivat parhaiten joukkueen hyväksi saadessaan tiettyjä vapauksia.

Vapauksia annetaan tai ollaan antamatta niin harjoittelussa, pelillisessä roolituksessa kuin joukkueen sisäisessä ulkopelillisessä kanssakäymisessä. Tietyt pelaajat tarvitsevat vapauksia pelillisesti. Tietyt tarvitsevat niitä harjoittelussa. Ja tietyt pelaajat ansaitsevat tiettyjä vapauksia joukkueen ulkopelillisessä kanssakäymisessä. Vapauksien tulee kuitenkin olla poikkeuksia ja ylimääräisiä vapauksia seuraa aina ylimääräinen vastuu.

Siksi vapauksia jakaessa tulee aina tuntea pelaaja myös ihmisenä. Vapauksia ei voi antaa pelaajalle, josta ei voi olla varma, että velvollisuudet suoritetaan omatoimisesti ja ylimääräinen vastuu kannetaan takuuvarmasti.

Bubismiksi meni.

Sivuja: [1]

Siirry: