Minä olen vähän pettynyt, että tuolla "Suomalaiset joukkueet Euroopassa" -osastolla ei ole vielä kausiotsikkoa "KuPS EL:ssä 2012".
No, annettakoon kunnia vaikka Pubille avata se otsikko ensi vuodeksikin.
Olimme siis viides joukkue, joka varmisti paikkansa kauden 2012-13 Eurooppa Liigaan.
Tänä syksynä paikkansa varmistaa vielä 25 muutakin joukkuetta ja kaikkiaan 195 joukkuetta osallistuu tähän turnaukseen.
Varmaan tuo Wikipedia on kaikkein näppärin sivu seurata kilpakumppaneita.
http://en.wikipedia.org/wiki/2012%E2%80%9313_UEFA_Europa_LeagueKuPS:n joukkuepisteet ovat 2.326 ja me - cupin häviäjänä - saamme Suomen huonoimman EL-paikan. Siis mitä todennäköisemmin ensimmäisellä kierroksella ja sijoitettuna.
Matkahaaveilijoille todettakoon, että viime vuonna ykköskierroksen sijoittamattomat jengit tulivat seuraavista maista:
Albania (2), Andorra (2), Armenia (2), Azerbaidzan, Fär-Saaret (2), Islanti, Kazakstan (2), Latvia, Liettua, Luxemburg (2), Moldova, Montenegro, Pohjois-Irlanti (2), San Marino, Slovenia, Viro (2), Wales
Mutta sitten se iso mutta.
EL:n järjestelmää muutetaan hieman kaudesta 2012-13 alkaen. Kuuden suurimman maan cup-mestarit pääsevät tästä eteenpäin suoraan lohkovaiheeseen, joten karsintakierroksien kaavio muuttuu.
Tuossa muutamia laskeskelemiani skenaarioita siitä millaisia kaavioita voisi olla.
http://futisforum2.org/index.php?topic=32336.msg5827876#msg5827876 Eli todennäköisimmissä kaavioissa ensimmäisellä kierroksella aloittaa enemmän joukkueita.
Mikä tarkoittaa kovempia joukkueita, mikä taas tarkoittaa, että se on vaikeampaa päästä sijoitetuksi …
(Hetkinen, mä laskenkin joitain skenaarioita …)
e: No joo, ei tuo raja paljon yli kahden olisi noussut tämän vuoden joukkueillakaan jos ne olisi allokoitu (yhdellä, ei välttämättä oikealla, mutta suht' järkevällä tavalla) kaavioon, jossa ekalla kierroksella aloittaa 60 joukkuetta. (Skenaario 1 tuossa toisessa viestissä olevassa laskelmassani.) Eli kyllä me ollaan mitä todennäköisemmin sijoitettuna ekalla kierroksella -> kaksi reissua Eurooppaan!