Ehkä väärä alue ja topic jne mutta voiko itseohjautuvuutta opettaa?
Voi, tai ainakin siihen voi rohkaista antamalla tehtäviä joissa suorittajan pitää itse löytää kulman taa. Jos valmennettava löytää itse parin kulman taa, puhutaan jo lahjakkuudesta. Samoin kriittisyyttä voi opettaa esimerkiksi kuvaamalla videoita ja vertailemalla suorituksia, mutta nuorempien kanssa saa olla hyvin helläsanainen ja varovainen.
Omatoimisen ongelmanratkaisun suurin ongelma on usein alkukynnys ja pelko epäonnistumisesta. Melkein kaikilla ihmisillä, mutta etenkin lapsilla, on ristiriita tietoisen ja tiedostamattoman minäkuvan välillä. Tietoisesti saatetaan olla kovaakin poikaa, mutta tiedostamaton on arvioinut omat kyvyt realistisemmin. Tämän takia tosissaan yrittäminen ei jollain käsittämättömällä tavalla houkutakkaan pikkukersaa. Näissä tapauksissa on pakko edetä epäonnistumisen kautta ennenkuin voidaan päästä aitoon onnitumisen kokemukseen.
Homma riippuu hemmetisti kotikasvatuksesta. Jos vanhemmat on mallia "anna lapsen yrittää kerran, jonka jälkeen hauku ja tee itse", kersat tuppaavat olemaan varovaisia kaiken uuden äärellä. Jos taas himassa on saanut kokeilla ja mokailla eväät ovat paremmat.