Jejopa
Poissa
|
|
: 02.11.2010 klo 13:43:33 |
|
Nyt kaivattaisiin vinkkejä, minkälaisia treenejä maalivahdeille kannattaisi pitää. Mitä kaikkia osa-alueita pitäisi kehittää ja millä tavoin? Lajitreeni on tietysti se tärkein, mutta entäpä kropan liikkuvuus, pomppu- ja kimmoisuusharjoittelu?
|
|
|
|
kuuhasen lalli
Poissa
|
|
Vastaus #1 : 02.11.2010 klo 14:00:14 |
|
Nyt kaivattaisiin vinkkejä, minkälaisia treenejä maalivahdeille kannattaisi pitää. Mitä kaikkia osa-alueita pitäisi kehittää ja millä tavoin? Lajitreeni on tietysti se tärkein, mutta entäpä kropan liikkuvuus, pomppu- ja kimmoisuusharjoittelu?
Kun nyt sarjat on loppu, niin ehdottomasti maalivahdin/maalivahtien kanssa kunnon salille/liikuntahalliin. Siellä sitten erilaisia harjoituksia, joissa yhdistyy juuri liikkuvuus- ja kimmoisuusharjoittelu. Liikkuvuus harjoittelun voi soveltaa erilaisin juoksuin, joihin yhdistyy vaikka heittäytyminen (patjalle) ja pallon kiinni ottaminen. Kimmoisuutta voi harjoitella vaikkapa hyppimällä erikokoisten aitojen yli ja pitämällä keskivartalon kunnossa. Lisäksi siitä voi yhdistää myös kimmoisuutta heittäytymällä esim. palloa kiinni ottaessa.
|
|
|
|
Valonheitin
Poissa
|
|
Vastaus #2 : 07.11.2010 klo 20:29:51 |
|
St. Louis Goalkeeping jenkkilästä on tuottanut youtubeen ihan mallikkaita harjoitusvideoita, joita katsomalla saat varmasti hyviä vinkkejä harjoitteluun. Kimmoisuusharjoitteluun voisi varmasti hakea vaikutteita esim. hyppylajeista.
|
|
|
|
|
kalleheltonen
Poissa
|
|
Vastaus #4 : 16.11.2010 klo 02:33:47 |
|
Hyvät fyysiset ominaisuudet ovat eittämättä tärkeitä maalivahdille eikä niitä kannata harjoittelussa unohtaa. Varsinkin hyvin nuorilla maalivahdeilla kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota, että perusasiat ovat kunnossa. Torjunta-asento, perustorjunnat sekä heittäytyminen. Näitä asioita voidaan reenata yksinkertaisillakin harjoitteilla. Harjoitellessa kannattaa kiinnittää huomiota enemmän toistojen laatuun, kuin niiden määrään. edit. http://www.youtube.com/watch?v=2EJ2xnf8xos&feature=channelTässä lisää JJK:n junnujen reenausta. Valmentajana taitaa toimia Jori Särkkä
|
|
« Viimeksi muokattu: 16.11.2010 klo 02:43:18 kirjoittanut kalleheltonen »
|
|
|
|
|
Jejopa
Poissa
|
|
Vastaus #5 : 16.11.2010 klo 09:13:06 |
|
Kiitos teille! Juuri tällaisia ideoita kaipaan. Laittakaa vaan ihmeessä lisää, jos jotakin tulee mieleen.
|
|
|
|
el mono
Paikalla
|
|
Vastaus #6 : 16.11.2010 klo 19:27:44 |
|
Hyvät fyysiset ominaisuudet ovat eittämättä tärkeitä maalivahdille eikä niitä kannata harjoittelussa unohtaa. Varsinkin hyvin nuorilla maalivahdeilla kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota, että perusasiat ovat kunnossa. Torjunta-asento, perustorjunnat sekä heittäytyminen. Näitä asioita voidaan reenata yksinkertaisillakin harjoitteilla. Harjoitellessa kannattaa kiinnittää huomiota enemmän toistojen laatuun, kuin niiden määrään.
Sama. Voin itse kertoa kuinka käy, jos junnuna ei juuri saa kunnon opastusta ja treeniä noista perusasioista.
|
|
|
|
TuukkaNiittiTero
Poissa
|
|
Vastaus #7 : 17.11.2010 klo 11:02:41 |
|
Erittäin hyviä ja hyödyllisiä videoita junnujen parissa toimiville. OT, mutta löytyisikö suosituksia yhtä hyvin toteutetuista kenttäpelaajatreeneistä mitä kannattaisi vilkuilla ja suosittelisitte? Olisi mukava päästä linkeistä suoraan hyviin videoihin, kun esim. youtubesta löytyy joka lähtöön eri tasoisia ja kaikki läpikäymällä saa kyllä aikaa kulumaan myös heikompiin tekeleisiin. Kiitos jo etukäteen jos joku vaivautuu bookmarkkinsa tänne linkittämään.
|
|
|
|
jiibzter
Poissa
|
|
Vastaus #8 : 17.11.2010 klo 11:13:26 |
|
|
|
|
|
Ilkis
Poissa
Suosikkijoukkue: huuhkajat
|
|
Vastaus #9 : 21.11.2010 klo 11:56:01 |
|
Onko olemassa mitään mitä voi harjoitella yksin?
|
|
|
|
Kaihlamo
Poissa
Suosikkijoukkue: Jalkapallo
|
|
Vastaus #10 : 21.11.2010 klo 12:43:32 |
|
Onko olemassa mitään mitä voi harjoitella yksin?
Totta kai on. Käytä mielikuvitusta. Seinä esimerkiksi toimii yksinharjoitellessa loistavana välineenä. Muutenkin ketteryyttä ja liikkuvuutta yksin pystyy kehittämään loistavasti pallon kanssa tai ilman.
|
|
|
|
valdanito
Poissa
Suosikkijoukkue: Maajoukkue, TamU
|
|
Vastaus #11 : 20.01.2011 klo 20:21:49 |
|
Nuorilla maalivahdeilla kannattaisi alkuun kiinnittää eniten huomiota oikeanlaiseen torjunta-asentoon, koska siitä kuitenkin on sitten helppoa ja loogista lähteä painottamaan muita asioita. Väärin opittu torjunta-asento tekee myöhemmin kaikesta hankalampaa, koska hyvästä asennosta kuitenkin on kätevää syöksyä, käyttää käsiä, hypätä jne. Jos taas kädet ovat liian alhaalla, polvet liian suorassa, jalat liian leveällä, selkä pystyssä tms. niin ongelmia tulee useammassakin kohtaa sekä torjuntatyöskentelyn, että myös kropan jaksamisen puolesta.
Toinen tärkeä, mahdollisimman aikaisin opeteltava pointti on käsien asennot torjuttaessa, näin saadaan torjuntoihin sitä luontaista pehmeyttä, jota myöskin on hankalaa oppia myöhemmin. Kaatumisia, hyppyjä ja muita oppii sitten matkan varrella, kunhan perusasiat ovat kunnossa, ja niihin onkin tossa jo hyviä linkkejä.
|
|
|
|
jeejee69
Poissa
|
|
Vastaus #12 : 26.01.2011 klo 20:09:57 |
|
Suosittelen myös pallolla kaikenlaista leikkimistä käsillä. Parantaa tuntumaa palloon.
|
|
|
|
Thompson
Poissa
|
|
Vastaus #13 : 26.01.2011 klo 21:59:04 |
|
Suosittelen myös pallolla kaikenlaista leikkimistä käsillä. Parantaa tuntumaa palloon.
Kannattaa myös kokeilla tehdä joitain harjoitteita ilman hanskoja esim. perustorjuntoja, heittäytymisiä. Parantaa kanssa huomattavasti pallotuntumaa
|
|
|
|
Dude
Poissa
|
|
Vastaus #14 : 27.01.2011 klo 17:37:00 |
|
|
|
|
|
kalleheltonen
Poissa
|
|
Vastaus #15 : 28.01.2011 klo 22:52:44 |
|
Kannattaa myös kokeilla tehdä joitain harjoitteita ilman hanskoja esim. perustorjuntoja, heittäytymisiä. Parantaa kanssa huomattavasti pallotuntumaa
Olen ollut hieman skeptinen tuon ilman hanskoja harjoittelemisen suhteen. Varsinkin Italiassa tuota tunnutaan kuitenkin suosivan. Ihan pallonkäsittelyä olen tehnyt ilman hanskoja mutta torjuntoja en ole ottannut. Olen itse aina korostanut hyvien hanskojen merkitystä maalivahdille ja ohjeistanut junnuja reenaamaankin mahdollisimman hyväkuntoisilla hanskoilla. Pelissä on kuitenkin tärkeää luottaa hanskoihin ja siihen auttaa kun saa tuntumaa reeneistä.
|
|
|
|
rukkanen
Poissa
|
|
Vastaus #16 : 29.01.2011 klo 10:06:50 |
|
Olen ollut hieman skeptinen tuon ilman hanskoja harjoittelemisen suhteen. Varsinkin Italiassa tuota tunnutaan kuitenkin suosivan. Ihan pallonkäsittelyä olen tehnyt ilman hanskoja mutta torjuntoja en ole ottannut. Olen itse aina korostanut hyvien hanskojen merkitystä maalivahdille ja ohjeistanut junnuja reenaamaankin mahdollisimman hyväkuntoisilla hanskoilla. Pelissä on kuitenkin tärkeää luottaa hanskoihin ja siihen auttaa kun saa tuntumaa reeneistä.
Kaikkien taitojen oppimisessa suoritteen varioimisesta on hyötyä. Eli luonnollisesti suurimman osan torjunnoista maalivahti tekee hanskat kädessä, mutta näidenkin torjuntojen lihasmuistiin iskostumisen kannalta on hyödyllistä harjoitella välillä samanlaisia torjuntoja ilman hanskoja. Toisekseen ilman hanskoja on helpompi tarkkailla käsien asentoa torjunnoissa.
|
|
|
|
Thompson
Poissa
|
|
Vastaus #17 : 30.01.2011 klo 00:09:47 |
|
Omalla kohdalla ainakin kun treenasin aluksi ilman hanskoja, sen jälkeen laitoin hanskat käteen niin tuli kovemmatkin vedot liimattua. Entinen Mv-valmentaja suosi tätä treeniä eikä tuntunut ollenkaan huonolta. Ulkona talvi pakkasilla tuskin kannattaa kokeilla
|
|
|
|
kalleheltonen
Poissa
|
|
Vastaus #18 : 30.01.2011 klo 21:13:44 |
|
Omalla kohdalla ainakin kun treenasin aluksi ilman hanskoja, sen jälkeen laitoin hanskat käteen niin tuli kovemmatkin vedot liimattua. Entinen Mv-valmentaja suosi tätä treeniä eikä tuntunut ollenkaan huonolta. Ulkona talvi pakkasilla tuskin kannattaa kokeilla
Täytyykin testata itse. Ajattelin kokeilla tuota keskityksissä. Liian usein tulee tyydyttyä nyrkkeilemään pallo väljemmille vesille, kun olisi mahdollisuus liimata. Koitetaan, jos saataisiin hieman luottoa omiin käsiin. Katsotaan jos myöhemmin tulisi vielä hyödynnettyä valmennettaviin.
|
|
|
|
Tveni Trii
Poissa
Suosikkijoukkue: Oi Suomi on!
|
|
Vastaus #19 : 30.01.2011 klo 21:56:35 |
|
Täytyykin testata itse. Ajattelin kokeilla tuota keskityksissä. Liian usein tulee tyydyttyä nyrkkeilemään pallo väljemmille vesille, kun olisi mahdollisuus liimata. Koitetaan, jos saataisiin hieman luottoa omiin käsiin. Katsotaan jos myöhemmin tulisi vielä hyödynnettyä valmennettaviin.
Itse en harjoitellut koskaan ilman hanskoja, en nähnyt mitään tarvetta siihen. Mutta hyvät hanskat ja mielellään samat millä pelit pelataan, olivat ainakin itselle tosi tärkeää. Ja kun nykyään hanskoja on todella paljon erilaisia, niin itselle sopivat on vaikea löytää, suosittelen paljon testausta... resurssit huomioon ottaen. Kaupassa koittamalla näkee jo hiukan, miten ne sopii käteen ja onko ne itselle hyvät. Kalleimmat ei todellakaan ole kaikille parhaat. Tuohon tummennettuun, itse pyrin aina treeneissä siihen, että jokainen pallo pyritään liimaamaan. Tottakai tulee tilanteita joissa se on mahdotonta, mutta jos ei treeneissä uskalla yrittää ottaa palloa kiinni, niin miten se voisi pelissä onnistua? Ja tuota on todella helppo harjoitella, kun tekee toistoja toistojen perään. Eri kulmista, erilaisia laukauksia, liikkuvasta pallosta, paikaltaan, päin tulevaa, matalaa nurkkaan, kovaa kohti, matalana, korkeana, syliin jne jne... Nämä edelliset ovat ehkä tarkoitettu hieman varttuneemmille maalivahdeille.
|
|
|
|
valdanito
Poissa
Suosikkijoukkue: Maajoukkue, TamU
|
|
Vastaus #20 : 31.01.2011 klo 11:09:57 |
|
Tuohon tummennettuun, itse pyrin aina treeneissä siihen, että jokainen pallo pyritään liimaamaan. Tottakai tulee tilanteita joissa se on mahdotonta, mutta jos ei treeneissä uskalla yrittää ottaa palloa kiinni, niin miten se voisi pelissä onnistua?
Samaa mieltä! En itekään koe tarpeelliseksi treenauttaa nyrkkeilyä, jalkatorjuntoja tms. Kun treeneissä vain orientoidutaan siihen, että torjunnat ovat "oikeaoppisia," asento hyvä ja kädet pyrkivät aina eteenpäin kohti palloa, voi näistä lähtökohdista sitten otteluissa tehdä nopeita reaktioratkaisuja.
|
|
|
|
kalleheltonen
Poissa
|
|
Vastaus #21 : 01.02.2011 klo 21:37:37 |
|
Pakko hieman korjata omia sanojani. Tarkoitin siis, että keskityspalloissa tulee usein nyrkkeiltyä liian hätäisesti vastustajan ollessa hiemankin iholla. Tiukoissakin paikoissa täytyisi vaan luottaa omaan röyhkeyteen ja käsien pitävyyteen. Pahoittelen sanavalintojani ja heikkoa ilmaisuani.
Tavallisissa torjunnoissa en siis harrasta nyrkkeilyä. Olen myös täsmälleen samaa mieltä, että sitä ei tulisi myöskään harjoittaa maalivahdeille vaan kaikki pallot tulisi lähtökohtaisesti liimata. Sama pätee myös jalkatorjuntoihin. Paras tapa ehkäistä näitä jalkatorjuntoja on juurikin tuo oikeanlainen etupainoinen torjunta-asento.
|
|
|
|
Mayhem
Poissa
|
|
Vastaus #22 : 01.02.2011 klo 23:34:02 |
|
Aiemmin onkin jo tullut hyvin asioita itse torjumiseen liittyen, mutta potkutekniikkaakaan ei nykyään kannata unohtaa. Silloin tällöin maalivahdin kannattaa mielestäni olla myös kenttäpelaajien mukana esim. joissain syöttöharjoitteissa, jolloin saadaan varmuutta siihen jalalla pelaamiseen. Potkutekniikan harjoittamista voi myös sisällyttää paljon noihin perustorjunten, keskitysten ym. sekaan jos vain on kaksi maalivahtia. Esimerkiksi toinen voi heittää keskitykset koko- tai puolivolleyllä, kuten laukauksetkin ja niin edelleen. Näin saadaan myös torjuntaharjoitteluun kokemusta erilaisista palloista.
|
|
« Viimeksi muokattu: 02.02.2011 klo 13:53:53 kirjoittanut Mayhem »
|
|
|
|
|
Atmosphere
Poissa
Suosikkijoukkue: Man Utd, Notts Co., Hirsilän Pyrkivä, Daltonit,
|
|
Vastaus #23 : 02.02.2011 klo 11:14:11 |
|
Tavallisissa torjunnoissa en siis harrasta nyrkkeilyä. Olen myös täsmälleen samaa mieltä, että sitä ei tulisi myöskään harjoittaa maalivahdeille vaan kaikki pallot tulisi lähtökohtaisesti liimata. Sama pätee myös jalkatorjuntoihin. Paras tapa ehkäistä näitä jalkatorjuntoja on juurikin tuo oikeanlainen etupainoinen torjunta-asento.
Futsal tulee aina tavisin hieman sekoittamaan pakkaa. Siinä kuitenkin tärkeintä on olla pallon edessä ja usein joutuu torjumaan yli rajojen, varsinkin jaloilla.
|
|
|
|
Tveni Trii
Poissa
Suosikkijoukkue: Oi Suomi on!
|
|
Vastaus #24 : 11.02.2011 klo 19:19:40 |
|
Aiemmin onkin jo tullut hyvin asioita itse torjumiseen liittyen, mutta potkutekniikkaakaan ei nykyään kannata unohtaa. Silloin tällöin maalivahdin kannattaa mielestäni olla myös kenttäpelaajien mukana esim. joissain syöttöharjoitteissa, jolloin saadaan varmuutta siihen jalalla pelaamiseen. Potkutekniikan harjoittamista voi myös sisällyttää paljon noihin perustorjunten, keskitysten ym. sekaan jos vain on kaksi maalivahtia. Esimerkiksi toinen voi heittää keskitykset koko- tai puolivolleyllä, kuten laukauksetkin ja niin edelleen. Näin saadaan myös torjuntaharjoitteluun kokemusta erilaisista palloista.
Täysin samaa mieltä. Nykyaikana maalivahdilta vaaditaan usein ns. libero-ominaisuuksia, joka tietenkin vaatii hyvää tekniikkaa ja myös potkutekniikkaa. Kumpaakaan ei voi liikaa harjoitella, eikä tietenkään saa unohtaa. Tosin, aika harvoin sitä joukkueharjoituksen mukana pääsee harjoittamaan. Mutta pienpeleissä mukana olo antaa hyvää treeniä pallonhallintaan. Lisäksi tekniikkaa voi treenata niin, että toinen maalivahti tai mv-valmentaja palauttaa veemäisiä palloja, jotka pitää purkaa mahdollisimman nopeasti, vähillä kosketuksilla ja mielellään vielä johonkin tiettyyn paikkaan, ei pelkästään sivuista yli. Tällöin joutuu keskittymään koko suoritukseen, eikä vain räiskimään palloja sivuista yli. Itse harjoittelin usein ennen ja jälkeen treenien potkutekniikkaa. Jos joka treenin jälkeen jää esim. 10 minuutiksi harjoittamaan potkuja, niin kyllä siinä jo vuoden aikana tulee aika paljon toistoja. Lähitilanteissa jalkatorjunnat ovat tärkeitä, koska yleensä tilanteet tulee nopeasti ja torjunnat ovat enemmän reaktiota kuin varsinaisia hallittuja torjuntoja. Pääasia on, että saa jotain pallon eteen. Mutta muuten jalkatorjuntoja ei pitäisi tarvita. Futsalit erikseen.
|
|
|
|
|
|