FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
01.12.2024 klo 13:53:07 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: [1]
 
Kirjoittaja Aihe: Seura-identiteetti ja käytäntö  (Luettu 1529 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
mtontola

Poissa Poissa


: 29.11.2010 klo 12:56:19

Paljon jauhetaan seura-identiteetistä ja pelaajien kehittämisestä, mutta erilaisia malleja siirtää tätä käytäntöön ei kuitenkaan vissiin ole liikaa. Siksipä ajattelin, että erilaisia ajatuksia voisi kehitellä vaikkapa tässä ketjussa. Itselläni olisi heitettävänä peliin pelaajien tutor-malli:

Tietynlaisia näytösmallisia edustusjoukkueen pelaajien tulemisia harjoituksiin juttujahan on silloin tällöin, mutta tässä funktio on eri kuin se mitä haen takaa. Jo tutut joukkuevierailut soveltuvat hyvin alle kouluikäisille/eka-luokkalaisille. Mutta jos ihan oikeasta lahjakkaiden kavereiden eteenpäin viemisestä puhutaan, niin järjestelisin asioita niin, että profiloisin pelillisesti ja henkisesti esimerkillisiä kavereita seuran sisältä vanhemmista junioreista (ikää 15-20 v.) ja etsisin sitten nuoremmista (9-12 v.) samantyyppisiä kavereita joille vanhempi pelaaja tulisi esim. yhdeksi talvikaudeksi henkilökohtaiseksi tutoriksi (mahdollisesti hyökkääjä hyökkääjän kanssa, keskikenttäkaveri keskikenttäkaverin kanssa, pakki pakin kanssa ja veska veskan – idea, että vanhempi on myös tavallaan roolimalli nuoremmalle). Tärkeää kuitenkin, että systeemi on yksi vanhempi ja yksi nuorempi pelaaja, eikä esim. yksi vanhempi kaveri ja ryhmä nuorempia. Tätä kautta vuorovaikutus muodostuu nimenomaan henkilökohtaiseksi (äärimmäisen tärkeää, jos halutaan saada aikaan tuloksia, eikä vain todeta, että no ollaan me tällaistakin yritetty). Henkilökohtaisen tutoroinnin kautta erityisesti nuorempi pelaaja oppii ymmärtämään, että omaharjoittelu on jotain mistä ollaan vastuussa itse, eikä yhdessä kavereiden kanssa.

 Mitä tämä pelaaja-tutorointi voisi tarkoittaa käytännössä? Yksinkertaisesti, että sovitaan nuoremman ja vanhemman pelaajan välillä, että he käyvät esim. kerran kahdessa viikossa yhdessä jossain hallilla potkimassa tunnin ajan omalla ajalla. Tärkeää olisi myös, että pelaajat ovat vuorovaikutuksessa myös keskustellen pelaamisesta jne. Tässä on tärkeää, että vanhempi pelaaja ihan oikeasti miettii ennen tutor-keikkaansa mitä hän haluaa nuoremmalle pelaajalle kertoa omasta pelaamisestaan ja miten tätä kautta näyttää esimerkkiä. Tärkeää siis on, että hän mieltää itse olevansa henkilökohtainen esimerkki ja tietynlainen esikuva nuoremmalle pelaajalle ja täten tehtävä on tärkeä. Tämä omaan pelaamiseen liittyvien asioiden konkreettinen läpikäyminen olisi myös vanhemmalle pelaajalle tärkeä prosessi ja se muuttuu konkreettiseksi kun tämä pitää pystyä ilmaisemaan nuoremmalle innokkaalle kaverille. Eli tutorointi on tärkeää sekä vanhemmalle että nuoremmalle pelaajalle.

Malli ei vaadi hirveää panostusta (rahallisesti ei penniäkään), mutta tämä voisi olla hyödyllistä ja erityisesti nuoremmalle taidollisesti sen kautta, että kyseessä olisi myös kannustus/tsekkaus tapahtuma omaharjoitteluun. Isompi näyttää mallia ja nuorempi opettelee perästä. Sovitaan joku tietty kikka vaikka minkä nuorempi lupaa seuraavaksi tapaamiskerraksi opetella jne. Tärkeää on, että vuorovaikutus jatkuu pidemmällä aikavälillä ja pelaajien välille muodostuu tietynlainen side. Samalla jonkinlainen ymmärrys seurasta itsessään ja sen identiteetistä kehittyy molemmilla konkreettisesti. Tämä ei todellakaan vaatisi kovin paljon muuta kuin että esim. seuran junioripäällikkö tämän vie käytäntöön konkreettisella tasolla ensin profiloimalla vanhemmista ikäluokista pelaajat jotka tähän hyvin soveltuvat (ei siis missään nimessä kaikki A-junnut esim. tai mitenkään kuka nyt sattuu suostumaan) ja sitten etsimällä näille sopivat nuoret pelaajat ja sitten tämän jälkeen joukkueiden valmentajat huolehtivat lopuista käytännön järjestelystä ja pelaajat sopivat hallille menot sen mukaan kun on aikaa.

Idea olisi myös, että kaikki nuoremman joukkueen pelaajat eivät pääse mukaan tutorointiin, vaan paikat ansaitaan (esim. 5 poikaa per joukkue myös käytännön syistä, liian paisunut systeemi ei koskaan toimi ja sopivia vanhempia pelaajia ei välttämättä ole loputtomasti) ja joku ulkopuolinen pojat valitsee. Samalla tämä kannustaa myös kaikkia nuoremman joukkueen pelaajia treenaamaan omalla ajalla, koska myöhemmin voi sitten saada oman tutorin eikä se tule välttämättä automaattisesti.

En ollenkaan myöskään väheksyisi, että vanhemmille juniorille tämä myös opettaa vastuuta yms. kun saa toimia esimerkkinä konkreettisesti. Samalla vuorovaikutus siirtyisi kokonaisvaltaisemmin vanhempien ja nuorempien pelaajien välille ja kulkeutuisi myös ihan käytäntöön ja pikkuhiljaa kehtaisi punastumatta puhua siitä identiteetin muodostumisesta valmennuksen toimesta. Tätä tapahtuisi myös sillä tasolla, että nuoremman pelaajan vanhemmat kiinnostuisivat tätä kautta myös ikään kuin luonnostaan vanhemmista ikäluokista ja saisivat paremman kokonaiskuvan koko seurasta ja sen toiminnasta.
David Banner

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Clever, old geezer, Helsinki coach Murinen


Vastaus #1 : 29.11.2010 klo 19:52:08

Ihan kiva idea. Vaikea vaan uskoa että kukaan 15-20 vuotias oikeasti jaksaisi sitoutua moiseen. Ehkä voisi toimia jos tämä yksi vanhempi sälli toimisi tuutorina kaikille pelipaikkansa pienille: esim. yksi puolustaja kaikkien puolustajien tuutorina ja kävisi näiden kanssa höntsäilemässä silloin tällöin. Tuutoreita tarvittaisiin siispä n. 6.

edit. jaahas, en sitten jaksanut kuin vähän alusta... :D
mtontola

Poissa Poissa


Vastaus #2 : 29.11.2010 klo 21:31:11

Ihan kiva idea. Vaikea vaan uskoa että kukaan 15-20 vuotias oikeasti jaksaisi sitoutua moiseen. Ehkä voisi toimia jos tämä yksi vanhempi sälli toimisi tuutorina kaikille pelipaikkansa pienille: esim. yksi puolustaja kaikkien puolustajien tuutorina ja kävisi näiden kanssa höntsäilemässä silloin tällöin. Tuutoreita tarvittaisiin siispä n. 6.

edit. jaahas, en sitten jaksanut kuin vähän alusta... :D

Vielä tähdentäisin, että se miten itse näkisin homman toimivan niin että siitä olisi jotain konkreettista hyötyä on täsmälleen tuo minkä esitin. Sitä kun "vähän" viilataan tuohon bannerin suuntaan, niin en näkisi että tästä olisi enää yhtään mitään lisäarvoa, seurauksena olisi yritys tehdä parin viikon ajan samanlaista massatoimintaa mitä meillä muutenkin harrastetaan nollatuloksin. Suunnilleen sama vaikutus, kun ehdotetaan että tehdään oikeat edarit, niin ehdotusta "vähän" viilataan ja tehdään sen sijaan kovien arvojen isäjoukkueita. Homma menee jo kättelyssä reisille. Tämä sovelletusti ehdottamani malli on siis haettu jalkapallon ulkopuolelta, maailmasta jossa koetaan että koulutuksella on merkitystä. Siellä se tuottaa tuloksia, niin että toteutuu ajatus, että se jolla on eniten rahaa ei välttämättä olekaan paras. Jos halutaan muuta kuin keskinkertaisia tuloksia millään koulutuksen saralla, niin ensin on sisäistettävä, että kyseessä on pyrkimys erinomaisuuteen joka on aina eliittitoimintaa ja tämän jälkeen pitää pyrkiä sisäistämään mitä se tarkoittaa käytännössä.
Djalminha

Poissa Poissa


Vastaus #3 : 17.01.2011 klo 14:14:17

Kaunis ajatus, mutta ongelmia tulee vastaan aika paljon. Lähtökohtaisesti opettajana oleva ei hyödy lainkaan (hyvä mieli korkeintaan). Jos toiminnasta maksettaisiin korvaus, tulisi pohtia resurssien suuntaamista (ei mennä nyt siihen). Jos tarkoituksena on kehittää oppilasta jalkapalloilijana, ei opettajaksi kelpaa kuka vaan. Väittäisin jopa, että juuri tähän kaatuu koko idea: Ei löydy ilman korvausta sopivia esikuvia. 15v pelaaja opettamassa kuulostaa aika hurjalta, puhuttaessa +18 alkaa olemaan mielekkäämpää. Nuoremmista mahdollisesti voisi löytyä enemmän motivaatiota vastiikettomaan toimintaan, mutta mentoreiden henkinen kypsyys toimia opettajana + tarvittava jalkapallonäkemys ovat harvassa.

Hieman jäi auki, mitä nämä mentorit opettaisivat. Tietysti riplailuja voi näyttää, mutta sen voi käydä näyttämässä koko joukkueelle. Taktisen pelin opastaminen voisi toimia (yleensä tehdään koko joukkueella), mutta aika harvassa on tällaiseen kykenevät nuoret mentorit. Mikäli tarkoitus on vain kannustaa harjoittelemaan tai jotan vastaavaa, pitäisi motivaation lähteä nuoresta pelaajasta itsestään. Jos kuvitellaan että jollain ihmeen kaupalla löytyisi muutama soveltuva mentori opettamaan, missä tällainen tapahtuu? kuka on vastuussa (juridisesti ja käytännössä) toiminnasta? Mitä jos mentorin motivaatio toimintaan lakkaa (tulee tod.näk. hylkäämisen tunne nuorelle futaajalle, toisaalta vaikea velvoittaa mentoreita ilman vastiketta sopimuksilla) jne.

Se miksi tällainen toiminta toimii liike-elämässä, johtuu siitä, että mentori on työnantajan palveluksessa. Tällöin on käytännössä sama mitä työajalla tekee ja mentorointi tarjoaa vaihtelua normaaliin työhön. 
mtontola

Poissa Poissa


Vastaus #4 : 04.02.2011 klo 12:51:39

Kaunis ajatus, mutta ongelmia tulee vastaan aika paljon. Lähtökohtaisesti opettajana oleva ei hyödy lainkaan (hyvä mieli korkeintaan). Jos toiminnasta maksettaisiin korvaus, tulisi pohtia resurssien suuntaamista (ei mennä nyt siihen). Jos tarkoituksena on kehittää oppilasta jalkapalloilijana, ei opettajaksi kelpaa kuka vaan. Väittäisin jopa, että juuri tähän kaatuu koko idea: Ei löydy ilman korvausta sopivia esikuvia. 15v pelaaja opettamassa kuulostaa aika hurjalta, puhuttaessa +18 alkaa olemaan mielekkäämpää. Nuoremmista mahdollisesti voisi löytyä enemmän motivaatiota vastiikettomaan toimintaan, mutta mentoreiden henkinen kypsyys toimia opettajana + tarvittava jalkapallonäkemys ovat harvassa.

Hieman jäi auki, mitä nämä mentorit opettaisivat. Tietysti riplailuja voi näyttää, mutta sen voi käydä näyttämässä koko joukkueelle. Taktisen pelin opastaminen voisi toimia (yleensä tehdään koko joukkueella), mutta aika harvassa on tällaiseen kykenevät nuoret mentorit. Mikäli tarkoitus on vain kannustaa harjoittelemaan tai jotan vastaavaa, pitäisi motivaation lähteä nuoresta pelaajasta itsestään. Jos kuvitellaan että jollain ihmeen kaupalla löytyisi muutama soveltuva mentori opettamaan, missä tällainen tapahtuu? kuka on vastuussa (juridisesti ja käytännössä) toiminnasta? Mitä jos mentorin motivaatio toimintaan lakkaa (tulee tod.näk. hylkäämisen tunne nuorelle futaajalle, toisaalta vaikea velvoittaa mentoreita ilman vastiketta sopimuksilla) jne.

Se miksi tällainen toiminta toimii liike-elämässä, johtuu siitä, että mentori on työnantajan palveluksessa. Tällöin on käytännössä sama mitä työajalla tekee ja mentorointi tarjoaa vaihtelua normaaliin työhön. 

Melko kyyninen tulkinta siitä mitä ihmiset haluavat tehdä, itse ajattelin, että myös 15-v. vuotiaiden valmentajilla voi olla kykyä motivoida omia oppilaitaan erilaisiin hankkeisiin, mutta ehkäpä näin ei ole.

Silti tässä takana on ajattelua, josta en ihan heti luopuisi, jos ennen mitään kokeiluja tulee mieleen, että kaikkia ei välttämättä kiinnosta. Maailman parhaiden yliopistojen menestys selittyy hyvin pitkälti sillä, että niissä ensin rekrytoidaan erittäin suuresta halukkaasta massasta ensin aikaisempien tulosten (koulu) ja sitten haastattelujen perusteella paras mahdollinen aines. Ne ovat eliittilaitoksia. Valinnat suorittavat ne jotka jatkossa tulevat myös vastaamaan opiskelijoiden koulutuksesta. Tämän jälkeen alkaa tärkein vaihe, joka perustuu hyvin pitkälti siihen, että opiskelijat ovat jatkuvassa viikoittaisessa kanssakäymisessä oman alansa maailman parhaiden osaajien kanssa. Siis todellakin, oman alansa maailman parhaat asiantuntijat toimivat vuorovaikutuksessa aloittelevien opiskelijoiden kanssa. Johtuen kahdenkeskeisen vuorovaikutuksen tärkeydestä sisään otettavat opiskelijamäärät ovat pieniä. Samalla tulokset puhuvat puolestaan vuosisadasta toiseen. Jalkapallomaailmassa tämä kuuluisa Barcelona on viime aikoina pystynyt osoittamaan, että tällä yliopistomaailmasta periytyvällä toiminnalla saadaan myös jalkapallossa jotain aikaan, vaikka Barcelonan toiminta tämän suhteen onkin vielä melko nuorta. Hirveän vaikea ei olisi tästä ottaa opiksi myös suomalaisessa jalkapallomaailmassa, jossa on niin hirveä hinku kutsua itseään akatemioiksi. Jos tätä realistisesti Suomen kontekstissa haluttaisiin tehdä tätä akatemiatoimintaa niin että meillä olisi jonkinlainen kilpailuetu, niin käytännössä se tarkoittaisi sitä, että Eerikkilässä Jari Litmanen mentoroisi 12-vuotiaita hyökkääjän alkuja – ei yhden kerran näytöstyyliin isojen uutisointien saattelemana, vaan kerran kuukaudessa ympäri vuoden. Duunia, duunia, oli taso sitten mikä tahansa. Pakko myös sanelisi, että mentoroitavia 12-vuotiaita hyökkääjän alkuja olisi ehkä 5. Huipulle päästään vain eliittitoiminnalla ja tästä toki pitää sitten löytää erilaisia variaatioita eri toimintaympäristöihin. Näin ollen ajattelin, että tuollainen vanhemmalta pelaajalta nuoremmalle siirtäminen voisi olla kelvollinen ajatus pienemmän mittakaavan osalta, vaikkapa nyt näissä meidän parin vuoden perinteet omaavissa nappula/junioriedarijärjestelmissä, mutta ilmeisesti kaikki on aivan mahdotonta, siis kerta kaikkiaan.

Yritysmaailman mentorointi on hieman kaukana siitä minkälaisia tuloksia ihan oikeissa akatemioissa saavutetaan. Yritysmaailma kyllä sitten on valmis rekrytoimaan osaajia parhaista yliopistoista melkeinpä koulutuksen alaan katsomatta (esim. biotieteilijöitä pankkialalle jne.). Ai niin, mutta ei meillä Suomessa tietenkään, jossa asiantuntijuudessa keskeistä ei ole yleinen kyvykkyys vaan ”oikeanlainen” tausta ja tuttavasuhteet, mikä toki näkyy sitten esim. suomalaisessa jalkapallopiirileikissä, joka perinteisesti on perustunut hyvään taitoon kaivaa poteroita ja kykyyn odotella, että urakehitys nytkii eteenpäin ilman varsinaista aloitekykyä. Tämä siis koskee lähinnä valmennusta, mutta ehkäpä myös sitä pelaajapuolta. Meillä osataan olla harvinaisen umpimielisiä.

Suomi on erilaisten systeemien rakentamisen luvattu maa, jossa bussit tulee ajallaan ja neuvolassa katsotaan että lapset ovat terveitä. On se nyt kumma, jos ei sen verran saada näköalaa auki, että meillä syntyy kelvollinen jalkapallokulttuuri järjestelmän kehittämisen kautta. Tahtoa näyttää nyt eri tahoilla nimittäin riittävän ja virheitä on tehty niin paljon että niistä on melkeinpä pakosti jotain opittu.

 
Sivuja: [1]
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa