Olemme menossa elokuun lopulla Moskovaan. Koska Moskovassa & Khimkissä pelataan siellä ollessamme kaksi peliä, haluaisimme mennä katsomaan ainakin toista niistä. Kyseessä siis la 21.8. Spartak-Tom @ Lutzhniki ja su 22.8. Dinamo-Lokomotiv @ Khimki Arena.
Tietääkö joku, mikä tilanne on nykyään lippujen ostamisen suhteen? Pitääkö meidän mennä etukäteen seuran toimistolle passien kanssa vai voivatko ulkomaalaiset ostaa lippuja myös suoraan stadionin portilta ennen peliä? Spartakin peliin pitäisi ainakin mahtua ilman ongelmia, mutta Khimki Arenan suhteen voi olla vaikeampaa. Kapasiteetti on vain 18 000.
Yritin selailla Dinamon nettisivuja, mutten ainakaan onnistunut löytämään sieltä tietoa asiasta. Spartakilla löytyi jonkunlainen nettikauppa. Yksi vaihtoehto olisi varmaan kysyä Kalevalta, jos suostuisivat hankkimaan pelkkiä lippuja. Hotellit ja majoitus on jo hankittuna.
Minulla on kokemusta Spartak-Tomsk-ottelusta kolmen vuoden takaa. Silloin ei minulla ollut
ulkomaalaisella sen kummempia vaikeuksia lipun ostamisessa Stadionilta. Jonkinlaista venäjää
tosin puhun, mutta tuskin kukaan minua paikalliseksi kielen perusteella kuvitteli.
Vaikkei lipunostossa isompia vaikeuksia ollutkaan niin kaikenkaikkiaan tuohon reissuun
osui useampi pikkuyllätys. Ainakin itse koetan varautua niihin kaikkiin seuraavalla
Moskovan-futismatkallani. Alla opettavainen tarina.
Ensin alkuun paikallisessa GDE(?)-lehdessä oli pelin alkamisaika vaatimattomasti kahdella
tunnilla pielessä joten tulin Lushnikille neljä tuntia etuajassa. Tilanteen pelasti
kuitenkin juuri alkava alemman sarjatason peli Moskovan Torpedon ja Nostan välillä.
Sen katseluun sai kulumaan pari tuntia. Peli oli hyvä mutta Lushniki vaikutti
hieman tyhjältä. Lähdin kuluttelemaan toista paria tuntia Varpusvuorille valokuvia
ottamaan. Takaisin tullessani huomasin että suurtapahtuman vuoksi turvamiesketju oli
ulotettu satojen metrien päähän stadionista ja olin sitten tarkalleen eri puolella
kuin ilmeisesti ainoa lipunmyyntipiste. Navigointi lipunmyyntipisteelle olikin
sitten oma seikkailunsa. Päädyin vahingossa (eli ketjua ei ollut joka paikassa)
turvamiesketjun läpi "kielletylle alueelle" ja matkalla lipunmyyntiin jouduin sitten
läpäisemään ketjun uudestaan paikassa jossa yrmeäilmeisiä varusmiehiä oli kahden
metrin välein. Eivät päätään kääntäneet tai ilmettään väräyttäneet kun kävelin ketjun
läpi takaapäin ja koetin kysellä tietoa lipunmyynnin sijainnista. Tämä seikkailu vei
sen verran aikaa että ehdin lippujonoon vasta 45 minuuttia ennen alkuvihellystä. Jono
oli pitkä ja veti tuskastuttavan hitaasti mutta veti kuitenkin. Lippua ostaessa pidgin-
venäjällä sanomani katsomolohkon numero ja odin bilet, pasalsta riittivät hyvin ja paikallenikin
ehdin suunnilleen alkuvihellykseen. Jonossa pääsin vierestä katsomaan kun hiljalleen eteenpäin
hivuttautunut kaveri (olin seuraillut tyypin etenemistä hyvinkin parikymmentä minuuttia)
taklattiin takaapäin varoittamatta maahan kovaotteisen turvamiehen toimesta. Enpä ole
muualla moista nähnyt. Vaikka otteet olivat minun makuuni hieman kovanlaiset tietyllä
tapaa meininki ilahdutti. Muita kiilailijoita ei pahemmin siellä silmiin osunutkaan.
Tiivistyksenä vinkit:
- tarkista ottelun alkamisaika useammasta lähdöstä
- helpointa saapua Sportivnaja-metroasemalta. Vorobjievi Gori-asemalta joutuu väärälle
puolelle stadionia
- älä etuile lippujonossa
Itse pelistä ja tunnelmasta voin sanoa sen verran että molemmat olivat koko lailla hyviä.
Spartak nousi huikeasti viimeisen viiden minuutin aikana 1-2 tappiosta 3-2 voittoon.
Tavallaan yleisö (18000) jätti ison osan Lushnikista tyhjäksi mutta suurin osa siitä
oli pakattu yhteen kulmaukseen ja meno siellä oli hyvinkin vertailukelpoista saksalaisten
fanipäätyjen kanssa. Ne kolme vaisumpaa katsomoneljäsosaa ikäänkuin jäivät puuttumaan.
Kalevasta minulla on hyviä kokemuksia muualta, tosin taitaa aina olla tilattuna jotakin
muutakin niiden lisäksi.
Lopuksi alla muutama kuva ottelusta. Vaikka tyhjää katsomosta löytyikin niin tunnelma oli
kaukana kolkosta. Huomaa Tomskin kannattajajoukolla olevat väljät tilat. Tomskilaiset
siis alemmassa kuvassa yläkatsomossa oikealla lippunsa kanssa.