Mitä nyt itse reissasin Krakovasta Gdanskiin tuossa lauantaina junalla sen ~9 tuntia, ihan muissa asioissa kun sunnuntaisen futismatsin takia, niin päädyin kuitenkin Lechia Gdansk - Wisla Krakow matsiin.
Kävi ostamassa lipun jostain Madison centre ostarilta vanhan kaupungin/keskusta liepeiltä (ehkä?) ja siellä oli tosiaan joku Lechia punkt, eli Lechiapiste, jossa tyttö myi lippuja matsiin. Kerroin hänelle, että matsilippu kiitos, ja löin hänelle passini kouraan, mutta ainakin vanhanmallinen (vuonna 2003 hommattu) passi tuotti tytölle ongelmia, koska passin numero oli lyhyempi kuin puolan kansalaisen PESEL-numero. No, hän hetken siinä soitteli johonkin ja kyseli, että minkälainen homma, että mitä tehdä kun on passi. Lopulta tyttö pyysi minua palaamaan noin 30 minuutin kuluttua.
Poistuin, koska vieressäni kurwaa ja ja pierdolea hokenee kaljut pellet vaikuttivat kiireisimmiltä kuin minä. Väistyin sivummalle ja samassa tajusin, että olenhan "puolalainen opiskelija" eli opiskelijakortissa on PESEL. Se kelpasi tytölle taasen mainiosti kun palasin. Tiesin, että Wisla ja Lechia ovat yhtä, joten halvin lippu kansan joukkoon, kiitos.
Keskustasta ratikka stadionille (ainakin 3 ja 5 Trauguttaa kohti missä tää vanha stadion on), seuraa väriä, ja oma katsomon osakin löytyy aika iisisti.
Tiimin huivi, jos kiinnostaa muistoks, niin ultrilta sen 5 euroa.
Tosiaan kun lippu oli halvin, olin kannattajien joukossa. Sanoja osasin vähän alusta, rytmit toki tuttuja. Meininki aivan ok. Wisla voitti jopa hieman nöyryyttävästi tämän kamppailun 0-3.
Pääsin osallistumaan mm. "JEBAC JEBAC PZPN" ja muihin Puolan politiikalle vittua haistattaviin huutoihin, kuten myös viiden minuutin katsomon osastosta poistumiseen, joka suoritettiin "Donald Tuskin (puolan pääministeri) pyynnöstä". Tästä varmasti asiasta kiinnostuneet löytävät kuvia ja juttuja myös muilta paikkakunnilta, koska tää oli ilmeisesti yleisempikin homma.
Muutenkin, mitä ehtinyt telkkaria katsomaan, niin tämä hulina Lechin ja Legian välillä on edelleen uutisissa. Lechin fanit myös komeasti kuitenkin kannattivat omiaan ihan stadionin ulkopuolella mm.
http://www.youtube.com/watch?v=bbiTaTv2HRI tuosta näkee. En tiedä sitten miten Legia, kertokaa toki
Suosittelen kaikille Lechian matsia, hauskojahan nämä kokemukset aina ovat.
En sitten tiedä, miten hommat hoituvat tällä uudelle PGE Stadionilla, jos Lechia nyt sinne edes siirtyy pelaamaan. En kuitenkaan jaksanut googeltaakaan.
Uudesta stadionistakin muuten oli huuto, että capo huutaa "NOWY STADION" ja kaikki vastaavat mielipiteensä tyyliin "vittu mitä paskaa, vanha toimii meille" (vapaasti suomensin/keksin sanoja, jos joku tietää paremmin niin kerro toki). Sellasta. PGE stadion ulkoapäin vaikutti kuitenkin kooltaan aivan liian överiltä Lechialle. Varmasti EM-kisoihin komea ja toimiva kuitenkin. Ja helppo matkata.
Kamerakin tosiaan unohtu, et sori ettei oo missään kuvia.