FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
25.04.2024 klo 13:48:13 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: [1] 2 ... 23
 
Kirjoittaja Aihe: Valmentajakoulutukset  (Luettu 90367 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
kuqi ja pehmeet tatsi

Poissa Poissa


: 22.01.2007 klo 22:30:45

Onko kenelläkään valmentaja koulutuksista? Ite olen harkinnut tässä jos jossain vaiheessä pääsisi vetämään jotain junnujengiä niin mitä koulutuksia kannattaisi käydä.
« Viimeksi muokattu: 22.01.2010 klo 00:39:04 kirjoittanut koera »
Yourworstnightmare

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Ilves, Suomi, West Ham


Vastaus #1 : 23.01.2007 klo 18:03:08

...mitä koulutuksia kannattaisi käydä.

Kaikki mahdolliset.
Sommelo

Poissa Poissa


Vastaus #2 : 23.01.2007 klo 21:48:48

Onko kenelläkään valmentaja koulutuksista?

Palloliiton koulutussysteemi on osoitteessa
http://www.palloliitto.fi/koulutus/ohjaajat_ja_valmentajat/

Oman piirisi sivuilta (kohdasta koulutus tms.) löytänet piirissäsi järjestettävät koulutustilaisuudet.

Koulutukset maksavat "jonkin verran". Kannattaa kysyä omaa seuraa maksumieheksi. Riippuu seuran varallisuudesta miten suhtautuvat...
terroristi

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: CFC


Vastaus #3 : 23.01.2007 klo 21:50:03

Ei mitään. Kuulemma ihan täyttä paskaa noi valmentajakoulutukset.
Ilmarinen

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: TP-47


Vastaus #4 : 23.01.2007 klo 21:51:31

Itsellä vähän sama homma. Valmennushommat kiinnostaisivat, mutta jotenkin ei saa otettua niskasta kiinni, että menisi juttelemaan asiasta seuran henkilökunnan kanssa.
No niin

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Kuvaajat


Vastaus #5 : 23.01.2007 klo 23:32:55

Toiset pitää niitä hyvinä, ja toiset ei......
Jos kerran seura maksaa, niin ilmanmuuta kannattaa mennä.
Sommelo

Poissa Poissa


Vastaus #6 : 23.01.2007 klo 23:50:17

Ei mitään. Kuulemma ihan täyttä paskaa noi valmentajakoulutukset.
No, jos itse osaa jo kaikki, niin eihän kouluttautua kannata !!

Jos tuntee, että ei osaakaan, niin aina jotakin on mahdollisuus oppia
joks11

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Rakennusliike M. Seppälä Oy


Vastaus #7 : 24.01.2007 klo 09:21:02

B-taso olisi tarkoitus suorittaa nyt kevään aikana.

Aikaisemmin nuo kurssit olivat sitä ihteään, mutta käsittääkseni Palloliitto on hieman uusinut koulutusohjelmaansa ja nykyään D- ja C-tasoillakin kaiketi puhutaan ihan asiaakin.
nikke

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: BORO


Vastaus #8 : 24.01.2007 klo 09:44:57

B-tason kurssilla oli jo valmentamisen kanssakin jotain tekemistä. Alemmat kurssit lähinnä lajituntemusta vailla oleville aloittelijoille tarkoitettuja.
joks11

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Rakennusliike M. Seppälä Oy


Vastaus #9 : 24.01.2007 klo 09:49:52

Vaikea sanoa sen kummemmin, itse kävin C-tason muistaakseni vuonna 1999.
nikke

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: BORO


Vastaus #10 : 24.01.2007 klo 09:53:38

Kavin C-tason 2000, B 2006
Wecce

Poissa Poissa


Vastaus #11 : 24.01.2007 klo 10:43:07

Kävin C-tason muutama kuukausi sitten, ja mieleen jäi ehkä parhaiten ulkona räntäsateessa piirijoukkueelle vedetyt monen tunnin treenit.
kuqi ja pehmeet tatsi

Poissa Poissa


Vastaus #12 : 24.01.2007 klo 11:37:02

B-tason kurssilla oli jo valmentamisen kanssakin jotain tekemistä. Alemmat kurssit lähinnä lajituntemusta vailla oleville aloittelijoille tarkoitettuja.
Jos nämä alemmat on jotain pelkää laji tuntemusta yms niin onko ne pakko käydä ennen kun pääse käymään jotaiun b-tasoa? Jotenkin tuntuu sitten turhalta mennä käymään sitä kun kuitenkin suurin osa elämästä tullu ite pelailtua.
nikke

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: BORO


Vastaus #13 : 24.01.2007 klo 11:39:06

Jos nämä alemmat on jotain pelkää laji tuntemusta yms niin onko ne pakko käydä ennen kun pääse käymään jotaiun b-tasoa? Jotenkin tuntuu sitten turhalta mennä käymään sitä kun kuitenkin suurin osa elämästä tullu ite pelailtua.
Valitettavasti ne on yleensä käytävä. Entiset sm-tason pelurit pääsevät yleensä suoraan b-tasolle.
joks11

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Rakennusliike M. Seppälä Oy


Vastaus #14 : 24.01.2007 klo 11:42:40

Nykyäänhän on vielä lisäksi joku perkuleen E-tasokin olemassa...
Wecce

Poissa Poissa


Vastaus #15 : 24.01.2007 klo 13:28:48

Nykyäänhän on vielä lisäksi joku perkuleen E-tasokin olemassa...

Onko se Kaikki Pelaa Ohjaaja-koulutus?
joks11

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Rakennusliike M. Seppälä Oy


Vastaus #16 : 24.01.2007 klo 13:31:07

Joku sellainen. Kuulemma pakollinen aloittaville valmentajille jos haluavat kouluttautua.
kuqi ja pehmeet tatsi

Poissa Poissa


Vastaus #17 : 24.01.2007 klo 14:05:52

Onko se Kaikki Pelaa Ohjaaja-koulutus?
toi taitaa olla käytyny jos en ihan väärin muista.. ::)
Wecce

Poissa Poissa


Vastaus #18 : 24.01.2007 klo 15:35:12

Itse en koulutusta ole käynyt eikä se kai niin kauhean pakollinen ole, väittävät että on mutta ainakin itse pääsin D:lle mukaan kun vain kysyin että pääsenkö kun tuota ei ole käyty.
Tukeem Abdullah Jafer

Poissa Poissa


Vastaus #19 : 24.01.2007 klo 17:49:48

Juttelin taannoin muuan entisen liigapelurin kanssa, joka kehui estoitta käymiään D- ja C-tason kursseja. Hän ei halunnut hypätä suoraan huippupelaajakurssille, koska valmensi niin nuoria junioreita, että katsoi D:n ja C:n asioiden koskettavan lähemmin omaa joukkuettaan. Olenkin ihmetellyt, että niin moni tuomitsee nämä kurssit. Ovatko motiivit kurssien käymiseen varmasti oikeat? Ettei vaan olisi käynyt niin, että lasten opettamisen palavan halun sijaan kursseille olisikin ajanut lähinnä oma innostus lajiin. Itse sain myös näiltä kursseilta huomattavasti enemmän kuin osasin odottaa, vaikka omasinkin jo kohtuullisen vankan urheiluvalmennuksellisen koulutuspohjan sekä kokemuksen jalkapallovalmentamisesta ja lasten ohjaamisesta.

B-kurssin ylistäminen ihmetyttää myös. Itse en tuntenut saavani sieltä uutta tietoa juurikaan enempää kuin aiemmilta kursseilta, kun otetaan huomioon B:n ajallisesti pidempi kesto. B-kurssin sisältö on myös hyvin kaukana käytännön läheisyydestä, jos valmentaa tai aikoo ruveta valmentamaan leikkimaailmaikäisten joukkueita. Tietenkin on hyvä tuntea myös kokonaisuus, mihin tähdätään lastenkin opettamisessa.

Mikään koulutus ei tee autuaaksi, mutta asiaa tulisi ajatella ennemmin niin, että yhdestäkään koulutuksesta ei varmasti haittaa ole kenellekään. On itsestä, omasta innokkuudesta, oppimishalusta ja sen semmoisesta kiinni, mikä on kurssin anti itselle. Tuskin mainitsemani pääsarjatason pelurikaan lähti D:ltä ja C:ltä hakemaan lajitietoutta. Jos oikeasti on halua kehittyä, niin on oltava valmis hakemaan jokainen pieninkin tiedonripe sieltä, mistä se on saatavilla – oli se sitten Palloliiton tai jonkun muun järjestämä koulutus, internet tai kirjasto.

Lisäksi on muistettava, että Palloliiton koulutusportaikon eri askelmat ovat suunnattuja eri tasoilla ja ikäryhmissä valmentaville ja koulutuksen anti on osittain kiinni myös kouluttajista, jotka saattavat vaihdella piirienkin sisällä. Kuitenkin koulutusten osa-antia on myös tilaisuudet keskustella muiden valmentajien kanssa. Pääpointtini onkin se, että yksikään koulutus ei ole täysin turha, jos motiivit oppimiseen ovat oikeat.
nikke

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: BORO


Vastaus #20 : 24.01.2007 klo 21:00:50

Kuka mitäkin arvostaa. Itsekin olisin saattanut päästä huippupelaajakurssille (Ykkösen peleillä ja nuorten maaotteluilla). Noidenkin kurssien statuksen Palloliitto on onnistuneesti tuhonnut päästämällä "huippupelaajana" kursseilleen jopa Kolmosen pelimiehiä. Muuten tuo alla oleva kirjoitus on osittain varmasti asiaakin, etenkin jos respectoi auktoriteettinaan UEFAn juuri palkitsemaa ruohuojuuritason huippuosaajaa,Suomen Palloliittoa.
Hong Song

Poissa Poissa


Vastaus #21 : 24.01.2007 klo 23:00:35

D:n kävin 2003 ja C:n 2006. Ennen B-tasoa pitäisi käydä vielä se pakollinen Maalivahti osana joukkuetta-kurssi. Esim. Palloliiton sivuilla lukee, että piirit järjestävät ja hinta ainakin Keski-Suomessa olisi 150e. Onkohan tämä kuitenkin vanhaa tietoa, sillä ainakaan tänä vuonna ei tuota kurssia järjestä kuin liitto (keväällä ja syksyllä, paikkana Eerikkilä.) 350e hintaan ja sinne on haettava erikseen. Lisäksi kuulin yhden kaverin käyneen B:n ennen tuota mv-kurssia, vaikka koulutusjärjestelmän mukaan mv-kurssi olisi oltava käytynä ennen B:tä  ???

Tosin ei tässä mikään kiire B:hen vielä ole kun omat valmennettavat tällä hetkellä 10-vuotiaita.
Elmslie Ender

Poissa Poissa


Vastaus #22 : 25.01.2007 klo 10:12:47

Lastenohjaajakurssia nimitetään joskus "E-tasoksi". Sehän on toteutuksesta riippuen 4-6 tuntia pitkä pläjäys lasten kanssa toimimisen alkeista ja ihan harjoittelun perusteista. Käsittääkseni kurssin toteutus vaihtelee aika lailla, koska sitä voivat järjestää seurat itsekin. Niille, jotka ovat vähänkin pelanneet, ei harjoitteluosuus tuo mitään. Sen sijaan lasten ohjaamisen erityispiirteistä kannattaa ottaa selvää, jos kokemusta ei ole muuta kuin oman mukulan kohdalta. Lähinnä kurssin tarkoitus mielestäni on antaa alkeisvalmiudet aloittaville puskastaraahatuille isävalmentajille (kaikki kunnia heille), jotta eivät olisi ihan pihalla aloittaessaan ohjaamista.

D- ja C-kurssin yleistä haukkumista en ymmärrä, vaikka en ole itse edes niitä käynyt. Sen verran sisällöstä ymmärrän, että on ihan turha sanoa näiden sisältävän pelkkää lajituntemuksen opettelua. Nämä kurssit ovat se pohja, joilla lapsia valmennetaan. Jos valmentaa vain leikkimaailmaikäisiä, on ihan turha käydä kursseja yhtään tätä pidemmälle. Tietty aina löytyy asennevammaisia huipputason Kolmosen pelureita, jotka omasta mielestään tietävät jo kaiken valmentamisesta.
joks11

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Rakennusliike M. Seppälä Oy


Vastaus #23 : 25.01.2007 klo 10:38:46

No minä en ainakaan saanut mitään muuta D-kurssilta kuin pari uutta "kontaktia", ja niihinkin kavereihin olisin ennen pitkää tutustunut ilman tuota kurssiakin kentän reunalla. Neljä peräkkäistä viikonloppua kun viettää luentoluokassa/salissa kuuntelemassa tarinoita mitkä on tarkoitettu sellaisille(kin) jotka eivät ole koskaan olleet missään tekemisissä lasten kanssa niin vähemmästäkin tuntee olevansa väärässä paikassa. Malliharjoituksiakin tehtiin, mutta ei niistä saanut minkäänlaista palautetta, muuten kuin "hyvä", "huono" tai "tuon olisit voinut tehdä jotenkin eri tavalla". Jotenkin eri tavalla? Noinko sanotaan aloittelevalle valmentajalle, joka ei edes tiedä sitä "jotain toista tapaa"?

Kyllähän nuo asiat johtuivat huonosta opetusohjelmasta ja huonosti valmistautuneista kouluttajista, mutta samaa tarinaa olen kuullut vuosi toisensa jälkeen muiltakin, eli syy on varmaankin ollut syvemmälläkin kuin vain kouluttajien huonossa motivaatiossa.

Sanottakoon vielä, että olen ollut muissa samojen henkilöiden pitämissä tilaisuuksissa, ja niissä ei ole ollut moitittavaa. Osaavat kyllä hommansa.
Elmslie Ender

Poissa Poissa


Vastaus #24 : 25.01.2007 klo 10:54:57

No minä en ainakaan saanut mitään muuta D-kurssilta kuin pari uutta "kontaktia", ja niihinkin kavereihin olisin ennen pitkää tutustunut ilman tuota kurssiakin kentän reunalla. Neljä peräkkäistä viikonloppua kun viettää luentoluokassa/salissa kuuntelemassa tarinoita mitkä on tarkoitettu sellaisille(kin) jotka eivät ole koskaan olleet missään tekemisissä lasten kanssa niin vähemmästäkin tuntee olevansa väärässä paikassa. Malliharjoituksiakin tehtiin, mutta ei niistä saanut minkäänlaista palautetta, muuten kuin "hyvä", "huono" tai "tuon olisit voinut tehdä jotenkin eri tavalla". Jotenkin eri tavalla? Noinko sanotaan aloittelevalle valmentajalle, joka ei edes tiedä sitä "jotain toista tapaa"?

Kyllähän nuo asiat johtuivat huonosta opetusohjelmasta ja huonosti valmistautuneista kouluttajista, mutta samaa tarinaa olen kuullut vuosi toisensa jälkeen muiltakin, eli syy on varmaankin ollut syvemmälläkin kuin vain kouluttajien huonossa motivaatiossa.

"Jotenkin eri tavalla"  :D Jossain menee kyllä opetuksen laadussa pieleen, jos sanotaan noin. Eikö juuri se olisi olennaista, että valmentaja osaisi itsekin kertoa pelaajalle, miten pitäisi tehdä toisin? Sehän on aika pitkälti homman idea. Kai pelaajakin itse näkee, meneekö pieleen vai ei.

Olin itse aika kehno pelaaja aikoinani, motivaatiotakaan ei ollut kuin pelailla. Mutta sen muistan, että kukaan valmentaja ei koskaan osannut tosissaan korjata virheitäni. Ja tämä on todella suuri ongelma suomalaisessa valmennuksessa.

Enkä osaa kyllä minäkään kunnolla opastaa tekemään oikein, sen olen omalla pienellä valmentajakokemuksellani huomannut.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2007 klo 10:56:01 kirjoittanut Elmslie Ender »

 
Sivuja: [1] 2 ... 23
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa