rukkanen
Poissa
|
|
Vastaus #325 : 24.10.2011 klo 10:06:32 |
|
Jos, Barca ja Espanja ovat ne ainoat, jotka osaavat pelata oikeata/kaunista/tehokasta/you name it -jalkapalloa, niin miksi eivät kaikki maat pelaa ja kouluta omia junnuja sen mallin mukaan? Veikkaisin, että tässä on kyse osittain myös ihan vain siitä, että ei tuo Soccer Servicesin juttukaan mikään iänikuinen ole ollut. Jos nyt oikein muistelen viime keväältä, niin he taisivat itsekin sanoa, että vasta pikku hiljaa ovat saaneet konseptinsa sellaiseen kuntoon, että niitä kehtaa muillekin esitellä. Eli tuo tieto ei ole ollut laadultaan jaettavassa muodossa kuin vasta muutaman vuoden. Eikä sitä paitsi muistini mukaan edes koko Espanja ole omaksunut näitä käytäntöjä – ainakin kaverit puhuivat kovasti, että heillä on tavoitteena saada kaikissa Katalonian junnuseuroissa tuo heidän mallinsa käyttöön.
|
|
|
|
Kaihlamo
Poissa
Suosikkijoukkue: Jalkapallo
|
|
Vastaus #326 : 24.10.2011 klo 10:14:45 |
|
1). Kirjoitukseni tarkoitus oli lähinnä herättää mieliin se, että olemme jatkuvasti "kopioimassa" jotakin huippumaata/seuraa ja sen jalkapalloa, joka ei välttämättä sovi tähän maahan. Ja aikuisen valmentajan otin esimerkkinä juuri siksi, ettei se välttämättä sielläkään onnistu. 2). En kait kritisoinut Espanjaa/Barcelonaa, vai kritisoinko? Mielestäni kritisoin juuri suomalaista tapaa toimia. Huomaan kirjoituksista, että meillä on suht´ suuri ikäero ja sen kautta myös suuri kokemusero. Selventääkseni vielä miksi suhtaudun kriittisesti näihin SHA-tyyppisiin ja Fortum-tutor tyyppisiin asioihin on juuri ikäni ja kokemukseni sekä se, että kun ensimmäinen kosketus "tuotteeseen" on surkea en jaksa innostua kun sama instanssi vakuuttaa, että nyt toimii. Koko ajan muutetaan sitä mukaan kun uusia ihmisiä tulee vetovuoroon. Jokainen haluaa sormenjälkensä näkyviin ja olla se, joka "teki sen". Myös kentän ulkopuolella on kyse joukkuepelistä jossa tärkein ei ole minä itse vaan maan jalkapallo. Kohta muutetaan ehkä taas kun Niinistö poistuu puheenjohtajan pallilta ja uusi vetäjä astuu ruoriin. Katsellaan. Edit: Kaihlamo, jos saisit "uudistaa" juniorivalmennusta niin mitä tekisit ensimmäiseksi. Kerro vain se. En kai väittänytkään että olisit suoraan kritisoinut. Olen aivan samaa mieltä siitä, että mitään ei kannata kopioida sellaisenaan koskaan. Vaan pitää osata poimia kaikkein olennaisimmat jutut, jotka sopivat samalla siihen omaan ajatusmaailmaan. Meillä kyllä riittää niitä valmentajia, jotka jokaisen koulutuksen jälkeen muuttaa koko valmennustyylinsä ja -filosofiansa vastaamaan juuri sitä viimeksi käytyä koulutusta. Kokemus- ja ikäeroista en tiedä, mutta en mä usko että tässä kuitenkaan ihan vallan suurta eroa on. Ja jos on niin ihmettelen mitä ylipäätään keski-ikäiset ihmiset jaksaa täällä vääntää vielä asioista Fortum-tutor on tavallaan hyvä esimerkki siitä, että riippuu myös todella paljon siitä kohteesta itsestään mitä mieltä asiasta on. Joidenkin mielestä hirveintä kuraa ikinä kun taas samalla jotkut kehuu olevan parasta mitä suomifutiksessa on tapahtunut ikinä. Ilmeisesti johtuu juuri omasta asennoitumisesta sekä juuri siitä ensivaikutelmasta minkä toiminnasta saa - ja vain osittain tutorista itsestään, sillä samasta tutorista olen itse kuullut molempia mielipiteitä. En itse ole kokenut tarvetta tälläiseen ja oma seura ei tutor-verkoston piiriin kuulu, joten tässä asiassa joudun olemaan pelkkien toisen käden tietojen varassa. Esititpä lopuksi helpon kysymyksen: Yhtenä tärkeimpänä asiana itse koen nappuloiden valmentamisessa sen, että ensimmäinen valmentaja joka niille nappuloille tulee olisi oikeasti hyvä, motivoiva ja innostava valmentaja. Eli se pelaajan pelaajapolun ensimmäisen valmentajan merkitys korostuu siinä, että se yksittäinen lahjakas poika a)innostuu lajista (liekki pelaamista kohtaan syttyy), b)saa harjoituksissa oikeanlaisia toistoja alusta alkaen ja c) myös virikkeitä omatoimiseen harjoitteluun - minkä lisäksi valmentajan pitää d) luoda sellainen ilmapiiri ja ympäristö, jossa jokainen erilainen pikku-persoona tuntee itsensä arvokkaaksi. Joten panostaisin näin ollen todella paljon nuorimpien nappulavalmentajien koulutukseen - jos siis vain yksi asia pitäisi valita (asioita siis on paljon). Nykyisellään en koe, että E- tai D-tason valmentajakurssit a)keskittyisivät olennaisuuksiin, b)sisältäisivät riittävästi esim. taitovalmennuksellisia asioita tai c) hahmotuskyvyn kehittämiseen liittyviä asioita ja d)antaisivat valmentajalle riittäviä työkaluja kasvatusnäkökulmasta jne. (aakkoset loppuu, jos kaikki asiat käydään läpi). Se on sitten eri asia kuinka moni haluaisi kouluttaa itseään enemmän.
|
|
|
|
Tommy Tykki
Poissa
|
|
Vastaus #327 : 24.10.2011 klo 10:46:36 |
|
. . . Esititpä lopuksi helpon kysymyksen: Yhtenä tärkeimpänä asiana itse koen nappuloiden valmentamisessa sen, että ensimmäinen valmentaja joka niille nappuloille tulee olisi oikeasti hyvä, motivoiva ja innostava valmentaja. Eli se pelaajan pelaajapolun ensimmäisen valmentajan merkitys korostuu siinä, että se yksittäinen lahjakas poika a)innostuu lajista (liekki pelaamista kohtaan syttyy), b)saa harjoituksissa oikeanlaisia toistoja alusta alkaen ja c) myös virikkeitä omatoimiseen harjoitteluun - minkä lisäksi valmentajan pitää d) luoda sellainen ilmapiiri ja ympäristö, jossa jokainen erilainen pikku-persoona tuntee itsensä arvokkaaksi. Joten panostaisin näin ollen todella paljon nuorimpien nappulavalmentajien koulutukseen - jos siis vain yksi asia pitäisi valita (asioita siis on paljon). Nykyisellään en koe, että E- tai D-tason valmentajakurssit a)keskittyisivät olennaisuuksiin, b)sisältäisivät riittävästi esim. taitovalmennuksellisia asioita tai c) hahmotuskyvyn kehittämiseen liittyviä asioita ja d)antaisivat valmentajalle riittäviä työkaluja kasvatusnäkökulmasta jne. (aakkoset loppuu, jos kaikki asiat käydään läpi). Se on sitten eri asia kuinka moni haluaisi kouluttaa itseään enemmän.
Alkupään kirjoitukseen Loppuosaan annan oman vastaukseni: Toisin säkillisen palloja, jotka ovat kaikki samanlaisia ja joilla joukkueeni harjoittelisi. Syy: Tällä hetkellä on yleinen tapa se, että pelaajat tuovat oman pallon harjoituksiin. Pallot ovat eri merkkisiä, eri laatusia, eri lailla pumpattuja ja jopa eri kokoisia. Nykyinen tapa johtuu siitä, ettei seuralla ole varaa palloihin, seuralla ei ole varastoimismahdollisuuksia, valmentaja ei jaksa itse tuoda (vaikka tulee autolla).... Kun olen "keski-ikäinen" niin kerron miten asiat oli 60-luvulla seurassa, jossa pelasin juniorina. Silloin kaikilla perheillä ei ollut varaa ostaa omaa palloa. Keräännyttiin kentälle ja odotettiin valmentajan saapumista, jotta saisimme palloja. Valmentaja tuli yleisillä kulkuvälineillä ja käveli loput n. 200 - 300m. Hänellä oli aina kassi mukana jossa oli liivit ja pallot. Niissä Ruotsalaisissa seuroissa, joissa olen ollut ja joita olen seurannut pelaajat eivät tuo omia palloja. SHA-toiminta kuulostaa "tähtitieteeltä" ja minä väitän, ettei jalkapallo ole sitä. Kuten aikaisemmin kirjoitin (jonnekin) on Suomessa ollut tapana huonosti sujuneiden arvokisojen jälkeen ilmoittaa, että tilanne pitää analysoida. Analysoinnin jälkeen ollaan lähes poikkeuksetta (muistini mukaan) uudelleen organisoitu liittoja/piirejä. Ollaan aloitettu kaikenlaisia tieteellisiä keihäänheiton-tutkimuskeskuksia etc. etc. No, onko parannusta syntynyt? Ei, ja vastaukseni on (vailla yliopistotutkintoa) koska asiat eivät ole niin monimutkaisia, jota halutaan väittää. Eräskin syy miksi tällaista tehdään on maamme järjestelmässä, joka "vaatii" jotakin näkyvää, jotta liitot/piirit saisivat jatkossakin tukea. rukkanen: en puhu Soccer Service:stä.
|
|
|
|
jan vennegoor of
Poissa
Suosikkijoukkue: Suomalaisen jalkapallon vallankumous
|
|
Vastaus #328 : 24.10.2011 klo 11:28:19 |
|
Nyt kannattaa huomata yksi juttu. Yksilön (juniorin) kannalta ihanteellinen oppimisprosessi: http://vilquri.arkku.net/jalkapallo/index.php?s=sisalto&page=artikkelit&id=57Eli vaikka maajoukkue pelaisi millä pelityylillä tahansa, on tuossa kerrottu ideaalinen oppimisprosesi, joka tuottaa mahdollisimman älykkäitä ja ajattelevia pelaajia, jotka pystyvät valitsemaan tarjolla olevista syöttövaihtoehdoita oikein, jotka sijoittuvat kentällä oikein suhteissa muihin, ja joiden tekniikka on hiottu maailmanluokan tasolle.
|
|
|
|
Kaihlamo
Poissa
|
|
Vastaus #329 : 24.10.2011 klo 11:36:22 |
|
Mulle tulee Hollannista junnuvalmennuksen osalta mieleen ensimmäiseksi se, että joka asiaan on aina se ensimmäinen ratkaisu joku tötsältä tötsälle suoritettava drilli.
|
|
|
|
rukkanen
Poissa
|
|
Vastaus #330 : 24.10.2011 klo 11:57:29 |
|
Vilkuilin kursorisesti seuraavaan kohtaan asti: Askel pelimuodosta 7v7 muotoon 11v11 on suuri, mutta keskiverto 11-vuotiaan pitäisi pystyä ottamaan se. Monissa huippujoukkueissa (sekä amatööri- että ammattilaistasolla) tämä kehitysaste saavutetaan aikaisemmin. Jo 9- ja 10-vuotiaat lahjakkuudet ovat usein valmiita siihen, kun ottaa huomioon heidän tekniset, taktiset ja fyysiset ominaisuutensa ja oivaltavan pelisilmänsä, joita voi käyttää otteluissa. ...minkä jälkeen totesin, että lukematta paskaa
|
|
|
|
Yourworstnightmare
Poissa
Suosikkijoukkue: Ilves, Suomi, West Ham
|
|
Vastaus #331 : 25.10.2011 klo 07:48:38 |
|
Mulle tulee Hollannista junnuvalmennuksen osalta mieleen ensimmäiseksi se, että joka asiaan on aina se ensimmäinen ratkaisu joku tötsältä tötsälle suoritettava drilli.
Onko näin? Miksi meillä sitten mennään toiseen suuntaan, kun maailman yksi johtavista (juniorikehittäjä)maista noin tekee?
|
|
|
|
Mersault
Poissa
Suosikkijoukkue: muutosvastarintaliikemies
|
|
Vastaus #332 : 25.10.2011 klo 08:02:31 |
|
Mitä pahaa on tötsältä toiselle suoritettavassa drillissä? Kai niissä jotakin hyvääkin on, kun Barcelona, ajax, Espajan nuorisomaajoukkueet jne niitä käyttää.
|
|
|
|
jan vennegoor of
Poissa
|
|
Vastaus #333 : 25.10.2011 klo 09:36:06 |
|
Onko näin? Miksi meillä sitten mennään toiseen suuntaan, kun maailman yksi johtavista (juniorikehittäjä)maista noin tekee? Taitaa olla harhakäsitys, tämä tötsältä tötsälle suoritettava drilli. Pääasia on ihan muussa!Toisen vuoden F-juniorit pystyvät usein ratkaisemaan yksinkertaisia ottelutilanteita omalla jalkapallokokemuksellaan. Ensiksi he oppivat ymmärtämään joukkueen taktisten elementtien perusteet ja sitten käyttämään niitä pelissä. Kuljetus- ja harhautustekniikka vaatii vielä lisäkehitystä. Tämän asian erillinen harjoittelu drillinä on kuitenkin totisesti yliarvostettua. Tällä voi helposti täyttää koko treenausajan, loputtomina variaatioina. Mutta muista, että kuljetus- ja harhautustekniikka on keino saavuttaa funktionaalinen liike. Se on edellytys sille, kuinka opitaan vastustajan ohittaminen. Kyseessä ei ole temppujen oppiminen! 1v1-tilanteet, jotka päätyvät mahdollisuuteen ampua maali ovat ihanteellisia jallitusaktiviteetteja.
|
|
|
|
Kaihlamo
Poissa
|
|
Vastaus #334 : 25.10.2011 klo 10:14:38 |
|
Onko näin? Miksi meillä sitten mennään toiseen suuntaan, kun maailman yksi johtavista (juniorikehittäjä)maista noin tekee?
Jos asia ei oikeasti ole näin niin joku varmaan valaisee asiasta minua? Omat tietoni pohjautuu omiin kokemuksiin (hollantilaisten vetämät koulutukset, hollantilainen futiskirjallisuus ja DVD-materiaali ja Hollannissa opintomatkalla käyneiden sekä hollantilaisesta futiksesta enemmän tietävien kertomuksiin. Ainakin Ajaxissa on kautta aikojen ollut käytössä "miljoona" eri variaatiota erilaisista syöttödrilleistä, joita toki Suomessakin on vedetty todella paljon lähes joukkueessa kuin joukkueessa. Tokihan sielläkin pelataan paljon, mutta vahva drilliopettaminen on edelleen vallalla. Kaikki ketkä olivat esimerkiksi palloliiton koulutuskiertueella katselemassa ja kuuntelemassa Job Dragtsmaa puoltoistavuotta sitten niin varmaan muistavat "Jobin syöttödrillit", mitkä tuntuivat olevan se pääjuttu hänen malliharjoituksissaan. Ja ei siinä mitään - kyllä minäkin niitä olen vetänyt ja toimivat tietyissä jutuissa ihan hyvin mielestäni. Toki viime aikoina vähemmissä väärin tullut niitä vedettyä, joka tosin johtuu suuntautumisesta nuorimpiin ikäluokkiin. Barcelonan janarit totesivat itse, että eivät drillejä ja mekaanista harjoittelua suoralta kädeltä tyrmää, mutta ihmettelivät sitä että mitä sellaista hyötyä niistä on jota ei voisi pelaamisen kautta tapahtuvan harjoittelun kautta saada. Tyylejä on monia ja tosiaan ei kai mitään absoluuttista toimivaa linjaa ole vielä olemassa ja eikä koskaan tule edes olemaan, joten jokainen valmentaja saa päättää ihan itse mikä on se oma juttu. Ihan kysymyksenä vaan, että kun en ole tuohon tämän "hollantifanaatikon" linkittämään sivustoon sen enempää tutustunut, niin mikä juttu tämä on? Joku suomentanut jonkun juttuja vai kuka näitä kirjoittaa - kenen ajatuksia siis? Ihan saatanan raskasta luettavaa se ainakin on ulkoasultaan ja kirjoitusasultaan. yhtään juttua en ole jaksanut lukea alkua pidemmälle. Tuo yksi juttu oppimisprosessista ainakin vaikutti olevan pääosiltaan niin täyttä paskaa (siitä osasta jota silmäilin), että oksat pois. Toivottavasti kukaan nappula- ja junnuvalmennuksessa mukana oleva ei sitä lue ja ala sen jälkeen toimimaan sen mukaan. Jallittamiselle toki
|
|
« Viimeksi muokattu: 25.10.2011 klo 10:20:59 kirjoittanut Kaihlamo »
|
|
|
|
|
Yourworstnightmare
Poissa
|
|
Vastaus #335 : 25.10.2011 klo 10:16:55 |
|
Taitaa olla harhakäsitys, tämä tötsältä tötsälle suoritettava drilli. Pääasia on ihan muussa!Toisen vuoden F-juniorit pystyvät usein ratkaisemaan yksinkertaisia ottelutilanteita omalla jalkapallokokemuksellaan. Ensiksi he oppivat ymmärtämään joukkueen taktisten elementtien perusteet ja sitten käyttämään niitä pelissä. Kuljetus- ja harhautustekniikka vaatii vielä lisäkehitystä. Tämän asian erillinen harjoittelu drillinä on kuitenkin totisesti yliarvostettua. Tällä voi helposti täyttää koko treenausajan, loputtomina variaatioina. Mutta muista, että kuljetus- ja harhautustekniikka on keino saavuttaa funktionaalinen liike. Se on edellytys sille, kuinka opitaan vastustajan ohittaminen. Kyseessä ei ole temppujen oppiminen! 1v1-tilanteet, jotka päätyvät mahdollisuuteen ampua maali ovat ihanteellisia jallitusaktiviteetteja. No harvoin noita harhautuksia jne. harjoitellaan tötsältä tötsälle...kai?
|
|
|
|
TE
Poissa
|
|
Vastaus #336 : 25.10.2011 klo 10:24:31 |
|
Ruotsin Palloliiton Tukholman piirissä otetaan käyttöön ensi kaudella muutama mielenkiintoinen sääntö: - seurat eivät saa lähestyä muissa seuroissa pelaavia alle 14-vuotiaita pelaajia tai heidän vanhempiaan - peleissä "startti-takuu". Kaikkien pitää pelata otteluissa, ja olla ainakin joskus avauksessa - 7 vs 7 -peleissä korkeintaan kolme vaihturia - 12-vuotiailla ja alle ei ole sarjataulukoita, pisteitä lasketaan vasta 13-vuotiaan, kun pelataan 11 vs 11 Lähde: http://footblogball.wordpress.com/
|
|
|
|
Mersault
Poissa
|
|
Vastaus #337 : 25.10.2011 klo 10:45:31 |
|
Barcelonan janarit totesivat itse, että eivät drillejä ja mekaanista harjoittelua suoralta kädeltä tyrmää, mutta ihmettelivät sitä että mitä sellaista hyötyä niistä on jota ei voisi pelaamisen kautta tapahtuvan harjoittelun kautta saada. Tyylejä on monia ja tosiaan ei kai mitään absoluuttista toimivaa linjaa ole vielä olemassa ja eikä koskaan tule edes olemaan, joten jokainen valmentaja saa päättää ihan itse mikä on se oma juttu.
Siinä barcelonan janareiden koulutuksessa jossa olin mukana, jätkät vetivät tötsältä tötsälle drillin. Toki drillillä oli tarkoitus aivan samalla tavalla kuin ajaxin vastaavalla on. Molemmilla oli sama drilli, mutta erilainen variaatio siitä.
|
|
|
|
jan vennegoor of
Poissa
|
|
Vastaus #338 : 25.10.2011 klo 10:47:59 |
|
Paskaa tai ei, niin tuossa kerrotaan miten asioita tehdään Hollannissa ja miten koko homma on rakentunut vuodesta 1985- tähän päivään. Eli kyseessa on puhdasta faktaa siihen miten asioita tehdään Hollannissa. Tulokset puhuvat puolestaan verrattuna esim. Suomeen. Tietysti, jos joku Suomessa väittää toisin, niin...
|
|
|
|
jan vennegoor of
Poissa
|
|
Vastaus #339 : 25.10.2011 klo 10:49:41 |
|
Siinä barcelonan janareiden koulutuksessa jossa olin mukana, jätkät vetivät tötsältä tötsälle drillin. Toki drillillä oli tarkoitus aivan samalla tavalla kuin ajaxin vastaavalla on. Molemmilla oli sama drilli, mutta erilainen variaatio siitä. Ja drillin tarkoitus lienee, jonkun yksittäiset todellisen pelitilanteen treenaminen. Tai ainakin se, että se jollain tavalla liittyy oikeaan pelitilanteeseen. Minun ymmärryksen mukaan älä harjoittele ilman ideaa tarkoittaa juuri tätä. Kaiken A ja O on pelitilanteiden simulointi.
|
|
|
|
Kaihlamo
Poissa
|
|
Vastaus #340 : 25.10.2011 klo 10:53:04 |
|
Paskaa tai ei, niin tuossa kerrotaan miten asioita tehdään Hollannissa ja miten koko homma on rakentunut vuodesta 1985- tähän päivään.
Eli kyseessa on puhdasta faktaa siihen miten asioita tehdään Hollannissa. Tulokset puhuvat puolestaan verrattuna esim. Suomeen.
Tietysti, jos joku Suomessa väittää toisin, niin...
Et vastannut siihen, että kenen tekstiä/ajatuksia noi on?
|
|
|
|
Rino
Poissa
Suosikkijoukkue: Zokora + Adebayor
|
|
Vastaus #341 : 25.10.2011 klo 10:53:16 |
|
Mun mielestäni ei kannata alkaa soccer servicesiäkään jumaloida, olipa se millainen hyvänsä. Siitä kannattaa ottaa oppia, mutta muistaa säilyttää kriittinen ajattelutapa. Barcelonan taustalla ovat kuitenkin hollantilaiset, joita tällä sivulla on painettu alas. Systeemin vahvuus on sen yhtenäisyydessä läpi koko organisaation, mullistavassa oivalluksessa pelitavassa ja järjestelmässä joka haalii systeemiin pelaajia, joilla on potentiaalia pelata tätä vaikeaa pelitapaa. Kyllä sieltä Barcelonan myllystä tulee huteja valtava määrä, ykkös/kakkosjoukkueeseen pullahtaa vain häviävän pieni osa. Xavi on haastattelussa sanonut, että heidän akatemioihinsa valittiin pelaajia, jotka osaavat pitää päänsä ylhäällä, siis valmiiksi jo kun tulevat mukaan. Tämän jälkeen harjoittelu oli päivästä toiseen rondoa, valmentajat hokivat että "ajattele ja liiku". Barcelonan joukkueen huippupelaajista esimerkiksi Abidal, Alves, Mascerano, Keita, Villa, Sanchez eivät ole käyneet Barcelonan tai soccer servicesin koulua lainkaan. Soccer services on yritys, joka myy tuotettaan. Tuote voi olla hyvä, mutta se on varmasti paras heidän omassa suussaan.
|
|
|
|
Yourworstnightmare
Poissa
|
|
Vastaus #342 : 25.10.2011 klo 10:55:48 |
|
Paskaa tai ei, niin tuossa kerrotaan miten asioita tehdään Hollannissa ja miten koko homma on rakentunut vuodesta 1985- tähän päivään.
Eli kyseessa on puhdasta faktaa siihen miten asioita tehdään Hollannissa. Tulokset puhuvat puolestaan verrattuna esim. Suomeen.
Tietysti, jos joku Suomessa väittää toisin, niin...
En ole myöskään tuohon tarkemmin tutustunut, vilkaissut muutaman kerran ja lukenut lauseen sieltä ja täältä. Mistä tuo teksti tulee? Siis onko ne jonkun kokemaa/kertomaa suoraan vai jostain muualta kerättyä?
|
|
|
|
jan vennegoor of
Poissa
|
|
Vastaus #343 : 25.10.2011 klo 10:58:47 |
|
Et vastannut siihen, että kenen tekstiä/ajatuksia noi on?
Rinus Michels.
|
|
|
|
Kaihlamo
Poissa
|
|
Vastaus #344 : 25.10.2011 klo 11:01:28 |
|
Mun mielestäni ei kannata alkaa soccer servicesiäkään jumaloida, olipa se millainen hyvänsä. Siitä kannattaa ottaa oppia, mutta muistaa säilyttää kriittinen ajattelutapa. Barcelonan taustalla ovat kuitenkin hollantilaiset, joita tällä sivulla on painettu alas. Systeemin vahvuus on sen yhtenäisyydessä läpi koko organisaation, mullistavassa oivalluksessa pelitavassa ja järjestelmässä joka haalii systeemiin pelaajia, joilla on potentiaalia pelata tätä vaikeaa pelitapaa. Kyllä sieltä Barcelonan myllystä tulee huteja valtava määrä, ykkös/kakkosjoukkueeseen pullahtaa vain häviävän pieni osa. Xavi on haastattelussa sanonut, että heidän akatemioihinsa valittiin pelaajia, jotka osaavat pitää päänsä ylhäällä. Tämän jälkeen harjoittelu oli päivästä toiseen rondoa, valmentajat hokivat että "ajattele ja liiku". Barcelonan joukkueen huippupelaajista esimerkiksi Abidal, Alves, Mascerano, Keita, Villa, Sanchez eivät ole käyneet Barcelonan tai soccer servicesin koulua lainkaan. Soccer services on yritys, joka myy tuotettaan. Tuote voi olla hyvä, mutta se on varmasti paras heidän omassa suussaan.
Niin kuka jumaloi ja mitä? Itse toin jo aiemmin esille sen, että pääpiirteissään olin asioista täysin samaa mieltä jo ennen ko. lafkan toimintaan tutustumista. Konkreettisten esimerkkien esille nostaminen ei ole synonyymi jumaloinnille. Ja jos en aivan väärässä ole niin Soccer Servicen ajatusmaailma on täysin Horst Weinin ideologiaa pohjimmiltaan, jota sitten on vaan jalostettu hieman pidemmälle ja päivitetty vastaamaan nykypäivää.
|
|
|
|
drone
Poissa
Suosikkijoukkue: SUOMEN maajoukkueet, SUOMALAISET kasvattajaseurat
|
|
Vastaus #345 : 25.10.2011 klo 11:04:35 |
|
Ihan saatanan raskasta luettavaa se ainakin on ulkoasultaan ja kirjoitusasultaan. yhtään juttua en ole jaksanut lukea alkua pidemmälle.
Olisin taipuvainen yhtymään Kaihlamon mielipiteeseen. Sivut eivät kenties liene pedagogin kirjoittamat? Etusivulle voisi lisästä sisältöä. Nyt se näyttää melkoisen tyhjältä. Mielipiteitä on monia siitä, miten asioita tulee tehdä. Yhtä mieltä olemme kuitenkin varmasti tästä: Suomalainen jalkapallo tarvitsee vallankumouksen.
|
|
|
|
Rino
Poissa
Suosikkijoukkue: Zokora + Adebayor
|
|
Vastaus #346 : 25.10.2011 klo 11:06:29 |
|
Niin kuka jumaloi ja mitä?
En tarkoittanut, että jumaloisit. Yleisesti vain puhuin. Sinulla on mielestäni analyyttinen ote.
|
|
|
|
rukkanen
Poissa
|
|
Vastaus #347 : 25.10.2011 klo 11:14:52 |
|
Olisin taipuvainen yhtymään Kaihlamon mielipiteeseen. Sivut eivät kenties liene pedagogin kirjoittamat? Teksti vaikuttaa (hollannista/saksasta/englannista?) heikkotasoisesti käännetyltä, siksi se on niin raskasta luettavaa. Vieraan kielen rakenteita on tuotu sellaisenaan suomenkieliseen tekstiin, minkä takia virkkeiden kokonaisuuksien hahmottaminen on erittäin työlästä. Kaunokirjallisuudessahan tämmöinen menee tyylikeinona läpi ihan hyvinkin, mutta informatiivisessa tekstissä pitäisi kuitenkin pyrkiä "natiivimpaan" suomen kieleen.
|
|
|
|
Mersault
Poissa
|
|
Vastaus #348 : 25.10.2011 klo 11:37:02 |
|
Ja drillin tarkoitus lienee, jonkun yksittäiset todellisen pelitilanteen treenaminen. Tai ainakin se, että se jollain tavalla liittyy oikeaan pelitilanteeseen. Minun ymmärryksen mukaan älä harjoittele ilman ideaa tarkoittaa juuri tätä.
Kaiken A ja O on pelitilanteiden simulointi.
Sekä tuon Soccer Servicesin että Ajaxin drilleillä harjoitellaan Barcelonan ja Ajaxin pelitapaa. Palloa jauhetaan tietyllä tavalla ja tietyssä muodossa, jotta pelissä nuo hommat ovat enemmänkin automaation asteella. Samalla toki korostetaan peliasentoa, haltuunottoa ja muita juttuja. Sama juttu on rondossa. Noita hommia on tullut jauhettua joukkueen kanssa muun barcelona-hollantijuttujen ohella jonkin aikaa ja hienosti pallo liikkuu.
|
|
|
|
Kaihlamo
Poissa
|
|
Vastaus #349 : 25.10.2011 klo 12:06:21 |
|
Niin itsellä ainakaan ei se muoto millä harjoitellaan ole millään muotoa tärkein juttu vaan se asia mitä harjoitellaan. Se mitä haluan pelaajien oppivan kuitenkin määrittää sen, että millä muodolla se toteutetaan. Drillien kautta harjoitus on helppo/-ompi yleensä organisoida ja jotkut asiat on vaan helpompi havainnollistaa sillä keinolla (ns. pelkistää/irrottaa pelistä) - mutta pääsääntöisesti jos ne samat asiat saa pelimuodossa myös jollain keinolla hyvin esiin niin suosin ehdottomasti peliä. Drillissä harjoiteltu asia kun pitäisi joka tapauksessa saada vietyä myös suoraan peliin, joten miksei sitä sitten toteuttaisi suoraan yhdellä kertaa jos se on mahdollista. Se ongelma pelin kautta oppimisessa on siinä, että itse ainakin haluan niin, että jos tarkoituksena on saada jotain asiaa opittua niin tietyt tilanteet pitää toistua koko ajan siinä pelissä, jotta syntyy riittävästi paikkoja koutsata niitä tilanteita ja näin ollen saadaan pelaajille oikeasti jonkunlainen oppimistilanne siitä halutusta asiasta. Jos niitä tulee vain satunnaisesti niin pelaaminen menee helposti vain siihen suuntaan, että pelataan pelaamisen vuoksi eikä sen vuoksi että halutaan oppia jotain tiettyä juttua pelin sisällä.
|
|
|
|
|
|