Huomenna on totuuden hetki, jota ei pääse pakoon edes Nykäsen Masan hevostalliin piiloutumalla. Huomenna on pantava sisään niistä paikoista, joissa viikko sitten kaiveltiin housuissa lymyilevää mysteerimikitintä. Vaikka kuningas Jari "Slaid Slid Slidden" Litmanen jää pullonkorkkisponsorin vaatimana kotijoukkoihin, on HJK iskukykyisempi kuin tämän kesän setämieheksi valittu Jussi Parviainen Hotelli Vantaan naistenhaussa. Nyt on laitettava Sonera Stadionin stroganoff-keittiön ruokkimat ravipalikat liikkeelle sillä seuraukella, että tilanne on puoliajalla vähintään 0-1.
Fakta on se, että Klubin puntissa roikkuu jo pökäle, joka on kuitenkin imaistavissa takaisin ohutsuoleen 100-prosenttisesti onnistuneiden 'seinä neljännelle' -kuvioiden tuloksena. Vedonlyönnillisesti homma kaatuu väkisinkin kroatialaisten pystykorvien suuntaan. Toisaalta, tunne vie kohti Riihilahden ristisiderakastajia - elin puolestaan huutaa Sammirin pohkeiden perään. Jos homma kuulostaa tässä vaiheessa liian pyllyreikäiseltä, kannattaa hypätä suoraan 'vapaudut Mestareiden liigasta' -ruudun kautta seuraavaan virkkeeseen sekä ajatella Kankaanpään Mailan ja Kouvolan Pallonlyöjien välistä kotiutuslyöntikilpailua. Kaiken kaikkiaan voidaan todeta, että Zagrebin pelin pikkuaivojen korvike Sammir tarvitsisi hakkikyykyn rääkkäämien pohkeidensa kramppitasapainon horjuttamiseksi kunnon kielarin. Henkilökohtaisella tasolla toivon kieli-Juhanin jakajaksi Linströmiä, koska tällöin Sammir ei vahingossakaan ottaisi suoritukseensa tunteita mukaan.
Keskiviikkona pitää sylkeä maaleja. On Pukin ja Sadikin hetki luoda maalinedustapyllymyräköitä, joista SaiPan kakkosmaalivahtikin olisi kateellinen. Kotiottelu tarjosi muutaman maukkaan yrityksen, mutta tällä kertaa päällä tai jalalla tapahtuvat ohjaukset tulee nasauttaa edes puolen metrin verran ohi vastustajan hanskoja kädessään pitelevästä pelaajasta. Bah on avainpelaaja, jonka tulee myös puolustaa. Vastustajan lähellä täytyy ihan oikeasti seisoa - jotkut jalkapalloasiantuntijat tuumaavat leikkisästi, että eriväristä paitaa päällään pitävää kaveria tulee myös seurata. Puolustustilanteissa täytyy tällä kertaa olla niin lähellä vastustajan takana, että jos seisoisi millinkin lähempänä, olisi sijainti jo vastustajan edessä.
Rafinhan nopeutta tarvitaan siinä missä Riihilahden liukareitakin. Jos HJK:n keskuspuolustus yltää suomalaisten arvokisahiihtäjien jumaloimaan kauden parhaaseensa, on lopputulos varmasti vähintäänkin tyydyttyvän tyydyttävä. Ojalan kannattaa avausosan perusteella syötellä edelleenkin suoraan Lindströmin yli Rafinhalle - Lindströmin tulee puolestaan käyttää suoritustensa tukena DuoSportista ostettua käytettyä pelisilmää. Villeimmät viidakkorummut ovat antaneet allekirjoittaneen ymmärtää, että pelisilmä on aiemmin kuulunut Ville Sirenille, mutta paraneehan viinikin vanhetessaan... vai paraneeko...? Kiteytettynä todettakoon, että vastustajan hyökkäyspään pelaajalle ei voi jäädä jälkeen 40 metriä 30 metrin matkalla. Kroatialaismyräkän jälkeisessä lehdistötilaisuudessa on turha kiemurrella kuin hämmentynyt kihomato karvaisella pakaralla, jos reidet eivät ole olleet rentoina oikeaan aikaan oikeassa paikassa.
Huomenna pitää yrittää, vaikkei aina kohoaisikaan - niin se torttu otsalla Mr Finland -kisoissa härpännyt Saaren Henkkakin tsemppaa. Haluan lopuksi antaa muutaman vinkin Klubin laidoilla viihtyville Sorsalle, Zenelille sekä Ringille. Ohjetta on vaikea pukea yksioikoisiksi sanoiksi, joten jaan asennetta sekä teknisiä yksityiskohtia hiovan neuvoni oman elämäkertaotteeni kautta:
Syksy 1997, oman uran, joukkueen uskottavuuden sekä kiinanmarsujen oma-aloitteisen hygienian kannalta elintärkeä ottelu Ykkösessä, vastassa Ponnistus (s. 177, vasen alalaita):
” ....hyvä hyvä, nyt on paikat lämpiminä. Päästä nyt saatana kehiin. Jes, nyt mennään, doppit on kunnossa, asenne kohdallaan ja kunto taivaissa. Mahassa vähän kiertää.. se on varmasti se vanhentunut lihaperunasoselaatikko... se ois sittenkin pitänyt syödä kolme eikä kaks tuntia ennen peliä! En saletisti paskanna housuun, viime ottelun pelihousuja raiskannut Pocahontas-näytös oli ihan tarpeeksi nöyryyttävä kokemus.
Nyt pinnarahoja metsästämään. Peli on 3-0 meille, pari lisäkassia tulostaululle ja housuihin ei olisi pahitteeksi. Nyt mä tulen, kärsi Telakka, kärsi. Syöttäis nyt helvetti mulle, mä oon vapaana, Serenan Villivirrassa itsensä kärventänyt M.I. Katetri riplailee ihan liikaa, ei ihme että tällaiset lupaukset kuin meikämanne kuolee sukupuuttoon. No niin, nyt irtois täältä, paskaaks siellä hierot, syötä, just, noniin, ajetaan päätyyn, Vekulta länget, ei paha, kaks jätkää vielä vipuun. Päätyviiva, nyt täytyy tehdä jotain, toisaalta tääkin on jo saatanan hyvä suoritus, joten en todellakaan ala ottamaan paineita siitä, pysyykö pallo rajojen sisällä vai tuleeko vastustajalle maalipotku. Nyt toi ranskalainen kikkarapää Riikonen tekee diagonaalisen ristiinjuoksun itsensä ympäri ja surffaa etukulmalle. Kohookohan mulla? Pitäiskö vetää etutolpalle? Ei saatana, täysiä vaan, ne luulee, että mä yritän just siihen mihin se putoaa. Mä olen elättäjä, mä ruokin nälköisiä strikereita. Hyvin lähti, ja....maali, ei jumalauta, 0+1!!!! Riikkonen tuikkaa sisään kuin Sexibition messujen yllärikolon äärellä, nyt se juoksee mun kaulaan kiinni, kaikki juhlii, pitäisköhän nakata paita kulmalipulle ja vetästä kunniakierros?
Pesisrinki? 4-0!! Kyllä lehdet nyt kirjoittelee, Left footin unelmasyöttö tavoitti hidastuneen P. Riikosen. Jes!!!! Yleisö mylvii, tässä sulle Ralé! Nyt on talous kunnossa, ens kaudeksi saadaan kunnon soppari!!!! Hyvä vihree!!”
Niinpä niin, kaikki on vielä auki kuin Jutilan sepallus lentokentällä. 90 minuuttia on pelaamatta, joten älkäämme luopuko toivosta. Jotkut korkeasti koulutetut asiantuntijat saattavat todeta, että zäänssi-niminen mahdollisuus kuivui kasaan ensimmäisessä osaottelussa. Haluan kuitenkin itse kasvitieteiden maisterina sekä erityistieteiden kondyloomana todeta, että asia ei suinkaan ole näin vaan toisin - älkää kuitenkaan kyselkö miten. Hyökkää HJK!