FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
28.11.2024 klo 20:48:02 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!

Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: [1]

Kirjoittaja Aihe: Kellonajan vaikutus pelisuoritukseen  (Luettu 1936 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Stürmer

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: YJPKKÄ & Suomen naiset.

: 14.08.2011 klo 13:21:35

En löytänyt mistään tutkimusta siitä miten urheilijan suorituskyky vaihtelee eri kellonaikoina.  Omat pitempiaikaiset empiiriset havainnot näyttäisivät vahvasti osoittavan, että ainakin nuorilla pelaajilla suorituskyky putoaa dramaattisesti silloin, kun pelataan selvästi totuttujen treeniaikojen ulkopuolella.  Esimerkiksi se, että joukkue on pari vuotta vetänyt treeninsä pääsääntöisesti myöhäisillä vuoroilla klo 20.00-22.00 näyttäisi lähes poikkeuksetta johtavan surkeaan peliesitykseen päiväpeleissä.  Vastaavasti parhaat joukkuesuoritukset osuvat aina iltapeleihin.  Korrelaatio on niin vahva, että olisin kiinnostunut tietämään onko kehon sopeutuminen oikeasti näin voimakasta ja miten asia olisi korjattavissa.   Mahtaakohan kenelläkään olla parempaa tietoa asiasta?

Fight

Poissa Poissa

Vastaus #1 : 14.08.2011 klo 18:29:47

Itse viimeksi tänään tätä mietin että kentällä potkiessa poikkeuksetta kaikki toimii paremmin illalla. Olen aina mieltänyt että pelaan paremmin juurikin illalla. Futsalin aamupelit vs Iltapelit joita molempia tullut pelattua, ero on ihan valtava. En tiedä mistä johtuu, mutta kyllähän se suoritus parempi illalla on.
kaukaasiantuntija

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: MyPa, ManU

Vastaus #2 : 14.08.2011 klo 18:38:26

Kyllä siitä tutkimuksiakin jossain on, olen törmännyt kyseiseen aiheeseen jossakin, en muista missä. Kroppa on virkeimmillään muistaakseni alkuillasta.
jaanu$

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tiiseli since 4eva

Vastaus #3 : 15.08.2011 klo 08:46:55

omalla nelosdivariporukalla olen huomannut että suoritusten taso laskee selvästi kun pelaillaan lauantai- tai sunnuntai aamuisin puolen päivän nurkilla.
Lortto

Poissa Poissa

Vastaus #4 : 15.08.2011 klo 10:14:57

Kyllä siitä tutkimuksiakin jossain on, olen törmännyt kyseiseen aiheeseen jossakin, en muista missä. Kroppa on virkeimmillään muistaakseni alkuillasta.

Muistelen jostain lukeneeni että kroppa on virkeimmillään jossain klo 15-17. Varmaksi en mene sanomaan
Vorssander

Poissa Poissa

Vastaus #5 : 15.08.2011 klo 22:41:42

omalla nelosdivariporukalla olen huomannut että suoritusten taso laskee selvästi kun pelaillaan lauantai- tai sunnuntai aamuisin puolen päivän nurkilla.
Hmm...aika mystistä, että divaripoppoon suoritustaso on tavallista heikompi lauantai- ja sunnuntaiaamuisin... ;)

Mutta joo, kyllähän se totta on, että kroppa on virkeämpi ehtoolla kuin aamupäivästä.
päätykatsomo

Poissa Poissa

Vastaus #6 : 16.08.2011 klo 10:22:03

Muistelen jostain lukeneeni että kroppa on virkeimmillään jossain klo 15-17. Varmaksi en mene sanomaan

Riippunee aivan päivästä. Jos olet töissä ollut juuri 8h ennen tuota klo 15 niin ei varmasti ole ainakaan itselläni kun sen verran fyysistä työtä teen. Tai hetken aikaa töistä päästyä on vielä sellanen virkeä olo ja suunnittelee tekevänsä kaikkea kun kotiin pääsee, mutta totuus kotona on aivan toinen jos edes hetkeksi erehtyy perseen sohvalle laskemaan. Pari tuntia rauhallista oleskelua ja lähtö reeneihin. Siellä sitten kyllä taas jaksaa painaa helvetin hyvin kunhan on saanut kropan hereille.

Miqu

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: I’m forever blowing bubbles!

Vastaus #7 : 16.08.2011 klo 13:10:31

Jotain vaikutusta kellonajalla tutkitustikin on, mutta sitä vaikutusta voidaan manipuloida oikealla valmistautumisella, eli (aamupäivän peleihin) herätys viimeistään 4h ennen peliä, ruokailu viimeistään 3h ennen peliä ja riittävän hyvä alkuverryttely, niin vaikutusta ei pitäisi huomata. Jos vaikutusta on, on valmistautumisessa vikaa.
päätykatsomo

Poissa Poissa

Vastaus #8 : 16.08.2011 klo 15:14:04

Jotain vaikutusta kellonajalla tutkitustikin on, mutta sitä vaikutusta voidaan manipuloida oikealla valmistautumisella, eli (aamupäivän peleihin) herätys viimeistään 4h ennen peliä, ruokailu viimeistään 3h ennen peliä ja riittävän hyvä alkuverryttely, niin vaikutusta ei pitäisi huomata. Jos vaikutusta on, on valmistautumisessa vikaa.

Totta, mutta ainakaan näin divaripelaajana ei niin usein kiinnosta herätä 4h aikaisemmin jos peli joskus 12-13 välillä lauantaina tai sunnuntaina alkaa.
Miqu

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: I’m forever blowing bubbles!

Vastaus #9 : 16.08.2011 klo 15:28:11

No sehän on ihan jokaisen oma asia, millaisen pelisuorituksen haluaa :)
Ricardo Leite

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Ylimieliset

Vastaus #10 : 16.08.2011 klo 22:22:53

Jokaisen amatöörinkin pitäisi tietää, että elimistön tulee herätä ainakin kuusi tuntia ennen matsia. Syödä tulisi vähintään neljä tuntia ennen matsia ja joku välipalakin pitäisi napata vielä pari tuntia aiemmin. Lisäksi varsinaiset yöunet eivät saisi matsipäivää ennen olla liian pitkät. Noilla pääsee jo aika pienellä vaivalla pikkuisen parempaan vireeseen.
päätykatsomo

Poissa Poissa

Vastaus #11 : 17.08.2011 klo 10:55:16

Jokaisen amatöörinkin pitäisi tietää, että elimistön tulee herätä ainakin kuusi tuntia ennen matsia. Syödä tulisi vähintään neljä tuntia ennen matsia ja joku välipalakin pitäisi napata vielä pari tuntia aiemmin. Lisäksi varsinaiset yöunet eivät saisi matsipäivää ennen olla liian pitkät. Noilla pääsee jo aika pienellä vaivalla pikkuisen parempaan vireeseen.

Jep. Kyllähän näistä ollaan tietoisia, mutta tosiaankin jos olen koko alkuviikon herännyt duuniin 4-5 aikaan aamulla ja viikonloppuna on aikainen peli niin en todellakaan silti rupee heräämään välttämättä edes sitä 4 tuntia aikaisemmin. Sen verran aamu-uninen olen ja nukun niin pitkään kun pystyn mieluusti kun välillä on vaikeuksia saada ollenkaan öisin unta.
Stürmer

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: YJPKKÄ & Suomen naiset.

Vastaus #12 : 17.08.2011 klo 11:10:12

Teineillehän tämä yllä mainittu setti on käytännössä ihan mahdoton toteuttaa ainakin viikonloppuisin. ;)

päätykatsomo

Poissa Poissa

Vastaus #13 : 17.08.2011 klo 11:13:08

Teineillehän tämä yllä mainittu setti on käytännössä ihan mahdoton toteuttaa ainakin viikonloppuisin. ;)

Onhan tuo muutenkin näin amatööripelaajalle kovat vaatimukset kun pitäisi töissä käydä jne. Tuo syöminenkin noin 4h ennen peliä voi olla hitusen vaikeaa.
Ricardo Leite

Poissa Poissa

Vastaus #14 : 17.08.2011 klo 11:16:00

Onhan tuo muutenkin näin amatööripelaajalle kovat vaatimukset kun pitäisi töissä käydä jne. Tuo syöminenkin noin 4h ennen peliä voi olla hitusen vaikeaa.

No eikä ole. Safkat mukaan duuniin. Aika harvassa on ne työpaikat missä ei voi syödä.
Ricardo Leite

Poissa Poissa

Vastaus #15 : 17.08.2011 klo 11:17:22

Jep. Kyllähän näistä ollaan tietoisia, mutta tosiaankin jos olen koko alkuviikon herännyt duuniin 4-5 aikaan aamulla ja viikonloppuna on aikainen peli niin en todellakaan silti rupee heräämään välttämättä edes sitä 4 tuntia aikaisemmin. Sen verran aamu-uninen olen ja nukun niin pitkään kun pystyn mieluusti kun välillä on vaikeuksia saada ollenkaan öisin unta.

Niin. Kysymys on valinnoista. Ei siitä, etteikö asioita voisi tehdä hyvin tai oikein.
päätykatsomo

Poissa Poissa

Vastaus #16 : 17.08.2011 klo 14:09:39

No eikä ole. Safkat mukaan duuniin. Aika harvassa on ne työpaikat missä ei voi syödä.

Minä en ainakaan pysty duunissa päättämään itse tarkkaa kellonaikaa milloin syön vaikka olisikin omat eväät mukana.

Sivuja: [1]

Siirry: