Consigliere
Poissa
|
|
Vastaus #150 : 02.09.2011 klo 21:55:10 |
|
Veikkaan, että aika monen "tavallisen katsojan" silmissä maajoukkueen kannattajat näyttivät tänään pelkästään idiooteilta. Itse olen käynyt useimmissa kotimatseissa viimeisen 15 vuoden ajan ja sympannut Pohjoiskaarteen hienoa meininkiä, ajoittain jopa harkinnut joukkoon liittymistä. Tänään lähinnä toivoin, että poliisi olisi käyttänyt kunnolla pamppua - enkä ollut ainoa. Puoliajalla ja matsin jälkeen kuulin eri puolilla varmaan satoja keskusteluja, jossa Pohjoiskaarteen toiminta manattiin alimpaan helvettiin. Muualla katsomossa kun kukaan ei todellakaan tiennyt mistään tifojupakasta: tilanne näytti muuten vain siltä, että matsin seuraamisen sijaan Pohjoiskaarre keskittyi huvikseen huutamaan amistason solvauksia ja päätti lopussa vielä vähän myllyttää poliisin kanssa, kun ulkomaillakin tehdään niin.
Lopun kähinöiden aikana pieni osa ympäristön katsojista buuasi poliisille, suuri enemmistö Pohjoiskaarteelle. Enkä ollut edes katkarapukatsomossa. Ulospäin näytti siltä, että nuoret pojat olivat katsoneet vähän telkkarista Lontoon mellakoita ja oppineet sieltä, että poliisi ei ole ystävämme.
Kuten sanottu, jälkikäteen kaikki selitykset kuullen vähän ymmärrettävämpää, mutta asiat ovat siltä miltä ne näyttävät. Täysin ala-arvoinen esitys. Enkä nyt halua viuhuttaa mitään teinikorttia, kun tiedän kyllä mitä porukkaa Pohjoiskaarteessa on, joitain kavereitakin. Kerroin vain, miltä se meille muille näytti ja mistä ihmiset ympärillä puhuivat.
|
|
|
|
Thouni
Poissa
Suosikkijoukkue: HJK, Artsakh, M'well, Zapresic boys.
|
|
Vastaus #151 : 02.09.2011 klo 21:56:00 |
|
Täysin naurettavaa kieltää tifot, mutta se ei ole pointti. Vielä naurettavampaa on sen jälkeen viedä soihtuja mukanaan ja näin kusta omaan pesään.
Öööh yksittäisiä soihtuja nähdään kyllä vaikka kuinka monessa maaottelussa ympäri Eurooppaa. Yleensä nämä tilanteet hoidetaan niin, että kannattajat hekottelevat vieressä ja jos poliiseilla kiinnostusta riittää, niin saattavat pelin jälkeen käydä tämän soihduttajan juttusilla ja saattavat kuskata putkaan. Toista se on Suomessa jossa nämä soihdut aiheuttavat aina järjettömän haloon, ja taas kerran ovat se yksi ja ainoa puheenaihe. Veikkaan, että aika monen "tavallisen katsojan" silmissä maajoukkueen kannattajat näyttivät tänään pelkästään idiooteilta. Itse olen käynyt useimmissa kotimatseissa viimeisen 15 vuoden ajan ja sympannut Pohjoiskaarteen hienoa meininkiä, ajoittain jopa harkinnut joukkoon liittymistä. Tänään lähinnä toivoin, että poliisi olisi käyttänyt kunnolla pamppua - enkä ollut ainoa. Puoliajalla ja matsin jälkeen kuulin eri puolilla varmaan satoja keskusteluja, jossa Pohjoiskaarteen toiminta manattiin alimpaan helvettiin. Muualla katsomossa kun kukaan ei todellakaan tiennyt mistään tifojupakasta: tilanne näytti muuten vain siltä, että matsin seuraamisen sijaan Pohjoiskaarre keskittyi huvikseen huutamaan amistason solvauksia ja päätti lopussa vielä vähän myllyttää poliisin kanssa, kun ulkomaillakin tehdään niin.
Lopun kähinöiden aikana pieni osa ympäristön katsojista buuasi poliisille, suuri enemmistö Pohjoiskaarteelle. Enkä ollut edes katkarapukatsomossa. Ulospäin näytti siltä, että nuoret pojat olivat katsoneet vähän telkkarista Lontoon mellakoita ja oppineet sieltä, että poliisi ei ole ystävämme.
Kuten sanottu, jälkikäteen kaikki selitykset kuullen vähän ymmärrettävämpää, mutta asiat ovat siltä miltä ne näyttävät. Täysin ala-arvoinen esitys.
No mutta onneksi muissa katsomoissa oli hyvä tunnelma, ja kannustitte äänekkäästi ja fiksusti Suomea Ainiin mutta ette kannustaneet koska tulitte katsomaan sitä peliä ettekä huutamaan.
|
|
|
|
TheJns
Poissa
|
|
Vastaus #152 : 02.09.2011 klo 21:56:11 |
|
Kaulaliinatkin voivat syttyä tuleen. Kielletään ne!
Myös hiukset ovat paloturvallisuusriski vaadin kaikkien futisotteluihin tulevien sukupuolesta katsomatta kaljuksi ajelua palloliiton linjan mukaan sekä vaatteet ovat myös riski, kaikki vaan alasti katsomoon, ainii mut se on kielletty, joten kukaa ei sais tulla peleihi. Eiku hetkinen. Nii ja unohtu et häpykarvat voi kans leimahtaa se vasta kivuliasta oliskin.
|
|
|
|
north state
Poissa
Suosikkijoukkue: fudisforum
|
|
Vastaus #153 : 02.09.2011 klo 21:57:05 |
|
Suomen länsimaiseen perintöömme perustuva laki ei onneksi salli mitään kollektiivista vastuuta rikoksista, vaan aina etsitään todellinen syyllinen ennen kuin tuomitaan.
Ja näin sen kuuluu minunkin oikeustajuni mielestä mennä. En kyllä itse ihan ymmärtänyt, mitä tekemistä Planckin eepokin mainitsemalla kollektiivilla on syyllisten rankaisemisessa, mutta välimallin ratkaisussa ei ainakaan minkäänlainen oikeusturva tai oikeusperiaatteet toteudu, vaan on silkkaa mielivaltaa. Italia poislukien.
|
|
|
|
timmy
|
|
timmy
Vastaus #154 : 02.09.2011 klo 21:58:06 |
|
Öööh yksittäisiä soihtuja nähdään kyllä vaikka kuinka monessa maaottelussa ympäri Eurooppaa. Yleensä nämä tilanteet hoidetaan niin, että kannattajat hekottelevat vieressä ja jos poliiseilla kiinnostusta riittää, niin saattavat pelin jälkeen käydä tämän soihduttajan juttusilla ja saattavat kuskata putkaan. Toista se on Suomessa jossa nämä soihdut aiheuttavat aina järjettömän haloon, ja taas kerran ovat se yksi ja ainoa puheenaihe.
Niin tai näin. Mielestäni tänään meidän loistava kannattajaryhmä keskittyi kaikkeen muuhun, kuin tärkeimpään, eli kannattamaan maajoukkuetta. Silloin ollaan aika kaukana alkuperäisestä tarkoituksesta?
|
|
|
|
Mieli
Poissa
Suosikkijoukkue: FC Hämeenlinna
|
|
Vastaus #155 : 02.09.2011 klo 22:01:44 |
|
Täysin naurettavaa kieltää tifot, mutta se ei ole pointti. Vielä naurettavampaa on sen jälkeen viedä soihtuja mukanaan ja näin kusta omaan pesään.
Aiotko sitten kavereidesi kanssa lähettää Palloliitolle tosi-anarkistiseen tyyliin avoimen valituskirjeen kun tifot on kielletty ja saada heidän mielensä heltymään ? Vai mikä on ratkaisusi ongelmaan? Olla hiljaa ja hyväksyä asia?
|
|
|
|
Kuhle Wampe
Poissa
Suosikkijoukkue: Hyväpill
|
|
Vastaus #156 : 02.09.2011 klo 22:02:00 |
|
Ja näin sen kuuluu minunkin oikeustajuni mielestä mennä. En kyllä itse ihan ymmärtänyt, mitä tekemistä Planckin eepokin mainitsemalla kollektiivilla on syyllisten rankaisemisessa, mutta välimallin ratkaisussa ei ainakaan minkäänlainen oikeusturva tai oikeusperiaatteet toteudu, vaan on silkkaa mielivaltaa.
Ei tainnut ajatuksen (koko pohjoiskaarre putkaan) esittäjä oikein miettiä loppuun saakka ideaansa. Siinä leimattiin yksi katsomon osa häiriköiksi ja rikollisiksi, vaikka ei tietenkään asia näin ole.
|
|
|
|
Consigliere
Poissa
|
|
Vastaus #157 : 02.09.2011 klo 22:02:07 |
|
Ainiin mutta ette kannustaneet koska tulitte katsomaan sitä peliä ettekä huutamaan.
Kieltämättä tänään tulin katsomaan peliä enkä huutamaan: syyttääkää Juudakseksi, mutta panokseton Moldova ei jaksa sytyttää tarpeeksi ja teeskennellä en jaksa. Kunnon matseissa meidän 15-20-henkinen porukka on kyllä pitänyt ihan tarpeeksi meininkiä saaden välillä koko katsomonosan mukaan. Kai tuollaiset etäpesäkkeet ovat lopulta Pohjoiskaarteenkin etu. Tämän illan jälkeen on taas vaan vaikeampi saada ketään mukaan.
|
|
|
|
Selkäsauna
Poissa
Suosikkijoukkue: SJK
|
|
Vastaus #158 : 02.09.2011 klo 22:02:28 |
|
Edelleenkään tuo soihtujen tuominen ei ole tässä ketjussa pointti. Ne saat tuomita ihan rauhassa, mutta poliisin voimankäyttö ei ole oikeutettua sen yhden soihduttelijan takia. Varsinkaan kun poliisilla on miehestä kuvaa ja tiedossa kuka on kyseessä. Jos tosiaan poliisi olisi aiheuttanut vaikkapa paniikin katsomoon tulollaan, voisi tapahtua kunnon katsomokatastrofi. Siitäkään syystä siellä "lutuurimaissakaan" ei se poliisi lähde pamputtamaan katsomoon kaikkea mikä sattuu eteen. Ja nuo poliisien kommentit joissa Pohjoiskaarteesta saa semmoisen kuvan kuin se olisi joku helvetillinen hulikaanien mekka, että kuinka "pelejä pitää pelata tyhjille katsomoille", pitäisi laittaa herätyskelloja soimaan... Onko sun mielestä tilanne Pohjoiskaarteessa oikeasti niin paha? Onko poliisin mielivaltainen pamputtaminen oikeutettua? Kuten Thouni mainiosti aiemmin kirjoitti, ei nämä soihduttelijat ole niiden muiden kunnolla käyttäytyvien vastuulla. Palloliittohan itsekin sakottaa Suomen seuroja jos turvajärjestelyt pettää ja katsomoon joku saa soihtuja sisään. Sitten taas se on ihan eri kysymys, että miksi sinne pitää bängereitä ja soihtuja tuoda? Olisiko turvallisempaa tehdä kauniita tifoja ja keskittää voimavaroja niihin, kuin soihdutella? Siitä voi vääntää peistä jossain ihan muualla.
|
|
|
|
TED MEAT
Poissa
|
|
Vastaus #159 : 02.09.2011 klo 22:05:10 |
|
Niin tai näin. Mielestäni tänään meidän loistava kannattajaryhmä keskittyi kaikkeen muuhun, kuin tärkeimpään, eli kannattamaan maajoukkuetta.
Olit vissiin sitten katsomassa peliä paikan päällä? Itse katsoin pelin TV:stä ja n. 95% chanteista oli maajoukkuetta kannustavia. Loput 5% sitten sitä haista vittu -touhua. Ilmeisesti paikan päältä kuultuna oli eri meininki.
|
|
|
|
coelb
Poissa
|
|
Vastaus #160 : 02.09.2011 klo 22:06:10 |
|
Jos on pakko mennä sinne tiettyyn katsomonosaan, niin näin saattaa käydä. Sama juttu katos kun jos osallistuu aggressiiviseen mielenosoitukseen vaikkei itse heittelisikään kivillä. Eihän se kivaa ole, mutta pelisilmää saa käyttää.
Tuotanoin. Ei tuo fanikatsomo mielestäni kovinkaan aggressiivinen paikka noin yleisesti ottaen ole. Itse istuin toki tällä kertaa (kausikorttilaisena) katsomon yläpuolella kaikessa rauhassa, mutta aiempina vuosina tuolla on tullut kannatettua mukana koska siihen touhuun se on ehdottomasti stadikan paras paikka, enkä todellakaan ole ollut siellä varautuen putkareissuun jonain kollektiivin jäsenenä. Suoraan sanottuna olisi vituttanut aika helvetisti jos olisin joskus joutunut putkaan turhan takia vastaavassa tilanteessa, ja kyllä siinä viha olisi suuntautunut niin soihduttajaan kuin myös väärin toimineeseen poliisiin.
|
|
|
|
timmy
|
|
timmy
Vastaus #161 : 02.09.2011 klo 22:08:22 |
|
Olit vissiin sitten katsomassa peliä paikan päällä? Itse katsoin pelin TV:stä ja n. 95% chanteista oli maajoukkuetta kannustavia. Loput 5% sitten sitä haista vittu -touhua. Ilmeisesti paikan päältä kuultuna oli eri meininki.
Enpä ollut. Minulla nuo prosentit oli juuri toistepäin ja näin sen sekoilun television välityksellä. Kytät kiimassa kypärä silmillä ja Itä-Helsinkiläistä entistä Jokerit-fania retuutetaan. Ei näin
|
|
|
|
jan vennegoor of
Poissa
Suosikkijoukkue: Suomalaisen jalkapallon vallankumous
|
|
Vastaus #162 : 02.09.2011 klo 22:09:28 |
|
Veikkaan, että aika monen "tavallisen katsojan" silmissä maajoukkueen kannattajat näyttivät tänään pelkästään idiooteilta. Kyllä siellä muissa katsomoissa oltiin kannattajien puolella.
|
|
|
|
TED MEAT
Poissa
|
|
Vastaus #163 : 02.09.2011 klo 22:11:05 |
|
Enpä ollut. Minulla nuo prosentit oli juuri toistepäin ja näin sen sekoilun television välityksellä. Kytät kiimassa kypärä silmillä ja Itä-Helsinkiläistä entistä Jokerit-fania retuutetaan. Ei näin Ok, ei siinä sitten mitään. Moro
|
|
|
|
Beige
Poissa
|
|
Vastaus #164 : 02.09.2011 klo 22:11:39 |
|
Koskaan en ole Pohjoiskaarteessa törmännyt minkäänlaiseen rähinöintiin ennen tätä päivää ja poliisien paikalle tuloa. Olen tosin vasta parit karsinnat siellä pelit katsonut, joten ehkä sitä aikaisemmin on ollut koviakin paineja, joita ei muualta ole vain voinut nähdä. Ja tosiaan tänäänkään ei kukaan rähinoinyt ja muut lähinnä Palloliitolle vittuilivat sakoista, kun soihduttaja oli paikalle eksynyt. Suurin osa matsista keskityttiin joukkueen kannattamiseen ja matsin seuraamiseen.
|
|
|
|
Aguilas
Poissa
|
|
Vastaus #165 : 02.09.2011 klo 22:12:00 |
|
Korjatkaa jos olen väärässä: soihduttelu on aiheuttanut ongelmia kannattajapäädyssä. Ratkaisu: ei soihdutella?!?!
|
|
|
|
Consigliere
Poissa
|
|
Vastaus #166 : 02.09.2011 klo 22:12:45 |
|
Kyllä siellä muissa katsomoissa oltiin kannattajien puolella.
Osa oli. Hyvin pieni osa ainakin siinä kaarteessa, missä itse istuin. Tai enpä nyt mitään kyselytutkimusta alkanut tehdä, mutta sellainen kannattajille vinoileva jupina nousi kyllä joka puolelta, ettei erehtymisen vaaraa juuri ollut. Samaa puhuivat toisaalla istuneet kaverit. Tiedä sitten menivätkö mielipiteet muualla eri päin.
|
|
|
|
Wild Flower
Poissa
Suosikkijoukkue: tampu
|
|
Vastaus #167 : 02.09.2011 klo 22:14:02 |
|
panokseton Moldova ei jaksa sytyttää tarpeeksi
luulis että sinne peliin mennään katsomaan ja kannustamaan suomen maajoukkuetta eikä jotain kusista vierasjoukkuetta
|
|
|
|
timmy
|
|
timmy
Vastaus #168 : 02.09.2011 klo 22:14:12 |
|
En nyt muista, mutta onko siellä ollut viime aikoina jotain provosoivia tifoja, vai oliko kyseessä pelkästään mielivalta? Onhan sekin kieltämättä vähän outoa, jos tämmöinen päätös tehdään vain osoittakseen auktoriteettia.
|
|
|
|
päätykatsomo
Poissa
|
|
Vastaus #169 : 02.09.2011 klo 22:14:23 |
|
Entä jos tekijä olisi heittänyt uuden soihdun suoraan jonkun kupoliin? Niin. Ne on syystä kielletty ja kun tiedetään miten Suomessa poliisi suhtautuu niiden käyttöön niin on ihan turha itkeä siitä, että ilkeä poliisisetä tulee kesken matsin poistamaan heittelijän katsomosta. Ja siinä sitten tuppaa joskus joku sivullinenkin kärsimään, kyllä vaan, mutta itsepähän on paikkansa katsomossa valinnut. Sivukatsomoista ei tainnut tänään soihtuja kentälle lentää?
Eli jatkossa minun pitää siirtyä sivukatsomoon ja saada vihat niskaan takana istuvalta janarilta joka ei tykkää siitä, että minä tahdon katsoa matsin seisaaltaan ja saatan jotain huutaa siinä sivussa. Chek!
|
|
|
|
Kyttyrä
Poissa
Suosikkijoukkue: KoiPS, West Ham United
|
|
Vastaus #170 : 02.09.2011 klo 22:14:42 |
|
Kyllä siellä muissa katsomoissa oltiin kannattajien puolella.
Eiköhän sitä kaikkialla oltu kannattajien ja maajoukkueen puolella. Joillaikin tuo kannatus vain sitten kääntyi suomalaista poliisia vastaan?
|
|
|
|
Pie-O-My
Poissa
Suosikkijoukkue: Dirty Qwerty
|
|
Vastaus #171 : 02.09.2011 klo 22:15:28 |
|
Korjatkaa jos olen väärässä: soihduttelu on aiheuttanut ongelmia kannattajapäädyssä. Ratkaisu: ei soihdutella?!?!
Olet väärässä. Poliisin reagointi (toki kiellettyyn) soihduttamiseen on aiheuttanut ongelmia. Ratkaisu: soihduttaja otetaan rauhallisesti kiinni matsin jälkeen. Tuskin soihduttaa enää. Korjaatko vuorostasi jos olen väärässä: Sinun mielestäsi siinä, että poliisi vie putkaan (osin tarpeetonta väkivaltaa käyttäen) useita syyttömiä, ei ole mitään väärää.
|
|
« Viimeksi muokattu: 02.09.2011 klo 22:19:17 kirjoittanut Pie-O-My »
|
|
|
|
|
Beige
Poissa
|
|
Vastaus #172 : 02.09.2011 klo 22:15:35 |
|
Eli jatkossa minun pitää siirtyä sivukatsomoon ja saada vihat niskaan takana istuvalta janarilta joka ei tykkää siitä, että minä tahdon katsoa matsin seisaaltaan ja saatan jotain huutaa siinä sivussa. Chek!
Jep. Istualtaan matsia katsovat voisivat tehdä sen kotonaan.
|
|
|
|
Selkäsauna
Poissa
Suosikkijoukkue: SJK
|
|
Vastaus #173 : 02.09.2011 klo 22:15:46 |
|
Lainaan osaa omasta kirjoituksesta tuosta vähän ylempää: Kuten Thouni mainiosti aiemmin kirjoitti, ei nämä soihduttelijat ole niiden muiden kunnolla käyttäytyvien vastuulla. Palloliittohan itsekin sakottaa Suomen seuroja jos turvajärjestelyt pettää ja katsomoon joku saa soihtuja sisään.
Ei muut kannattajat vastaa soihduttelijoista. Jos muut alkaisi vaikkapa myllyttää soihduttajaa, mitä tekisi poliisi?
|
|
|
|
Consigliere
Poissa
|
|
Vastaus #174 : 02.09.2011 klo 22:18:05 |
|
luulis että sinne peliin mennään katsomaan ja kannustamaan suomen maajoukkuetta eikä jotain kusista vierasjoukkuetta Katso minua silmiin ja kerro, että jännität itse jokaista matsia yhtä paljon, oli sitten kyseessä harjoitusottelu Färsaaria vastaan tai MM-kisapaikan ratkaiseva Ruotsi-ottelu. Tiukoissa ja tärkeissä matseissa on hauska hyppiä, huutaa ja jännittää mukana; leppoisimmissa koitoksissa on joskus mukavampi katsella Suomen peliä hiukan rauhallisemmin ja taktisemmasta näkökulmasta. Peukku toki sille tosifanille, jonka lataus on joka pelissä sama - valitettavan usein pelaajillakaan ei ole.
|
|
|
|
|
|