Vähän nyt hämää tämä käyttämäsi termi "tällä hetkellä"; senhän ei nyt pitäisi kenellekään vähänkään Suomen A-maajoukkuetta seuraavalle tulla yllätyksenä, että ihan virallisesti "tämän hetken" A-maajoukkueessa peluutetaan kavereita silmälläpitäen vain ja ainoastaan vv. 2014-2016. Eli "tämän hetken tiedon pohjalta päätellen/arvaten parhaat pelaajat kolmen-viiden vuoden päästä". Ja jos siinä joukossa on Forssell ja Väyrynen "avainpelaajina" Mixun papereissa, niin metsään mennään ja kovaa.
Kysynpä vain, että jos tämän hetken A-maajoukkueessa peluutetaan kavereita silmälläpitäen vain ja ainoastaan tulevia karsintoja, niin miksi Mixun aikaisista maajoukkuepeleistä Forssell on ollut kentällä 89+90+0+90+85 minuuttia ja Väykkäkin 90+90+15+19+30 minuuttia? Tilanteen tekee entistä oudommaksi se, että käytännössä miehet ovat kaiken lisäksi olleet kaikkien viiden ottelun ajan ilman seuraa, mutta silti vastuuta on herunut näin paljon.
Harvoinpa kai nuorennusleikkauksia tehdään millään juustohöylällä niin, että kaikki tietyn iän ylittäneet potkitaan välittömästi maajoukkueesta pois. Väykkä ja Miklu pysyvät maajoukkueen avainpelaajina täsmälleen niin kauan, kuin he Mixun papereissa sellaisina pysyvät. Tällä hetkellä ainakin Forssellin nauttima maajoukkuevastuu kertoo kyllä täysin vastaansanomattomasti siitä, kuka Mixun papereissa on tällä hetkellä maajoukkueen ykköshyökkääjä. Jos joku nuoremmista olisi edes lähellä samaa tasoa, olisi Miklun peliaika juuri sinun mainitsemistasi syistä takuulla jäänyt jo tässä vaiheessa radikaalisti vähäisemmäksi. Se en siis oikeastaan ole minä, joka Väykkää ja Miklua pitää maajoukkueen avainpelaajina, vaan mitä ilmeisimmin Mixu Paatelainen itse. Tietysti voidaan (osin perustellustikin) kaventaa katselukulma pelkkään Latvia-peliin, jolloin tilanne jo muuttuisi, mutta kyllä minä kummankin herran näen isossa roolissa vielä 2014-karsinnoissa. Jos heidät kuitenkin sitä ennen syrjäytetään parempien ja valmiimpien pelaajien toimesta, niin eihän se minua tietenkään yhtään haittaisi.
Väykälle kuitenkin giganttisesti onnea sopimuksen johdosta!
Kai tässä on alettava gloryhuntata Leedsiä.