Vähän vaikea nyt uskoa näihin alibijuttuihin. 12-vuotiaissa nämä.
Mä olen miettinyt tätä jo useamman vuoden. Ja olen 100% samaa mieltä Jiin ja muiden kanssa, että tässä on jotain olennaista. Jos haluaa tähän todisteita, kannattaa oikeasti katsoa videolta laitapelaajien, sekä pakkien että linkkien, ratkaisuja usean vuoden ajan majussa. Seuraavien kelojen pohjalta tätä voi itse tutkia tarkemmin päässään:
- Keskitetäänkö laidalta siten, että boksissa on joku 100% menossa maalintekoon?
- Kuinka usein jää ekaan mieheen?
- Kuinka usein keskitys johtaa mihinkään?
- Kuinka usein siis keskitys on ylipäätään mielekäs?
- Kuinka usein jo keskityksen lähtiessä tulee fiilis, että keskitys on vain toiveroiskaisu?
En usko että tilanne on Mixun maajoukkueessa niin paha, koska peli-idea perustuu rohkeuteen ja omaan tekemiseen. Mutta tää on kuvannut synkästi majun maalinteko-ongelmaa. Tehdä keskitys, jolla päättää hyökkäyksen muka-yrittämällä, vaihtamalla taidon kohtalouskoon.
Keskitysten lisäksi majussa vetkutellaan ja pelataan huonoja syöttöjä älykkäiden sijasta, leivotaan, kun ei ole uskoa, että kärjessä olisi ratkaisija, joka pistäisi pallon maaliin. Samantyyppisiä vivahteita näki jopa Unkari-matsissa, kun yhä vasta tokan puoliajan lopussa Roma alkoi pistää pistopalloja, joilla saatiin paikkoja, ja jolla esim. Furkka pääsi läpi, josta sen olis pitänyt tehdä. Vaan ei tehnyt.
Ratkaisu: Nyt kun maju pitää palloa, niin jauhetaan niinkuin on tehty viime pelit, mutta enemmän oivaltavia pystypalloja, pystyynjuoksuja, väleihin pelaamista, seinäsyöttöjä tai kahden-kolmen nopean kosketuksen pelinavauksia. Kyllä jos 2-3 kertaa pääsee yksin läpi tai nopeaan ylivoimahyökkäykseen, tekee maaleja, on Furkankin varaa kerran epäonnistua. Niin pelaa älykäs joukkue, joka kääntää nopeasti pelin ja käyttää hyökkäyksensä hyväkseen. Verratkaa vaikka joukkueisiin, joita itse pidätte hyvinä.
Voi katsoa myös, mistä maajoukkueen maalit ja tilanteet ovat yleensä tulleet (Forssellin, Väyrysen, Johanssonin, Eremenkon, Hämäläisen pystyynjuoksut). Voi myös miettiä, minkälaisia pelaajia meillä on, miten heille kannattaa pelata:
- Pukki: jalkaan, pystyyn, pikkunäppärät kuviot
- Dalla Valle: jalkaan, pystyyn
- Hämäläinen: pystyyn, seinäsyötöt
- Furuholm: boksipelaaja, pystyyn
Itse en ainakaan antaisi lahjana vastustajalle palloa turhalla keskityksellä. Siitä vaan YouTube laulamaan, ja voi pistää analyysiä tähän.