Ajattelin tehdä tällaisen tarkastelun siitä, miten Veikkausliigan joukkueet rummuttavat ja mainostavat tällä viikolla alkavaa veikkausliigakautta. Käyn kaikkien joukkeiden verkkosivut läpi pintapuolisesti. Lopuksi katsotaan miten asia on hoidettu Ruotsissa, jossa kausi alkaa myös ensi viikonloppuna.
http://fcinter.fi/FC Interillä on nettisivuilla kaksi vaihtuvaa mainosbanneria, jotka näkyvät heti verkkosivujen ylälaidassa. Toisessa mainostetaan kausikorttia lauseella "Varaa paikkasi kaudelle 2016" ja toisessa mainostetaan kauden kotiavausta FC Lahtea vastaan. Siirtyneestä SJK-ottelusta oli myös tehty vastaavanlainen mainos.
http://www.fclahti.fi/FC Lahdella on myös nettisivuilla banneri, jossa mainostetaan kausikorttia. Mainosbannerin teemana on "FC Lahti 20 vuotta". Banneria klikkaamalla pääsee verkkokauppaan, jossa on FC Lahden fanituotteita myynnissä. Sivuilla on myös kausikorttien mainostamiseksi tehty video, johon on editoitu pätkiä viime kauden otteluista:
https://www.youtube.com/watch?v=xPsy5AqbOzY Voisi olla näkyvämminkin esillä sivuilla?
http://hifkfotboll.fi/HIFK:lla on ihan tyylikäs mainosbanneri kausikorteista. Fanituotteita myös mainostetaan etusivulla.
http://www.hjk.fi/HJK on ainoa seura, jonka nettisivuilla tulee heti näkyvästi esille erityinen kausikorttikampanjan mainos. Mainos on melko tyylikäs ja siihen on keksitty "#pystitöölöön" -teksti. HJK:n nettisivuilla on myös näkyvästi esillä ensimmäinen kotiottelu:
http://www.ifkfotboll.ax/IFK Mariehamn kertoo nettisivuillaan "Matchfestistä", josta on pieni uutinen. Erityisiä kausikorttien mainoskampanjoita ei näy ainakaan nettisivulla.
Tämä kuva oli matchfest-uutisen yhteydessähttp://ilvesedustus.fi/Ilveksellä on nettisivuillaan niin ikään perus mainosbanneri kausikorteista. Fanituotemyynti on myös näkyvästi esillä.
http://www.kups.fi/KuPSilla on nettisivuilla iso mainos sarja-avauksesta.
https://pk35vantaa.fi/PK-35 Vantaalla ei ole nettisivuilla erityisiä mainoksia sarjan alkamisesta ensi viikonloppuna lukuunottamatta pientä "nyt tulossa"-laatikkoa, jossa lukee seuraavan kotiottelun ajankohta.
http://www.pskemi.fi/Toisella nousijajoukkueella PS Kemillä ei ole myöskään kummempaa hehkutusta kauden avauksesta.
http://www.rops.fi/RoPS:lla on nettisivuilla perusmainos kausikorteista. Mainoksen klikkaaminen vie ropskauppaan.
http://www.sjk2007.fi/SJK:lla on kausikorttimainosbanneri, jossa uuden stadionin havainnekuva.
http://www.vepsu.fi/VPS:llä ei ole erityisiä kausikorttimainoksia ainakaan näkyvästi esillä nettisivuilla. Seuraavan ottelun ajankohta on kerrottu.
Vertailuun muutamia Allsvenskanin joukkeita:
Kun menee sivustolle aikfotboll.se niin se ohjautuu tällaiseen
http://www.resisidor.se/ Hieno videopätkä tuolla ja jokin laskuri heti siinä ylhäällä.
dif.se ohjautuu
http://framtidenarblarandig.se/ ,jossa on isolla "HEMMAPREMIÄR"-mainos ja siisti videopätkä.
IFK Göteborgin sivuilla
http://www.ifkgoteborg.se/ heti isolla "ÅRSKORT 2016" sivuilla myös mainosvideo näkyvästi esillä.
Tässä muutama muu Ruotsin joukkue, joilla on sivuilla heti näkyvät mainokset
http://www.bkhacken.se/ ,
http://kalmarff.se/splash/premiar-2016/Yhteenvetona sanoisin, että ruotsalaisten seurojen markkinointi aika paljon edellä. Kotiavausta ja kausikortteja voisi Suomessakin yrittää markkinoida tyylikkäämmin ja kekseliäämmin. Se tuskin on kauhean kallista, että kehittää jonkun "#pystitöölöön" kaltaisen -hashtagin, jonka kirjottaa isolla heti seuran etusivuille ja samaa sitten viljelee sosiaalisessa mediassa. Ruotsalaisilla on myös kannattajat esillä näkyvästi mainosvideoissa. Voisiko Veikkausliigan joukkueet käyttää kannattajia apunaan esimerkiksi videoiden tekemisessä? Täällä futisforumillakin pyörii hienoja kannattajien tekemiä videopätkiä. Voisiko seurat ideoida esimerkiksi talven aikana yhdessä kannattajien kanssa tyylikkään videon, johon keksisivät jonkun paikkakuntaan/kannattajiin/seuraan liittyvän teeman. Sitä videon teemaa voisi sitten käyttää esimerkiksi hashtageina sosiaalisessa mediassa ja mainosbannereissa.