FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
13.08.2022 klo 20:54:48 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook & Twitter
 
Futissuomi.fi, FF2-kauppa:kauppa.ff2.fi, Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 ... 6 [7] 8
 
Kirjoittaja Aihe: Liigajoukkueiden sosiaalisen median käyttö/markkinointi  (Luettu 22323 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
TZagallo

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Eilen, tänään, huomenna


Vastaus #150 : 07.09.2012 klo 14:35:51

Taisivat TPS ja inter olla tuossa puoli vuotta-vuosi sitten vieläpä aika lailla tasoissa. Tiedä sitten mitä on tapahtunut kun interin tykkäysmäärä on sen jälkeen noin paljon noussut.

edit. niinhän se noiden edellissivujen statsien mukaankin on mennyt, vuosi sitten TPS ~2700, inter ~2800. Nyt 2900/4500.
« Viimeksi muokattu: 07.09.2012 klo 14:38:04 kirjoittanut TZagallo »
pyry

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Start 09.08.1942


Vastaus #151 : 07.09.2012 klo 14:59:16

Löytyykö jostain vielä muutaman vuoden takaisia (2006/07?) Veikkausliigan omia tv-mainoksia? HJK:n ja Hakan kärttysedät, TPS ja Inter potkupuvuissa jne.

Facebookissa noihin olen viimeksi törmännyt, Veikkausliigan sivulta jaettu kaiketi.

Taisivat TPS ja inter olla tuossa puoli vuotta-vuosi sitten vieläpä aika lailla tasoissa. Tiedä sitten mitä on tapahtunut kun interin tykkäysmäärä on sen jälkeen noin paljon noussut.

Kumma juttu tosiaan, semminkin kun tuo Interin passiivinen kannatus ei näkynyt mitenkään esim. kesällä tehdyssä Hesarin kannatustutkimuksessa.
Overlord

Poissa Poissa


Vastaus #152 : 07.09.2012 klo 15:07:20

Kiinnostaa seuran asiat, mutta ei sen verta paljon että viittis käydä itse pelejä katsomassa? Samoja tyyppejä jotka iskee mäyräkoirahatut päähän joka kevät kun pelataan kiakon mm-taistot...

Saattaahan noissa tykkääjissä olla paljon sellaisiakin jotka ovat todellisuudessa jonkun toisen jengin kannattajia mutta haluavat pysyä ajantasalla mitä kilpailijoiden leirissä tapahtuu. Eri medioiden edustajia varmasti myös paljon tykkääjissä.
Willer

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: TPS


Vastaus #153 : 07.09.2012 klo 15:28:46

Saattaahan noissa tykkääjissä olla paljon sellaisiakin jotka ovat todellisuudessa jonkun toisen jengin kannattajia mutta haluavat pysyä ajantasalla mitä kilpailijoiden leirissä tapahtuu. Eri medioiden edustajia varmasti myös paljon tykkääjissä.

Ehkä, mutta enemmän tuollainen ilmiö on Twitterissä kuin Facebookissa. Facebookin käyttö ja tyyli kuitenkin hieman erilaista.
J-P Papin

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Klubi


Vastaus #154 : 08.09.2012 klo 19:22:15

.
« Viimeksi muokattu: 15.10.2012 klo 18:20:57 kirjoittanut J-P Papin »
GismoLaitela

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Inter Turku, Suomi


Vastaus #155 : 09.09.2012 klo 13:25:42

Puolet tykkääjistä ulkomaalaisia
Overlord

Poissa Poissa


Vastaus #156 : 09.09.2012 klo 13:51:56

Väittäisin että kynnys tykätä facebookissa kilpailevasta joukkueesta on varsin korkea, jos kiinnostaa niin mieluummin varmaan seuraa sitten vaikka twitterissä.

Foorumin oikeinkannattajien keskuudessa ehkä näin. Meneehän siinä nyt maine jos toisesta jengistä on menny oikeen tykkäämään facebookissa.
S.K.

Paikalla Paikalla

Suosikkijoukkue: Klubi


Vastaus #157 : 09.09.2012 klo 18:17:21

Puolet tykkääjistä ulkomaalaisia
Klubilla näyttää olevan noin 3000 ulkomaalaista tykkääjien joukossa. Yhteensä siis 16000.

Mainittakoon, että tykkääjien määrässä mitattuna seuraavana tulevat maat ovat Indonesia, Saksa, Italia, USA ja Intia. :o
J-P Papin

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Klubi


Vastaus #158 : 12.09.2012 klo 10:19:29

.
« Viimeksi muokattu: 15.10.2012 klo 18:21:16 kirjoittanut J-P Papin »
RS4X

Poissa Poissa


Vastaus #159 : 14.09.2012 klo 12:33:25

Haluaako joku jatkaa tämän topicin ylläpitoa perustamalla uuden tms.? Itselläni ei valitettavasti aika riitä :(
4-5-2

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Helsingin Jalkapalloklubi


Vastaus #160 : 19.09.2012 klo 14:59:26

Klubilla paukkunut 16000 rikki FB:ssa.

Ylos
Johtaja Calu

Paikalla Paikalla

Suosikkijoukkue: Mustat Kuhnurit, Eemeli Virta


Vastaus #161 : 22.09.2012 klo 22:50:05

Haluaako joku jatkaa tämän topicin ylläpitoa perustamalla uuden tms.? Itselläni ei valitettavasti aika riitä :(

Eipä tää nyt kovin paha homma oo ylläpiettävänä. Elikkä voin ottaa vastuun harteilleni. Avaan uuen topicin johon kopioin tän topikin tiedot luonnollisesti päivitettyinä.
kiuaskivi

Poissa Poissa


Vastaus #162 : 29.03.2016 klo 19:33:07

Ajattelin tehdä tällaisen tarkastelun siitä, miten Veikkausliigan joukkueet rummuttavat ja mainostavat tällä viikolla alkavaa veikkausliigakautta. Käyn kaikkien joukkeiden verkkosivut läpi pintapuolisesti. Lopuksi katsotaan miten asia on hoidettu Ruotsissa, jossa kausi alkaa myös ensi viikonloppuna.

http://fcinter.fi/
FC Interillä on nettisivuilla kaksi vaihtuvaa mainosbanneria, jotka näkyvät heti verkkosivujen ylälaidassa. Toisessa mainostetaan kausikorttia lauseella "Varaa paikkasi kaudelle 2016" ja toisessa mainostetaan kauden kotiavausta FC Lahtea vastaan. Siirtyneestä SJK-ottelusta oli myös tehty vastaavanlainen mainos.
 


http://www.fclahti.fi/
FC Lahdella on myös nettisivuilla banneri, jossa mainostetaan kausikorttia. Mainosbannerin teemana on "FC Lahti 20 vuotta". Banneria klikkaamalla pääsee verkkokauppaan, jossa on FC Lahden fanituotteita myynnissä. Sivuilla on myös kausikorttien mainostamiseksi tehty video, johon on editoitu pätkiä viime kauden otteluista: https://www.youtube.com/watch?v=xPsy5AqbOzY Voisi olla näkyvämminkin esillä sivuilla?
 


http://hifkfotboll.fi/
HIFK:lla on ihan tyylikäs mainosbanneri kausikorteista. Fanituotteita myös mainostetaan etusivulla.
 


http://www.hjk.fi/
HJK on ainoa seura, jonka nettisivuilla tulee heti näkyvästi esille erityinen kausikorttikampanjan mainos. Mainos on melko tyylikäs ja siihen on keksitty "#pystitöölöön" -teksti. HJK:n nettisivuilla on myös näkyvästi esillä ensimmäinen kotiottelu:
 

 


http://www.ifkfotboll.ax/
IFK Mariehamn kertoo nettisivuillaan "Matchfestistä", josta on pieni uutinen. Erityisiä kausikorttien mainoskampanjoita ei näy ainakaan nettisivulla.
 
Tämä kuva oli matchfest-uutisen yhteydessä


http://ilvesedustus.fi/
Ilveksellä on nettisivuillaan niin ikään perus mainosbanneri kausikorteista. Fanituotemyynti on myös näkyvästi esillä.
 


http://www.kups.fi/
KuPSilla on nettisivuilla iso mainos sarja-avauksesta.
 


https://pk35vantaa.fi/
PK-35 Vantaalla ei ole nettisivuilla erityisiä mainoksia sarjan alkamisesta ensi viikonloppuna lukuunottamatta pientä "nyt tulossa"-laatikkoa, jossa lukee seuraavan kotiottelun ajankohta.

http://www.pskemi.fi/
Toisella nousijajoukkueella PS Kemillä ei ole myöskään kummempaa hehkutusta kauden avauksesta.


http://www.rops.fi/
RoPS:lla on nettisivuilla perusmainos kausikorteista. Mainoksen klikkaaminen vie ropskauppaan.
 


http://www.sjk2007.fi/
SJK:lla on kausikorttimainosbanneri, jossa uuden stadionin havainnekuva.
 


http://www.vepsu.fi/
VPS:llä ei ole erityisiä kausikorttimainoksia ainakaan näkyvästi esillä nettisivuilla. Seuraavan ottelun ajankohta on kerrottu.


Vertailuun muutamia Allsvenskanin joukkeita:

Kun menee sivustolle aikfotboll.se niin se ohjautuu tällaiseen http://www.resisidor.se/  Hieno videopätkä tuolla ja jokin laskuri heti siinä ylhäällä.  

dif.se ohjautuu http://framtidenarblarandig.se/ ,jossa on isolla "HEMMAPREMIÄR"-mainos ja siisti videopätkä.

IFK Göteborgin sivuilla http://www.ifkgoteborg.se/ heti isolla "ÅRSKORT 2016" sivuilla myös mainosvideo näkyvästi esillä.

Tässä muutama muu Ruotsin joukkue, joilla on sivuilla heti näkyvät mainokset http://www.bkhacken.se/ , http://kalmarff.se/splash/premiar-2016/


Yhteenvetona sanoisin, että ruotsalaisten seurojen markkinointi aika paljon edellä. Kotiavausta ja kausikortteja voisi Suomessakin yrittää markkinoida tyylikkäämmin ja kekseliäämmin. Se tuskin on kauhean kallista, että kehittää jonkun "#pystitöölöön" kaltaisen -hashtagin, jonka kirjottaa isolla heti seuran etusivuille ja samaa sitten viljelee sosiaalisessa mediassa. Ruotsalaisilla on myös kannattajat esillä näkyvästi mainosvideoissa. Voisiko Veikkausliigan joukkueet käyttää kannattajia apunaan esimerkiksi videoiden tekemisessä? Täällä futisforumillakin pyörii hienoja kannattajien tekemiä videopätkiä. Voisiko seurat ideoida esimerkiksi talven aikana yhdessä kannattajien kanssa tyylikkään videon, johon keksisivät jonkun paikkakuntaan/kannattajiin/seuraan liittyvän teeman. Sitä videon teemaa voisi sitten käyttää esimerkiksi hashtageina sosiaalisessa mediassa ja mainosbannereissa.
« Viimeksi muokattu: 29.03.2016 klo 19:49:45 kirjoittanut kiuaskivi »
4-5-2

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Helsingin Jalkapalloklubi


Vastaus #163 : 29.03.2016 klo 19:36:34

On muuten nettisivujen osalta huikeaa eteenpäinmenoa muutaman vuoden takaiseen. Ylos
Krannan Valderrama

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Staffi


Vastaus #164 : 29.03.2016 klo 19:47:09

On muuten nettisivujen osalta huikeaa eteenpäinmenoa muutaman vuoden takaiseen. Ylos
Samaa kattelin, komean näköstä Ylos
SamppaL

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: SJK


Vastaus #165 : 15.03.2022 klo 20:40:31

Tuli tehtyä pieni katsaus siihen, paljonko seurat ovat onnistuneet haalimaan seuraajia Instagramissa. Henkilökohtaisesti liigajoukkueiden somesisältöjen seuranta rajoittuu hyvin pitkälti Instagramiin. Otteluennakoihin ja muihin seurojen nettisivuilta löytyviin uutisiin tulee futisforumin lisäksi ohjauduttua juuri Instagramiin kautta. Miten sinun sosiaalisen median käyttö (Veikkausliigaan liittyen) on vuosien saatossa muuttunut, ja onko seurasi kyennyt tähän vastaamaan?

SJK puhkaisi viime kesänä viidentenä Veikkausliigaseurana 10 000 seuraajan rajapyykin. Otin vähän mallia tämän topicin alkusivuilta ja lisäilin myös muita tilejä, nyt kun kerran mielenkiintoa riitti. :) Ei mitään älytöntä off-topicia, sillä sopiihan Veikkausliigaseurojen seuraajamääriä esimerkiksi verrata niihin!

Liigajoukkueiden Instagram-tilien seuraajamäärät (sadan seuraajan tarkkuudella):

HJK:                  26 600
KuPS:                13 700
HIFK:                11 800
Ilves:                11 700
SJK:                  10 600
FC Inter:             8 300
FC Lahti:             7 800
AC Oulu:             7 500
VPS:                   5 500
Esport Honka:      4 300
FC Haka:             4 600
IFK Mariehamn:   3 300


Muita tilejä (2000 seuraajaa tai enemmän, sadan seuraajan tarkkuudella):

Veikkausliiga:        13 900
TPS:                       7 300
RoPS:                     7 100
Ykkönen:                5 000
KTP:                       4 800
FF Jaro:                  4 700
KPV:                       4 400
Ilves Juniorit:          3 900
JJK:                        3 500
Kansallinen Liiga:     3 300
MuSa:                     3 300
HJK Naiset:              3 200
KuPS Naiset:            3 200
EIF:                         2 600
SJK Juniorit:             2 500
FC Honka Naiset:      2 400
MYPA:                      2 400
IF Gnistan:               2 300
Pallo-Iirot:                2 200
Åland United:            2 200
MP:                          2 000
TamU:                      2 000
KaaPo:                     2 000
PK-35 Naiset:           2 000
HJK ry (juniorit):      2 000

”Muita” -listasta varmasti jäi joku tili uupumaan, mutta nämä nopealla katsauksella.
JoenDoe

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Huuhkajat, Honka


Vastaus #166 : 15.03.2022 klo 21:18:01

Jahas, olinkin juuri prokrastinoimassa työtehtävistä. Lisätään siis alle vielä youtubesta vastaavat luvut:

Palloliitto: 12,1k

Veikkausliiga:
Hjk: 9,17k
KuPS: 3,47k
Ilves: 2,63k
SJK: 2,59k
HIFK: 1,95k
Inter: 1,8k
Honka: 1,56k
Lahti: 1,55k
VPS: 1,46k
ACO: 1,34k
Haka: 806
MIFK: 425

Muut yli 500 olevat
TPS: 1,81k
RoPS: 1,62k
Jaro: 1,17k
KTP: 1,05k
FC Vaajakoski: 953
Tampere United: 688
JJK: 682
EIF: 607
Piffen: 500


FCV:n esimerkki osoittaa sen, että kun puikoissa on pitkäjänteistä työtä tekeviä ammattilaisia, se myös näkyy seuraajien määrässä.
« Viimeksi muokattu: 15.03.2022 klo 21:21:34 kirjoittanut JoenDoe »
SamppaL

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: SJK


Vastaus #167 : 14.07.2022 klo 10:43:17

Noin neljän kuukauden jälkeen päivitystä…

Liigajoukkueiden Instagram-tilien seuraajamäärät (sadan seuraajan tarkkuudella):
                        15.3         14.7
HJK:                  26 600      27 400  (+800)
KuPS:                13 700      14 200  (+500)
HIFK:                11 800       12 300  (+500)
Ilves:                11 700       12 100  (+400)
SJK:                  10 600       11 300  (+700)
FC Inter:             8 300        8 700   (+400)
AC Oulu:             7 500  ↑   8 200   (+700)
FC Lahti:             7 800  ↓   8 100   (+300)
VPS:                   5 500        5 800   (+300)
FC Haka:             4 600       4 800   (+200)
Esport Honka:      4 300       4 500   (+200)
IFK Mariehamn:   3 300       3 500   (+200)
Kausari

Paikalla Paikalla


Vastaus #168 : 14.07.2022 klo 11:16:48

Espoo... Bangorin tasoiset lukemat :(
muumi

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: minä en nettikiusaa


Vastaus #169 : 14.07.2022 klo 11:57:49

Espoo... Bangorin tasoiset lukemat :(

Laji kuin laji, niin Espoossa ei toimi. Syyt lienee aika selkeät.
purkupallospesialisti

Poissa Poissa


Vastaus #170 : 14.07.2022 klo 12:54:33

HJK:n suurehko seuraajamäärä ja suhteellisen aktiivinen pelipäivien rummuttaminen Instagramissa kyllä kertoo hyvin siitä kuinka huonosti tuo kanava generoi seuraajia käymään matseissa. Toivottavasti tuo on tiedostettu että sosiaalinen media ei toimi markkinointivälineenä samalla tapaa esim. verkkokauppatuotteiden ja tapahtumien markkinoinnin välillä... Tällainen ajatus vain heräsi kun seuraa sitä kuinka vähän HJK käsittääkseni tietoisesti näkyy nykyään edes Töölön katukuvassa mainoksineen. Ja toki tietty taas kustannukset ihan eri luokkaa somen ja katukuvamarkkinoinnin välillä mutta silti.

Ja Espoo ei yllätä positiivisesti edes tällä mittarilla...
Ameobi

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Futis


Vastaus #171 : 14.07.2022 klo 13:06:04

Tossa olisi kiva tietää seuraajien sijainti. KuPS sai silloin tuhansia seuraajia El Saidin myötä, mutta näistä harva pääsisi matsiin. Klubi saanee jonkun verran pelaajien ja euroseikkailujen ansiosta.

Oikeassa kyllä siinä ettei tuo luku sinänsä kerro paljoakaan. Kiekkoliigallla yli 100 000 seuraajaa ja katsojakeskiarvo jossain kolmen ja neljän tonnin tietämillä. Toisaalta et voi lyödä läskiksi somea tai jopa niistä pienistä yleisömääristä tippuu pois.
Kim Suomisen ponnari

Paikalla Paikalla

Suosikkijoukkue: Ainoastaan omien sarjojensa mestarit


Vastaus #172 : 14.07.2022 klo 13:21:40

Kun seuraajia saa ostettua omalle sometililleen ihan vaikka naapurin mummokin halutessaan, on nämä listaukset aika lailla yhtä tyhjän kanssa. Enemmänkin pitäisi tilastoida ja numeroida sitä seuraajien aktivoitumista, joka käytännössä on sen hyvän sometilin A ja O. Jos sometilillä on se 100 000 seuraajaa ja jokaiseen postaukseen saadaan nippanappa kymmenen tykkäystä tai kommenttia niin silloin on asiat aika perseellään vaikka kuinka olisi kiva katsoa niitä seuraajamääriä.
purkupallospesialisti

Poissa Poissa


Vastaus #173 : 14.07.2022 klo 13:30:34

Tossa olisi kiva tietää seuraajien sijainti. KuPS sai silloin tuhansia seuraajia El Saidin myötä, mutta näistä harva pääsisi matsiin. Klubi saanee jonkun verran pelaajien ja euroseikkailujen ansiosta.

Oikeassa kyllä siinä ettei tuo luku sinänsä kerro paljoakaan. Kiekkoliigallla yli 100 000 seuraajaa ja katsojakeskiarvo jossain kolmen ja neljän tonnin tietämillä. Toisaalta et voi lyödä läskiksi somea tai jopa niistä pienistä yleisömääristä tippuu pois.

Juurikin näin ja sisältöön ja sen ylläpidon tasoon sen kummemmin itse kantaa ottamatta olen kommenttieni kanssa liikenteessä. Siitä ollaan selkeästi samaa mieltä että markkinointiin perustuvia päätöksiä näihin lukemiin ei pitäisi perustaa. Useinhan tuohon törmää, "meillä näkyvyys on x tuhatta seuraajaa"... Toimii suomalaisen urheiluseuran tapauksessa todella huonosti, koska niin kuin sanoit A) suuri osa seuraajista ei ole millään muotoa potentiaalisia kävijöitä vaan kaikenlaista höttöä ja B) tuolla kanavassa markkinointi generoi ostokäyttäytymistä (matsissa käymistä) vielä ihan varmasti heikommalla prosentilla kuin normaalin tuotteen kohdalla.

Toivon siis että katumarkkinoinnin lopettaminen Klubin tapauksessa ei ole millään tapaa yhteydessä panostuksiin sosiaalisessa mediassa, mutta pelkään totuuden olevan osittain tämä. Ja onko tuo katukuvassa näkyminenkään nyt ennen niin kummoista ollut saati tuonut lisää katsojia, en tiedä... Ikävä on ollut ainakin kuulla Töölössä asuvilta jalkapallon seuraajilta ja potentiaalisilta satunnaiskävijöiltä ettei oikeastaan tiennyt Klubin matsitapahtumasta koska ei satu somekuplaan kuulumaan.
Kausari

Paikalla Paikalla


Vastaus #174 : 14.07.2022 klo 13:35:10

HJK:n suurehko seuraajamäärä ja suhteellisen aktiivinen pelipäivien rummuttaminen Instagramissa kyllä kertoo hyvin siitä kuinka huonosti tuo kanava generoi seuraajia käymään matseissa.
Faktaa on ainoastaan se, että Klubin matseissa käy eniten yleisöä ja Klubin Instassa on eniten käyttäjiä.

Voihan toki olla, että Instan kävijämäärät ei korreloi matsissa kävijöiden kanssa, mutta ei noilla tiedoilla voida tehdä johtopäätöksiä kumpaankaan suuntaan.
Todella outo johtopäätös tai väite joka tapauksessa.

 
Sivuja: 1 ... 6 [7] 8
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa