Itse uskon, että Real Madrid tulee avaamaan samaan tyyliin kuin se avasi nuo Super Cupin ottelut kauden alussa. Ryhmitys oli siis perinteinen 4-2-3-1, jossa ei ollut kolmea puolustusorientoitunutta keskikenttäpelaajaa. Keskusta muodostui tuolloin Alonsosta, Khedirasta ja Özilistä, C. Ronaldon ja Di Marian kirmatessa laidalla Benzeman ollessa piikissä. Tähän systeemiin uskon myös nyt, koska Mourinho oli selvästi kesällä tehnyt töitä prässipelaamisen kanssa ja Barcelona näyttikin Bernabeulla todella aseettomalta juuri tuon huikean prässin ansiosta. Toki Barca ei ollut missään parhaassa vireessä, vaan jonkinlaisessa kesäterässä, mutta en millään jaksa uskoa, että tuo oli ainoa syy, miksi Barcelona oli hätää kärsimässä nimenomaan pelillisesti. Madridin prässipeli selvästikin yllätti Blaugranan kyseisessä ottelussa, vaikka se saikin ottelusta hyvän tuloksen (2-2), mutta se johtui pitkälti laadukkaista yksilösuorituksista, joista vastasi David Villa ja - yllättäen - Messi.
Vaikka kolmen puolustavan keskikentän taktiikka kuulostaisikin mourinhomaiselta, varsinkin tässä tilanteessa, jossa Madridin sarjajohto on käytännössä kuusi pistettä, joka tarkoittaisi, että tasapelikin olisi ihan kohtuullinen tulos ja että tappio olisi syytä välttää, niin siltikin tuntuu, ettei portugalilaisluotsi olisi ihan huvin vuoksi hassuttelumielessä lähtenyt noihin Super Cup -otteluihin. Mourinho on suuri taktikko, joka taatusti käyttää kaikki tilaisuudet hyödyntääkseen tulevaa – eli lauantaita.
Kuninkaallisten avauskokoonpano näyttää siis selvältä pässinlihalta ainakin meikäläisen papereissa yhtä paikkaa ottamatta lukuun - oikeaa puolustajaa. Tuonne on käytännössä kolme vaihtoehtoa:
- Fabio Coentrao, joka pelasi viime liigamatsin tuolla tontilla kuulemani mukaan ihan hyvin ottein.
- Lassana Diarra, joka on tuota paikkaa pelannut ennenkin, myös tällä kaudella.
- Alvaro Arbeloa, joka olisi ykkösvalinta tuolle tontille, mutta koska Espanjan maajoukkuemies on kärsinyt viime ajat loukkaantumisesta, niin avauspaikka on kaikkea muuta kuin selviö, vaikka tekikin paluun Ajax-ottelussa.
Itse kallistun jostain syystä Lassana Diarraan, joka on todella vahva kaksinkamppaluissa ja varmasti äärimmäisen vittumainen vastustaja muutenkin. Yleensä mies on luutinut keskikentällä, mutta en minä suuria moitteita ole tuossa laitapuolustajan roolissakaan nähnyt. Coentrao ja Arbeloa pelasivat keskiviikkona, kun taas Lass oli huilivuorossa. Myös tämä viittaisi avauspaikkaan.
Aloituskokoonpano siis tulisi olemaan 4-2-3-1:
BenzemaC. Ronaldo - Özil -
Di Maria Alonso -
KhediraMarcelo -
Pepe -
Ramos - Lass
San IkerAlleviivatut ovat ilman viime hetken loukkaantumisia varmoja aloittajia, vaikka taktiikkana olisikin minun mutuiluista huolimatta jokin muu kuin tuo 4-2-3-1. Jos oletetaan, että Madrid pelaisi tuolla mainitulla avauksella ja ottelu menisi The Special Onen käsikirjoituksen mukaan - eli Madrid olisi johtoasemassa - niin ensimmäinen vaihto olisi todennäköisesti Özil pois ja joku puolustavampi keskikenttäpelaaja tilalle. Muista vaihdoista on paha mennä sanomaan, mutta uskoisin, että hurjaan tahtiin maaleja paukutellut Higuainkin tulee jonkun minuutin tililleen kirjaamaan, tuskin kuitenkaan 20. minuuttia enempää.
Jos Mourinho on päättänyt kuitenkin lähteä vähän hillitymmin liikkeelle, niin silloin tuo avaus tulisi muuttumaan siten, että Özil putoaa penkille. Keskikentälle tulisi tässä tapauksessa joko Coentrao tai Lass ja näistä toinen olisi sitten tuo oikea puolustaja, ellei sitten se Arbeloa nouse avaukseen loukkaantumisten ja henkilökohtaisesti hiukan penkin alle menneen Ajax-ottelun jälkeen.
Eli myös tällainen on mahdollinen, vaikka itse en sitä todennäköisenä pidäkään:
Benzema
C. Ronaldo Di Maria
Khedira - Coentrao**
Alonso
Marcelo - Pepe - Ramos - Lass*
San Iker
* tällä paikalla on joko Lass, Coentrao tai Arbeloa
** tällä paikalla on joko Lass tai Coentrao
Kaikki muut avaukset olisi melko yllättäviä ratkaisuja ja ne menevätkin jo siihen kastiin, ettei niitä jaksa lähteä enää edes arvailemaan.
_______________________________________________________________________________________________
Barcelonasta joku muu kertokoon enemmän, mutta itse sanon sen verran omia arvioitani, että en usko Barcelonan lähtevän tähän otteluun kolmen puolustajan linjalla, jota se on tällä kaudella monesti käyttänyt. Varmoja aloittajia uskon Barcan leiristä olevan seuraavat:
Messi
?? ??
Iniesta - Xavi
Busquets
Abidal - Pique - ?? - Alves
Valdes
Kolme paikkaa olisi siis auki. Puyolilla on ollut tapana saada itsensä kursittua kasaan näissä klassikoissa, joten tuo topparin tontti menisi tällöin itseoikeutetusti kapteenille. Jos näin ei käy, paikan ottanee Mascherano. Sitten on nuo laitapelaajat, jotka itse arvioisin menevän Villalle ja Alexisille. Cesc olisi supersubina. Barcelonan avaus jättää kuitenkin enemmän kysymysmerkkejä mielestäni kuin Madridin vastaava, joten tätä on tosiaan vaikeampi mielestäni ennustaa.
_______________________________________________________________________________________________
Ultra Surilla on ollut tapana väsäillä hienoja tifoja lähinnä derbyotteiluihin Atletico Madridia vastaan. Tässä parin viikon takainen tyylinäyte:
Koko rahalla valkoista. Sama päteekööt myös lauantaina.