pablo arpa
Poissa
|
|
Vastaus #125 : 05.06.2012 klo 10:12:52 |
|
Jatketaan vielä.
Pakko tästä on nyt jotain saada irti ja sanoa sanottava.
Nyt on koko Päijät-Häme saanut lukea tuon paskaryöpytyksen ja Palloliitto senareineen myhäilee toimistoissaan. Eikö tästä saisi jotain julkista keskustelua vai onko nyt sen protestin paikka? Airolta hyvä kirjoitus, Paavolalta yllättäen kansaryhmään kiihottamista.
Jonkinlainen keskustelu on saatava, jossa edes määriteltäisiin mitä saa tehdä ja miksi. Ja sitten vastavuoroisesti kerrotaan, että jos ei haluta pysyä tässä keilailuun verrattavassa jalkapallokulttuurissa lopun ikää, niin muutoksia on sallittava.
Jalkapalloon ja kannattamiseen kuuluu ennenkaikkea kritiikki, joten sen on oltava sallittua vaikka sen sanoo vahvemmin kuin ekaluokkalaisen äiti. Rasismi sen sijaan ei kuulu pelikentille, ja siitä voisi heittääkin sakkoa ja huilia.
Mutta jotain on tehtävä.
|
|
« Viimeksi muokattu: 05.06.2012 klo 10:16:47 kirjoittanut tumma ja tulinen »
|
|
|
|
|
Huupponen
2017
Poissa
Suosikkijoukkue: Tonttilan Super -91
|
|
Vastaus #126 : 05.06.2012 klo 10:25:11 |
|
Veli-Pekka Paavolan ristiretki suomalaista jalkapallokulttuuria kohtaan
ESS:n urheilutoimitus on ottanut asiakseen tyhjentää jalkapallokatsomot. Kalle Veirton (hieno mies) poistuttua kirjallisuuspiireihin, on jäljelle jäänyt suurimmaksi äänitorveksi V-P Paavola, joka kirjoituksillaan tekee kaikkensa saadakseen katsojat jäämään kotiin. Etelä-Suomen Sanomat antaa Paavolan kirjoitella sen suuremmin perustelematta pahaa kannattajista , joten voidaan olettaa että Paavolalla on lehden tuki. Lahti oli yhden kauden divarissa kiertämässä maaseutuja. Sillä välin kannattajakulttuuri muualla kehittyi ja ottelutapahtumat paranivat. Lahdessa tuli kannatustaantuma. Jonkinlainen yleinen anteeksipyytely ja jeesustelu nousi ilmapiiriin. Yhtäkkiä kaikki ovat rasisteja ja hardcore-kannattajia. Kannatustoiminta on kerhotoimintojen tapaista, rauhanomaista ja paikallistunnetta lisäävää toimintaa. Pääasiassa aikuisista perheellisistä miehistä koostuvaa kannattajajärjestön runkoa on todella hankala saada mahtumaan minkään hardcore/huligaanitermin alle. En tunne Paavolaa, mutta oletan että hän on jonkin toisen lajin miehiä joka on alamaissa, tai sitten haluaisi nähdä Kuusysin ja Reippaan ilmaislippukamppailun sateessa vuonna 1988. On helppoa kirjoitella yksipuolisia kirjoituksia norsunluutornista tulleella mandaatilla. Kannattajien äänen voi hiljentää, ja lehtikommentit sensuroida. Voidaan valita seuran sisällä työskentelevien ihmisten nimimerkeillä kirjoittamia juttuja. Kuten ESS:ssä (5.6. 2012) on valittu. Mukaan on otettu kaikki hymistelevät ja ylistävät kommentit. Poliittisesti korrektit ja toimittajan agendaan sopivat. Ari Koskinen on FC Lahden mies henkeen ja vereen, mutta mitä tämä V-P Paavola on? Katkeroitunut keski-ikäinen? Vaiko vain tietämätön tai ilkeä?
On julmaa saada leima otsaan toimittajien ahdasmielisyyden ja ristiretkien keskellä. Niin kauan kun ainoastaan toimittajien ääntä kuullaan, ja voidaan julkaista omia kirjoituksia omilta nimimerkeiltään ja korostaa sitä miten ihanaa ja kivaa kaikilla olisi jos ei olisi katsojia - niin joku myös uskoo tämän ja jää kotiin. Ilmeisesti ESS:n toimituksessa on otettu joku linja, kun joku joskus on muroihin virtsannut - niin loppuun asti pidetään linja "kannattajat ovat pahoja, hardcore-miehiä, jotka ovat aina humalassa."
Olen erityisryhmien (sairaat, vammaiset, syrjätyneet nuoret jne.) kerho-ohjaajana ja psyykkisen hyvinvoinnin tarkkailijana erittäin huolissani siitä miten media pelottelee ihmisiä. Valkoiset ja mustat lapset pelasivat jalkapalloa koulun pihassa iloisena. Oli myös romanilapsia. Kyllä äidit ja isät osaavat lapsensa edelleen kasvattaa. Ei saisi pelotella ja luoda mörköjä sinne missä niitä ei ole.
Minua hävettää jos Palloliitto saa tuotua rasismin suomalaiseen jalkapalloon, ja vielä enemmän hävettää jos sen suurimpana promoottorina toimii Etelä-Suomen Sanomat ja V-P Paavolan julma ristiretki. Toivoisin että toimitus ottaa päät pois perseistään, unohtaa henkilökohtaiset kaunat, ja lähtee toimimaan sen eteen että jalkapalloa voisi katsoa kaikki, muualtakin kuin televisiosta.
Nyt on menossa nappulakoulut, siellä on iloisia lapsia, kaikenlaisista roturyhmistä ja erityisryhmistä. Ja varmasti on mukavaa. Menkää sinne kentän reunalle, katsokaa. Sieltä minäkin aikanaan 1980-luvulla lähdin kannatushommia tekemään. Ja ihan puhtain mielin voin sanoa - olen ylpeä jokaisesta ottelusta jonka olen nähnyt. Ja oma käytökseni on aina ollut sen verran hyvää ettei ole tarvinnut poistua paikalta kokonaan, tai olla tekemisissä virkavallan kanssa.
Lopuksi toivotan kaikille hyvää kesää. Pahoittelen jo valmiiksi asiavirheitäni ja mahdollista liiallista henkilökohtaisuuksiin menemistä, kärkevässä keskustelussa hyökkäävä tyylini voi vaikuttaa röyhkeältä.
Sami Huupponen mielenterveyskuntoutuja, vertaistukiohjaaja edit: ja ennenku joku ehtii, kyllä vaalikampanjaahan tässä teen
|
|
|
|
pablo arpa
Poissa
|
|
Vastaus #127 : 05.06.2012 klo 10:27:57 |
|
Mitä muuten sellaisessa tilanteessa jos vierasotteluun ei lähdekään nimellisesti FLCK, vaan pelkkä bussi, jonka porukka huutaa "vitun mustaa apinaa" ja "holokaustia!" 90 minuuttia ja palaa kotikaupunkiin.
Tuo ei ole enää millään tavoin tekemisissä seuran kanssa, ei ainakaan todistettavasti. Mitenköhän liitto menettelisi? (Ei siis sillä, että tämä olisi toivottua.)
|
|
|
|
Huupponen
2017
Poissa
Suosikkijoukkue: Tonttilan Super -91
|
|
Vastaus #128 : 05.06.2012 klo 10:30:30 |
|
Mitä muuten sellaisessa tilanteessa jos vierasotteluun ei lähdekään nimellisesti FLCK, vaan pelkkä bussi, jonka porukka huutaa "vitun mustaa apinaa" ja "holokaustia!" 90 minuuttia ja palaa kotikaupunkiin.
Tuo ei ole enää millään tavoin tekemisissä seuran kanssa, ei ainakaan todistettavasti. Mitenköhän liitto menettelisi? (Ei siis sillä, että tämä olisi toivottua.)
Kaikkea säkin mietit. Noin pitkälle ei kaikkein kovinkaan huumorimies enää vitsiään vie.
|
|
|
|
Vinnie Stigma
Poissa
Suosikkijoukkue: FC Lahti, Q.P.R., FC Den Bosch
|
|
Vastaus #129 : 05.06.2012 klo 10:31:02 |
|
Kaikkea säkin mietit. Noin pitkälle ei kaikkein kovinkaan huumorimies enää vitsiään vie.
Sama. Miks joku huutaisia "vitun mustaa apinaa" tai "holokaustia" 90 minuuttia oli sitten FCLK:n linkulla tai junalla matkustanut? e: Hupin tekstille . Pistä Etlarin toimitukseen.
|
|
|
|
jaanu$
Poissa
Suosikkijoukkue: Tiiseli since 4eva
|
|
Vastaus #130 : 05.06.2012 klo 10:33:13 |
|
hoosee ei tätä koskaan meiltä vie (eikä kouvola)!
|
|
|
|
Huupponen
2017
Poissa
Suosikkijoukkue: Tonttilan Super -91
|
|
Vastaus #131 : 05.06.2012 klo 10:36:37 |
|
Sama. Miks joku huutaisia "vitun mustaa apinaa" tai "holokaustia" 90 minuuttia oli sitten FCLK:n linkulla tai junalla matkustanut? e: Hupin tekstille . Pistä Etlarin toimitukseen. Mun mielest vois kirjoittaa yhteisesti jotain. Hiotaa timantti ja laitetaa parit nimet alle?
|
|
|
|
pablo arpa
Poissa
|
|
Vastaus #132 : 05.06.2012 klo 10:38:47 |
|
Tuo kävi vain ajatuksen tasolla, kun pohdin, että miten palloliitto menettelisi. Ei todellakaan toivottavissa, vaan lähinnä haluaisin nähdä menettelyn ja loppuratkaisun. Paavolan jutussa parasta on muuten Petteri Lindblomin(?) kommentit. Joko Lindblom ei halua ennakoida tai "ei tule vastausta". Ja sitten vielä yksi "luottaa". Ihan helvetin paljon saatiikin irti koko jätkästä. Huupposen tekstille, ehkä vähän kärkäs yksittäistä toimittajaa kohtaan, siis julkaisua ajatellen, mutta silti täysin asiaa.
|
|
|
|
Huupponen
2017
Poissa
Suosikkijoukkue: Tonttilan Super -91
|
|
Vastaus #133 : 05.06.2012 klo 10:42:33 |
|
Tuo kävi vain ajatuksen tasolla, kun pohdin, että miten palloliitto menettelisi. Ei todellakaan toivottavissa, vaan lähinnä haluaisin nähdä menettelyn ja loppuratkaisun. Paavolan jutussa parasta on muuten Petteri Lindblomin(?) kommentit. Joko Lindblom ei halua ennakoida tai "ei tule vastausta". Ja sitten vielä yksi "luottaa". Ihan helvetin paljon saatiikin irti koko jätkästä. Huupposen tekstille, ehkä vähän kärkäs yksittäistä toimittajaa kohtaan, siis julkaisua ajatellen, mutta silti täysin asiaa. Eräs ESS:llä töissä oleva henkilö(en kerro nimeä, en muista titteliä) kertoi (aivan) yössä "tuntevansa yli puolet FCLK:sta" ja jatkoi "kaikki ovat idiootteja ja rasisteja"
|
|
|
|
-jr-
Poissa
|
|
Vastaus #134 : 05.06.2012 klo 10:55:43 |
|
Mitä muuten sellaisessa tilanteessa jos vierasotteluun ei lähdekään nimellisesti FLCK, vaan pelkkä bussi, jonka porukka huutaa "vitun mustaa apinaa" ja "holokaustia!" 90 minuuttia ja palaa kotikaupunkiin.
Tuo ei ole enää millään tavoin tekemisissä seuran kanssa, ei ainakaan todistettavasti. Mitenköhän liitto menettelisi? (Ei siis sillä, että tämä olisi toivottua.)
Onhan tätä kokeiltu viime kaudella Kemissä eikä tän kauden Maarianhaminakaan tästä juuri eronnut.
|
|
|
|
Evian
Poissa
Suosikkijoukkue: Mustat Kuhnurit, Läpärit
|
|
Vastaus #135 : 05.06.2012 klo 11:09:21 |
|
Hyvät Veli-Pekka Paavola, Ari Koskinen, Palloliitto ja FC Lahden ystävät. 5.6.2012 Veli-Pekka Paavolan Etelä-Suomen Sanomissa julkaistussa jutussa ”FC Lahti puun ja kuoren välissä” esiintyy muutamia asiavirheitä. Ari Koskinen kertoo, ettei FC Lahdella ole vaikeuksia niiden kannattajien kanssa, jotka ovat mukana yhdistyksen toiminnassa. Ensinnäkin tiedustelisin suurella mielenkiinnolla mitä vaikeuksia pikkusiskoni aiheuttaa, kun hän ei kuulu mihinkään yhdistyksiin, eikä edes kirkkoon ja kannattaa FC Lahtea? FC Lahdella on mielestäni noin 700 uskollista kannattajaa, jotka kukin kannattavat erilailla stadionin eri osissa. Myöskään itse en kuulu yhdistyksiin ja silti matkustan vieraspeleihin. Olenko siis ulkopuolinen ’fani’, joka aiheuttaa ongelmia?
Eurooppalaistyylisen kannattajakulttuurin varsinaisesta rantautumisesta Suomeen on kuitenkin vielä alle 20 vuotta ja kulttuuri hakee suomalaisia ominaispiirteitään. Samoin toimintatapojaan hakevat turvallisuudesta vastaavat tahot, eikä yhtenäistä säveltä eri paikkakuntien ja eri seurojen välillä ole vielä löytynyt. Omakohtaista kokemusta löytyy FC Lahden peleistä lähes jokaiselta Liiga- ja Ykkösenseuran kotikentältä. Parhaimpina esimerkkeinä nostaisin viime kauden ottelun Porissa PoPaa vastaan, jossa järjestyksestä vastaavat henkilöt ohjasivat meidät suoraan kotijoukkueen kannattajien katsomonosaan.
Suomi on maana laaja ja myöhään kaupungistunut, joten urheilukulttuurissa vaikuttaa edelleen 1870-luvulla alkaneitten ’rahvaankilpailujen’ perintö. Suomalainen urheilukulttuuri pitää arvossaan yksilömenestystä. Esimerkiksi Hannes Kolehmainen, Paavo Nurmi ja viimeisimpänä moottoriurheilijat ja mäkihyppääjät. Urheilusta on kadonnut lähes kokonaan politiikka ja kielipolitiikka. Yhteiskuntarakenteen muutos on kuitenkin mahdollistanut suurten massojen juurtumisen kaupunkeihin ja massoille on syntynyt orastavaa kotiseuturakkautta. Myös kielellinen kehitys omiksi alakulttuureiksi on voimistunut ja nämä kaksi tekijää ovat muodostaneet uudenlaisia yhteisöjä suomalaisten seurajoukkueiden ympärille.
Valtavirrasta poikkeava kulttuuri ja kielelliset poikkeavuudet eivät kuitenkaan ole uusi juttu, sillä esimerkiksi 1900-luvun alkupuolen katupojat loivat käytännössä uuden pidginkielen, murteen, jossa ulkopuolisen ei ole tarkoituskaan ymmärtää keskustelussa käytettyjen sanojen uutta merkitystä. Sama pätee osittain Suomeen syntyneessä kannattajakulttuurissa, jossa tekijät, yhteisön jäsenet, muokkaavat itse kieltä ja rakentavat yhteisöllisyyttä. Lahtelainen esimerkki kannattajien kielellisestä valtavirrasta poikkeavuudesta on d-kirjainten välttely ja esimerkiksi Iloisen Kulkijan nimittäminen ’loseksi.
Kannattajaryhmät eivät kuitenkaan ole yksi homogeeninen yhteisö, vaan varsin löyhä näkymättömien hierarkiaverkostojen muodostama verkko, jossa jokainen solu ajattelee omilla aivoillaan. Yhteisön jäseneksi ja osaksi verkkoa pääseminen kestää. Uusimmat tulijat omaksuvat toimintatapoja ja kielellisiä malleja vanhemmilta kannattajilta tuoden mukanaan aina jotain omaa. Ulkopuolisille subjekteille toimintatavat saattavat tuntua käsittämättömiltä ja epäloogisilta, mutta kannattajien postmodernissa maailmassa luotu estetiikka rakentuu arkisen elämän ja taiteen jatkumolle, jossa kannattaja ei ota kriittistä etäisyyttä tapahtumiin vaan samaistuu itse tapahtumiin ja elää eräänlaisen kollektiivisen karnevaalin kautta omaa elämäänsä.
ESS:n jutussa 5.6.2012 Palloliiton kilpailupäällikkö Petteri Lindblom pitää ihanteellisena sitä, että jokaisella paikkakunnalla olisi otteludelegaateilla samanlainen käytäntö. Näin ei kuitenkaan ole. Istuin toukokuussa eräässä Ykkösen ottelussa aivan otteludelegaatin edessä ja korviini kuului toistuvasti rasistinen kielenkäyttö yksittäisen humalaisen henkilön suusta. Järjestyksenvalvojat eivät tähän puuttuneet ja muutaman päivän päästä nähtyäni otteludelegaatin muissa yhteyksissä, kahvipöytäkeskustelumme kääntyi aiempaan peliin. Kuulemani mukaan pelissä ei ollut rasismia.
Palloliitolla ja sen määräämillä otteludelegaateilla on havaittavissa valitettavasti ajojahti vahvoja ja kriittisiä kannattajaryhmiä kohtaan. Kannattajaryhmän hankkima maine voi toimia delegaatille jo sakotusperusteena, koska kyseinen ryhmä kuitenkin tekee jotain, josta voi sakottaa. Esimerkiksi HIFK:n kannattajien saapumista Vuosaareen sunnuntaina 3.6.2012 oli vahtimassa yli 30 poliisia. Kun mitään ei tapahtunut, otti poliisi kunnian siitä itselleen. Osaa kannattajaryhmistä siis kohdellaan kuin rikollista ja jos ihmistä kohdellaan kuin rikollista alistuu se pian kohtaloonsa ja alkaa käyttäytyä kuin rikollinen. Ilman kannattajaryhmää kaikenlainen häiriökäyttäytyminen, niin negatiivinen kuin positiivinen, onnistuu ilman sakkoja tai median huligaaniotsikoita.
Nyt Ari Koskinen olet suuressa viisaudessasi keksinyt porttikiellot ehkäistäksesi järjestyshäiriöitä. Valitettavasti sijaiskärsijäksi, marttyyriksi, tässä ajojahdissa joutui nuori kannattaja, joka ei ole yhtään sen pahempi kuin muutkaan. Yhtälailla jokaisen katsojan voi olettaa aiheuttavan vaikeuksia. Media, Koskinen ja Palloliitto, te olette ottaneet meidät FC Lahden ystävät silmätikuksenne. Kokeilkaa joskus itse heittäytyä tunteella peliin ja tulkaa sitten kertomaan kuinka apinalauma ei osaa käyttäytyä.
Teidän Evian
ps. jatkan ku tuun takas koneelle.
|
|
|
|
pablo arpa
Poissa
|
|
Vastaus #136 : 05.06.2012 klo 11:12:39 |
|
|
|
|
|
Huupponen
2017
Poissa
Suosikkijoukkue: Tonttilan Super -91
|
|
Vastaus #137 : 05.06.2012 klo 11:29:42 |
|
Samperi kun meikäläinen vetää kovan rallin Niin heikommat ne pyörtyy ja kirjottelee lehtiin
|
|
|
|
Utelias Vili
Poissa
Suosikkijoukkue: RB Leipzig
|
|
Vastaus #138 : 05.06.2012 klo 11:45:44 |
|
Syyllinen kunnes toisin todistetaan?
Hei ESS:n toimitus
Näin lahtelaisena jalkapallofanina on ollut varsin raskasta lukea lehtenne toimituksen kirjoittamia uutisia FC Lahden kannattajista. En ala tässä saarnaamaan toimittajan velvollisuuksista ja etiikasta, mutta minulle on jäänyt ikävä kuva siitä, miten lehtenne urheilutoimittaja Veli-Pekka Paavola koettaa lähes tarkoituksenmukaisesti mustamaalata lahtelaisia jalkapallokannattajia kirjoituksissaan. Ainakin tälläinen mielikuva minulle on muodostunut ja luettuani hänen kirjoittamansa artikkelin "FC Lahti puun ja kuoren välissä, ESS 5.6.2012", jossa hänen suhtautumisensa kannattajiin on varsin ylimalkainen, se vahvistui entisestään. Paras esimerkki tästä ylimalkaisuudesta on kirjoittaminen "hard core -siivestä" joka tekstin mukaan ei välitä seurasta saati liitosta ja sen säännöistä. Eikö toimittajan pitäisi ottaa selvää asioista, ennenkun hän kirjoittaa asioista faktoina sanomalehteen? Seuraavassa ote Paavolan tekstistä:
"Jos FC Lahden kannattajilta kysytään, niin hard core -siipi haistattaa pitkät liitolle ja FC Lahdelle. Heidän mielestään mitään väärää ei ole koskaan tapahtunut, vaan syy on aina järjestäjissä Palloliitossa ja FC Lahdessa. Ne kun eivät ymmärrä todellista jalkapallokulttuuria." -Paavola
Jos tämä ei ole tarkoituksenhakuista mustamaalaamista, niin mikä sitten on? Mitäköhän tästä toimittajan rankasti provosoivasta lainauksesta ajattelee lehden neutraali lukija, henkilö joka ei ole käynyt katsomassa FC Lahden otteluita? Hän todennäköisesti uskoo lainaamani tekstin sanasta sanaan, koska se on toimittajan kynästä ja se julkaistiin laajalevikkisesssä sanomalehdessä. Näin on taas luotu onnistuneesti mielikuvaa siitä, että kannattajat olisivat täysin lajista piittaamattomia huligaaneja, jotka eivät välitä seurasta tai lajista pätkääkään, vaan heidän ainut tarkoituksensa on aiheuttaa epäjärjestystä. Tämän jälkeen neutraali lehden lukija muodostaa automaattisesti mielipiteensä lahtelaisista jalkapallokannattajista ja tuskin kenenkään tarvitsee sen kummemmin arvailla onko se positiivinen vai negatiivinen. Olen saanut lukea lehtenne mielipidepalsoilta jo tarpeeksi tarinoita siitä, miten näppiskirjoittajat eivät viitsi tulla katsomaan FC Lahden otteluita, koska he kokevat ottelutapahtuman ahdistavaksi, johtuen epäasiallisista kannattajista. Tälläiset kirjoitukset ovat hyvin valitettavia, koska ne tulevat usein sellaisten ihmisten kynistä, jotka eivät ole koskaan käyneet otteluissa, vaan muodostavat mielipiteensä lehtien julkaisemista uutisista.
Ymmärtäisin tekstin hieman paremmin mikäli se olisi kirjoitettu kolumniksi, jolloin tekstiin sallitaan kärjistykset ja pienet provosoinnit, mutta tämä lainaus oli urheilun pääsivulla olleesta puolen sivun uutisesta. Mielestäni toimittajalla on valtava vastuu siitä, mitä hän kirjoittaa uutisena. Uutisten pitää kertoa totuus, sen tarkoitus on informoida lukijoita siitä mitä on tapahtunut. Nyt näin ei ole, vaan uutisesta on tullut enemmänkin yhtä ryhmää vastaan hyökkäävä mielipidekirjoitus. Artikkelissa toimittaja Paavola oli ottanut yhteyttä palloliitoon ja FC Lahden toimitusjohtajaan, mutta oli tyystin unohtanut asiaan liittyvän kolmannen osapuolen, sen jota koko artikkeli käsittelee - FC Lahden kannattajat. Nyt uutisesta jäi päälimmäisenä käteen vaan se, että koko kannattajaporukka minä mukaanlukien on täynnä huligaaneja, mikä ei tietenkään ole lähelläkään totuutta, koska yhtään sellaiseksi luokiteltavaa henkilöä ei ryhmästä oman käsitykseni mukaan löydy. Voi hyvinkin olla, että toimittaja Paavola tietää tämän itsekin, mutta jostain käsittämättömästä syystä hän haluaa viljellä vastakkaista mielikuvaa kirjoituksessaan. Toivoisin, että kun lehtenne julkaisee jatkossa jalkapalloon liittyviä uutisia ja juttuja, lehtenne kirjoittajat jättäisivät mahdolliset kaunat sivuun ja kirjoittaisivat lehteen useista eri lähteistä varmistettuja totuuksia, eikä tälläisia yhtä ryhmää mustamaalaavia kiukutteluita. Kynä on miekkaa terävempi.
Allekirjoitus e: no niitä typoja korjattu ja teksiä lisätty
|
|
« Viimeksi muokattu: 05.06.2012 klo 12:07:31 kirjoittanut Utelias Vili »
|
|
|
|
|
Huupponen
2017
Poissa
Suosikkijoukkue: Tonttilan Super -91
|
|
Vastaus #139 : 05.06.2012 klo 11:50:37 |
|
Etsi ja korvaa "Fc" -> "FC" ja sitten tuo lainaus kohdalleen, siellä mm. "hard core siipi" Ja ei, en tee ite. En jaksa. Lähen ostaa Feikkaajan, siellä on Raimin haastis.
|
|
|
|
Bob Common
Poissa
Suosikkijoukkue: Antijalkapallo
|
|
Vastaus #140 : 05.06.2012 klo 12:11:34 |
|
Tuo on aivan oksettavaa, että sieltä täältä lainauksia poimimalla on saatu asiat kuulostamaan siltä, että 90 minuutin rasistinen performanssi on aivan puhdasta totta. Menen yhä mielelläni vieraspeleissä kannattajakatsomoon, mitä en missään nimessä tekisi, jos kokisin olevani osa rasistista yhteisöä. Mieluisaa, että minut Kuhnurien suureksi ystäväksi tuntevat tuttuni kysyvät, miksi harrastan rasistista huutelua vapaa-ajallani.
|
|
|
|
simo hylje
Poissa
Suosikkijoukkue: Lahti
|
|
Vastaus #141 : 05.06.2012 klo 13:10:55 |
|
Koirat haukkuu karavaani kulkee, onhan näitä juttuja ollut aina ja tulee aina olemaan, kunnes ihmiset alkavat tottua. 10-20 vuoden päästä tällaisille jutuille naureskellaan ja ajatellaan että onneks en elänyt futiskannattajan arkea 2010-luvun alussa.
|
|
|
|
Evian
Poissa
Suosikkijoukkue: Mustat Kuhnurit, Läpärit
|
|
Vastaus #142 : 05.06.2012 klo 14:06:51 |
|
Koska kuitenkin Palloliitto, media ja seurajohtajat haluavat luokitella katsojia, olisi suotavaa puhua katsoja ryhmistä johdonmukaisilla nimillä. Yksi perinteisimmistä luokitteluperusteista on Giulianottin neliportainen luokittelu. Se pohjautuu katsojien sitoutumisasteeseen seuraa kohtaan.
Ensimmäisellä askeleella on kannattajat, joilla on lämmin ja pitkä suhde kannattamaan seuraansa. He pyrkivät katsomaan jokaisen ottelun. Heillä on läheinen suhde joukkueen kotikenttään, joka uudelleentuottaa muistoja ja joka toimii myös toisten kannattajien tapaamispaikkana. Näiden kannattajien identiteettiin kuuluu kannattaminen, josta heidät palkitaan mestaruuksilla tai voitoilla. Joillekin palkinnoksi riittää oikeanlainen/oikeanlaiset pelitapa, -tyyli tai paikalliset arvot. Kannattajat samaistuvat seuraansa, mutta myös ympäröivään yhteisöön. Uudet kannattajat omaksuvat seuran identiteetin ja kulttuurihistorian vanhempien kannattajien välityksellä. He oppivat ymmärtämään oman seuran eron muihin seuroihin ja luovat näin omaa identiteettiään.
Toisella askeleella ovat seuraajat. Seuraaja tarkkailee seuraa, mutta myös muita lajin piirissä liikkuvia ihmisiä, kuten pelaajia, managereita. He tietävät seurojen ja kannattajaryhmien yhteisöistä ja identiteeteistä ja ovat tietoisia lajista ja sen sisäisestä kulttuurista. Pelipaikat ovat kuitenkin vain pelipaikkoja ilman symbolistista merkitystä.
Kolmannella askeleella on fanit. Fanittaminen saattaa kohdistua joukkueeseen tai johonkin pelaajaan. Fanius on tärkeä osa henkilön elämässä, mutta suhde on etäisempi kuin kannattajalla. Fanit seuraavat pelaajia tiedotusvälineiden kautta tarkasti, mutta pelaajista tulee kulutustuotteita. Erona kannattajaan voidaan pitää siis sitä, että kannattajalle tärkeintä on seura, fanille pelaajat.
Neljäs ryhmä on elämysmatkailijat. Henkilöt, jotka luovat irrallisia suhteita eri seuroihin hankkiakseen kokemuksia. Usein henkilöiden irralliset suhteet ovat virtuaalisia markkinasuhteita. Katsoja on lähinnä asiakas. Ei osa seuraa, kuten kannattaja.
Suomalainen jaottelu puolestaan tuntee kaksi ryhmää: fanit ja muut. Faneja pidetään usein lähtökohtaisesti pahana ja muuta yleisöä hyvänä. Tämä jaottelu kuitenkin ontuu ja pahasti, sillä lähtökohtaisesti suurin osa FC Lahden kotiotteluissa käyvistä ihmisistä on kannattajia. Vain Suomessa on vallalla järjetön luokittelu puhuttaessa kannattajaryhmistä ainoina kannattajina.
Giulianottin luokittelun ensimmäinen askel: kannattajat voidaan myös jakaa Crawfordin moraalisen uran muotoilulla. Ensimmäiseksi kannattaja on osana suurta yleisöä, kannattajia ja seuraajia. Kiinnostuksen, kiintymyksen ja kiehtomisen kautta kannattaja voi edetä kiintymysvaiheeseen. Kiintymysvaiheessa olevat kannattajat ovat seuranneet lajia pitkään ja se on ollut merkittävässä asemassa heidän elämässään. Tässä vaiheessa kannattajalla on hyvät tiedot lajista ja hän on omistautuneempi lajille ja seuralle kuin muissa vaiheissa olevat kannattajat. Toisaalta he kokevat olevansa toisinaan muita kannattajia ylempänä, koska he ymmärtävät peliä paremmin ja heillä on hyvät tiedot lajista.
Seuraava askel on olla ”ammattilainen”. Ammattilaiskannattajat tuntevat hyvin toisensa ja uusien pääsy ryhmään on hidasta ja vaikeaa. He pyörittävät kannattajaryhmiä ja toimittavat fanzineja - luovat kulttuuria. Viimeinen vaihe, joka harvalle tulee eteen, on päätyä osaksi koneistoa. Tällöin kannattaja on töissä seuralla.
Kannattajaryhmät ovat taasen täynnä yllä esittämieni luokkien henkilöitä. Kannattajaryhmän sisällä on usein pienempiä näkymättömiä ryhmiä, joiden sisäinen hierarkia säätelee toimintaa. Tässä hierarkiassa liikkuminen edellyttää kulttuuristen toimintatapojen tuntemisen ja erilaisten tekojen, ”rituaalien”, suorittamista. Esimerkkinä rituaaleista voi pitää vaikka vierasottelua tai kannattajien pubissa oluen juomista.
Lisäksi Palloliitto, media ja seurajohtajat käyttävät termejä ’fani’ ja ’huligaani’ toistensa vastinpareina. Valitettavasti huliganismiksi leimataan kaikki epäjärjestys ja –loogisuus otteluissa ja sen ulkopuolella.
Kannattajaryhmien miehittämissä katsomoissa voidaan havaita kollektiivisen käyttäytymisen neljä osateoriaa. Yleisön joukossa ihminen usein tuntee itsensä anonyymiksi ja toimii tavalla, jolla hän ei normaalitilanteissa toimisi. Esimerkiksi maalin tullessa ihmiset huutavat ja halailevat toisiaan. Konvergenssiteorian mukaan urheiluyleisöön kerääntyneillä ihmisillä on usein samankaltaisia mielipiteitä ja tunteita ja jokin yllättävä teko voi panna alulle sosiaalisen häiriötoiminnan. Yksittäisen karismaattisen henkilön aloitteesta koko katsoma saattaa käyttäytyä erittäin aggressiivisesti. Esimerkkinä Iiskolan ja Karin yhteentörmäys, jossa lähes koko katsomolla oli yhtenäinen mielipide.
Sisäisen normiston teoria taasen kiteytyy siihen, että urheiluyleisössä on sisäisiä normeja, jotka poikkeavat normaalin elämän normeista. Esimerkiksi jääkiekon puolelta kaukalotappelut. Arvonlisäysteorian mukaan kollektiivinen käyttäytyminen on seurausta useista määräävistä tekijöistä. Joukkueiden väliset konstruoidut vihasuhteet (HJK vs. FC Lahti), tilanteen ratkaiseminen normaalein keinoin ei onnistu (taputtaminen ei riitä tyydyttämään onnen tunnetta), kiihdyttävät tekijät (tuomarin puolueellisuus, viheltäminen vastaan), kahden yksittäisen kannattajan tappelu, ovat osatekijöitä. Osatekijöiden täyttyessä viidennessä vaiheessa johtaja laukaisee jännityksen ja saa muut osanottajat liikkeelle. Kannattajakatsomo on samalla siis yksi ja monta.
Normista poikkeava käyttäytyminen siis on häiriökäyttäytymistä. Se voi olla positiivista tai negatiivista. Järjestystä ylläpitävät tahot näkevät tämän epätoivottavana poikkeustilana. Valitettavasti tietty osa häiriökäyttäytymistä kuuluu jalkapallokatsomoon vaikka Palloliitto sitä kuinka yrittää kitkeä. Häiriökäyttäytyminen pitää sisällään niin pienen nujakoinnin kuin maalin juhlimisen. Häiriökäyttäytyminen ja myös sen sietäminen kuuluu osaksi lajia. Urheilussa tietty legitiimi väkivaltaisuus ja aggressiivisuus on kulttuurisesti hyväksytty sekä kentällä että katsomossa. Toisaalta katsomokulttuurin koodit ja kulttuuriset merkitykset ovat valtaosalle suomalaisista tuntemattomia, koska ilmiö on uusi, saattaa tilanne tuntua uhkaavalta ja pelottavalta.
Kannattajaryhmien välinen kilpailu on lähes yhtä tärkeää kuin joukkueiden vastaava. Kannattajaryhmien perimmäinen tarkoitus on piiskata oma joukkue parempiin suorituksiin ja samalla horjuttaa vastustajan peliä ja keskittymiskykyä. Vastustajan kannattajia on tarkoitus nöyryyttää ”suusanallisissa yhteenotoissa”. Häiriökäyttäytyminen koostuu pääosin rituaalisista joskin sotaisista eleistä ja retoriikasta. Tätä löytyy Suomesta ja se ei ole huliganismia.
Huliganismilla tarkoitetaan kannattajaryhmien, usein alaryhmien välisiä väkivaltaisia yhteenottoja, jotka ovat organisoituja. Ne ovat usein etukäteen sovittuja ja tapahtuvat usein kaukana stadioneista. Tätä ongelmaa Suomessa ei ole, muutamaa yksittäistapausta lukuun ottamatta. Lisäksi Englannissa valvonnan lisääntyminen on johtanut huligaanien väkivaltaisuuden lisääntymiseen. Ennen huligaanit kuuluivat pääsääntöisesti köyhään työväenluokkaan, kun taas esimerkiksi Armstrong esittää tutkimuksessaan, kuinka häiriökäyttäytyjiä ja huligaaneja löytyy jokaisesta yhteiskuntaluokasta.
Suomen poliisi yrittää luoda Suomeen huligaaniongelmaa!
Seuraavassa osassa käsittelemme rasismia, toiseutta ja politiikkaa.
|
|
|
|
Potka
Poissa
|
|
Vastaus #143 : 05.06.2012 klo 15:02:34 |
|
Valitettavasti tietty osa häiriökäyttäytymistä kuuluu jalkapallokatsomoon vaikka Palloliitto sitä kuinka yrittää kitkeä. Rasismi ei kuulu jalkapallokatsomoon.
|
|
|
|
Kuqqen
Poissa
Suosikkijoukkue: Vaimo ei ymmärrä mitä Kiffen mulle merkitsee
|
|
Vastaus #144 : 05.06.2012 klo 15:19:42 |
|
Rasismi ei kuulu jalkapallokatsomoon.
Ei kuulukkaan. Ongelmana on se, että Palloliiton mukaan rasismin määrä katsomossa on kasvanut parin kauden aikana, kun todellisuudessa sitä on ollut vähemmän kuin koskaan. Etlarin juttu oli taattua Paavolaa ja Koskista: samaa kitinää ja yksipuolista jeesustelua kuin ennenkin. Foorumikommenteistakin oli valittu ne juttuun sopivimmat. Pitempään kuvioissa pyörineet muistavat, että samanlaista ajojahtia oli joskus 2000-luvun alussa. Kyllä tää tästä, kun jatketaan lehtereillä niinkuin ennenkin. Ite en usko mihinkään pistemenetyksiin. Haka-matsissa tsänttäilyä kovempaa kuin Hiihtiksellä koskaan, niin tääkin pelleily jää historiaan.
|
|
|
|
Utelias Vili
Poissa
Suosikkijoukkue: RB Leipzig
|
|
Vastaus #145 : 05.06.2012 klo 15:22:40 |
|
Haka-matsissa tsänttäilyä kovempaa kuin Hiihtiksellä koskaan, niin tääkin pelleily jää historiaan.
Sounds like a plan
|
|
|
|
simo hylje
Poissa
Suosikkijoukkue: Lahti
|
|
Vastaus #146 : 05.06.2012 klo 15:52:32 |
|
Kerrohan Evian kun sun väitöskirjas vai mikä lie valmistuu, lukisin paljon mieluummin kuin tän yhen mieshuoran, jota aina siteerataan.
|
|
|
|
Rafu
Poissa
Suosikkijoukkue: FC Lahti
|
|
Vastaus #147 : 05.06.2012 klo 17:18:39 |
|
Ja nimim. Rafu, kannattaa miettiä kahdesti ennen kuin seuraavan kerran puhuu rasistisista huudoista, varsinkin kun on edelleen epäselvää onko sellaisia ollut vai ei, nyt sun kommenttias oli lainattu ja koska se on lehessä se on nyt totta.
Kommenttini oli kirjoitettu suutuksissa, joten mielipide oli ehkä jyrkähkösti ilmaistu. Pystyn kuitenkin seisomaan sanojeni takana. Enkä minä voi tietää, että kommenttejani lainaillaan Etlarissa. Minulle voi soittaa ja voin kertoa mielipiteeni tästä asiasta omalla nimellä. Kollektiiviseen rasismiin en ole kertaankaan törmännyt, mutta huuteluksi, joka voidaan tulkita rasismiksi sen sijaan olen. Esimerkiksi "UGH UGH-huutelu" (joka ei omasta mielestäni täytä rasismin tunnusmerkistöä. Olen itsekin huutanut esimerkiksi kulmapotkuissa) voidaan ulkopuolisten toimesta tulkita rasistiseksi huuteluksi. Rasismia ei ole suuressa mittakaavassa todellakaan esiintynyt, eikä olemattomaan ongelmaan olisi pitänyt reagoida näin voimakkaasti. Jossain määrin lievää rasismia on ilmeisesti kuitenkin tapahtunut ja Pölliksen väki on tietenkin heti rokottamassa. Epäreilua, mutta minkäs sille voit. Hyviä tekstejä Huupposelta, Evianilta ja Uteliaalta Vililtä
|
|
|
|
Bob Common
Poissa
Suosikkijoukkue: Antijalkapallo
|
|
Vastaus #148 : 05.06.2012 klo 17:28:34 |
|
Itseäni harmittaisi eniten, mikäli joutuu hylkäämään sinällään napakan "vitun apina" -solvauksen, kun olen tuota tottunut jo vuosia viljelemään kentällä ja katsomossa.
|
|
|
|
Vinnie Stigma
Poissa
Suosikkijoukkue: FC Lahti, Q.P.R., FC Den Bosch
|
|
Vastaus #149 : 05.06.2012 klo 17:58:45 |
|
Itseäni harmittaisi eniten, mikäli joutuu hylkäämään sinällään napakan "vitun apina" -solvauksen, kun olen tuota tottunut jo vuosia viljelemään kentällä ja katsomossa.
Sama, mutta ilmeisesti tässä on pakko venyä. Millaisen ihmisen päässä tämä muuttuu rasistiseksi huudoksi silloin, kun se huudetaan muulle kuin valkoselle pelaajalle? Sairasta.
|
|
|
|
|
|