KuPS
--
Maininta avausviestissä että haetaan sitä ykkösseuraa helpottaisi (en oo jiisaazi).
Itsellekin muualla asuessa muodostunut vähitellen kakkosseura, jota melkein voisin tunnustaa "kannattavani". Samoin naisten puolella alkaa jo pahasti lipsua seuraamisen sijasta kannattamisen puolelle, ja kyseessä siis eri seura kuin KuPS.
Anteeksi OT, mutta tämän tyyppisissä ollaan ns. peruskysymysten äärellä. Osalle meistä on itsestään selvää. mikä on vastaus, kun kysytään, mikä on seurasi, ketä kannatat. Onko niin, että ”aidosti” ja yleisesti nuorena johonkin seuraan leimautuneet vastaavat aina saman heti miettimättä. Ja tässähän kysytään suomalainen ei SE OMA SEURA.
Leimautumistavat lienee suomessakin samat (pl. uskonto) kuin muualla eli peritään seura, ympäristö tai kaverit. Ja koska olemme harvaan asuttu maa, em. leimautumiset liittyvät vain lähinnä isommissa kaupungeissa asuviin ihmisiin.
Erinäköiset muutokset meidän kunkin ympäristössä muuttavat tilannetta. Oma elämäntilanne muuttuu, esim. paikkakunta muuttuu, aktiviteetit muuttuu ja futiksesta kiinnostumisen aste voi muuttua. Itselläni näkemäni oman seuran pelit per vuosi ovat lienee vaihdelleet välillä jotain vain yksi – muutama kymmenen. Joka vuosi kuitenkin paikan päällä olen nähnyt jotain 10 – 50 suomalaista peliä.
Uusilla asuinpaikkakunnilla olen yleensä alkanut seurata tarkemmin jotain seuraa, yleensä se on ollut pääsarjaseura. Esim. Helsingissä ainut päsarjaseura oli pitkään HJK, ja sen tarkempaan seuraamiseen liittyy se, että samalla olen nähnyt oman seurani vastustajia. Jo pelkkä taloustilanne ei ole aina mahdollistanut matkustamista oman seuran peleihin, ja kaikennäköiset mukavuustekijät ym. johtavat muutenkin mieluummin paikallisin peleihin. Oma seura onkin paljon vieraampi verrattuna niihin, joita aktiivisesti seuraa. Mutta edelleen aina se vastaus omasta seurasta on ja pysyy samana.
Varsinainen suomalainen ongelma liittyy tietysti siihen, että seurat kuolee alta pois. Hyvin monelta meistä on viety oma seura, sitten, pitää valita uusi. Ei olekaan mitään ”aitoa” leimautumistapaa, ”seura ei enää valitsekaan”.
Telkkariseuroissa muuttujia on vielä lisää, esim. jos seurani putoaa sarjasta, sen kaikkia pelejä ei enää näekään, kannattaa valita uusi, ja kun valitsee varman menestyjän, ei tarvitse miettiä jatkossa oman seuran vaihtamista.