Jonkin aikaa on tullut Kiinassa majailtua, mutta vasta nyt pääsin paikan päälle tarkastamaan paikallisen pääsarjafutiksen tason. Aikaisempina vuosina CSL:ää on värittänyt fanien välinen väkivalta ja järjestetyt ottelut.
Asuinpaikastani johtuen ensimmäiseksi ottelukseni valikoitui ennalta odottaen kiimainen 30.3. pelattu paikalliskamppailu Beijing Guoan-Tianjin Tedan. Guoan pelaa kotiottelunsa yleensä perjantaisin 19:30 alkaen. Pekingistä Tianjiniin on luotijunalla puolen tunnin matka, joten odotin näkeväni runsain määrin myös vierailijajoukkueen kannattajia. Kotiottelunsa Guoan pelaa 66 161 katsojaa vetävällä vanhanaikaisella Worker's Stadionilla. Stadionille on hyvät kulkuyhteydet parillakin metrolinjalla. Joukkue ei näy katukuvassa oikeastaan mitenkään, lukuunottamatta pelipäiviä, jolloin seuran värejä kantavia faneja voi bongata ympäri kaupunkia. Paikallisten päällä näkee pelipaitoja enemmän joukkueen verkkaritakkeja ja kaulahuiveja.
Lippujen ostaminen ennen ottelua virallisia teitä pitkin on hankalaa, sillä en ainakaan itse löytänyt stadionin läheltä lipputoimistoa. Lippuja on ilmeisesti mahdollista ostaa netin kautta ennakkoon, mutta itse en tätä tapaa kokeillut. Stadionin edestä löytyy sen sijaan pilvin pimein trokareita, joilta lipun saa ostettua normaalihintaa kalliimmalla. Itse päädyin maksamaan 50RMB hintaisesta lipusta kaarteeseen tuplahinnan, eli 100RMB (n.12€). Jalkikäteen ajateltuna maksoin aivan liikaa, mutta menköön oppirahojen maksamisen piikkiin.
Turvatarkastuksiin ei tarvinnut jonottaa minuuttia kauempaa, ja muutenkin stadionille sisään pääseminen vajaata tuntia ennen ottelun alkua sujui helposti. Suoraan töistä otteluun tulleena ajattelin testata paikallisen kisamakkara tarjonnan, mutta pettymys oli melkoinen. Ihan ok makuisia pieniä kanavartaita myytiin 10RMB kappalehintaan, kun normaali ravintolahinta niille on 2RMB luokkaa. Pienestä hodarista sai maksaa 15RMB. Molempia tuli kokeiltua. Normaaliravintolassa 15RMB saa kelpo annoksen ruokaa. Olutta stadionilla ei myyty lainkaan. Stadionin ahtailta käytäviltä sai ostettua kanahampurilaisia ja limsaa, mutta jätin niiden kokeilun väliin.
Eniten ottelussa yllätti paikallisten fanien määrä, 66 161 henkeä vetävällä stadionilla väkeä oli reilusti yli puolet kapasiteetista. Olin ennakkoon ajatellut ettei paikallinen sarja kiinalaisia kiinnosta. Jälkikäteen tarkastettuna katsojia ilmoitettiin olevan paikalla 38508. Vieraskatsojia paikalla ei näyttänyt olevan ainuttakaan, vieraille normaalisti varattu päätykatsomo oli täysin tyhjä. Vaikka kaikissa katsomoissa on muoviset kuppituolit, suurin osa katsojista seurasi ottelu seisoen joko lattialla tai muovituolien päällä.
Itse ottelu ei aluksi hienouksia tarjoillut, ensimmäinen puoliaika mentiin vierailijoiden hallinnassa. Mieleen jäivät erityisesti Tianjinin ulkomaalaispelurit, varsinkin hollantilainen Sjoerd Ars, joka paukutti tolppia pariinkin otteeseen. Peli oli aikamoista perseroiskimista, eikä palloa edes yritetty pelata eteenpäin lyhyillä syötöillä. Erityisesti Guoan kunnostautui korkeiden kukkupallojen heitossa hyökkääjille. Tauolle mentiin tasatilanteessa 0-0.
Toisella puoliajalla kotijoukkue alkoi saada enemmän juonesta kiinni ja sai iskettyä muutaman minuutin sisään pari maalia. Tianjin kavensi, mutta Beijing Guoan iski vartii ennen päätöstä loppulukemat 3-1. Kotijoukkueesta mieleen jäivät peliä hyvin rakentanut Piao Cheng, sekä jatkuvasti pallon kompastellut Reinaldo. Ensimmäinen oli Guoanin pelin sielu, jälkimmäinen lähinnä kasa paskaa.
Kotijoukkue otetaan vastaan asianmukaisin menoin.
Ottelu kiinnosti myös naisväkeä
Järjestyksenvalvonnasta vastasi makkarapalkkalaisten sijaan Kansan Vapautusarmeija.
Vieraskannattajien puuttumisen vuoksi turhautuneet kotijoukkueen kannattajat päätyivät myllyttämään keskenään.
Pakollinen pelitilannekuva
Kotijoukkueen kannattaja luopui paidastaan 3-1 maalin kunniaksi.
Lopputulos 3-1 kotijoukkuelle.
Worker's Stadium