FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
29.03.2024 klo 14:50:17 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 2 [3] 4 ... 6
 
Kirjoittaja Aihe: Nappulavalmennukseen vihjeitä (F8)  (Luettu 42002 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Jortsukka

Poissa Poissa


Vastaus #50 : 06.09.2013 klo 11:28:16

Ohjatumpi harjoittelu aloitettaisiin vasta n. 11 vuotiaana esim. kuljetukset jalan eri osaa käyttäen käytäisiin tarkasti läpi.

Toimiiko tämä käytännössä: annetaan oppia vapaasti oma suoritustapa alkuvuosina ja muutaman vuoden päästä hiotaan asiat toimiviksi?

Nämähän on aina kaksipiippuisia juttuja. Itse ainakin olen tykännyt tehdä niin, että opetan uusia asioita, joita sitten pojat voi käyttää sen mukaan miten näkee parhaimmaksi. Esim. en usko että läheskään kaikki oppii itsestään kuljettamaan jalan eri osilla, vaan kyllä siitä on hyvä opettaa. Sama koskee syöttämistä ja vetämistä. Jos mitään ei opeteta, niin usea ei myöskään itse sitä oppia muaalta hae vaan vetää niinkuin on aiemmin vetänyt(eli yleens kärsällä) syöttää niinkuin on aiemmin syöttänyt(eli usein kärsällä tai jollain ihme vempautuksella) ja kuljettaa sitten myös kärsällä tai muuten ei niin kovinkaan fiksusti.

En siis sano että tuo on oikea tapa, jos sellaista on olemassakaan, mutta mielestäni aika hyvin toiminut. Nyt oma joukkue, suhteellisen hyvällä taitotasolla oleva(Suomen mittakaavassa omassa ikäluokassaan), on jokaisen yksilön osalta tilanteessa missä suurin osa syötöistä on suhteellisen puhtaita teknisiä suorituksia, suuri osa osaa käyttää myös heikompaa jalkaansa(tätä tuskin käytettäisiin jos siihen ei kehotettaisi, koska "en mä osaa")laukaisu- ja syöttötilanteissa sekä kuljetuksessa pallo pysyy aika hyvin hallussa ja harvemmin näkee tilannetta missä pallo "vain karkaisi" huonojen kosketusten takia. Nyt kun pallo on hallussa, niin tuohon päälle on helpompi sitten alkaa rakentaa muita asioita. Havainnointia, havainnoimisten käyttämistä ratkaisuiksi, jne.

Espanjassa ollaan siinä mielessä hyvin erilaisessa tilanteessa kuin Suomessa, että siellä varmasti suurempi massa on kiinnostunut jalkapallosta niin paljon että itse aktiivisemmin hakee tietoa/saa tietoa miten kehittää asioita.
Pussikalja

Poissa Poissa


Vastaus #51 : 06.09.2013 klo 11:33:19

Jos katsoo 6 vuotiaitten pelaamista, eihän ne mitään näe. Jos pelaajamäärän on 1 vs. 1 2vs. 2, niin treeni ja peli menee ihan ok. Eli ohituksen jälkeen saattaa jäädä tilaa ja ohitus on ihan pelinomainen, kuten myöhemmin kun ohitus tehdään tilaisuuden tullen, kun varmistus on vastustajalla myöhässä. Eli havaitaan jo kenttä. Valitettavasti tilan ja resurssien puute aiheuttaa sen, että pelataan paljon 6 vs. 6 jopa 16 vs. 16 pelejä, jotka ei palvele ketään. Kuljetetaan vuoron perään sumppuun ja kukaan mitään opi.

Tötsäleikeissä, kun kaikilla on oma pallo ja aikaa määräämättömästi menetetään tempo ja ajan sekä tilan käsitys. Leikeillä ja fiksuilla drilli, kuljetus, harhautus ja syöttöyhdistelmillä saadaan opetettua pelin rytmiä ja opetetaan tekemään joku suoritus ja sitten ratkaisemaan tilanne joko syötöllä tai laukauksella. Samoin niillä fiksusti suunniteltuna voidaan opettaa pelimuodostelmaa, joka futiksessa ja muissakin pallopeleissä on aina kolmio.

Kyllä tuo logiikka leikeillä, kisoilla ja vauhdilla on ihan järkevää ja sekin että annetaan pelata kohtuu vapaasti, on fiksua. Mutta kaikki ne muut treenit, mitä pelien ympärillä ovat, pitää valkun tajuta, ymmärtää ja valmistaa pelaajia ruokkimaan pelinhavainnointia tilan, ajan ja välimatkojen suhteen. Eli yksinkertaisimmillaan mieluumin pari ja pallo, kuin jokaisella oma pallo ja määräämättömästi aikaa. Haltuunotto, kuljetus, harhautus ja sitten ratkaisu joko syötöllä tai laukauksella on jo paljon parempi, kuin hidas tötsien kiertely pallon kanssa määräämättömiä aikoja, vaikka näennäisesti silloin niitä pallokosketuksia tulisikin enemmän. Treeneillä voi opettaa pelaamisen rytmin ja havainnoinnin perusteet löytää pelikaveri ja antaa sille vuoro. Mutta sitä en tajua, miten sen voi opettaa opettamatta syöttöä. Jos ei opeta syöttöä, ei kyllä oikein voi opettaa haltuunottoakaan. Ja jos ei opi ottamaan haltuunkaan, palloon ymmärtääkseni saa pelatessa koskea vain aloituksessa, sivurajaheitoissa ja erikoistilanteissa tai riiston yhteydessä.
sateentekijä

Poissa Poissa


Vastaus #52 : 06.09.2013 klo 13:33:10

@Jortsukka
Laukauksia tuon mukaan voi harjoitella vähän esim. me ollaan korjattu lähinnä tukijalan käyttöä, mutta esim. sisäsyrjäpotkusta ei olla alettu tekemään nilkkapotkua ja toisinpäin.
Yleinen idea on pitää ohjeistus vähäisenä 7-10 iässä, jotta peli-ilo pysyisi yllä.

@Pussikalja
Ajatus on että 10-11 vuoden iässä yhteispelin ajatus aukeaa luontaisemmin ja syöttämisen merkityksen selittäminen pitäisi olla helpompaa. Siihen asti tämän lähteen mukaan luontevampaa painottaa kuljettamista ja omia ratkaisuja syöttämisen sijaan.
rukkanen

Poissa Poissa


Vastaus #53 : 06.09.2013 klo 14:01:21

Mutta sitä en tajua, miten sen voi opettaa opettamatta syöttöä. Jos ei opeta syöttöä, ei kyllä oikein voi opettaa haltuunottoakaan. Ja jos ei opi ottamaan haltuunkaan, palloon ymmärtääkseni saa pelatessa koskea vain aloituksessa, sivurajaheitoissa ja erikoistilanteissa tai riiston yhteydessä.

Olettaakseni tässä yhteydessä tarkoitettiin syötön opettamisella nimenomaan syöttöä taktisena elementtinä. Joku taisi itse asiassa erikseen mainitakin, että syöttö teknisenä suorituksena kyllä on ohjelmassa. Mutta sitä, että 6–7-vuotiaat tekisivät säännönmukaisesti peliä syöttelemällä, ei tarvitse (eikä mielestäni edes kannata) edellyttää. Tärkeämpää on tuossa iässä oppia vahvat 1v1-taidot (joihin lasken mukaan myös laukaisutaidon) + tekninen syöttötaito, joiden päälle sitten kymmenen ikävuoden lähestyessä aletaan tuoda syöttämistä taktisena elementtinä.

Tässäkin on tärkeää muistaa, että 7-vuotias lapsi voi olla biologisesti karkeasti ottaen n. 5–9-vuotias. Ne, jotka ovat lähempänä tuota yhdeksää, tajuavat varmasti jo jollakin tasolla, mikä idea syöttämisessä on pelin kannalta, kun taas ne, jotka ovat lähempänä viittä, ovat täysin luupäisiä syöttämisen suhteen, mikä on ihan OK, koska heillä tuo kehitys tulee sitten myöhemmin. Eli tietenkin vaikka syöttämistä (edelleen taktisena elementtinä) ei varsinaisesti harjoiteltaisikaan vielä, kannattaa siihen liittyvät onnistumiset mahdollisuuksien mukaan huomioida pelien / harjoitteiden aikaisessa palautteessa. Yksittäisissä harjoitteissa tosin lienee oppimisen kannalta parasta keskittää palautteen sisältö pääsääntöisesti harjoiteltavaan asiaan, joten silloin välttämättä kaikkia hienoja syöttöoivalluksia ei pysty huomioimaan, jos harjoitteen pointtina on esimerkiksi pallonriistoyrityksen oikea ajoitus.
Superjunnukoutsi

Poissa Poissa


Vastaus #54 : 06.09.2013 klo 15:42:34

Olettaakseni tässä yhteydessä tarkoitettiin syötön opettamisella nimenomaan syöttöä taktisena elementtinä. Joku taisi itse asiassa erikseen mainitakin, että syöttö teknisenä suorituksena kyllä on ohjelmassa. Mutta sitä, että 6–7-vuotiaat tekisivät säännönmukaisesti peliä syöttelemällä, ei tarvitse (eikä mielestäni edes kannata) edellyttää. Tärkeämpää on tuossa iässä oppia vahvat 1v1-taidot (joihin lasken mukaan myös laukaisutaidon) + tekninen syöttötaito, joiden päälle sitten kymmenen ikävuoden lähestyessä aletaan tuoda syöttämistä taktisena elementtinä.

Tässäkin on tärkeää muistaa, että 7-vuotias lapsi voi olla biologisesti karkeasti ottaen n. 5–9-vuotias. Ne, jotka ovat lähempänä tuota yhdeksää, tajuavat varmasti jo jollakin tasolla, mikä idea syöttämisessä on pelin kannalta, kun taas ne, jotka ovat lähempänä viittä, ovat täysin luupäisiä syöttämisen suhteen, mikä on ihan OK, koska heillä tuo kehitys tulee sitten myöhemmin. Eli tietenkin vaikka syöttämistä (edelleen taktisena elementtinä) ei varsinaisesti harjoiteltaisikaan vielä, kannattaa siihen liittyvät onnistumiset mahdollisuuksien mukaan huomioida pelien / harjoitteiden aikaisessa palautteessa. Yksittäisissä harjoitteissa tosin lienee oppimisen kannalta parasta keskittää palautteen sisältö pääsääntöisesti harjoiteltavaan asiaan, joten silloin välttämättä kaikkia hienoja syöttöoivalluksia ei pysty huomioimaan, jos harjoitteen pointtina on esimerkiksi pallonriistoyrityksen oikea ajoitus.

Pelikäsityksellisinä elementteinä maalivahdin/puolustajan mukaan ottaminen syöttelemällä puolestaan sopii heti 5v5 peliin siirryttäessä.
J. Soini

Poissa Poissa


Vastaus #55 : 06.09.2013 klo 15:50:32

Tämä on tietysti paha HJK, mutta Klubin nettisivuilta löytyvät ainakin suomalaisen mittapuun mukaan pätevät pienen kentän junnuvalmennussivut. Sieltä löytyy päteviä ohjeita myös 8-vuotiaiden harjoitteluun:http://hjk.jj-net.fi/

Ainahan noita voi muokata myös paremmiksi...

Nopealla vilkaisulla tuolta löytyy paljon kehuttuja (aiheesta) Horst Weinin harjoitteita.
sateentekijä

Poissa Poissa


Vastaus #56 : 06.09.2013 klo 16:18:12

Jep. Tuolta löytyy hyviä harjoite-esimerkkejä.

Ilmeisesti tuo syöttämisen myöhäisempi harjoittelu ei ole niin harvinaista kuin luulin.
Oleellisempi ero on ilmeisesti yksilötaitojen harjoittelussa eli korjataanko väärät suoritukset heti alusta lähtien
vai luotetaanko että se voidaan tehdä myöhemminkin.

Molemmissa lähestymistavoissa tietysti hyvät ja huonot puolensa.
rukkanen

Poissa Poissa


Vastaus #57 : 06.09.2013 klo 23:13:40

Pelikäsityksellisinä elementteinä maalivahdin/puolustajan mukaan ottaminen syöttelemällä puolestaan sopii heti 5v5 peliin siirryttäessä.

Mitä tarkoitat tällä?
Mersault

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: muutosvastarintaliikemies


Vastaus #58 : 07.09.2013 klo 10:24:06

Itselläni on jo useamman vuoden kokemus näistä ikäluokista, eli alle 10-vuotiaista. Tämän perusteella harva 7-8 havainnoi kenttää vieläkään kovin laajasti. Siispä syöttämisessä lähtisin siitä että se saataisiin ensin teknisesti kuntoon. Sitten hiljalleen voisi kauden mittaan lisätä 2vs0->2vs1 tilanteen, jossa havainnointia voi rajoittaa sopivasti, mutta kuitenkin tullaan tilanteeseen missä valitaan syötänkö/kuljetanko.

Ja se miten perustelet, ihan vain sillä että 7-8vuotias tai 9-vuotiaskaan ei havainnoi maailmaa kuten aikuinen. Tuon ikäinen voi vielä myös kehittää nopeus ominaisuuksiaan selvästi, kun myöhemmin se on vaikeampaa. Hyvä siis keskittyä asioihin missä voi kunnolla kehittyä tuossa iässä ja samoin asioihin mitkä olisi syytä olla kunnossa, kun mennään "seuraavaan vaiheeseen".

Mielestäni tosin esim. harhautusten oppiminen jossain määrin on myös hyvää harjoitusta tuon ikäisille. Samalla kun tulee sekä pallonhallintaa että koordinaatiota ja rytmiikkaa.

Ite taas oon huomannut, että Suomessa U5-U65 ikäluokissa juuri kukaan ei havainnoi kenttää kovin laajasti. Omat varpaat kiinnostaa kovasti ja silmänurkasta näkyvä pelikaveri tai vastustaja ei juuri ollenkaan. Liekö syy siinä, että suomalaiset eivät vaan osaa havainnoida, iästä riippumatta.

Siitä mitä U8:lle ja nuoremmille kannattaa opettaa varmaan vaihtelee koulukunnan mukaan. Eräs koulukunta Italiassa opettais vain seuraavia: Running with ball, Ball control when ball is on the ground, kicking intended as shooting on goal. Hekään eivät väitä, että 8 vuotiaat ei havainnois asioita. Tuon ikäset havainnoivat jo ihan kiitettävästi ympäristöään, mutta ymmärrys ei vaan riitä vielä selittämään sitä, että miksi pallo pitäs syöttää tuolle kaverille joka yksin seisoo maalin edessä valmiina kiskasemaan pallon verkon perukoille, jos sen joku vaan tajuais syöttää.
Superjunnukoutsi

Poissa Poissa


Vastaus #59 : 07.09.2013 klo 12:02:07

Mitä tarkoitat tällä?

Karrikoiden käsitystä siitä, että pelaajia on myös oman selän takana.
rukkanen

Poissa Poissa


Vastaus #60 : 07.09.2013 klo 13:03:52

Karrikoiden käsitystä siitä, että pelaajia on myös oman selän takana.

Mielestäni tämä kuuluu juurikin niihin syöttämisen joukkuetaktisiin asioihin, joihin 6–8-vuotiailla ei ihan hirveästi vielä kannata kuluttaa aikaa, eli ei pitäisi kuulua aktiivisesti opetettavien asioiden joukkoon tuon ikäisillä. Mutta tietenkin asiaa voi sopivan opetustilanteen tullen sivuta (esim. jos joku pelaaja jossain turnauspelissä, peli-illassa tai pelimuotoisessa harjoitteessa treeneissä selvästi tarkoituksenmukaisesti syöttää "negatiiviseen" suuntaan). Yhdeltäkään tuon ikäiseltä pelaajalta ei kuitenkaan mielestäni tarvitse eikä edes pidä edellyttää, että säännönmukaisesti osattaisiin syötöllä "ottaa mukaan" alempana oleva pelaaja.
Superjunnukoutsi

Poissa Poissa


Vastaus #61 : 07.09.2013 klo 15:25:19

Mielestäni tämä kuuluu juurikin niihin syöttämisen joukkuetaktisiin asioihin, joihin 6–8-vuotiailla ei ihan hirveästi vielä kannata kuluttaa aikaa, eli ei pitäisi kuulua aktiivisesti opetettavien asioiden joukkoon tuon ikäisillä. Mutta tietenkin asiaa voi sopivan opetustilanteen tullen sivuta (esim. jos joku pelaaja jossain turnauspelissä, peli-illassa tai pelimuotoisessa harjoitteessa treeneissä selvästi tarkoituksenmukaisesti syöttää "negatiiviseen" suuntaan). Yhdeltäkään tuon ikäiseltä pelaajalta ei kuitenkaan mielestäni tarvitse eikä edes pidä edellyttää, että säännönmukaisesti osattaisiin syötöllä "ottaa mukaan" alempana oleva pelaaja.

Eihän tässä taktiikasta mitään puhuttukaan, vaan pelikäsityksestä. Fakta nyt vain on se, että osa jo 5-vuotiaista osaa pelata palloa kaverille alaspäin jos siellä joku on.

Muutenkin karsastan jotenkin kaiken joukkuepelaamiseen liittyvän niputtamista "taktiikaksi", samaan aikaan kun Weinin yms. puhtaasti "taktiikkaan" perustuvaa menetelmää ylistetään.
Pussikalja jo aiemmin kärjistikin millaista joukkuepeli on ilman taktiikkaa.
rukkanen

Poissa Poissa


Vastaus #62 : 07.09.2013 klo 17:24:04

Eihän tässä taktiikasta mitään puhuttukaan, vaan pelikäsityksestä. Fakta nyt vain on se, että osa jo 5-vuotiaista osaa pelata palloa kaverille alaspäin jos siellä joku on.

Juu, varmasti osaa. Mutta yhtä lailla fakta on se, että ylivoimaisesti suurin osa edes 7-vuotiaista ei tätä vielä hahmota. Sen takia on ajanhukkaa tätä pelikäsityksen osa-aluetta aktiivisesti vielä tuossa iässä opettaa. Mutta kuten sanoin, jos huomaa, että osa pelaajista tähän kykenee, toki se kannattaa palautteessa huomioida.

Muutenkin karsastan jotenkin kaiken joukkuepelaamiseen liittyvän niputtamista "taktiikaksi", samaan aikaan kun Weinin yms. puhtaasti "taktiikkaan" perustuvaa menetelmää ylistetään. Pussikalja jo aiemmin kärjistikin millaista joukkuepeli on ilman taktiikkaa.

Niin. Mielestäni se, kannattaako pallollisen pelaajan mieluummin kuljettaa vai harhauttaa ja sen jälkeen taas kuljettaa, syöttää vai laukaista, on enimmäkseen yksilötaktiikkaa, mutta etenkin syöttämisen osalta myös joukkuetaktiikkaa. Ja syöttäminen (miksi syöttää?) on vielä suurimmalle osalle 7-vuotiaista hankalahko asia hahmottaa. Kyllähän jokainen 7-vuotias syöttämään oppisi, jos oikein asiakseen ottaisi syöttämistä opettaa, mutta oppisiko siinä samalla sitten kuljettamaan, harhauttamaan ja laukomaan niin hyvin kuin oppisi, jos ikätasolle keskimäärin liian vaativaa syöttämistä ei väkisin tuputettaisi? Ensimmäiset juniorivuodet ovat nimenomaan 1v1-taitojen oppimisen kannalta hedelmällisintä aikaa, kun lapsi luontaisesti haluaa olla jokaisessa tilanteessa se, joka toimii ja jolla on "kaikki" ohjat käsissään. Halu tehdä yhteistyötä (= syöttöpeli) herää pikku hiljaa aivojen kehittyessä. Miksi pakottaa sellaista oppimista, mitä luonto ei "tue"?
koera

Poissa Poissa


Vastaus #63 : 07.09.2013 klo 19:17:07

Kuljettamalla ja harhauttelemalla tuossa iässä paljon oppii myöhemmin myös syöttämään paremmin. Perussyöttötaito ei ole oikeastaan kovin hankalaa, vauhdista jalan eri osilla eri suuntiin lähtevät syötöt vaativat paljon enemmän treeniä. Jos jalkojen hienomotoriikka ei ole kuljetellessa kehittynyt riittävän pitkälle, pelaajalta on turha myöhemmin odottaa täydestä vauhdista lähteviä, kierteisä ulkosyrjächippejä tai muita modernin huippusyöttelijän repertuaariin kuuluvia juttuja.

Oikeassa iässä hankitut kuljettelun vaatimat motoriset taidot auttavat myös nostamaan katseen ylös jaloista ja pallosta kun sen aika tulee. Ilman varmuutta siitä että pallo pysyy hallinnassa, voi olla varma että pelaaja käyttää liikaa aikaa kengänkärkien tuijotteluun ja liian vähän ympäristön havainnointiin. Tämä on pelikäsityksen kehittymiselle paljon suurempi este kuin joku sekavan oloinen joukkuepeli nappulaotteluissa.
Superjunnukoutsi

Poissa Poissa


Vastaus #64 : 07.09.2013 klo 19:23:25

Juu, varmasti osaa. Mutta yhtä lailla fakta on se, että ylivoimaisesti suurin osa edes 7-vuotiaista ei tätä vielä hahmota. Sen takia on ajanhukkaa tätä pelikäsityksen osa-aluetta aktiivisesti vielä tuossa iässä opettaa. Mutta kuten sanoin, jos huomaa, että osa pelaajista tähän kykenee, toki se kannattaa palautteessa huomioida.

Päinvastoin, tässähän tuetaan pelaajan/pelaajien kehittymistä omilla vahvuuksillaan. Anna kun arvaan; pelipaikkaa opetetaan tekemällä kenttään alueita joilla tulisi pysyä? Missä iässä pelipaikkojen opettaminen tulisi mielestäsi aloittaa?

Niin. Mielestäni se, kannattaako pallollisen pelaajan mieluummin kuljettaa vai harhauttaa ja sen jälkeen taas kuljettaa, syöttää vai laukaista, on enimmäkseen yksilötaktiikkaa, mutta etenkin syöttämisen osalta myös joukkuetaktiikkaa. Ja syöttäminen (miksi syöttää?) on vielä suurimmalle osalle 7-vuotiaista hankalahko asia hahmottaa. Kyllähän jokainen 7-vuotias syöttämään oppisi, jos oikein asiakseen ottaisi syöttämistä opettaa, mutta oppisiko siinä samalla sitten kuljettamaan, harhauttamaan ja laukomaan niin hyvin kuin oppisi, jos ikätasolle keskimäärin liian vaativaa syöttämistä ei väkisin tuputettaisi? Ensimmäiset juniorivuodet ovat nimenomaan 1v1-taitojen oppimisen kannalta hedelmällisintä aikaa, kun lapsi luontaisesti haluaa olla jokaisessa tilanteessa se, joka toimii ja jolla on "kaikki" ohjat käsissään. Halu tehdä yhteistyötä (= syöttöpeli) herää pikku hiljaa aivojen kehittyessä. Miksi pakottaa sellaista oppimista, mitä luonto ei "tue"?

Ei sitä pakottaa tarvitsekaan. Pienpelien kautta oppimisessa on sellainen hyvä puoli, että ne keiltä homman "juju" onnistuu, onnistuvat siinä, ja ne keiltä ei onnistu, pelaavat omien kykyjensä mukaan.
Eihän tämä mikään joko/tai -asia ole. Kyse on vain jokaiselle omien kykyjensä mukaisen haasteen tarjoamisesta.

Jos oikein kärjistetään, niin toisia ei voi laittaa edes sivurajaa antamaan tai maalivahdiksi, koska kompetenssi ei riitä antamaan syöttöä.
rukkanen

Poissa Poissa


Vastaus #65 : 07.09.2013 klo 20:42:14

Päinvastoin, tässähän tuetaan pelaajan/pelaajien kehittymistä omilla vahvuuksillaan. Anna kun arvaan; pelipaikkaa opetetaan tekemällä kenttään alueita joilla tulisi pysyä? Missä iässä pelipaikkojen opettaminen tulisi mielestäsi aloittaa?

Ei sitä pakottaa tarvitsekaan. Pienpelien kautta oppimisessa on sellainen hyvä puoli, että ne keiltä homman "juju" onnistuu, onnistuvat siinä, ja ne keiltä ei onnistu, pelaavat omien kykyjensä mukaan.
Eihän tämä mikään joko/tai -asia ole. Kyse on vain jokaiselle omien kykyjensä mukaisen haasteen tarjoamisesta.

Jos oikein kärjistetään, niin toisia ei voi laittaa edes sivurajaa antamaan tai maalivahdiksi, koska kompetenssi ei riitä antamaan syöttöä.

Veikkaan, että olemme enemmän samalla sivulla tässä asiassa kuin keskustelusta voisi päätellä. En nyt jaksa alkaa jankata sen enempää, koska epäilen, että kysymyksessä on enemmän termien määrittelyyn liittyvä ero kuin puhdas ajattelutapaero. Mutta tuohon pelipaikkojen opettamiseen vielä: minä olen sen aloittanut sillä, että peleissä (5v5) pyritään siihen, että kun meillä on pallo, kaikki hyökkäävät, ja kun pallo on vastustajalla, kaikki puolustavat. Lisäksi hyökätessä on hieman alettu opiskella sitä, että yhden pelaajan kannattaisi jäädä "varmistamaan". Tuon voi halutessaan laskea pelipaikkojen opettamiseksi.

En ole käyttänyt määrättyjä pelipaikkoja, koska haluan, että eri pelipaikkojen tarpeellisuus opitaan kokemusten kautta. Tuo varmistaminen (eli käytännössä puolustajan paikka timanttimuodostelmassa) tuli siitä, että ensimmäisissä peleissämme verkko heilui omassa päässä tiuhaan siksi, että vastustajia jäi jatkuvasti meidän alimman pelaajan selän taakse. Varmistamisen pelaajat järkeilivät itse avustuksellani, mutta tämäkään ei ole täysin ongelmatonta. Varmistamaan jäänyt pelaaja kun tuppaa usein unohtumaan sinne oman maalin eteen.

Eli tavallaan olemme jonkin verran opetelleet puolustajan pelipaikkaa. Ennen 7v7-peleihin siirtymistä lienee syytä luoda jonkinnäköinen käsitys myös hyökkääjän ja keskikentän pelipaikoista, mutta hyvin yksinkertaisella tasolla vielä. 7v7-ikäisille voi sitten eriyttää laidan ja keskustan pelaajat toisistaan jne. Porras portaalta.
Superjunnukoutsi

Poissa Poissa


Vastaus #66 : 07.09.2013 klo 21:39:35

Veikkaan, että olemme enemmän samalla sivulla tässä asiassa kuin keskustelusta voisi päätellä. En nyt jaksa alkaa jankata sen enempää, koska epäilen, että kysymyksessä on enemmän termien määrittelyyn liittyvä ero kuin puhdas ajattelutapaero. Mutta tuohon pelipaikkojen opettamiseen vielä: minä olen sen aloittanut sillä, että peleissä (5v5) pyritään siihen, että kun meillä on pallo, kaikki hyökkäävät, ja kun pallo on vastustajalla, kaikki puolustavat. Lisäksi hyökätessä on hieman alettu opiskella sitä, että yhden pelaajan kannattaisi jäädä "varmistamaan". Tuon voi halutessaan laskea pelipaikkojen opettamiseksi.

En ole käyttänyt määrättyjä pelipaikkoja, koska haluan, että eri pelipaikkojen tarpeellisuus opitaan kokemusten kautta. Tuo varmistaminen (eli käytännössä puolustajan paikka timanttimuodostelmassa) tuli siitä, että ensimmäisissä peleissämme verkko heilui omassa päässä tiuhaan siksi, että vastustajia jäi jatkuvasti meidän alimman pelaajan selän taakse. Varmistamisen pelaajat järkeilivät itse avustuksellani, mutta tämäkään ei ole täysin ongelmatonta. Varmistamaan jäänyt pelaaja kun tuppaa usein unohtumaan sinne oman maalin eteen.

Eli tavallaan olemme jonkin verran opetelleet puolustajan pelipaikkaa. Ennen 7v7-peleihin siirtymistä lienee syytä luoda jonkinnäköinen käsitys myös hyökkääjän ja keskikentän pelipaikoista, mutta hyvin yksinkertaisella tasolla vielä. 7v7-ikäisille voi sitten eriyttää laidan ja keskustan pelaajat toisistaan jne. Porras portaalta.

Epäilen itsekin ettei ainakaan kovin kaukana toisistamme olla, ainakaan tuosta viestistä päätellen.

Sitä kaveria, kuka pallon saadessaan ainoastaa syöksyy kohti maalia, ei kannata laittaa syöttämään taaksepäin, mutta ne kenellä ymmärrys riittää voivat pelata vaikka 4v4 pienpeliä ilman maalivahteja, jossa pallonriiston jälkeen jokaisen oman pelaajan on koskettava palloon ennen maalin tekemistä. Ne ketkä eivät tuolla tasolla vielä ole, voivat pelata muuten samaa peliä, mutta kierrättämisen sijaan maalit suoraan syötöstä, ja ne ketkä eivät ole vielä tuollakaan tasolla, tekevät maaleja tietyltä etäisyydeltä...

Samojen ongelmien kanssa täälläkin painitaan. Syöttäminen on hyvä keino opettaa asiaa (4v4 iässä syötöt ylöspäin, 5v5 syötöt alaspäin). Ne ketkä homman älyävät saavat sen kyllä toimimaan, muiden kanssa pitääkin sitten odotella pitempään.
Taka

Poissa Poissa


Vastaus #67 : 09.08.2017 klo 12:04:38

Valmennan tänään äkillisesti ikäluokkaa 10-12 eli ovat siis 5-7 vuotiaita. Mikään tötsien kiertely ei kehitä luultavasti ketään, kun suoritukseen menee n.1min/hlö kävelyvauhdilla. Minkälaisia harjotteita suosittilisitte pojille? Pomputtelua aattelin pojille opettaa ainakin alkuun. Ovat siis juuri alottaneita (n.3kk sitten).
Jortsukka

Poissa Poissa


Vastaus #68 : 09.08.2017 klo 12:34:16

Valmennan tänään äkillisesti ikäluokkaa 10-12 eli ovat siis 5-7 vuotiaita. Mikään tötsien kiertely ei kehitä luultavasti ketään, kun suoritukseen menee n.1min/hlö kävelyvauhdilla. Minkälaisia harjotteita suosittilisitte pojille? Pomputtelua aattelin pojille opettaa ainakin alkuun. Ovat siis juuri alottaneita (n.3kk sitten).

Unohda pomputtelu. Järkevä aloittaa vasta 7+ vuotiaana. Tämäkin välipompulla. Vaatii nilkan käyttöä ja jalan koordinaatio sen verran enemmän. Suosittelen motoriikkaa maata vasten(eli pallonhallintaa jalan eri osa-alueilla). Esim. koitetaan leipoa palloa sisäterien välissä, koitetaan käyttää jalkapohjia pallon hallinnassa, jne. Eli esim. neliö/ympyrä jossa kuljetellaan eri tavalla palloa. Sitten voi olla esim. niin että kun valmentaja nostaa käden(tms.) niin pitää kuljettaa toiselle alueelle mahdollisimman nopeasti jatkamaan samaa hommaa.

Päälle erilaiset pelit(esim. pallo alueelle jossa pelataan 1vs1 maaliin) ja leikit(esim. pallorosvo) niin hyvä tulee. Tärkeä nyrkkisääntö tuon ikäisille. Pallo paljon pelissä ja paljon kosketuksia palloon.
Taka

Poissa Poissa


Vastaus #69 : 09.08.2017 klo 12:40:39

Unohda pomputtelu. Järkevä aloittaa vasta 7+ vuotiaana. Tämäkin välipompulla. Vaatii nilkan käyttöä ja jalan koordinaatio sen verran enemmän. Suosittelen motoriikkaa maata vasten(eli pallonhallintaa jalan eri osa-alueilla). Esim. koitetaan leipoa palloa sisäterien välissä, koitetaan käyttää jalkapohjia pallon hallinnassa, jne. Eli esim. neliö/ympyrä jossa kuljetellaan eri tavalla palloa. Sitten voi olla esim. niin että kun valmentaja nostaa käden(tms.) niin pitää kuljettaa toiselle alueelle mahdollisimman nopeasti jatkamaan samaa hommaa.

Päälle erilaiset pelit(esim. pallo alueelle jossa pelataan 1vs1 maaliin) ja leikit(esim. pallorosvo) niin hyvä tulee. Tärkeä nyrkkisääntö tuon ikäisille. Pallo paljon pelissä ja paljon kosketuksia palloon.

Miten vaikka käsipalloa, niin että pallollinen ei saa liikkua? Näin nuoret tuskin vielä sisäistävät ideaa, joten tämäkin luultavasti paljon hyödyllisempi vanhemille pojille, vai kannattaako yrittää?
Jortsukka

Poissa Poissa


Vastaus #70 : 09.08.2017 klo 12:46:20

Miten vaikka käsipalloa, niin että pallollinen ei saa liikkua? Näin nuoret tuskin vielä sisäistävät ideaa, joten tämäkin luultavasti paljon hyödyllisempi vanhemille pojille, vai kannattaako yrittää?

No se voi olla ihan hyvä alkulämpö silti tuon ikäisille, voihan siihen ottaa säännön että aina kun heittänyt pallon pois niin pitää liikkua. Tässäkin tärkeää että pelaajamäärä ei olisi liian iso. Sen isompaa ymmärrystä varmasti tuon ikäiset ei tajua, mutta jo se että heiton jälkeen osaisivat liikkua nopeasti olisi hyvä. Toki hyvä ottaa huomioon että moni 5-vuotias ei kovin hyvin heitä palloa, joten tila jne. huomioon otettava.
Taka

Poissa Poissa


Vastaus #71 : 09.08.2017 klo 12:48:14

Jeppistä. Kiitos vinkeistä ja lisää saa laittaa, kun aikaakin tässä vielä on reeneihin!
athos

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Suomi, FC Honka


Vastaus #72 : 09.08.2017 klo 13:03:41

Miten vaikka käsipalloa, niin että pallollinen ei saa liikkua? Näin nuoret tuskin vielä sisäistävät ideaa, joten tämäkin luultavasti paljon hyödyllisempi vanhemille pojille, vai kannattaako yrittää?

Itse en kokeilisi. Sääntöjen ymmärtäminen ja liikkuminen ilman palloa on vielä tuon ikäisillä todennäköisesti sen verran hakusessa ettei onnistu. Varsinkin jos ovat vasta aloittaneet.
Taka

Poissa Poissa


Vastaus #73 : 09.08.2017 klo 13:17:36

Ystävälliset asiantuntijat voivat vielä, laittaa pari harjoitetta alas, kun tuntuu, että tällä hetkellä on joku puolentunnin setti kasassa. Esim jotain syöttörallia haluaisin kokeilla, kun eivät pojat ovat syöttämistä harjoitelleet. Syöttötekniikkaa ja perus syöttöjä aattelin alkuun, eli ihan parin kanssa syöttöjä ja haltuunottoja. Saisiko tätä vietyä yksinkertaisesti hieman pidemmälle, esim. kuvioita tai jotain höntsän tapaista?
Kaihlamo

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Jalkapallo


Vastaus #74 : 09.08.2017 klo 14:03:26

Jos kyseessä on siis vain tänään treeneissä stunttaaminen niin pistä ne pojat pelaamaan. Alkuun joku hippaleikki, sen jälkeen viestinä kuljetuskisa ja loppuun 1v1-turnaus kuljetusmaaleihin niin että voittaja siirtyy aina toiseen suuntaan ja häviäjä toiseen. Pelikenttiä sitten sen verran kuin pelaajia/2. Tunti menee heilahtaen. Unohda ainakin ajatus opettamisesta jos tosiaan vedät vain nämä yhdet treenit. Pidä huoli että touhua riittäää koko ajan ja lapsille tulee hiki - eli alku, loppu ja välihöpinät mahd. vähälle.

Ja syöttämisen opettamiset drilleillä tai vastakkain ainakin unohdat samantien. Höynää eivät osaa pelata vielä ihan hetkeen.

 
Sivuja: 1 2 [3] 4 ... 6
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa