Juha Tamminen
Näin siinä sitten kävi...
Tuota Ilveksen toimarin näkemystä en ihan jaa, koska halutaan "rauhoittaa", pitää sulkea koko se kentän kulma, sillä hissille pitää mennä sen "rauhoitetun" tilan ohi. Saattaahan sinne ylös ehtiä 2 minuutissa, jos hissiä ei tarvi venata, ja sieltä ylhäältä löytyy paikka läheltä hissiä. Realistisempi arvio voisi olla 3-4 minuuttia, se kertaa kaksi, koska kentälle mennään 15 minuutin tauolla myös takaisin, niin siinähän meni puolet tauosta. Ei siinä enää ole aikaa montaa kuvaa katsoja, käsitellä ja kirjoittaa kuviin pelaajien nimiä. Ja voisin lyödä vaikka vetoa, että yksikään pelaaja ei ottelun tauolla mene siihen tilaan "rauhoittumaan" - kyllä ne pysyvät pukukopissa. Ja ne jotka eivät ole kokoonpanossa, istuvat todennäköisesti "rauhallisina" katsomossa.
Mutta herra toimari veti tästä herneen nenään ja syvälle. Ja siellä se varmaan pysyy. Eikä tämä ollut eka kerta, kun olen vastaavassa tilanteessa polttanut proppuni. Aina ennen on kuitenkin huomattu, että olin oikeassa.
Brian Cloughin sanoin: "We talked about for 15 minutes and decided I was right!"
Eiliseen keskusteluun osallistuivat eri media- ja seurahenkilöt Ilveksen kunniapuheenjohtajaa myöten.
https://www.facebook.com/juha.tamminen.71/posts/pfbid0t15VqStVnQhvV6s5zQsc3peUZ1LbsibBHsvnbpPjgkHEAmQDYooJfARHVGNpD4oQlLaitoin äsken meilin Ilveksen toimistolle, ja tässä teksti myös muiden luettavaksi. Haluan, että asiasta keskustellaan. Ja jos Ilveksen toimistolla otetaan tästä herne nenään ja minä saan porttikiellon, niin pelataan matseja muuallakin. En minun ole mikään pakko käydä Ilveksen kotipeleissä.
Hei!
Palataan tässä nyt vielä lauantaihin ottamatta kantaa itse peliin ja sen lopputulokseen. Paikalla olleet tietävät, että poltin päreeni siellä kunnolla, mitä myös siellä jo ehdin pahoitella, mutta syyttä käämejäni en polttanut. Olen muutaman kerran kevättalven aikana ja vielä liigan media-avauksessa kuullut suhteellisen luotettavista lähteistä, että uudella stadionilla olisi valokuvaajien käytössä työtila kulmassa kentän tasossa, johon pääsisi nopeasti ja helposti työstämään ja lähettämään kuvia ottelun tauolla ja heti pelin jälkeen. Nykymaailmassa kuvilla on aina kiire, ja kuvatoimisto haluaa kuvia jo tauolla, eikä siinä vartissa ole hetkeäkään liikaa minuutteja.
Sitten ennen peliä minulle kerrotaan, että tilaa ei saa käyttää muut kuin Ilveksen omat kuvaajat - muiden pitää nousta 4. kerrokseen, ja vaikka olen normaalisti hyvin rauhallinen, silloin poltin päreeni. Onhan siinä hissi, mutta siirtyminen edestakaisin veisi helposti tauon minuuteista puolet, eli siinä ei sitten enää kuvia paljon valita ja käsitellä. Mä olin Ilveksen pelissä kuvaamassa ensimmäisen kerran 23. heinäkuuta 1980, ja sen jälkeen aika monta kertaa. Olosuhteet ovat muuttuneet, valokuvaajan työ on muuttunut. Kun kamerassa oli filmiä, tauolla ei ollut kiire minnekään. Mutta nyt on.
Viime kausien perusteella olen Jimin lisäksi useimmiten ainoa, joka Ilveksen matseista on kuvia tauon aikana lähettänyt. Vanhassa Tammelassa ja Ratinassa oltiin milloin missäkin, mutta aina hommiin pääsi nopeasti. Jokainen läppäriä käyttänyt ymmärtää, että taivasalla näyttöä on kurja katsella, eikä vettä saa tulla niskaan. Uudessa Tammelassa sitä tulee, jos jää siihen päätyyn - sadettajan suihku kastelee myös mainosaidan taakse, eikä siellä muutenkaan kirkkauden takia läppäriä juuri voi käyttää. Siksi se tila kulmassa on tai olisi sijainniltaan täysi kymppi. Siihen pääse puolessa minuutissa, ja siitä pääsee takaisin yhtä nopeasti. Eikä tarvi odottaa eikä jonottaa hissiin. Kaiken lisäksi hissiin pitäisi kulkea sen tilan oven ohi. Ei kovin järkevä tilanne.
Olin lauantaina niin pahalla päällä, että Laura antoi minulle luvan olla siinä ja sain kuvia eteenpäin tauolla ja matsin jälkeen. En tiedä mihin Ilveksen pelaajat sitä tilaa tarvitsevat sinä aikana kun siinä joku kuvaaja olisi töissä, eli 20 minuuttia ennen ottelua, tauolla ja max puoli tuntia matsin jälkeen. Yhtään pelaajaa sinne ei lauantaina tullut. En ymmärrä miten perusteena sen sulkemiseen valokuvaajilta olisi se, että se on pelaajien käytössä, kun pelaajilla on juuri siihen aikaan muuta tekemistä. Eikä sinne Veikkausliigan otteluissa Ilveksen omien kuvaajien lisäksi tulisi kuin minä ja satunnaisesti joku muu kuvaaja. Ei siellä liigaotteluissa ruuhkaa koskaan tulisi, ja jos sinne joku pelaaja eksyy kun siellä kuvia on läppärin näytöllä, vanhan kokemuksen perusteella sen sijaan että pelaaja moisesta häiriintyy, se tulee uteliaana katsomaan kuvia - näin on käynyt monta kertaa ainakin minulle. Maaottelut ja europelit ovat sitten eri juttu, silloin sitä tilaa varmasti käyttäisi useampi kuvaaja.
Nyt haluankin tietää, onko se tila valokuvaajien käytössä Veikkausliigan otteluissa vai ei? Olen ollut näissä hommissa niin kauan, että en suostu tuolla lailla pompoteltavaksi, voi olla yhtä tulematta Ilveksen peleihin, jos kerran Ilves kokee mun työni niin arvottomaksi, että en saa tilaa käyttää. Neljänteen kerrokseen en lähde, vaan jään siinä tapauksessa kotiin tai menen johonkin muuhun matsiin. Ja mitä tulee niihin vanhoihin pelikuviin, joita minulta on stadionin seinille kysytty, niin neljäs kerros tarkoittaa nelinkertaista hintaa.
Valokuvan hinta on nykyään olematon, kun jokaisessa taskussa on kamera. Mä olin 1980-luvulla tässä maassa varmaan ainoa, joka kuvasi futista värifilmille. Filmi maksoi, kuvauskalusto maksoi, filmin kehitys maksoi, jokainen sormen painallus maksoi markan tai enemmän, riippui filmistä. Tietokoneet maksavat, skanneri maksoi, kuvien digitointi on ollut valtava urakka. Sitä vaan ei moni tule ajatelleeksi katsoessaan 30-40 vuotta vanhaa kuvaa puhelimen näytöllä. Ja ilman sitä valokuvaa, ei ole mitä tulostaa, ja kehystäjäkin jää ilman töitä. Suurimman työn on tehnyt valokuvaaja, joka työllään antaa töitä kahdelle muulle.
Pallo on nyt teillä siellä Ilveksen toimistolla. Jään odottamaan vastausta.
Terv.
Juha Tamminen
Mikko Innanen
Juha Tamminen: Arvaa kaks kertaa onko meiltä selostajilta koskaan kysytty mitään selostamoihin liittyvää vinkkiä? Kuka tietää minkälainen selostamon pitää olla? Selostaja saattaisi tietää. Paljonko tarvitaan tilaa läppäreille, papereille ym? Minkälainen näkyväisyys kentälle? Median edustajat ovat monella pelipaikalla välttämätön paha. Näin se vaan menee vuodesta toiseen - valitettavasti Hymyilevät kasvot ja kyynelMikrofoniJalkapallo
Juha Tamminen
Mikko Innanen mun ei tarvi arvata - samassa kerhossa ollaan Kasvot naurunkyynelissäNauraa kippurassa
Antti Wennström
Tulevaisuuden urheilutapahtumissa ei ole journalisteja eikä valokuvajournalisteja. Hommat rullaa siihen suuntaan.
Juha Tamminen
Antti Wennström siinä olet aivan oikeassa, mutta ihan vielä ei olla siinä. Miten kauan siihen menee, vaikea sanoa. Minä kuitenkin lopetan hommat ennen sitä.
Mika Kylmäniemi
Hyvä puheenvuoro kyllä. Ei voi muuta kuin hattua nostaa sulle, Juha. Olet jämäkkä ja sanot kyllä asiat suoraan, ehkä joskus hyvinkin kärkkäästi. Mutta sen mitä oon kuullut ja lukenut niin asiasta sekin.
Juha Tamminen
Mika Kylmäniemi äitivainaa pesi joskun mun suuni saippualla, koska kiroilin liikaa. Ei se auttanut. Mutta tosiasia se, että kun tarpeeksi käyttää voimasanoja, asia menee varmasti perille. Ja kun kyseessä on täysin kaiken järjen vastainen kielto, mä poltan proppuni aika nopeasti.
Jouko Muuri
Hieno, asiallinen ja hyvin perusteltu kirjoitus. Se työ, mitä olet vuosikymmenet tehnyt suomalaisen futiskulttuurin eteen huippulaadukkaasti ansaitsee kyllä parhaat mahdolliset olosuhteet futisseurojen taholta.
Juha Tamminen
Jouko Muuri poltin vastaavalla tavalla päreeni kerran Klubin matsissa. Siellähän oltiin vuosikaudet siinä aulassa, mistä joukkueet menevät kentälle. Sehän oli aivan takapuolesta. Sitten kerran kauden ekassa matsissa siihen ei päästetty, mutta mitään paikkaa ei ollut osoitettu tilalle. Ärräpäitä tuli sen verran ja suoraan päin oikean henkilön naamaa, että seuraavassa matsissa kaikki oli kunnossa ja vielä paljon paremmin kuin aiemmin. Kukaan ei ottanut hernettä nenään mun kiroilusta, vaan asia laitettiin kerralla kuntoon - ja kyseisen herran kanssa olen ollut siitä lähtien aina hyvissä väleissä. Samoin kävi Vaasassa, sielläkin asia laitettiin kuntoon, eikä siltoja poltettu. Olen huomannut, että olen yleensä ainoa, joka uskaltaa nostaa näistä metelin - toiset kiroilevat itsekseen. Ehkä mä olen tavallaan ollut valokuvaajien epävirallinen "pääluottamusmies", koska uskallan avata sanallisen arkkuni silloin kun siihen on aihetta.
Jouko Muuri
Juha Tamminen On hyvä, kun ottaa asioita puheeksi ja uskaltaa vaatia kunnon työskentelyolosuhteita. Boltillakin tilaa riittää, kun sitä halutaan järjestää. Onhan se seurojenkin iso etu, että tapahtumista tulee jo melkein reaaliajassa erinomaista kuvamateriaalia verkkoon.
Markus Karjalainen
Tietämättömyydestä kaikki johtuu, keskimäärin. Jos ja kun Kuopioon saadan mediatila, niin tuletko konsultin ominaisuudessa käymään. Yritän edistää asiaa Kuopion Urheilutoimittajien kerhon edustajana.
Juha Tamminen
Markus Karjalainen kyllä tulen, jos olen silloin vielä elävien kirjoissa...
Mikko Innanen
Markus Karjalainen: Kuopion Keskuskentän ( Väre Areena? ) ns Mediakuutio on jo ihan oma lukunsa. Surullinen esimerkki selostajien täydellisestä aliarvioimisesta. Huh huh Hymyilevät kasvot ja kyynel
Toivottavasti Markus uudella stadionilla homma hanskassa Peukalo ylösJalkapallo
Markku Lehtola
Tietämättömyyttä minäkin pitäisin syynä moiseen. Ei ole osattu ajatella. Harmi, että se ensimmäinen kerta sitten menee pieleen tästä syystä.
Uskon ja toivon, että Ilves ottaa tästä opikseen ja toivottavasti Sinäkin lauhdut niin ettei jää ryppyä rakkauteen.
Tärkeää työtä teet ja olosuhteiden pitää olla sen mukaiset.
Juha Tamminen
Markku Lehtola minä olen jo rauhoittunut ja mielestäni ilmoitin, että jos tuo meno jatkuu, vedän kalenterissa henkselit Ilveksen kotimatsien yli. Eihän mun ole sinne mikään pakko mennä, mä olen jo niin vanha ja monessa liemessä marinoitu, että voin halutessani lopettaa kuvaamisen vaikka huomenna, jos koen olevani taakaksi.
Jussi Heimo
Hyvä Juha Tamminen! Pelkkää asiaa – toiveesi toteuttaminen ei ole kuin Ilveksen hyvästä tahdosta kiinni. Kokemukseni mukaan nykyinen johto Niklas Salminen/Hevonkorpi ja reipas mediayhteyshenkilö Laura Kärkkäinen ovat yhteistyökykyisiä ja varmasti ymmärtävät tarpeesi ja jollain lailla hoitavat kuvausolosuhteesi myös tauoilla kuntoon. Kyllähän Tammelan Stadion ansaitsee paikalle myös Suomen pitkäaikaisimman ja sitoutuneimman jalkapallokuvaajan - myös Ilveksen Veikkausliiga otteluissa.
Juha Tamminen
Jussi Heimo seuraavaan peliin on liki 3 viikkoa aikaa - eiköhän asiaan saada selvyys ennen sitä. Siellähän ei ole asiaa sen paremmin ajateltu - mikä monessa paikassa on tapana.