Juha Tamminen
Koska tämä soppa kiehui Iltalehden jutun ansiosta yli, jatketaan vielä vähän.
Tässä lainaus:
"Niklas-Salminen tuhahtaa Tamminen näkemykselle valtavasta aikahävikistä.
– Kuvaajalla kuluu alle kaksi minuuttia, kun kulkee hissillä mediatilaan."
Voihan se onnistua, jos hissin ovi valmiiksi auki ja siellä 4. kerroksessa pääsee hommiin hissin viereen. Hänen mielestään 2 minuuttia on vähän, ja se on lyhyt aika. Mutta sieltä pitää palata myös alas, ja siihenkin menee minuutteja, joita ottelun tauolla on 15. Eikä siinä ole minuuttiakaan liikaa.
Nykykameroilla 45 minuutissa tulee helposti 500 - 1000 ruutua, riippuu kentän tapahtumista, kummassa päässä pallo enemmän pyörii, ja minkälaista kuvaa matsista tarvitaan. Jos tauosta menee puolet siirtymiseen 4. kerrokseen ja takaisin, sekä kuvien siirtämiseen muistikortista läppäriin, niin ei siinä enää ehdi kuin hätäisesti ottaa ruudun tai kaksi, lisätä niihin pelaajien nimet ja laittaa eteenpäin. Ei siinä useampaa kuvaa ehdi hakea ja käsitellä, koska pitää jo kiirehtiä hissille ja takaisin kentän päätyyn.
Tuo Niklas-Salmisen kommentti aikahävikistä osoittaa täydellistä ymmärryksen puutetta ja valokuvaajien työn vähättelyä. Sen sijaan, että hän antaisi kuvaajien käyttöön sen vuosikausia odotetun, täydellisen työtilan, hän lyö hölmöllä tekosyyllä oven nenän edestä kiinni ja käskee jatkaa matkaa hissille.
Nimenomaan se tässä vituttaa, kun olen tuollaista työtilaa odottanut vuosikaudet - käytännössä siitä saakka kun digikamerat tulivat käyttöön ja kuvilla alkoi olla kiire. Filmiaikana ei minulla ei ollut koskaan kiire, mutta päivälehtien kollegoilla toisinaan oli, kun filmit piti vielä kehittää ja pari kuvaa saada eteenpäin ennen kuin lehti meni painoon. Futari, Veikkaaja ja Urheilulehti tehtiin eri aikatauluilla, kun oli kiire, se tarkoitti seuraavaa päivää - ei samaa iltaa.
Kiroilin lauantaina äänekkäästi, kuten tapanani on aina kun poltan päreeni, mutta en kiroillut paikalla ollutta henkilökuntaa, joilla ei ollut asiaan osaa eikä arpaa, vaan kiroihin tuon porttikiellon järjettömömyyttä. Enkä mä helposti ja usein polta päreitäni, enkä koskaan ilman hyvää syytä.
"Kun oli joukkueen ensimmäinen ottelutapahtuma stadionilla, tuli selväksi, että koko se alue on erittäin rauhaton. Teimme valinnan, että ottelutapahtumissamme tilaa käyttävät kokoonpanon ulkopuolella olevat pelaajat ja oma väkemme."
Varmasti siinä väkeä pyöri, koska Yle näytti ottelun livenä ja se operaatio vaatii porukkaa. Miten usein näin on? Joka pelissäkö? Olen kuvannut futista yli 40 vuotta, ja kokemukseni perusteella kokoonpanon ulkopuolelle jääneet pelaajat seuraavat matsia katsomossa, ja tauolla seurustelevat perheensä, ystäviensä tai fanien kanssa. Ja kokoonpanossa olevat pelaajat ovat pukukopissa. Eivät ne siihen huoneeseen mene "rauhoittumaan".
Olen täysin varma, että tauolla siellä valokuvaajien työtilassa ei tule olemaan muita kuin Ilvekselle töitä tekevät kaksi valokuvaajaa. Siis kaksi valokuvaajaa. Se käytävä ei rauhoitu sillä, että siitä oven ohi kulkevat kaikki muut hissille, mutta ovesta ei saa mennä siihen huoneeseen kuin nämä kaksi kaveria - joita ei todellakaan häiritse se, että esimerkiksi minä ja joskus joku muukin menisi sinne. Siellä on hyvin tilaa isommallekin määrälle valokuvaajia, kunhan sinne roudattaisiin muutama pöytä - tuoleja ja sohvia siellä on.
Tuossa päätöksessä ei ole kyse muusta kuin tietämättömyydestä, välinpitämättömyydestä, ylimielisyydestä ja minun vinkkelistä katsottuna pelkästä kiusanteosta. Ja nyt tämän kohun myötä siitä tuli Niklas-Salmiselle varmasti myös arvovaltakysymys. Järjellä hänen on mahdoton perustella ratkaisuaan - nuo perusteet ovat hatusta vedettyjä. Kuvaajille riittäisi ovi auki 20 minuuttia ennen peliä, tauolla ja 20-30 minuuttia loppuvihellyksen jälkeen - eihän pelin jälkeen olisi mitään järkeä lähteä kaikkien kamojen kanssa hissiin - joka siinä tilanteessa on taatusti ruuhkainen sekä ylös että alas.
Niin kauan kuin tuo järjetön kuvio on Ilveksen kotipeleissä käytössä, minä pysyn sieltä poissa. Tarkoittaako se koko tätä kautta vai mun loppuelämää, aika näyttää. Tällä iällä en enää viitsi lähteä sinne stressaantumaan. Heitän pallon Niklas-Salmiselle. Päätös on hänen.
#Iltalehti #Ilves
A-maaotteluissa Huuhkajien 300 miljoonalla eurolla uusitulla Olympiastadionilla median työskentelytila on kellarissa useiden rappusten takana ja vieläpitkän käytävän päässä. Sinne ei tauolla ehdi kuvia säätämään.
Tammelassa työskelytilaan johtaa kaksi hissiä ja portaat.
Juha Tamminen
Olympiastadionilla ei sinne alas kannata mennä. Mutta siihen aulaan saa jää jäädä, siinä on tilaa, tuoleja, pöytiä ja netti. Eli sen puoleen kaikki on kunnossa.
Jussi Nukari
Juha Tamminen Eiköhän siellä vielä johtoportaassa mietitä, kannattaako olla liian jääräpäinen.
Omankin kokemukseni mukaan kaikki Euroopan isoimmatkin seurat suhtautuvat valokuvaajiin kunnioituksella ja ymmärtävät historiallisen dokumentoinnin merkityksen.
Sinä olet legenda jalkapallomaailmassa, eivätköhän tamperelaisetkin ymmärrä kunnioittaa perinteitä.Jännitetty hauis
Juha Tamminen
Jussi Nukari lyödään tuoppi Guinnessiä tai jotain kunnon skottistoutia (Belhaven Black on paras) vetoa, että siellä ei oteta järkeä käteen ja kuvio säilyy ainakin tämän kauden. Toimarienkin tuolit on kiikkeriä, joten ei veikata sen pidemmälle tulevaisuuteen.
Jussi Nukari
Juha Tamminen Sovitaan kaksi tuoppia. Olen aika varma voitostani. Tammelan stadion on hemmetin hieno. Pakkohan siellä on jokin kulttuurihistorian tuntemus olla.
Jalkapallo on enemmän tunnetta kun talouslaskelmaa.
Jos fanit tietäisivät, miten sinua kohdellaan, talousherrat tulisivat pyytämään sinua polvillaan kuvaamaan.
Laita faniryhmään viesti, he varmaan osaavat arvostaa historiaasi jalkapallon parissa.
Juha Tamminen
Jussi Nukari kiinni veti. Iltalehden jutun jälkeen se toimari ei kyllä peräänny. Entinen urheiluvälinekauppias tietää nykypäivän futiskuvaamisesta enemmän kuin me kaksi yhdessä...
Jussi Nukari
Juha Tamminen Hän voisi pitää meille jonkin kurssin. Faniryhmän pomot voisivat myös tulla oppimaan uusia näkökulmia.
Petteri Paalasmaa
Suutuin vähän eilen tuosta "vain kaksi minsaa". 4+ minsaa kulkuun, sen päälle kuvien lataus koneeseen, valinta, käsittely ja lähetys. Puoliaika meni siinä ja tuskin edes riittää. Lätkässä kääsittelin erätauolla hallin lattialla, kun turha tuhlaa aika mediatilaan juoksemiseen. Oletus on kuvien on liikuttava nopeasti.
Juha Tamminen
Petteri Paalasmaa noin se menee, mutta ei sitä juuri ymmärrä muut kuin ne jotka sitä tekevät - seurojen toimistoilla asialle ei yleensä löydy ymmärrystä eikä kiinnostusta. Me ollaan kuitenkin niin pieni porukka.
Miska Savolainen
Ite kokeilin viime vuonna yhen pelin jälkeen käsitellä ja lähettää kuvia puhelimella kentältä.
On nopeaa, mutta eihän tämmösellä muutaman tuuman näytöllä erota kunnolla oikein mitään oleellista. Yhessä olikin sitten tarkennus vähäsen ohi ja vaikkei sitä välttämättä muut huomaakaan, niin kyllä se itteä häirittee, että on lähettänyt omasta mielestään paskaa.
Yleisellä tasolla on aivan absoluuttista typeryyttä alkaa selkeän tietämättömänä arvottaa muiden duunien ajankäyttöä jollain minuutti sinne tai toinen tänne argumenteilla.