Syynä nousuun oli klupin aloittama oman Facebook-sivun mainostaminen facebookissa.
Melkoista syvä ana lyysiä yllä. Ei kukaan sitä likeä klikkaa, jos ei ole aihetta. HJK on sivustaan ja olemassaolostaan muistuttelemalla kerännyt onnistuneen työn hedelmät.
Todelliset syyt peukuttajien nousuun löytyvät johdonmukaisesta markkinoinnin tason noususta ja muutamasta erittäin onnistuneesta yksittäistempauksesta lähiviikkoina. Sari Mikkonen-Mannila on tehnyt mahtavaa työtä.
HJK:lla on todella hyvä ote Facebookin käyttöön. Joukkue keskustelee Facebookissa ihmisten tyyliin ja jakaa myös kannattajien tuottamaa matskua (mm. mursusta).
Mursulle tehty
kokiskuva ja Litille tehty
shakkimainos ovat niin siistejä juttuja, että ihmiset jakavat niitä. Lisäksi klubin tekemä hyvä työ tuo ilmaista näkyvyyttä muuallakin kuin facebook-feedeissä.
Jos em. mainoksia ajattelee ilman kontekstia nämä ovat hyviä, mutta eivät mitenkään erityisen dimangisia. Lähes sellaisiksi ne nostaa niiden ajankohtaisuus julkaisun aikana. Näillä mainoksilla on osallistuttu jo käynnissä olevaan keskusteluun! Urheilumarkkinointi Suomessa (ja miksei ULKOMAILLAKIN) noudattaa lähes aina tylsää peruslinjaa ja luovuuden käyttö tuntuu olevan kielletty. Urheiluihmisiä pidetään typeränä sakkina. Jalkapalloilija on näytettävä sellaisena kun se on, koska eihän ne muuten tajua! Toki 'luovat' toteutukset ovat tavanneet olla tässä maassa (
pl. IFK) alasarjatason kuraa. Mielummin sitä katsoo vaikka
Riverballin ja
Mypan videoiden kaltaisia puujalkahassutteluja kuin peruskauraa. Saa seuralla persoona olla, vaikka se olisikin Reinikainen.
Takaisin HJK-asioihin:
suojatiemerkkien raitapaidat ovat briljantteja. Reenit Mursun kanssa oli siisti juttu.
Aina klubilainen -kamppis fiksu muistutus - sivuston teknisestä kömpelöydestä huolimatta - entisille klubilaisille, että 'hei me ollaan täällä vielä'. Kausikorttimainoskin oli mehevä.
Olen jo vuosia odottanut milloin HJK lähtee tosissaan omistamaan Helsinkiä. Tänä keväänä sekin projekti lähti käyntiin kun pelaajia oli kuvattu klubipaidassa ympäri stadia. Ottelumainoksiakin on tehty pienen positiivisen mutkan kautta.
Tuottamalla oikean sävyistä, parempaa ja osallistavampaa viihdettä HJK on päässyt kiinteämmäksi osaksi yhä useampien elämää. Näin myös satunnaisfanit voivat kokea seuran vahvemmin omakseen.
Neljännen mestaruuden, Mursun ainakin ulkoisesti kauniit jäähyväiset sekä Sikun ja Miklun sopimukset kun vielä laittaa tähän niin hyvin heiluu.
Jos HJK:n markkinointi olisi ollut tällä tasolla (ja facebook olemassa) silloin kun aloin pikkujunnuna 80-90-luvun taitteessa käydä klubin matseissa faijan kanssa pari kertaa kaudessa, kävisin tänä päivänä finskillä varmasti useammin. Katsojaluvut tulevat nousemaan kun HJK on yhä useamman mielessä.
edit. menestys kentällä unohtui