FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
25.11.2024 klo 04:28:40 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook & Twitter

Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: [1]

Kirjoittaja Aihe: Etelä-Amerikan maakuntakierros (loppuosa)  (Luettu 2451 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
roberto carlos

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Brasilia, Suomi, Ilves, Mäntän Valo

: 19.05.2013 klo 22:54:27

Alkuosa on täällä
http://futisforum2.org/index.php?topic=15574

Reissun kohokohta Machu Picchu

Matkatessani Punosta Cuscoon tutustuin matkalla bussia ajaneeseen Neideriin.  Kollegani oli saanut kuukausi takaperin alleen aivan uuden Scanian Irizarin korilla varustettuna. Meistähän tuli kavereita, kun minulla oli Suomi-kuvissani yksi otos, jossa seisoskelen lähes vastaavan ajopelin vierellä. Hän kertoi ajavansa tämän kymmenen tuntia kestävän matkan kuusi kertaa viikossa.  Ei siinä ajoa tullut niin paljoa, koska matkalla pysähdyimme neljään mielenkiintoiseen paikkaan ja pidimme ruokatauon. Kova on kaverilla työtahti, kaikkineen hänelle kertyy yli 60 tuntia ”duunia” joka viikko. Puhuimme alamme asioista, mutta onneksi hän ei kysynyt minun palkkaani. En olisi kehdannut sanoa totuutta, olisi ollut pakko valehdella alakanttiin. Vaikka kuinka olisi selittänyt, että meillä kaikki maksaa paljon enemmän, olisi hän pitänyt minua miljonäärinä.
 Hostelliin päästyäni törmäsin taas vanhoihin tuttuihin. Kaksi kaunista brittityttöä, jotka olivat samalla retkellä erämaan ylitse, olivat majoittuneet samaan paikkaan. Illalla hostellin baarissa pelasin biljardia parinani australialainen kaveri, kuka oli niin ikään ylittämässä erämaata kanssani. Reitin nimi, ”ringo route”, on hyvin osuva. Samat ihmiset kiertää suunnilleen samoja paikkoja.
 Hostellin yhteydessä oli myös matkatoimisto. Kyselin matkaa Machu Picchulle ja minulle kerrottiin huonoja uutisia. Ei onnistuisi sillä viikolla, koska kaikki junaliput olivat myyty. En luovuttanut vaan lähdin kyselemään muualta. Sainkin hankittua retken sinne. Ei ihan sillä aikataululla kuin halusin, mutta ihan ok reissu.
 Samana iltana taskuvarkaat kiinnostuivat kiinnostuivat minusta. Cuscossa oli jotkut isot bileet illalla, väkeä oli runsaasti kaduilla. Ostin lihavartaan ja katsoin väenpaljouden vuoksi turvallisemmaksi kätkeä rahapussini housujen sisätaskuun. Siinä yhteydessä tyhjän reisitaskun läppä jäi auki ja he huomasivat tämän välittömästi. Ilmeisesti riisiä heitettiin takaraivooni ja kädet tietysti menivät sinne vaistomaisesti. Itse en tuntenut mitään, mutta olen aivan satavarma, että jonkun käsi tutki taskuni tässä vaiheessa. Rehelliset perulaiset huomasivat tapahtuneen, koska sanoivat minulle ”ole varovainen, täällä on taskuvarkaita”. Jotenkin fiilis laski ja häivyin kaduilta turvaan hostellin baariin. Monet matkaajat tuntuivat viettävän iltansa siellä. Olihan se turvallinen vaihtoehto. Muina iltoina ei tapahtunut mitään, kun kadut olivat hiljaisia. Nämä ”ryysikset” ovat aina pahoja.
  Vasta vuonna 1911 löydetty inkojen rauniokaupunki Machu Picchu oli kyllä maineensa veroinen, onhan se yksi nykymaailman seitsemästä ihmeestä. Minun kirjoitustaitoni ei riitä paikan kuvailemiseen, joten kannattaa katsoa kuvat facebook-sivultani, ne kertovat enemmän kuin tuhat sanaa. Perulaiset osaavat kyllä hyödyntää hyvin tämän paikan, kaikki hinnat olivat Eurooppalaisella tasolla.
 Ostamaani pakettiin kuului myös opastus raunioilla. Tästä matkatoimistosta paketin ostaneista vain minä ja Filippiineillä syntynyt, mutta Kanadassa asuva Honeylette valitsimme Englannin kielisen oppaan. Vähän aikaa me kierrettiin kolmestaan kaupunkia, mutta sitten meidän opas laistoi hommansa. Hän ohjasi meidät toisen matkatoimiston englanninkieliseen ryhmään. Hän sopi kyllä asiasta toisen oppaan kanssa. Honeylette oli yksi mukavimpia matkaajia, keitä tapasin matkani aikana. Illalla kävimme syömässä ja hän kyseli kovasti Suomesta. Vaikka hän on englannin kielen opettaja, hän osasi ”simppelöidä” puheensa niin, että pystyin hyvin ymmärtämään häntä.
 Vaikka Machu Picchun matkapakettiin kuului kaikki tarpeellinen, oli se tavallaan omatoimimatkailua. Matkoilla ei ollut firman opasta tai matkanjohtajaa. Kaikki meni hyvin viimeiseen vaihtoon asti. Tulin junalla Aquas Calientesista Ollantaytamboon ja sieltä piti löytyä linja-auto, jolla pääsisin takaisin Cuscoon. Olin kirjoittanut bussifirman nimen muistivihkooni ylös matkaa ostaessani, joten firman nimi oli ainakin oikea. Kiertelin alueen läpi ja kyselin useaan kertaan, mutta oikeata bussia ei kerta kaikkiaan löytynyt.
 Siinä alueella pyöriessäni kuului sivultani ”hei suomalainen”. Jälleen tapasin vanhoja ”tuttuja”. Hän oli tämä saksalaisnainen, kenet tapasin bolivialaisessa baarissa televisiota katsoessani. Kerroin hänelle ongelmani ja hän teki hyvän ehdotuksen. Hän ehdotti nousemista samaan ”colectivo:on” eli pikkubussilla järjestettyyn yhteiskuljetukseen. Lähes kahden tunnin matka kustansi noin 3,3e, joten ei siinä paljon hävinnyt vaikka bussia ei löytynytkään. Sen sijaan sain nauttia hyvästä seurasta ja sain hyvän vinkin, mistä kannattaa ostaa lentolippu Limaan.

Perun liigaa Arequipassa

Se oli pitkäperjantai, kun palasin takaisin Cuscoon. Olin ollut siellä jo monta päivää, joten oli aika vaihtaa maisemia.  Viikonloppuna Cuscossa piti olla kaupungin ylpeyden Real Garcilason matsi, mutta se oli siirretty, koska tiistaina he kohtasivat Copa Libertadoresissa Kolumbialaisen Deportes Toliman (0-3).  En halunnut jäädä pyörimään sinne niin kauaksi aikaa vain pelin takia. Alkuperäisessä suunnitelmassa minun piti mennä bussilla Cuscosta Limaan, mutta olin jo nähnyt niin paljon vuoristoa, että tein uuden reitityksen. Perjantaina kaikki paikat olivat kiinni, joten vasta seuraavana päivänä pääsin toimimaan.
 Lauantai aamupäivän aikana hankin itselleni lipun samalle illalle Arequipaan menevään yöbussiin ja lentolipun Arequipasta Limaan. Lentolipun maksamisessa oli hieman ongelmia. Jo Boliviassa Mastercardin ja Visan käyttö alkoi tökkimään. Yritin nostaa Soleja kahdesta automaatista, ei onnistunut. Eikä kortilla maksaminenkaan onnistunut. Kauempana yhden apteekin nurkassa oli automaatti, josta sain kyllä rahaa. Rahavyössä (kuin normaali vyö, mutta takapuolella vetoketju) minulla oli käärittynä dollareita ”pahan päivän” varalle ja nyt uhrasin ne lentolippuuni. Vaikka kortit ovat käteviä matkalla, niin aina kannattaa pitää ”riihikuivaa” rahaakin mukana.
 Olin lukenut että, Cruz del Sur on Perun paras linja-autoyhtiö. Ainakin turvallisuuteen he olivat panostaneet tavalla, mitä en ollut ennen kokenut. Lähtö tapahtui heidän omasta terminaalistaan. Ennen bussiin nousemista reppuni tarkastettiin pintapuolisesti ja mies tutkittiin metallinpaljastimella. Kaikki tämä videoitiin. Matkustajien päästyä istumaan omille paikoilleen, videokuvaaja kävi kuvaamassa kaikki läpi. Auton lähdettyä liikkeelle, televisioruuduista näkyi jonkinlainen turvallisuusvideo.
 Olin aamulla ani varhain Arequipassa. Majoittuminen hostelliin ja sitten saikin melkein saman tien lähteä otteluun. Perun mestaruussarjan ottelu Melgar-Pacifico alkoi melko mystiseen aikaan, kello 11.15. En muista koskaan menneeni otteluun näin aikaisin. Annoin taksinkuljettajalle lapun, johon olin kirjoittanut  joukkueiden nimet ja ”futebol”. Ajattelin, että näillä tiedoilla hän vie minut stadionille. Lyhyen ajon jälkeen huomasin, että hän on hiukan hukassa. Kuljettaja katseli katujen nimiä ja lopulta hän kysyi neuvoa ohikulkijalta. Silloin tajusin, että kuski ei todellakaan ole futismiehiä. Hän kuvitteli, että Melgar ja Pacifico ovat katujen nimiä. Selitin hänelle ”stadium, estadio” niin johan meni perille ja stadion löytyi varsin nopeasti.
 Ostin lipun ja lähdin mehupullon ostettuani stadionin portille. Siinä vaiheessa poliisit pysäyttivät minut. Katsomoon ei saanut viedä mehupulloakaan vaan se olisi pitänyt kaataa vaarattomaan pussiin ja juoda siitä. Hörppäsin mehuni saman tien loppuun ja sitten oli tie vapaa. Estadio Mariano Melgar stadionille mahtuu 20.000 henkeä, mutta nyt oli paikalla vain 3081 henkeä. Itse olin takasuoran päässä ja siinä vieressä pieni tosifanien ryhmä koitti tuoda elämää stadionille. Puitteet olivat vähän kuin Veikkausliigassa ja uskoisin että esim. HJK pystyisi haastamaan nämä porukat.
 Siinä vaiheessa Melgar oli taulukon 15. ja Pacifico muistaakseni 5. Pistin Unibetille pelaamaani riviin merkiksi 1 ihan vaan kotietuun luottaen. Heti alussa isännät menivät puskumaalilla 1-0 johtoon. Toisella jaksolla huolestuin, kun Pacifico sai rankkarin, mutta onnekseni veskari torjui sen. 87. minuutilla Urugualaisvahvistus Cuesta  ratkaisi pelin Melgarin ja minun eduksi nostamalla pallon maaliin yli voimattomana seisoneen maalivahdin.

http://www.youtube.com/watch?v=70lQZIwZlZs

Perun liigan otteluun ei ollut mitään yleisöryntäystä

Melgar-Pacifico

Usein sanotaan, että ensivaikutelma on tärkeä, mutta ei se aina pidä paikkaansa. Maanantaina vierailin Colca-kanjonilla. Sillä aikaa kämppäkaverikseni oli tullut vaalea tyttölapsi. Tervehdin häntä ja hän kyllä vastasi, mutta jatkoi läppärinsä näpyttelyä, eikä tuntunut olevan yhtään kiinnostunut meikäläisestä. Minäkin olen tällainen ujon puoleinen kaveri jutun aloittamisen suhteen, joten vietimme kämpässä hiljaiseloa. Kävin välillä syömässä ja palattuani jompikumpi sanoi jotakin ja siitähän keskustelu virisi ja jatkui myöhään yöhön. Hänen kanssaan oli helppo jutella, koska hänen englanti oli hyvin rauhallisesti ja selvästi puhuttua .Hän oli Hollannista ja  viettänyt 17-vuotiaana yhden lukuvuoden Nurmijärvellä. Pääsin hyvin pätemään, kun hän oli menossa juuri niihin paikkoihin, missä itse olin jo käynyt. Sai hän ainakin kokemukseen perustuvaa informaatiota niistä. Varsin miellyttävä tuttavuus, vaikka ensivaikutelma oli huono. Vietin monta iltaa reissuni aikana yksikseni kaupunkeja kierrellen ja välillä internettiä selaillen. Silloin tällaisia juttukavereita osaa arvostaa.

Tutustuminen perulaiseen sairaalaan

Oltuani jo viikkokausia siellä, tuli sellainen fiilis, että mahani kestää ihan mitä vain. Söin kyllä huolettomasti juuri siellä missä huvitti ja lähes mitä vain. Viimeisen illan pihvi Arequipassa koitui sitten kohtalokseni. Aamulla jo havaitsin, että jätökseni oli normaalista poikkeava. Lähdin lennolleni Limaan hieman huolestuneena.
 Limassa ei sitten enää mikään pysynyt sisällä, kaikki tuli parin tunnin päästä nesteenä läpi. Perjantaina lähdin lopulta käymään sairaalassa, mitä hostellinpitäjä suositteli. Tämä kaveri huuteli aina minulle ”moi, moi”. Kaksi suomalaista opiskelijaa oli majaillut puoli vuotta hänen hostellissaan ja opettaneet tärkeitä suomalaisia sanoja hänelle. Ensin otettiin laboratoriokokeet ja sen jälkeen pistettiin mies petiin ja ”tippaan”. Olin saanut jonkun bakteerin ja sen taltuttamiseksi lääkäri määräsi minulle kaikkiaan neljää lääkettä.
 Viikonlopun aikana ei vielä tapahtunut mitään  käännettä parempaan ja maanantain paluulennolle lähdin vähän pelon sekaisin tuntein. Onneksi sain haluamani paikan takarivistä, läheltä vessaa. Liman ja Bogotan välillä koitin vähän syödä, mutta turhaa touhua, ei pysynyt sisällä. Pitkän lennon, Bogotasta Frankfurtiin alussa otin nukahtamispillerin ja luovutin syömisen suosiolla. Heti kun pääsin Euroopan puolelle, tapahtui nopea paraneminen. Frankfurtin kentällä syömäni pasta-annos oli ensimmäinen ruoka, mikä pysyi sisällä moneen päivään.
Yli kahdeksan viikkoa kestänyt ”turnee” meni loppujen lopuksi hyvin. Mitään suurempia takaiskuja ei tullut, mutta sitä vastoin roppakaupalla uusia kokemuksia, nähtyjä otteluita, miellyttäviä uusia tuttavuuksia jne.
« Viimeksi muokattu: 20.05.2013 klo 21:34:05 kirjoittanut roberto carlos »
León

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Nettihuligaani

Vastaus #1 : 19.05.2013 klo 23:44:32

Kiitokset raportista! Tosi mukava lueskella näitä kun itsellä on hieman samanlainen reissu haaveissa. Minkälaisella budjetilla olit liikenteessä?
Excelsior

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Hannu Touru

Vastaus #2 : 20.05.2013 klo 15:07:54

Huikea raportti jälleen kerran! Ylos
Axo

Poissa Poissa

Vastaus #3 : 20.05.2013 klo 15:09:55

Mukava ja mielenkiintoinen raportti kokonaisuudessaan. Siis niin tämä loppuosa kuin toisessa topicissa oleva alkuosakin :) Erittäin kiinnostavia kohteita myös jalkapallon ulkopuolelta. Siitä ensimmäisen raportin alkupuolen facebook-linkistä löytyi hyvää kuvasatoa.

Mahtoikohan näistä olla jokin yö jo jotkut versiot foorumilla nähtävänä vähän aikaa sitten vai alkaako minulla ikä tehdä tepposiaan? Ikään kuin olisin nähnyt näitä otsikkoja matkailutopicissa jonakin iltana ja ajatellut lukaista sitten seuraavana päivänä. Sitten ei enää mitään löytynytkään.
roberto carlos

Poissa Poissa

Vastaus #4 : 20.05.2013 klo 20:35:22

Mukava ja mielenkiintoinen raportti kokonaisuudessaan. Siis niin tämä loppuosa kuin toisessa topicissa oleva alkuosakin :) Erittäin kiinnostavia kohteita myös jalkapallon ulkopuolelta. Siitä ensimmäisen raportin alkupuolen facebook-linkistä löytyi hyvää kuvasatoa.

Mahtoikohan näistä olla jokin yö jo jotkut versiot foorumilla nähtävänä vähän aikaa sitten vai alkaako minulla ikä tehdä tepposiaan? Ikään kuin olisin nähnyt näitä otsikkoja matkailutopicissa jonakin iltana ja ajatellut lukaista sitten seuraavana päivänä. Sitten ei enää mitään löytynytkään.

Olet ihan oikeassa. Viikolla yritin jo kertaalleen laittaa, mutta sitten oli vähän ongelmia kuvien kanssa.
roberto carlos

Poissa Poissa

Vastaus #5 : 20.05.2013 klo 20:39:22

Kiitokset raportista! Tosi mukava lueskella näitä kun itsellä on hieman samanlainen reissu haaveissa. Minkälaisella budjetilla olit liikenteessä?

En ole laskenut tarkkaan, koska maksut ajoittuivat pitkälle aikavälille. Lennot jo viime vuoden puolella ja Visa-lasku vasta kevätpuolella. Käteisenä oli mukana euroja ja dollareita. Kyllä se todennäköisesti alkaa nelosella kokonaisbudjetti
Nordkapp

Poissa Poissa

Vastaus #6 : 21.05.2013 klo 10:03:45

Kiitokset robertolle taas kerran mielenkiintoisesta raposta. Pienoinen Deja vu tunne tuli kun luin sen Punon juoppoturnauksen kohdan. Olin itse maaliskuussa Kolumbisassa ja vietin lähes viikon Leticiassa Amazonin varrella. Yhdenä iltana pelattiin paikallista Amazonian vitosdivarin Leticianderbya  samanlaisella tekonurmi/betoni kentälla ja Gatoraden sijaan vedettiin siellä sekä kentälla  että sen laidalla aquardienttea alle ja Aguilaa päälle.  Vahvan nousuhumalaisen rynnistyksen keskeytti Kolumbian kansallislaulu kun oli arinkonlaskun aika ja kentän viereisellä poliisiasemalla laskettiin tricolore lipputangosta.
yushan

Poissa Poissa

Vastaus #7 : 21.05.2013 klo 11:28:24

Huikea raportti, ja huikeita kuvia facebookissa. Tällaiset raportit saa aina matkakuumeen päälle.

Kiitos kirjoittamisesta ja jakamisesta. Arvostan!
iocus

Poissa Poissa

Vastaus #8 : 25.05.2013 klo 10:46:25

Hieno raportti jälleen kerran. Mukava lukea pitkiä ja yksityiskohtaisia tarinoita, ja runsaat kuvat kruunaavat kokonaisuuden.

Kiitos!
Vandit

Poissa Poissa

Vastaus #9 : 25.05.2013 klo 11:04:36

Tykkäsin kovasti ja nimenomaan reissaus-aspektin takia, itsekin tykkään lattarimaista ja tällaisia on tosi mukava lukea. Futispuolessa varmaan painotus jäi enemmän brasseihin kuin mitä ehkä alun perin tarkoitus...
Wilhelm

Poissa Poissa

Vastaus #10 : 25.05.2013 klo 15:53:58

Hieno rapo ja reissu! Luin edellisenkin reissusi jutut ja olin itse seitsemän kuukautta Kuubassa ja Etelä-Amerikassa viime vuonna. Vähän samoja paikkoja tuli kierreltyä ja myös futista katseltua. Lisäksi olen entinen Mäntän Valon mies, nykyään tamperelaistunut :) Mukavaa reissata tuolla lattareissa, Väli-Amerikkaakin pitäisi tässä tulevaisuudessa katsella. Tietysti futiksen kannalta nuo Etelä-Amerikan eteläisimmät maat Brasilia, Argentiina, Chile ja Uruguay ovat parhaita, mutta reissaaminen jo itsessään hienoa ja alasarjamatsitkin osa mielenkiintoista kultuuria.
roberto carlos

Poissa Poissa

Vastaus #11 : 25.05.2013 klo 16:50:35

Tykkäsin kovasti ja nimenomaan reissaus-aspektin takia, itsekin tykkään lattarimaista ja tällaisia on tosi mukava lukea. Futispuolessa varmaan painotus jäi enemmän brasseihin kuin mitä ehkä alun perin tarkoitus...

Olet ihan oikeassa, tarkoitus oli tosiaan nähdä matseja useammissa maissa, mutta se ei nyt vaan onnistunut. Esim. edellisellä reissulla meni paremmin, kaksi peliä Buenos Airesissa sekä Montevideossa.
Padre

Poissa Poissa

Vastaus #12 : 29.05.2013 klo 11:47:45

Hieno raportti ja varmasti vielä hienompi reissu. Mukavaa luettavaa!
Totaalvoetbal

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Sex on the pitch with Antti Muurinen

Vastaus #13 : 05.06.2013 klo 18:16:35

Roberto carlosin matkaraportteja on aina yhtä hienoa ja mielenkiintoista lukea. Ylos
kokhei

Poissa Poissa

Vastaus #14 : 06.06.2013 klo 20:06:22

Kysymyksiä...
 Pitkä reisssu Etelä- Amerikassa, osaatko espanjan kieltä? Ehkä tyhmä kysymys,pakko kai se on osata, mutta ....miten hyvin osaat?
« Viimeksi muokattu: 06.06.2013 klo 20:15:41 kirjoittanut kokhei »
León

Poissa Poissa

Vastaus #15 : 06.06.2013 klo 22:19:17

Kysymyksiä...
 Pitkä reisssu Etelä- Amerikassa, osaatko espanjan kieltä? Ehkä tyhmä kysymys,pakko kai se on osata, mutta ....miten hyvin osaat?

Tekstistä kävi ilmi ettei espanja taivu alkeita enempää. Kyllähän tuolla pärjää ilmankin, mutta kohtuullinen espanjan taito takaa aika paljon paremman kokemuksen. Tosin selviämiseen tarvittavan kielitaidon oppii parissa-kolmessa viikossa ja kielikurssithan on tuolla suomalaisella tulotasolla lähes ilmaisia. Ecuadorissa tapasin useamman tyypin jotka olivat lukeneet tuollaisen vajaan kuukauden intensiivikurssin ja ponnistivat siltä pohjalta eteenpäin.
roberto carlos

Poissa Poissa

Vastaus #16 : 06.06.2013 klo 23:07:09

Kysymyksiä...

Espanjan kielen taitoni rajoittuu muutamaan perussanaan. Hostelleissa yleensä henkilökunta osaa englantia ja sänkypaikkani varasin yleensä edellisessä paikassa Hostel World:n kautta, joten yöpyminen järjestyi aina helposti. Bussilippujen hankkimisessakaan ei ollut mitään ongelmaa. Kyllä ne ymmärtää rahan päälle, eivät käännytä pois luukulta, jos espanja ei oikein taivu. Kyllähän reissaamisesta saisi paljon enemmän irti, jos pystyisi puhumaan paikallista kieltä.
roberto carlos

Poissa Poissa

Vastaus #17 : 06.06.2013 klo 23:26:15

Jos joku epäröi lähteä Etelä-Amerikkaan, koska ei osaa espanjaa (portugalia), niin ei kannata jättää sen takia lähtemättä. Edellisellä reissulla olin Uruguayssa ja Buenos Airesissa. Uruguayn  rajan ylittäessäni osasin espanjaa muistaakseni kolme sanaa, kyllä, olut ja kiitos.Näissä kaupungeissa ja turistipaikoissa selviää kyllä "rallikuskienglannilla". Gummerruksen keltainen sanakirja repussa tuo kummasti lisää itseluottamusta ja koittaa välttää kaikkia hankaluuksia, niin hyvin selviää.
León

Poissa Poissa

Vastaus #18 : 06.06.2013 klo 23:29:33

Sen takia ei tosiaan kannata jättää lähtemättä. Lattarit on ystävällistä porukkaa ja todella haluavat ymmärtää sinua, joten kaikesta eteen tulevasta kyllä selviää tavalla tai toisella.
Alty

Poissa Poissa

Vastaus #19 : 07.06.2013 klo 08:58:04

Espanjan kielen taitoni rajoittuu muutamaan perussanaan. Hostelleissa yleensä henkilökunta osaa englantia ja sänkypaikkani varasin yleensä edellisessä paikassa Hostel World:n kautta, joten yöpyminen järjestyi aina helposti. Bussilippujen hankkimisessakaan ei ollut mitään ongelmaa. Kyllä ne ymmärtää rahan päälle, eivät käännytä pois luukulta, jos espanja ei oikein taivu. Kyllähän reissaamisesta saisi paljon enemmän irti, jos pystyisi puhumaan paikallista kieltä.

Samaa mieltä. Jo hyvin vähäisestäkin espanjan (tai portugalin) osaamisesta on iso hyöty E-Amerikassa. Ei missään nimessä pidä epäröidä lähtemisestä sen takia, että kieli ei taipuisi.

Sivuja: [1]

Siirry: