Tv-rahoista ja "palkintorahoista" kun tässä on ihmetelty niin selvennetään vähän. Ei huippuliigoissa sinällään ole mitään palkintorahoja vaan liigan mainos- ja tv-tuloista tilitetään tietty osa seuroille, jokaisessa liigassa omalla tavallaan.
Espanjassa systeemi on täysin erilainen, siellä seurat myyvät tv-oikeutensa itse, eikä sijoitus liigassa sitten vaikuta sopimuksen aikana saataviin rahoihin. Näin oli aiemmin myös Italiassa, mistä omituisena seurauksena Juventus sai myös Serie B-kaudesta jotain 90 miljoonaa euroa tv-rahoja.
Valioliigassa tv-tulojen jako meni toissakaudella näin (viime kausi ei ollut merkittävästi erilainen):
Eli sijoituksen ero oli alle miljoona puntaa. Tästä kaudesta alkaen tulot kotimaan televisioinnista kasvaa yli 60% ja jos jako menee samaan tapaan ja yhtä iso osa tuloista jaetaan niin sijoituksen arvo on noin 1,2M£. Suurseuroille merkityksetön, mutta pienemmille seuroille merkittävämpi varsinkin kun loppukaudesta muutamalla hyvällä pelillä voi monta sijaa nousta, kuten West Ham ja Crystal Pulis viime viikkoina.
Isompi rahallinen ero on Mestarien liigan market pool-osassa, josta osa menee sijoituksen mukaan; nykytilanteessa sijoituksen arvo on n. 4,3M€. Kaudesta 2015-2016 alkaen tämäkin vähintään tuplaantuu. Market poolin muotoutumista voi yrittää ymmärtää tästä taulukosta:
ManUn oman budjetoinnin kannalta heikompi sijoitus ei paljoa merkitse eikä yhden (tai 2-3) kauden poisjäänti meklariliigasta vie konkkaan. Asema kilpailijoihin nähden tietysti heikkenee, mikä tarkoittaa että tulot ei ole ihan niin paljon suuremmat kuin muilla seuroilla...
Andersred-blogi arvioi tulomenetyksiä näin:
TV:
Europa League (to the quarter-finals): £24m lost income
No European football: £31m lost income
Match Day:
Europa League (to the quarter-finals): c. £10m lost income
No European football: c. £20-25m lost income
Huonomman menestyksen (ja ehkä vähe tülsemman pelin) vaikutuksia lipunmyynteihin yleensä tai sponsorisopimuksiin on turha arvailla. Ensi kauden lipunmyynti ja tulossa oleva kit-dealin uusiminen sitten kertoo mihin niissä mennään.
** lievä ot **Kun tuossa muiden liigojen tv-tuloista oli myös puhetta niin vertaillaan niitä vähän:
Valioliigassa siis eniten tuloja saavalle menee n. 1,6 kertainen määrä verrattuna pienimpään. Tästä kaudesta alkaen uudet sopparit tuottaa sen verran enemmän että voittajalle tulee n. 95M£ ja viimeiselle n. 60M£ (arvio
Swiss Ramblerin).
Real ja Barca saa kaudesta tv-tuloja 140M€ ainakin tämän ja seuraavan kauden, pienimmät seurat jotain reilu 10 miljoonaa. Mikään muu seura ei saa edes kolmasosaa siitä määrästä mitä kaksi suurta saa (Valencia ja Atlético saa tällä kaudella 42M€).
Italiassa, jossa keskitetty myynti saatiin läpi vain suurseuroja todella rajusti suosivalla jakotavalla, kerroin suurimmasta pienimpään on noin 4 (Juventus ~100M€, pienet seurat n. 25M€). Tasan jaetaan vajaa 40% rahoista, mikä tekee 19M€ per seura. Menestys liigassa ei ainakaan lyhyellä aikavälillä vaikuta tuloihin merkittävästi, ellei rahojen jakoperusteita muuteta.
Täältä lisätietoa jos sattuu kiinnostamaan.
Saksassa rahat jaetaan kolmen edellisen kauden menestyksen mukaan, eniten saavalle kaksi kertaa niin paljon kuin viimeiselle. Saksassa tv-tulot on muihin isoihin liigoihin nähden pienet, tulohaarukka on ~13-26 M€ kaudessa per seura.
TJEURanskassa tv-tulot meinasi laskea pahasti Orangen luovuttua hommasta, mutta Al-Jazeera päätti ottaa liigan ohjelmaansa (AJ:n pomomies on siis Al-Khelaifi joka on myös PSG:n pomo...) niin tulot pysyy kohtuullisena. Puolet rahoista jaetaan tasan, 25% edellisen kauden sijoituksen perusteella, 5% aiempien viiden kauden mukaan ja 20% yleisömäärien mukaan. Tulohaarukka oli kaudella 2011-2012 ~14-44 M€. Jakoperuste on kai edelleen sama, mutta tulot hieman pienemmät. Tiedot
Swiss Ramblerin melko vanhasta artikkelista.
Jatkot Jalkapallo & Talous -ketjussa.