"SYMPPAAN ZENITIÄ, MUTTA SPARTAK TARJOSI VIIDEN VUODEN SOPIMUSTA"Aleksei Knagaskolkka on nimi, joka tuskin sanoo mitään venäläisille jalkapallofaneille. Viipurilaissyntynyt Suomen kansalainen pelaa Heraclesissa Hollannin pääsarjaa - 25-vuotias hyökkääjä kertoi mielenkiintoisesta urastaan "Спорту день за днем" haastattelussa.
SUOMESSA OLEN VENÄLÄINEN - VENÄJÄLLÄ SUOMALAINEN- Aleksei, synnyit Viipurissa mutta tulit jalkapalloilijaksi Suomessa. Miten perheesi päätyi tuhansien järvien maahan?- Kyllä, synnyin Neuvostoliitossa vuonna 1988. Asuin Viipurissa vuoteen 1996, milloin äitini meni naimisiin suomalaisen miehen kanssa ja me muutimme Suomeen, Kouvolaan. Silti kahden vuoden päästä muutimme takaisin Viipuriin pariksi vuodeksi ja siellä aloitin jalkapallo-urani seurassa nimeltä Favorit.
- Tunnetko itsesi nykyisin enemmän suomalaiseksi vai venäläiseksi? Millä kielellä ajattelet ja millä puhut perheesi kanssa?- Ongelma on se että äitini lisäksi ei ole ketään, kenen kanssa voisin puhua venäjää. Luulen että puhun nykyään paremmin englantia kuin venäjää. Pääkieleni on suomi. Valitettavaa tietysti, pitäisi harjoitella mutta ei ole mahdollisuutta. Miten taas tunnen itseni: Suomessa tunnen oloni venäläiseksi ja Venäjällä suomalaiseksi.
- Kuinka usein käyt Venäjällä?- Viimeisen neljän vuoden aikana en ole päässyt käymään kertaakaan. Suomessa kausi päättyy lokakuun lopussa mutta en ole millään löytänyt aikaa, sillä opiskelin samaan aikaan Tampereen Yliopistossa. Uuden vuoden ja joulun vietän kotona tyttöystävän kanssa. Ennen minulla oli isoäiti Viipurissa mutta viime vuonna hän siirtyi ajasta ikuisuuteen. Enää minulla ei ole sukulaisia Venäjällä.
- Suomessa pelasi ja pelaa vieläkin pelaajia, joilla on venäläiset juuret - Eremenkon veljekset, Aleksandr Kokko, Sasha Anttilainen. Onko teillä jonkinlainen venäläinen veljeskunta? Pidättekö toisiinne yhteyttä?- Tietysti kun tapaamme, juttelemme. Venäjän kielellä. Muuten emme juurikaan tapaa, emmekä soittele toisillemme siksi että olemme venäläisiä. Emme vain yksinkertaisesti ole pelanneet samoissa joukkueissa ja muutenkin venäläiset pojat integroituvat lujasti suomalaiseen yhteiskuntaan.
- Kerro vahvuuksistasi. Mitkä kyvyt auttoivat sinua kehittymään Hollannin pääsarjapelaajaksi?- Mielestäni vasen jalkani on erittäin hyvä. Pituuteni ansiosta (188cm) nautin kaksinkamppailuista ja päätän hyökkäyksiä vastustajan rangaistusalueella. Tykkään pelata yhdellä tai kahdella kosketuksella, hakea itseni vapaaksi syöttöä varten ja tykittää vasurillani. Olen myös hyvä pääpelissä.
HOLLANTILAISESSA JALKAPALLOSSA JOKAINEN YKSITYISKOHTA ON TÄRKEÄ- Olet voittanut Suomen mestaruuden ja cupin ja vuonna 2012 olit pääsarjan maalikuningas pelatessasi Mariehamnissa. Sen jälkeen siirryit Ruotsiin toiseksi korkeimmalle sarjatasolle. Miten kuuden kuukauden päästä ilmestyit Heraclesiin?- Siirryin Ruotsiin viime vuoden tammikuussa mutta ymmärsin että se tulisi jäämään lyhyeksi visiitiksi, koska sarja oli suurinpiirtein yhtä kova kuin Suomen korkein sarjataso. Minusta vaikutti siltä, että siirto kovempiin ympyröihin olisi helppoa, ja niin olikin. Kesällä Heracles kutsi minut testiin pre-seasonilleen. Olin siellä joitakin harjoituksia ja yhden pelin, minkä jälkeen seura tarjosi minulle sopimusta. Minulla ei ole pysyvää edustajaa ja siirrossa Hollantiin minua auttoivat suomalainen agentti hänen hollantilainen yhteistyökumppani. Tiedän silti, että Heraclesin valmentaja seurasi otteitani jo, kun pelasin Suomessa.
- Millaisia ovat Almelon kaupunki ja kaupungin seura Heracles?- Kaupunki on pieni, täällä asuu 75 000 asukasta mutta Hollannissa kaikki on lähellä. Lähin isompi kaupunki sijaitsee 5km päässä Almelosta ja kymmenen kilometrin päässä on Enschede, missä leiriään pitää yksi maan kovimmista seuroista - Twente. Heracles on pieni seura Hollannissa. Seuran filosofia on kehittää pelaajia ja myydä heidät rikkaammille. Esimerkiksi syyskuussa Heracles myi Ajaxiin parhaan pelaajansa, Lerin Duarten parilla miljoonalla eurolla.
- Pelasit ensimäisissä kolmessa pelissä mutta sitten loukkaannuit, etkä ole pelannut loukkaantumisen jälkeen. Mikä on terveystilanteesi tällä hetkellä?- Loukkaantumisesta on viisi kuukautta. Valitettavasti polvivamma olikin erittäin ikävä: monta kertaa näytti jo siltä että palaisin miehistöön, mutta aina parin päivän päästä kivut tulevat taas esiin. Harjoittelen joka päivä salilla ja pallon kanssa fysioterapeutin kanssa mutta vielä on vaikea sanoa tarkkaa päivää koska pääsen taas pelaamaan. Loukkaantuminen tietysti harmittaa todella paljon - sain pelata vain kuukauden uudessa maassa uuden joukkueen kanssa ja sitten hoitoon. No mutta minkäs sille voit...
- Oliko Hollannin pääsarja haastava Suomen ja Ruotsin jälkeen? Minne on vaikeinta sopeutua?- Tietenkin Hollannin pääsarja on selvästi kovin. Täällä pelataan nopeasti, lyhyillä syötöillä ja pidetään palloa hallussa. Myös harjoituksissa tuntee eron: Hollannissa kiinnitetään paljon huomiota yksityiskohtiin. Esimerkiksi minne syötät, kummalla jalalla jne. Uskon että tulen pärjäämään täällä mutta vielä en ole päässyt näyttämään sitä loukkaantumisen takia. Täytyy tervehtyä ja päästä kuntoon. Pidän siitä että täällä pelataan hyökkäävää jalkapalloa ja hyökkääjille tulee tarpeeksi maalipaikkoja.
CRISTIANO RONALDON KANSSA HARJOITTELU ON SIISITÄ- Onko totta, että kävit 16-vuotiaana testileirillä Manchester Unitedissa ja että vuonna 2006, kun olit täyttänyt 18, olit vähällä siirtyä Moskovan Spartakiin?- Näin on, junnuna kävin monessa paikassa! Manchester Unitedissa, Inter Milanissa, Sochaux'ssa ja Boltonissa. Silloin minun tuttu agenttini halusi näyttää minulle miten tehdään hommia ammattilaisseuroissa ja lähetti minut harjoitusleireille. Spartakissa kävin kävin testettavana ja minulle tarjottiin viiden vuoden sopimusta. Olisin tietysti aloittanut reservijoukkueessa mutta harkitsin, sain neuvoja ja päätin kieltäytyä. Halusin pelata miesten pelejä Veikkausliigassa, ajattelin että se on minulle parempi vaihtoehto. Eihän sitä tiedä miten asiat olisivat edenneet jos olisin jäänyt Spartakiin.
- Keitä tällä hetkellä kuuluisia pelaajia harjoitteli kanssasi?- Artem Dzyuba. Silloin hän oli pääasiassa ykkösjoukkueen mukana mutta harjoitteli välillä reservien kanssa. Muistan että siellä oli myös Roman Shishkin. Asuin seuran keskuksessa muiden pelaajien kanssa ja juttelin paljon ukrainalaisen kaverin kanssa, nimeltä Jegor. Hän oli toppari. Valitettavasti en muista hänen sukunimeään...
- Kun olit ManUn ja Interin mukana, näitkö ketään tähtiä?- ManUssa harjoittelin junnujen mukana mutta voisi sanoa, että minulla kävi tuuri. Se oli 2004 EM-kisojen jälkeen. Ykkösjoukkue lensi Yhdysvaltoihin mutta ne pelaajat, jotka pelasivat kisoissa, jäivät kotiin lepäämään. Cristiano Ronaldo, van Nistelrooy, Paul Scholes, Silvestre, Wayne Rooney muunmuassa harjoittelivat erikseen valmentajan kanssa ja kävivät vetämässä parit harjoitukset meidän kanssamme. Ja minä, nuori jannu näin ManUn tähdet! Se oli siistiä!
- Juoksitko heidän luokseen pyytämään nimmaria?- En. Se olisi ollut viimeinen tekoni siellä. Minut olisi heitetty menemään (nauraa). Interissä olin harjoituksissa samassa joukkueessa Javier Zanettin kanssa. Hän oli kapteeni.
- Kuka teki sinuun suurimman vaikutuksen? - Tykkäsin paljon van Nistelrooystä. Kun katsot jalkapalloa telkkarista, et näe kaikkea. Keskushyökkääjät eivät ole niin usein pallossa ja kikkailevat harvoin. Voisi luulla että van Nistelrooy osaa vaan tehdä maaleja parista metristä, mutta kun näet harjoituksissa kuinka hän pitää palloa ja syöttelee, se on jotain uskomatonta. Oli vaikea kuvitella, että keskushyökkääjä voi olla niin tekninen.
BORUSSIA ON SUOSIKKI, MUTTA VEIKKAAN VOITTAJAKSI ZENITIÄ- Seuraatko Venäjän pääsarjaa? Fanitatko jotain seuraa?- Rehellisesti sanottuna en seuraa kovin tarkasti. Aloin seurata pari vuotta sitten mutta on hankalaa etsiä lähetyksiä peleihin internetistä. Mutta silti symppaan Zenitiä, pidän seurasta. Ehkä sen takia, että Viipurissa jo lapsuudestani kaikki fanittivat Zenitiä. Se jäi "omaksi" seurakseni Venäjällä, vaikka ennen seurasin heitä enemmän kuin nykyään. En voi sanoa tietäväni kaikki pelaajat Zenitistä. Tietysti Hulkin ja muut isoimmat tähdet. Muista venäläisistä tiedän vain ne, jotka pelaavat maajoukkueessa.
- Vuonna 2011 Zenitin reservijoukkue harjoitusleirillään Suomessa voitti Mariehamnin 2-0. Pelasitko siinä pelissä?- En, olin loukkaantuneena.
- Oletko koskaan pelannut Zenitiä vastaan?- Kyllä! Kun pelasin Favoritissa (nauraa). Aikuisten peleissä en vielä.
- Onko sinulla haaveissa pelata Zenitiä vastaan?- Se olisi tietysti erittäin mielenkiintoista. Tai pelata jotakin muuta venäläisseuraa vastaan. Muuten, nuorisomaajoukkueessa EM-karsinaturnauksessa Bulgariassa pelasimme Venäjää vastaan. Muistan että ottelu oli erittäin tunteellinen ja hävisimme 2-0.
- Zenit on huippuseura Venäjällä. Miten seuraa arvostetaan Euroopassa? Onko Zenit mielestäsi parempi kuin esimerkiksi Ajax tai PSV?- Keskustelimme täkäläisesta jalkapallosta meidän keskikenttäpelaaja Kwame Quansahin kanssa, joka on pelannut Hollannissa jo kymmenen vuotta ja pelannut yli 250 liigapeliä. Hänen mielestään 5-10 vuotta sitten Eredivisie oli erilainen, kovempi. Kaikki riippuu rahasta. Niinpä luulen että Zenit on nykyään parempi kuin Ajax ja PSV. Jos pietarilaisseura voi ostaa sellaisia pelaajia kuin Hulk, ei heitä voi verrata hollantilaisiin.
- Kuka on mielestäsi Hollannin liigan suurin tähti?- Tykkäsin paljon Kristian Eriksenistä, mutta hän siirtyi vähän aikaa sitten Tottenhamiin. Nyt mielestäni Heerenveenin hyökkääjä Alfred Finnbogason vaikka monet sanovat, että hän on liian yksinkertainen pelaaja. Silti islantilainen tekee pari maalia per peli.
- Huhujen mukaan Zenit on tiukasti kyseisen hyökkääjän perässä. Pärjäisikö Finnbogason pietarilaisseurassa?- Luulen että hänelle on liian aikaista mennä Zenitiin. Hän on oikeasti hieman yksinkertainen pelaaja. Heerenveen pelaa niin, että Finnbogason hakee juoksuja linjan taakse. Hän saa syötön, ottaa haltuun, karkaa pakeilta ja tekee maalin.
- Zenit pelaa kohta 1/8 vaiheen ottelun Borussia Dortmundia vastaan. Miten pietarilaisten käy?- Zenitillä tulee olemaan hankaluuksia, erityisesti Saksassa. Borussia on ennakkosuosikki. He osaavat hyökätä ja puolustaa koko joukkueena ja he pelaavat erittäin nopeaa peliä, mutta Zenitillä on mahdollisuudet. Jalkapallossa voi tapahtua mitä tahansa. Jos he pelaavat hyvin kotonaan ensimäisen osaottelun, heillä on mahdollisuudet Saksassa.
- Mitä veikkaat lopputuloksiksi?- Luulen että Pietarissa Zenit voittaa 1-0. Toisen osaottelun tulokseksi haluaisin veikata 0-0 mutta kun muistaa miten Borussia pelaa kotonaan, se on melkein mahdotonta. Toivon siis, että tulos olisi 1-1.