Kiitos León hyvästä ja asiallisesta vastauksesta. Jatkan vielä keskustelua kun siihen on tilaisuus, erityisesti hienoa saada Kataloniassa asuvan näkemys asioista.
Nähdäkseni minulla on oleskeluluvan haltijana ja verojen (netto)maksajana oikeus omaan mielipiteeseen.
Ilman muuta on. Käsittääkseni kuitenkin ainakin vuoden 2006 itsehallintolain kansanäänestyksessä äänioikeus oli ainoastaan Kataloniassa asuvilla Espanjan kansalaisilla, en tosin löytänyt tälle vahvistusta.
Ymmärtänet tämän olevan kaksisuuntainen katu? FC Barcelona ei salli Espanjan lippuja stadionillaan, ja kyllä niitä lippuja täälläkin palaa mielenosoituksissa, usko tai älä.
Ymmärrän oikein hyvin. FC Barcelonan politiikka asiassa on selvä ja heillä on oikeus siihen. Olen nähnyt Espanjan lippuja poltettavan naamiomiesten toimesta ja hyväksyn sen mielenosoituksen keinona, samoin kuin Espanjan hymnille ja kuninkaallisille viheltämisen ja vastaavat toimet.
Jäädään seuraamaan tuota käsittelyä, mutta jos luulet että Madridin poliisilla ei ole intressejä tutkia/oikeuslaitoksella tuomita poliittisesta terrorismista sen takia että kohteena oli katalaanit niin hmm... vainoharhaista settiä.
Mielenkiinnolla jäädään seuraamaan ja toivottavasti tekijät saadaan vastuuseen, en vain ole kovin toiveikas asian suhteen.
Edelleen olen eri mieltä, jos jokainen itsenäisyyttä haluava lääni on oikeutettu itsenäisyyteensä niin Eurooppa muuttuu tilkkutäkiksi.
Tätä en osaa millään nähdä uhkana nyky-Euroopassa. On hyvä muistaa että Katalonia on niin väkilukunsa kuin pinta-alansakin puolesta suunnilleen Sveitsin kokoinen, se vastaa siis keskikokoista eurooppalaista valtiota. Toisaalta jos uusia pienempiä valtioita alkaisikin syntyä niin mitä sitten? Kautta vuosisatojen valtioiden rajat ovat eläneet, uusia valtioita on syntynyt ja vanhoja kadonnut kartalta. Kuka määrää että Eurooppa on nyt valmis? Minä uskon kansallisvaltioihin.
Espanjalla on kuitenkin mielestäni oikeus heittää keppiä renkaiden väliin ja tätä oikeutta tullaan myös käyttämään.
Tässä olemme eri mieltä. Minun mielestäni kansan tulee saada päättää kohtalostaan.
Jos katalaanit saavat itsenäisen valtion niin mihin vedät rajan esim. Espanjan kohdalla?
En vedä mitään rajoja, vaan totean että Espanjassa näen baskialueet potentiaalisena itsenäistyjänä, muilla alueilla ei tietääkseni ole suuria itsenäistymishaluja. Italiaan tai Saksaan en osaa ottaa kantaa.
Tiedätkö kuinka montaa kieltä täällä puhutaan?
Tiedän, kieliä tai murteita on ainakin toistakymmentä joista suurin osa on pieniä ja uhanalaisia. Francon aika oli tuhoisa, Baskimaassa noin kolmannes aikuisista osaa baskia sujuvasti, jopa puolet ei ollenkaan. Katalonia oli ainoa alue, jossa oma kieli ja kulttuuri säilyivät vahvana koko Francon ajan, vaikka Kataloniaan muuttikin paljon väkeä muualta Espanjasta.
Katalaaneilla on asiat hyvin, heillä on laaja itsemääräämisoikeus, työpaikat, hallinto ynnämuut ovat suojattuja kieliasetuksilla. Kulttuuri elää ja voi hyvin, ehkä paremmin kuin koskaan.
Katalaanin kieli tosiaan on mm. koulujen opetuskieli ja tietyt tahot ovat yrittäneet romuttaa tämän erityisaseman. Kansallistunteen lisäksi on huomioitava taloudelliset seikat, Katalonian verot ja mm. tietullit ovat kovat ja niistä rahoista suuri osa menee jonnekin aivan muualle.
Ps. laita yv:tä jos tarttet apua opiskelumateriaalin hankinnassa, se onnistuu täältä moninverroin helpommin kuin netin kautta/Suomesta.
Pidetään mielessä.
Korjasin tämän. Sama pätee varmaan muuallakin, jos et halua pelata niin se voi vaarantaa urasi. :
Mä olen sitä mieltä että maajoukkueessa pelaamisen tulee olla kunnia-asia mutta vapaaehtoista. Jos vaikkapa katalonialainen jalkapalloilija ei koe itseään espanjalaiseksi pitäisi hänellä olla oikeus kieltäytyä edustamasta Espanjaa ilman sanktioita. Minä näkisin mielelläni Katalonialla omat urheiluliitot ja -edustukset kv. kilpailuissa vrt. Skotlanti jalkapallossa.
Katalonialaiset urheiluliitot ovatkin kannelleet Espanjasta Euroopan Ihmisoikeustuomioistuimeen asian tiimoilta.
Kataloniallahan on oma rullaluistinhockeymaajoukkue joka ehti osallistua yksiin MM-kisoihin, ennen kuin
kv.-liiton jäsenyys vietiin Espanjan ankaran painostuksen johdosta. Kyseistä lajiahan ei pelata Espanjassa käytännössä Katalonian ulkopuolella, Espanjan maajoukkue on useasti koostunut täysin katalonialaisista pelaajista. Olinkin erittäinen iloinen Gibraltarin saatua UEFA:n jäsenyyden juuri siksi, että Espanja oli pyrkinyt torpedoimaan heidän hankkeensa.
Sinänsä espanjalaisia vastaan mulla ei ole mitään, espanjalaisia kavereitakin on pari mutta Espanjan hallinto ei saa sympatioitani.
Haluaisin vielä kysyä sinulta León, mitä mieltä olet Kataloniassa asuvana veronmaksajana siitä, että Espanjan keskushallinto "ryöstää" veroina joka vuosi Katalonialta 20 000 000 000€ ja siirtää niitä Espanjan köyhimmille alueille? Se on 60 000 000€ päivässä ja kolme tonnia vuodessa/henkilö pois Katalonian hyvinvoinnista.