FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
28.11.2024 klo 16:00:19 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook & Twitter

Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: [1]

Kirjoittaja Aihe: Futsal talvilajina junnuilla  (Luettu 4796 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
sateentekijä

Poissa Poissa

: 28.09.2013 klo 15:47:36

Toisessa ketjussa vähän sivuttiin aihetta.

Miten teidän mielestänne/kokemuksenne mukaan Futsal toimii harjoitusmuotona nuorilla junnuilla (7 -12 v)?
Joissain maissa sitä käytetään ilmeisesti systemaattisemmin yhtenä jalkapallon harjoitusmuotona junnuilla, mutta Suomessa hallissa keinonurmella harjoittelu taitaa olla ykkösvaihtoehto talviaikaan.
Omalla paikkakunnalla saliaikaa on tarjolla lähes rajattomasti mutta halliajat ovat enemmän kiven alla, tästä syystä
futsaliin panostaminen talviaikaan olisi luonnollista.

Itselle tulee mieleen mahdollisia plussia ja miinuksia
+harjoituspaikkoja löytyy paljon jos mukaan lasketaan kaikki kohtuullisen kokoiset liikuntasalit
+pallonkäsittely ahtaassa tilassa paranee
+pienpelimäinen luonnostaan

-mahdolliset ongelmat isolle kentälle siirryttäessä eli ei osata käyttää isoa tilaa hyväksi
-motivointi: pitävätkö lapset/vanhemmat futsalia salibandyyn/jääkiekkoon verrattavana lajina josta ei ole todellista
hyötyä jalkapallossa?

referee3000

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tamperelainen jalkapallo & futsal

Vastaus #1 : 28.09.2013 klo 18:14:10

Henkilökohtainen mielipiteeni on se, että futsal toimii erinomaisesti henkilökohtaisen taidon kehittämisessä varsinkin pienemmissä junioreissa. Futsal koostuu pääasiassa samanlaisista ratkaisuista kuin jalkapallo, mutta kaikki tapahtuu pienessä tilassa vähemmässä ajassa. Tästä on hyvä jalostaa samoja asioita isommassa mittakaavassa jalkapallokentällä. Myönnän, että oma mielipiteeni koostuu enemmän pelaamisesta kuin varsinaisesta harjoittelusta. Oman joukkueen pelaajista olen aistinut sen, että futsalpelit koetaan oikeina peleinä ja ne tuovat hyvää vaihtelua harjoitteluun talvella. Pohjimmiltaan kyse on kuitenkin siitä miten onnistut "myymään" futsalin harjoitus- ja pelimuotona lapsille.
rukkanen

Poissa Poissa

Vastaus #2 : 28.09.2013 klo 20:44:15

Taidon oppimisen yhteydessähän puhutaan siitä, miten jokin tekninen suoritus itsessään (esim. oikean jalan sisäsyrjäpotku) kehittyy myös silloin, kun suoritusta varioidaan (vasemman jalan sisäsyrjäpotku). Näkisin, että analogisesti parhaimmillaan futsal (ja mikseivät pelikäsityksellisten asioiden muodossa muutkin joukkuepallopelit) voi toimia jalkapalloon verrattuna pelin oppimisen suhteen samoin: itse opeteltavan pääasian variaatio, jonka harjoittelu tukee myös pääasian oppimista.
ogi77

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: no onhan niitä

Vastaus #3 : 30.09.2013 klo 08:33:03

Henkilökohtainen mielipiteeni on se, että futsal toimii erinomaisesti henkilökohtaisen taidon kehittämisessä varsinkin pienemmissä junioreissa. Futsal koostuu pääasiassa samanlaisista ratkaisuista kuin jalkapallo, mutta kaikki tapahtuu pienessä tilassa vähemmässä ajassa. Tästä on hyvä jalostaa samoja asioita isommassa mittakaavassa jalkapallokentällä. Myönnän, että oma mielipiteeni koostuu enemmän pelaamisesta kuin varsinaisesta harjoittelusta. Oman joukkueen pelaajista olen aistinut sen, että futsalpelit koetaan oikeina peleinä ja ne tuovat hyvää vaihtelua harjoitteluun talvella. Pohjimmiltaan kyse on kuitenkin siitä miten onnistut "myymään" futsalin harjoitus- ja pelimuotona lapsille.

Toisaalla tyrmään pelkästään salissa tapahtuvan harjoittelun, olen sanasta samaan samaa mieltä kuin ref...
sateentekijä

Poissa Poissa

Vastaus #4 : 30.09.2013 klo 21:30:31

Ok. Tämän ja toisen ketjun kommenttien perusteella karkeasti voisi sanoa

-10 ikävuoteen mennessä futsalista saatavissa suuri hyöty henkilökohtaisen taidon kehittämisessä
-10 (7v7) ikävuodesta eteenpäin tarvittaisiin rinnalle myös ison kentän harjoittelua talviaikaan

Näihin vaikuttaa tietysti myös valmentajan painotukset ikäkausittain ja kauden sisällä esim. koska aletaan painottamaan joukkuetaktisia asioita ja valitaanko harjoiteltavat asiat käytettävissä olevan tilan mukaan.

Negatiivisia puolia futsalissa ei taidakaan olla.

Lortto

Poissa Poissa

Vastaus #5 : 30.09.2013 klo 21:49:34

Futsalissahan pyörii koko ajan samat periaatteet kuin normifutiksessa - ainut vaan, että päätökset pitää tehdä yleensä nopeammin. Pelissä pyörii koko ajan 1v1, 2v1, 2v2 jne tilanteet, mitkä pyörivät koko ajan myös ison kentän futiksessakin. Lisäksi suunnanmuutospelaaminen korostuu erittäin paljon. Jos jäät tilanteen jälkeen miettimään paskaa ratkaisua/pallonmenetystä, todennäköisesti omissa soi samantien kun kaveri lähtee ylivoimahyökkäykseen.

Futsal siis pelinä erinomainen talviharjoitusmuoto, joskin mielellään talvisin pitäisi treenata myös isommassa tilassa. Harmi, että omassa seurassa saattaa olla niin, ettei talvella päästä käytännössä ollenkaan pieneen saliin eikä isommalle kentälle...
PuumaTekki

Poissa Poissa

Vastaus #6 : 05.10.2013 klo 05:27:59

Futsal on tosi hyvä talvilaji junnuille, mutta pitäis pystyä pelaamaan myös tavallisella pallolla oikeaa fudista jonkun verran. Joskus itse höntsännyt koko talven futsalia ja sitten keväällä ulkokentälle, niin on tatsi aluksi aika hukassa kun ei pallossa ole saman verran painoa.
sateentekijä

Poissa Poissa

Vastaus #7 : 05.10.2013 klo 07:59:43

Futsal on tosi hyvä talvilaji junnuille, mutta pitäis pystyä pelaamaan myös tavallisella pallolla oikeaa fudista jonkun verran. Joskus itse höntsännyt koko talven futsalia ja sitten keväällä ulkokentälle, niin on tatsi aluksi aika hukassa kun ei pallossa ole saman verran painoa.

Tämä pitää varmasti paikkansa. Toisaalta luulisi tuon tatsin palautuvan aika nopeasti kun pääsee nurmelle treenaamaan eli ei siinä
mielessä iso ongelma?
J. Soini

Poissa Poissa

Vastaus #8 : 05.10.2013 klo 10:12:31

Futsalin hyvät puolet voittavat varmasti mahdolliset haitat...
LaPK

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Atleticon mies & LFC

Vastaus #9 : 05.10.2013 klo 10:24:16

Itselläni on tällainen havainto: maalivahtivalmentajani mukaan minulla oli A-ikäisenä joka kevät (ja on edelleenkin) ongelma saada oma boksi haltuun ja etupainoinen torjunta-asento, sillä futsalissa tilanteet tulevat nopeasti ja läheltä, jolloin lähtötilanne torjuntaan jää usein vähän takapainoitteiseksi. Siinä mielessä taas futsal on hyvä talviharjoite veskarille, että reaktiot kehittyvät, sekä pelin nopea avaaminen käsistä. Mutta ehdottomasti pitäisi myös isolla kentällä ja futispallolla vetää treenejä talvisin. On sitäkin kokeiltu, että aloitetaan talviharjoittelu salissa futispallolla, se ei ollut aina paras vaihtoehto...
defcon1

Poissa Poissa

Vastaus #10 : 05.10.2013 klo 19:28:57

Lainaus
Futis:
Pallo on:
• pyöreä
• tehty nahasta tai muusta sopivasta aineesta
• ympärysmitaltaan 68–70 cm
• painoltaan ottelun alussa 410–450 g
• ilmanpaineeltaan 0,6–1,1 ilmakehää (600–1100 g/cm2) merenpinnan tasolla
Lainaus
Futsal:
Pallo on:
• pyöreä
• valmistettu nahasta tai muusta hyväksytystä aineesta
• ympärysmitaltaan 62 - 64 cm
• ottelun alussa painoltaan 400 - 440 g
• ilmapaineeltaan 0,6 - 0,9 ilmakehää (600 - 900 g/cm2) merenpinnassa
• Kun pallo pudotetaan kahden (2) metrin korkeudelta, sen pitää pompata vähintään
50 cm, mutta ei enempää kuin 65 cm.

No joo, vitsi vitsinä - onhan ne pallot eri tuntumalla.
Mutta IMHO tie Suomifutiksen nousuun kulkee futsalsalien kautta. Ja sitä kantsii pelata futsalina eikä pikkukentän sisäfutiksena.
Zlatanic

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: GPR FC, futsal, Marcus "Mace" Forss ja Sirbi.

Vastaus #11 : 06.10.2013 klo 07:06:50

Kysykää Robinho & Ronaldinholta mikä merkitys futsalilla on ollut taitojen kehittämisessä. Ehdottomasti jatkoon. Jos futsalia olisi ollut kun olin pieni, olisin 7x taitavempi tänään. Tekniikka ja pelisilmä ainakin kohenee.  Hieno laji ja liiga alkaa tänään Ylos
sammunut tahti

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Leeds, Inter, TPS, LoPS sekä ÅIFK

Vastaus #12 : 06.10.2013 klo 07:30:39

Hieno laji ja liiga alkaa tänään.;)
juicetice

Poissa Poissa

Vastaus #13 : 12.12.2013 klo 22:53:58

Lainaus

Itse olen sitä mieltä, että etenkin pienemmillä junioreilla (U8) futsal pallon käyttö harjoittelussa edesauttaa itse oppimista. Futsalpallo antaa anteeksi etenkin niissä tilanteissa, jossa pallo pomppii. Pienimmillä junioreilla ei välttämättä motorisia edellytyksiä saada palloa haltuunsa. Lisäksi esim rajapotku (jota käytetään nykyään osittain myös jalkapallopeleissä) helpottaa pallon peliin laittamista ja vähentää pelikatkoja.

elohiiri

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FC YPA

Vastaus #14 : 13.12.2013 klo 00:45:08

Pallon pomppimattomuus antaa mahdollisuuden tehdä paremmin valintoja, jotka kuitenkin ovat yhteneviä jalkapallon 1v1-4v4-tilanteisiin. Ei siis turhaan käytetty pelimuoto muualla maailmassa. Yrittäkäämme muistaa olevamme kehitysmaa.

Sivuja: [1]

Siirry: