Briteissähän toiminta on jo viety toiseen potenssiin ja kannattajilla on virallisestikin vahvistettu vahva asema. Asiaa on tutkittukin:
http://www.academia.edu/445854/From_Passive_to_Active_the_Changing_Relationship_Between_Supporters_and_Football_ClubsSuomessa voitaisiin lähteä alkuun esimerkiksi niin, että seurat velvoitettaisiin yhdessä faniedustajien kanssa aina sopimaan seuraavan vuoden toiminnasta. Näin saataisiin aito keskusteluyhteys auki ja koska seuroilla tuskin on varaan palkita erillisiä henkilöitä tähän, ne voisivat myös jonkinlaista korvausta vastaan laittaa alulle toimintaa fanipuolen vapaaehtoisten kanssa. Siihen liittyvä kustannukset voisivat tulla nopeastikin takaisin kannattajien
aktivoitumisen ja kasvun kautta.
Tuo idea fanitapaamisesta kauppakeskuksessa on hyvä. Fanit ja seura tulevat yhdessä kentältä ulos houkuttelemaan uusia kannattajia! Vaikkapa urheilukauppa sponsoriksi!
Joukkueeseen on niin paljon helpompi samaistua kun pelaajia tuntee "henkilökohtaisesti". Ei ehkä yhtään sen enempää kuin sen verran, että on jutellut joskus jostain asiasta pari minuuttia, mutta siinäkin ajassa voi tulla sellainen ajatus, että "Tuota pelaajaa haluan kyllä mennä katsomaan peliin, häntä minä seuraan kentällä!". Eikä varmasti ole keneltäkään pois. Ja pomminvarmasti tällaisella saadaan tuulareita peleihin. Myyt tätä kautta yhdenkin kausikortin jollekin, niin veikkaampa, että rahat tuli sillä takaisin välittömästi. Ja niitähän voidaan myydä siinä fanitapaamisessa jossain samalla. Aivan varmasti menee useampi kaulaliinakin siinä sivussa kaupaksi.