Krooninen pula seuroissa on myös toimitsijoista. Tästä ongelmasta et mainitse tai jätät tietoisesti mainitsematta.
Seurat toteuttavat valmennustoiminnan lisäksi myös kilpailutoimintaa. Monessa, ellei kaikissa, lajeissa kilpailujärjestelmä on täysin riippuvainen vapaaehtoistoimitsijoista. Miten kilpailujärjestelmä eri lajeissa pysyy kasassa jos seurat lähtevät ulkoistamaan toimintaansa yrityksille? Miten vanhempia saadaan enää nykyisenkään vertaa seuroihin mukaan jos heitä yhä enenevässä määrin opetetaan ostajiksi? Miten yritystoiminnalla esimerkiksi tämä pystyttäisiin toteuttamaan, ilman että kilpailumaksut räjähtävät kattoon? Ei hyvästä valmennustoiminnasta ole mitään hyötyä jos ei ole tekijöitä kilpailujärjestelmän ylläpitämiseen. Nämä kaksi asiaa ovat toisiinsa sidoksissa, ei toisistaan erikseen.
Toiseksi tästä valmentajapulasta, liikunta-ala ei pysty auttamaan lajivalmennuksessa, ja seuroissa on itse asiassa puutetta osaavista lajivalmentajista, ei liikunta-alan ohjaajista. Liikunta-alan koulutus ei edes suoraan kouluta osaajia lajivalmennukseen, vaan ne tulevat lajiliittojen ym. koulutusjärjestelmän kautta.
Hyviä kysymyksiä
![:)](http://futisforum2.org/Smileys/original/smiley.gif)
Pyrin niihin tässä alla vastaamaan.
Lähtökohtaisesti puhuin liikunnasta tarkoituksella, en niinkään urheilusta. Yritykset eivät tietääkseni yhdessäkään lajiliitossa voi junioriurheilua pyörittää eli sinänsä aihe on lisenssiurheilun osalta ainakin tällä hetkellä lähinnä teoreettinen.
Kokemusta on kuitenkin useammasta lajista myös sen tehtävien "ulkoistamisesta" valmennuksen tai toimitsijahommien suhteen.
Koripallossa osa pääkaupunkiseudun seuroista käyttää varsinkin vaativimmissa valtakunnallisten sarjojen toimitsijatehtävissä palkattuja ulkopuolisia toimitsijoita. Kirjureille, tulostaulun pitäjille ja tilastoijille maksetaan palkkiona 10-30 euroa per ottelu samaan tapaan kuin tuomareille. Jos ei helposti vapaaehtoisia löydy, niin halutessaan joukkueet voivat rahalla hankkia tarvittavat tekijät.
Olen mukana liikuntaseurassa, jossa vetäjät ovat toiminimellä laskuttavia yrittäjiä. Kaikki muu seurassa tehdään talkoilla ja ammattilaisohjaajista huolimatta tämä kokonaisuus saa harrastushinnat pysymään alhaalla.
Valmentajia saataisiin myös nykyistä enemmän toimintaan mukaan, jos heille maksettaisiin samanlaisia palkkioita kuin liikunta-alan yritykset maksavat freelance työntekijöilleen. Itse myyn "yrittäjämäisesti" koripallovalmennusta seuroille 250 eurolla palkkaa per ilta ja kaksi seuraa on täksi ja ensi kaudeksi ostanut "päiväpaketin". Olen myös monelta tällä hetkellä lajivalmennuksesta sivussa olevalta valmentajalta asiaa kysynyt ja yleensä aina henkilö lähtisi takaisin mukaan, jos palkkio olisi 20-50 euron haarukassa tuntia kohti.
Lisää aiheesta tässä kirjoituksessani:
http://ainaennenkin.fi/vaikeuksia-loytaa-seuraanne-riittavasti-erinomaisia-valmentajia-hep-testilla-siirrat-ongelman-historiaan/-Mikko