blackhawk
Poissa
Suosikkijoukkue: TPS, Suomi, Everton
|
|
Vastaus #1625 : 15.11.2022 klo 00:10:43 |
|
Hyviä ihmisiä onneksi löytyy. Mutta syyllistää ei todellakaan voi ketään, koska ihmiset eivät edes suurilta osin tiedä mitä tuolla tapahtuu. Ja onhan sitä paljon rankempaa gore-viihdettä. Sen tuomitsen täysin. Tässä on sillä tavalla paradoksaalinen tilanne, että mitä enemmän julkisuutta kisat saavat, sitä useampi saa tietää miten paska maa Qatar on.
|
|
|
|
rangaistuspotku
Poissa
|
|
Vastaus #1626 : 15.11.2022 klo 01:45:08 |
|
Tämä ketju on varsinainen kisahuuman tappaja. Maailmassa on paljon paikkoja, missä ihmisellä ei ole arvoa. Qatarin stadioneiden rakentajien olot oli kamalat.
Mutta sama se on varmasti Qatarin ja kaikkien muidenkin arabimaiden kaikissa rakennus-projekteissa. Jos nämä eivät olisi olleet rakentamassa hengenvaarallisissa oloissa stadioneja, niin he olisivat olleet rakentamassa hengenvaarallisissa oloissa jotain muuta Qatarissa.
Kisojen myöntäminen oli toki virhe. Mutta minä nautin huippujalkapallosta. Maailmassa on aina ollut surkeita paikkoja, ja tuskin noista arabimaista ikinä tulee mitään länsimaista demokratiaa, ihmisoikeuksia, sananvapautta, uskonnonvapautta jne kunnioittavia paikkoja. Sellainen ei kuulu heidän kulttuuriin.
|
|
|
|
Bootlegger
Poissa
Suosikkijoukkue: Suomi, SAPA, Roma.
|
|
Vastaus #1627 : 15.11.2022 klo 03:09:08 |
|
Huomenissa aukeaa kisa-alueet. Tämän vuoden erikoisuutena on Messi vs. Ronaldo, jossa saadaan lopullinen selvyys meitä kaikkia kutkuttaneeseen kysymykseen.
|
|
|
|
Optimus Prime
Paikalla
|
|
Vastaus #1628 : 15.11.2022 klo 04:11:56 |
|
Tätä on FUTISforum2(022) Miltä sheikkien lasti maistuu?
|
|
|
|
|
Thouni
Paikalla
Suosikkijoukkue: HJK, Artsakh, M'well, Zapresic boys.
|
|
Vastaus #1630 : 15.11.2022 klo 05:00:44 |
|
Kyllähän näitä pelaajia riittää jotka ovat ilmaisseet huolensa ja ovat sitä mieltä, että ehkä tämä ei ole ihan ok. Mutta jos kysytään että meinaatko silti lähteä pelaamaan Qatariin niin vastaus on "Joojoo tottakai!" tune: Niilo22. Toki ymmärtäähän sen, että vaatisi isoja palleja skipata MM-kisat joita ei uralle kovin monia osu.
|
|
|
|
Kiitaja
Poissa
Suosikkijoukkue: FC Lahti, SM
|
|
Vastaus #1631 : 15.11.2022 klo 06:24:20 |
|
No jalkapallon kanssahan noilla "kisoilla" ei todellakaan ole mitään tekemistä, joten vähän hölmöähän se olisi täällä mitenkään sen suuremmin niistä kiimailla. Tämä yksi topic riittää aivan hyvin, samoin kuin esimerkiksi koronaviruksella tai snookerilla on omat yksittäiset topikkinsa.
No tämä. Käsittääkseni esim. Saksssa moni kannattajaryhmä boikotoi kisoja. Ne ei sitten vissiin ole futisihmisiä laisinkaan.
|
|
|
|
Dagger
Poissa
Suosikkijoukkue: Suomi, Apollo, Hyps,FC TPS, LFC
|
|
Vastaus #1632 : 15.11.2022 klo 06:39:05 |
|
Luuletko ettei kaikkia ihmisiä kiinnosta muiden kärsimys, ilmastonmuutos ja korruptio? Suosittelen hakeutumaan hoitoon, jos näin uskot olevan.
No ei todellakaan kiinnosta kaikkia, suosittelen hyvin nopeasti hakeutumaan hoitoon jos maailmankuvasi ja käsityksesi ihmisistä on noin vääristynyt, naiivi ja infantiilinen.
|
|
« Viimeksi muokattu: 15.11.2022 klo 06:42:00 kirjoittanut Dagger »
|
|
|
|
|
ALPPIK
Poissa
Suosikkijoukkue: R.I.P Prinsessa Birgitta (1937-2024)
|
|
Vastaus #1633 : 15.11.2022 klo 07:09:38 |
|
Espanjan jalkapallomaajoukkue vetoaa myös historiallisten romaanien ystäviin, Daniel Carvajal-ka etenkin.
|
|
|
|
ALPPIK
Poissa
Suosikkijoukkue: R.I.P Prinsessa Birgitta (1937-2024)
|
|
Vastaus #1634 : 15.11.2022 klo 07:11:34 |
|
Qatar-Ecuador
Dura e ataqe, CR ECU -rata, dorqa
|
|
« Viimeksi muokattu: 15.11.2022 klo 14:57:32 kirjoittanut ALPPIK »
|
|
|
|
|
Vincent Orava
Poissa
|
|
Vastaus #1635 : 15.11.2022 klo 07:19:45 |
|
Ääntä on tärkeä ylläpitää, muuten sun kaltaiset luulevat vielä kisojen katsomisen olevan ok+
"Sun kaltaiset". Siellä taas vähe korostetaan itseään ja omaa toimintaa. Futisforumin nimimerkkien boikoteilla tuskin on minkäänlaista vaikutusta "mun kaltaisten" valintoihin. En edes ole kovin innoissani kisoista, mutta mua vain yleensä lähinnä vituttaa jos joku elokapinalainen, jehovan todistaja tai vasemmistoliittolainen tulee kertomaan mulle, että miten mun tulisi elää.
|
|
|
|
joku roti
Poissa
Suosikkijoukkue: "guaranteed orgy of bullshit"
|
|
Vastaus #1636 : 15.11.2022 klo 07:58:56 |
|
"Sun kaltaiset". Siellä taas vähe korostetaan itseään ja omaa toimintaa. Futisforumin nimimerkkien boikoteilla tuskin on minkäänlaista vaikutusta "mun kaltaisten" valintoihin. En edes ole kovin innoissani kisoista, mutta mua vain yleensä lähinnä vituttaa jos joku elokapinalainen, jehovan todistaja tai vasemmistoliittolainen tulee kertomaan mulle, että miten mun tulisi elää.
Fiksummiltaan on ihan hyvä ottaa oppia.
|
|
|
|
Tölkkivaari
Poissa
Suosikkijoukkue: #TunnenSielläTyyppejä
|
|
Vastaus #1637 : 15.11.2022 klo 08:05:09 |
|
Tätä on FUTISforum2(022) Onneksi kuitenkin yllättävän moni on jalkapallon ystävä huomannut, että näillä kisoilla ei ole mitään tekemistä futiksen kanssa.
|
|
|
|
Maldini.
Poissa
|
|
Vastaus #1638 : 15.11.2022 klo 08:06:33 |
|
Ihmiset tekevät paskoja valintoja, kun eivät viitsi ottaa asioista selvää tai pohdi valintojensa seurauksia. Silloin on ihan aiheellista kertoa faktat ja miksi itse tekee erilaisen valinnan eikä silloin kannata laittaa sormia korviin ja alkaa ulisemaan.
|
|
|
|
el Blanco
Poissa
|
|
Vastaus #1639 : 15.11.2022 klo 08:31:35 |
|
Minua ei hävetä myöntää, että kiinnostus kisoja kohtaan on kasvanut. Kyse on uteliaisuudesta. Niin monta vuotta näistä kisoista on puhuttu, että jäisi aika tyhjä olo, jos en katsoisi otteluita. Jokin masokistinen ja samalla vahingoniloinen halu ajaa tarkkailemaan, josko jotkin asiat menisivät Qatarissa päin helvettiä. Mitään pahaa en kenellekään tahdo, pahin on jo tapahtunut, mutta kiusa se on pienikin kiusa. Valitettavasti huligaanit eivät varmaankaan onnistu sotkemaan kisaisäntien keinotekoista, vereltä haisevaa "tunnelmaa", mutta kai sentään jotain katastrofia saa toivoa?
Samalla pelillinen puoli ja muutama pelaaja kiinnostaa. Nämä ovat muutamalle suurelle pelaajalle varmasti viimeiset MM-kisat. Ja jos totta puhutaan, on kentällä kohta alkamassa turnaus, jonka voittaja lisätään jalkapallon historiaan. Peli pelinä, vaikkakaan peli ei koskaan ole täysin muun maailman ulkopuolella. Neljä vuotta sitten harva edes muisti, että kisoja käytiin sotaa käyvässä maassa, jossa ihmisoikeudet ovat lähes yhtä lailla paskassa kunnossa kuin Qatarissa. Tällöin naiivisti muistutettiin kuitenkin, että Venäjä on silti saatanan kova futismaa.
Toivon, että Fifa on saavuttanut paskuudessaan lakipisteensä. Jos vuonna 2030 pelataan Saudi-Arabiassa, kertoo se vain siitä, että hulluus ei ole lähelläkään loppua.
Boikotointi on jalo valinta. Mutta luulen saavuttavani saman mielentilan, mikä esimerkiksi Rive Kanervalla on: Kisoja seurataan, pelejä odotetaan, mutta samalla muistutetaan vääryyksistä. Kisat eivät häviä minnekään, seuraisi niitä tai ei. Tunnen jopa sääliä pääosan esittäjiä kohtaan: Joillekin, ehkä useimmille, MM-kisoissa pelaaminen on ainutkertaista. Eivät he ole turnauspaikkaa valinneet. He ovat gladiaattoreita, jotka menevät sinne, mihin heidän odotetaankin menevän. Jalkapallo on sairas mies, joka ei kuitenkaan kuole.
|
|
|
|
Assuncao
Poissa
Suosikkijoukkue: Selssi
|
|
Vastaus #1640 : 15.11.2022 klo 08:32:33 |
|
Sitä paitsi itsehän sen asettelun aloitit nimittämällä meitä selkärangallisia "boikottihessuiksi"
|
|
|
|
Sokrateen puskumaali
Poissa
|
|
Vastaus #1641 : 15.11.2022 klo 08:44:16 |
|
Ihan mielenkiinnosta, onko perheellisten ihmisten boikotointiajatukset linjassa lapsettomien jalkapallofanien kanssa? Jos on sellaisia alakouluikäisiä lapsia, jotka harrastavat jalkapalloa, niin onko moraalin kannalta oikein sulkea kisat heiltä vai ei? Jos antaa katsoa, niin pitääkö harjoittaa passiivisaggressiivista mutinaa sohvan läheisyydessä?
En ole ehtinyt hirveästi näitä kisoja ajatella ja vielä vähemmän kiinnostaa osallistua tällaisista asioista riitelyyn, mutta kiinnostaa tietää, että miten ajattelette tästä.
|
|
|
|
äägee
Poissa
Suosikkijoukkue: GrIFK, CFC ja IFKM
|
|
Vastaus #1642 : 15.11.2022 klo 09:01:50 |
|
Ihan mielenkiinnosta, onko perheellisten ihmisten boikotointiajatukset linjassa lapsettomien jalkapallofanien kanssa? Jos on sellaisia alakouluikäisiä lapsia, jotka harrastavat jalkapalloa, niin onko moraalin kannalta oikein sulkea kisat heiltä vai ei? Jos antaa katsoa, niin pitääkö harjoittaa passiivisaggressiivista mutinaa sohvan läheisyydessä?
En ole ehtinyt hirveästi näitä kisoja ajatella ja vielä vähemmän kiinnostaa osallistua tällaisista asioista riitelyyn, mutta kiinnostaa tietää, että miten ajattelette tästä.
Jos lapsi haluaa katsoa, niin tottakai siihen pitää antaa mahdollisuus. Hieman riippuen lapsen iästä voi varmasti myös tuoda esille kisojen epäkohtia soveliaalla tavalla ja keskustella niistä yhdessä. Eiköhän parin ekan luokan jälkeen pysty jo käymään keskustelua aiheesta, ihan peilaten esim. omiin kiinnostuksen kohteisiini sen ikäisenä. Holokaustit ja Stalinin vainot oli kyllä läpikoluttu isovanhempien olohuoneessa jo 9-vuotiaana, joten kyllä moni lapsi voi myös keskustella yhteiskunnallisista vääryyksistä kisoihin liittyen, jos lasta kiinnostaa miksi sedät puhuvat työukoista studiossa. Itselläni ei toki lapsia ole, niin ei tarvitse tuota miettiä.
|
|
|
|
Jugurttibiti
Poissa
Suosikkijoukkue: Arsenal
|
|
Vastaus #1643 : 15.11.2022 klo 09:39:18 |
|
Kisojen myöntäminen oli toki virhe.
Hyvä, että yhdeksässä vuodessa on mieli muuttunut tämän topicin ensimmäiseltä sivulta Ei ollut virhe myöntää kisoja Qatarille.
|
|
|
|
Ben
Poissa
|
|
Vastaus #1644 : 15.11.2022 klo 09:41:55 |
|
Varsinkin kun 9 vuotta sitten Qatarissa siirtotyöläisten asema oli vielä moninkertaisesti huonompi kuin nykyään, mutta tärkeintähän kyseisen nimimerkin mukaan oli, että koska kisoja ei ole ennen pelattu arabimaassa, niin nyt oli hyvä että sinne myönnettiin. Ei ollut virhe myöntää kisoja Qatarille. MM-kisoja ei ole koskaan pelattu arabimaassa, joten on mielestäni hienoa että saadaan kisat ihan uudelle alueelle. Jalkapallo on globaali laji, ja siksi on hienoa että saadaan kisat ekan kerran myös arabimaihin. Sen sijaan kisoja ei pitäisi missään tapauksessa pelata kesällä. Hullun hommaa ja vaarallista se on pelaajien lisäksi katsomossa kärvisteleville turisteille! En näe ongelmalliseksi sitä että tämän kerran kansainvälinen futis-kausi katkeaisi talvella mm-kisojen ajaksi. Aivan hyvin Valioliigakautta esimerkiksi voidaan venyttää kesää kohti sekä alusta että lopusta.
Olenko tosiaan ainoa jonka mielestä mm-kisat Qatarille on pelkästään hyvä asia?
On niitä varmasti muitakin joiden mielestä kyseessä on pelkästään hyvä asia, sheikkejä ja lahjuksia saaneita, mutta en tiedä onko siihen porukkaan kiva samaistua.
|
|
« Viimeksi muokattu: 15.11.2022 klo 09:45:56 kirjoittanut Ben »
|
|
|
|
|
Ryu
Poissa
Suosikkijoukkue: IVFC, Ac Oulu, Arsenal
|
|
Vastaus #1645 : 15.11.2022 klo 09:53:01 |
|
Valavuoren forumnikki paljastunut?
|
|
|
|
LinjatonMies
Poissa
|
|
Vastaus #1646 : 15.11.2022 klo 09:53:28 |
|
Tavallisen kotisohvapulliaisen vaikutusmahdollisuudet ovat olemattomat YLE:n tarjonnan ääressä. Jos näiltä kisoilta jotain toivoo, niin karnevalismia ja protesteja. Sheikeille nauramista. Kantaaottavia t-paitoja maalituuletuksissa, fanien herjaavia ja rienaavia joukkotifoja ja flash mobeja. Entisten legendojen julkisia tuomioita (kuten yksi ja ainoa Cantona jo teki), nykyisten tähtien antimainostemppuja, tyyliin "juon ennemmin vettä" -Ronaldo.
Onhan se irvokasta, että FIFA on kaikissa aiemmissa kisoissa lanseerannut näkyviä tasa-arvoa ja ihmisoikeuksia puolustavia kampanjoita. Ja nyt ollaan tuolla hymyilemässä.
|
|
|
|
Keano
Poissa
|
|
Vastaus #1647 : 15.11.2022 klo 09:57:32 |
|
Onhan se irvokasta, että FIFA on kaikissa aiemmissa kisoissa lanseerannut näkyviä tasa-arvoa ja ihmisoikeuksia puolustavia kampanjoita. Ja nyt ollaan tuolla hymyilemässä.
On kai sieltä jotain samantyylistä tulossa nytkin. #FootballUnitesTheWorld jne.
|
|
|
|
äägee
Poissa
Suosikkijoukkue: GrIFK, CFC ja IFKM
|
|
Vastaus #1648 : 15.11.2022 klo 10:02:47 |
|
Itsekin voisin hyväksyä kisat arabimaassa, jos perusedellytykset täyttyisivät, vaikka joitain puutteitakin olisi. Perusedellytyksiin voidaan laskea:
- kisaisännyyden saaminen ilman laajaa ja röyhkeää korruptiota - kisojen järjestäminen maassa, jossa on olemassa olevaa infrastruktuuria ja riittävän suuri paikallisväestö - rakennushankkeiden työoloja ja -ehtoja valvottaisiin tarkasti ja epäkohtiin puututtaisiin - kaikkien väestöryhmien ihmisoikeudet turvattaisiin paikallisen lainsäädännön toimesta
Jos nämä asiat täyttyisivät, voisi ajankohdasta ehkä joustaa (kesä vs. talvi). Nämä edellytykset eivät kuitenkaan taida tällä erää täyttyä missään. Qatarissa noista ei täyty yksikään. Realistisin isäntämaa näillä spekseillä olisi varmaan Arabiemiraatit, jos maassa tapahtuisi laajamittaisia reformeja kahden viimeisen kohdan osalta. Sekin lienee tällä hetkellä utopiaa, eli tällä hetkellä kisoja ei voi järjestää jokseenkin järkevästi ja edes vähän alusta kestävästi missään arabimaassa.
|
|
|
|
Sokrateen puskumaali
Poissa
|
|
Vastaus #1649 : 15.11.2022 klo 10:06:21 |
|
Koko ihmiskunta on irvokas tekopyhyyden teatteriesitys. Yleensä ihmiset haluavat, että heillä on hyvä imago ja he tekevät itselleen sopivaa pr-työtä, jotta saavat itselleen sellaisen vaikutelman. Johdonmukaisuus olisi kuitenkin liikaa omaa elintaso vaikeuttava asia. Jos ihmiset olisivat johdonmukaisia, niin aika iso osa Aasiasta, Afrikasta ja varmaan Etelä-Amerikasta olisi boikotissa. Minusta se olisi hyvä asia monestakin eri syystä, mutta emme me yhteiskuntana ole valmiita jalkapallokisojen kaltaisten spektaakkelien ulkopuolella boikotoimaan ihmisarvoa polkevia tai ympäristöä saastuttavia toimijoita. Samoin FIFA puhuu kaikkea kaunista, mutta jos on aika saada massia isosta hanasta, niin sitten sitä ei boikotoida. Tämä ei sitten ole mikään isku boikottihessujen (oliko tämä nyt virallinen termi?) suuntaan. Boikotoikaa vaan jos siltä tuntuu. Jos boikotti on tarpeeksi iso, niin FIFA varmasti miettii ensi kerralla, että kannattaako hana avata.
|
|
|
|
|
|