FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
10.01.2025 klo 16:23:08 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook & Twitter

Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 ... 66 [67] 68 ... 652

Kirjoittaja Aihe: Qatar 2022 -Fifa World Cup  (Luettu 956336 kertaa)
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta.
LinjatonMies

Poissa Poissa

Vastaus #1650 : 15.11.2022 klo 10:21:49

Boikotti ja juhlista kieltäytyminen on yksi linja, juhlien pilaaminen on toinen linja. MM-kisat voi nähdä kuin Troijan puuhevosena, jonka avulla tehdään yllätyshyökkäys. Tätä linjaa edustaa esimerkiksi Rive ja iso joukko urheilumedian edustajia. Toivo on luultavasti turha, puuhevosesta purkautuu vain hymyileviä mielistelijöitä ja kiiltokuvasetiä.
suomifutiksen Janne Tähkä

Poissa Poissa

Vastaus #1651 : 15.11.2022 klo 10:39:24

"Kisoilla ei ole mitään tekemistä futiksen kanssa" -janttereille sanoisin että kun pelataan futista niin sillä ei pelkästään ole jotain tekemistä futiksen kanssa vaan se on sitä futista.

En aio itsekään kyllä katsoa. Ei sillä että mun boikotti suuresti muuttaisi maailmaa, mutta on tämä turnaus niin irvokas ja surullinen, ettei noita matseja pystyisi mitenkään hyvillä mielin katsomaan.
Kankea puolustaja

Poissa Poissa

Vastaus #1652 : 15.11.2022 klo 10:47:13

Itse en kisoja katso, mutta en katso Valioliigaa enkä mestarien liigaakaan.
Ihan samaa öljysheikkien leikkikenttää nämäkin kisat ovat.
Vähän ihmetyttää Valioliigaa katsotaan pöksyt märkänä ja näitä kisoja ei voi seurata millään.
Kiitaja

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FC Lahti, SM

Vastaus #1653 : 15.11.2022 klo 10:48:46

"Kisoilla ei ole mitään tekemistä futiksen kanssa" -janttereille sanoisin että kun pelataan futista niin sillä ei pelkästään ole jotain tekemistä futiksen kanssa vaan se on sitä futista.

Totta kai se on. Se että miljonäärit potkii palloa aavikolla tuhansien siirtotyöläisten luiden päällä on vain aika kaukana jalkapallon syvimmästä olemuksesta.
Stark

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Jos luet tätä, on liian myöhäistä.

Vastaus #1654 : 15.11.2022 klo 11:30:05

Totta kai se on. Se että miljonäärit potkii palloa aavikolla tuhansien siirtotyöläisten luiden päällä on vain aika kaukana jalkapallon syvimmästä olemuksesta.

Toki jalkapallon syvin olemus on vieläkin se, että kaksi joukkueellista pelaajia yrittää potkia pallon sääntöjen puitteissa vastustajajoukkueen maaliin. Ihan mielenkiinnosta; mikä on jalkapallon syvin olemus, jossei se?

Ja ennenkuin vastaat kiukkuisena ja luulet mun puoltavan näitä kisoja niin: ei.
Kuhnuri

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Huuhkajat

Vastaus #1655 : 15.11.2022 klo 11:38:29

Tämä ketju on varsinainen kisahuuman tappaja.

Tämähän se tarkoitus onkin ja hyvä niin. Mitä vähemmän itse pelitapahtumat missään näkyvät niin sitä parempi. Itse ainakin klikkailen auki vain uutisia mitkä käsittelevät muita aiheita kuin otteluihin liittyviä.
TexMex

Poissa Poissa

Vastaus #1656 : 15.11.2022 klo 11:40:45

Ihan mielenkiinnosta, onko perheellisten ihmisten boikotointiajatukset linjassa lapsettomien jalkapallofanien kanssa? Jos on sellaisia alakouluikäisiä lapsia, jotka harrastavat jalkapalloa, niin onko moraalin kannalta oikein sulkea kisat heiltä vai ei? Jos antaa katsoa, niin pitääkö harjoittaa passiivisaggressiivista mutinaa sohvan läheisyydessä?

En ole ehtinyt hirveästi näitä kisoja ajatella ja vielä vähemmän kiinnostaa osallistua tällaisista asioista riitelyyn, mutta kiinnostaa tietää, että miten ajattelette tästä.

Kiitos avauksesta. Tämä on itse asiassa se kysymys/pohdinta joka mielessä lähdin topikkia lukemaan.

Aikaisemmin pidin itsestäänselvänä kisojen boikotointia, kunnes jonkun insertin nähdessä tajusin, ettei päätös ole yksin minun. En edes itse asiassa tiedä tarkalleen koska koko kisat edes alkavat, mutta ilmeisen lähellä ne ovat.

Kisat ovat siis ensimmäiset, joita superjunnu saattaisi haluta katsoa, mutta oletan, että hänen mielestään kysymys on enemmänkin yhteisestä kokemuksesta kuin, että avaisin hänelle telkkarin katsottavaksi. Kokemuksen osalta ongelma lieneekin siinä, että jos kisoja katsotaan, tulee minunkin sitoutua peliin ilman suurempia ulkopuolisia mutinoita. Juniorille, jolle FIFA tarkoittaa videopeliä, korruption käsite on tuntematon ja Qatar on vielä kuulematon viisikirjaiminen erisnimi lienee turha mutista stadionolosuhteista ja kestämättömästä kehityksestä.

Odottelen siis avausvihellyksiä ja katsotaan minkälaisia tunteita kisat herättävät ylipäätään.
rangaistuspotku

Poissa Poissa

Vastaus #1657 : 15.11.2022 klo 11:44:17

Varsinkin kun 9 vuotta sitten Qatarissa siirtotyöläisten asema oli vielä moninkertaisesti huonompi kuin nykyään, mutta tärkeintähän kyseisen nimimerkin mukaan oli, että koska kisoja ei ole ennen pelattu arabimaassa, niin nyt oli hyvä että sinne myönnettiin.

On niitä varmasti muitakin joiden mielestä kyseessä on pelkästään hyvä asia, sheikkejä ja lahjuksia saaneita, mutta en tiedä onko siihen porukkaan kiva samaistua.

Ajatukseni on tuosta ajasta muuttuneet aika paljon.

Tuolloin 9 vuotta sitten ajattelin sitä lähinnä lajikulttuuurin leviämisen kannalta.

Lähi-idän tapahtumat viime vuosina sekä Venäjän toiminta ovat kypsyttäneet minut näihin diktatuureihin ja kulttuureihin, jotka eroavat kuin yö ja päivä meidän kulttuurista ja arvoista.

Näitä isoja kisoja on ylipäätään viime aikoina ollut näissä maailman perslävissä, Venäjä 2018, Kiina 2022 ja nyt tämä Qatar.

Qatarissa on alkanut ihan erityisesti ärsyttämään se, että ostavat varsinkin yleisurheilussa urheilijansa muista maista. Siis Qatarin edustajat eivät ole oikeasti qatarilaisia.

Kaikesta huolimatta aion silti nauttia hienosta turnauksesta.
Kiitaja

Poissa Poissa

Vastaus #1658 : 15.11.2022 klo 12:29:37

Toki jalkapallon syvin olemus on vieläkin se, että kaksi joukkueellista pelaajia yrittää potkia pallon sääntöjen puitteissa vastustajajoukkueen maaliin. Ihan mielenkiinnosta; mikä on jalkapallon syvin olemus, jossei se?

Sinänsä olet oikeassa. Mutta tämä on jalkapalloa joka on puettu muoviin ja vereen. En ymmärrä miten kukaan pystyy nauttien katsomaan pelejä ja sulkemaan muut asiat ulkopuolelle.

Kannattaahan jengi tosin kiimassa Cityä ja PSG:täkin ja muita, että ei tässä tietysti sinänsä ole mitään uutta.
Toldo

Paikalla Paikalla

Vastaus #1659 : 15.11.2022 klo 12:40:02

Suoraan JMT-topiciin nämä "ei mitään tekemistä jalkapallon kanssa" -purkaukset. Foorumin Saksa-osasto muuten käytti tuota fraasia jo kesällä 2020. Silloin kuulemma tyhjille katsomoille pelatuilla otteluilla ei ollut mitään tekemistä jalkapallon kanssa.
JP_futis

Poissa Poissa

Vastaus #1660 : 15.11.2022 klo 12:51:05

Arvostan, että kisoista käydään keskustelua tälläkin foorumilla niihin faktoihin peilaten, joilta kukaan ei voi eikä saa silmiään ummistaa. Ja jokainen foorumistikin varmasti on tietoinen kisojen taustoista eikä keneltäkään mitään sympatiaa heru kisaisännille saati FIFAn toiminnalle näihin(kään) kisoihin liittyen. Samalla tavalla myös minua oksettaa ja ällöttää paikka, missä kisat pelataan ja että valokeilassa katsomon puolella on joukko rikollisia, jotka kuuluisivat palleistaan kiinni roikkuen samoihin stadionin rakenteisiin, jonne on jo aivan liian monta ihmishenkeä uhrattu näiden kisojen takia.

Mutta kuten täälläkin jotkut yrittävät tuoda esille, kaikesta tästä huolimatta, kun vahinko on jo tapahtunut, niin keskiössä sunnuntai-illasta alkaen on jalkapallo ja se peli, jota rakastamme. Joukkueet ja pelaajat ovat syyttömiä tähän sontaan eikä heiltä voi odottaa kisojen boikotointia kovin paljoa tätä näkyvämmin, mitä tähänkään asti ovat esille tuoneet. Eikä meidänkään kotikatsomoissa tarvitse hävetä sitä, että seuraamme kisoja ja muna vaahdossa kannustamme suosikkejamme kohti sitä suurinta pokaalia, vaikka kieltämättä ihan samanlaista kultareunusta ei näistä kisoista käteen jää kuin aikaisemmista karkeloista.

Itse aion ainakin nauttia kisoista niin paljon kuin vain mahdollista. Haluan myös, että pitkin kisoja tuodaan esille kaikki mahdolliset epäkohdat kisoihin liittyen ja Qatarista jätetään mahdollisimman saastainen kuva kisojen loputtuakin, mutta se että täällä toivotaan kaikenlaista kaaosta ja kriisiä ja lisäuhreja kesken kisojen niin kertoo enemmän tiettyjen nimimerkkien tyhmyydestä ja huomionhakuisuudesta kuin siitä, että halutaan aidosti boikotoida itse kisoja.

Canton42

Poissa Poissa

Vastaus #1661 : 15.11.2022 klo 12:52:00

Tälle Ylos

Itse ajattelin, että liveseurantaan olisi hyvä spämmätä jokaista pelattua minuuttia kohden kuolleista orjista, niitä kun riittää jokaiselle peliminuutille.

Laita ne spämmisi johonkin fifan, uefan, jaron tai palloliiton toimistolle niin ehkä menee viesti perille.
leppäperttu

Poissa Poissa

Vastaus #1662 : 15.11.2022 klo 13:03:50

Qatarissa on alkanut ihan erityisesti ärsyttämään se, että ostavat varsinkin yleisurheilussa urheilijansa muista maista. Siis Qatarin edustajat eivät ole oikeasti qatarilaisia.
Tästä innostuneena katsoin Wikipediasta Qatarin kisoihin valitun joukkueen ja 10/26 pelaajaa syntynyt muualla kuin Qatarissa. Ihan hyvin voi sanoa ostetuksi joukkueeksi tätäkin vaikka yllättävän qatarilainen onkin.

Bet365 tarjosi lipun MM-fantasyyn, pitänee lohkot jossain vaiheessa katsoa jos meinaa pottijahtiin
Maldini.

Poissa Poissa

Vastaus #1663 : 15.11.2022 klo 13:14:42

Mutta kuten täälläkin jotkut yrittävät tuoda esille, kaikesta tästä huolimatta, kun vahinko on jo tapahtunut
Tämä ei ole kovinkaan hyvä syy antaa tukeaan FIFAn ja Qatarin tuotteelle katsomalla sitä.

Eikä meidänkään kotikatsomoissa tarvitse hävetä sitä, että seuraamme kisoja ja muna vaahdossa kannustamme suosikkejamme kohti sitä suurinta pokaalia, vaikka kieltämättä ihan samanlaista kultareunusta ei näistä kisoista käteen jää kuin aikaisemmista karkeloista.
Nimenomaan pitäisi hävetä niin paljon, että ei pysty kisoja katsomaan. Jos ei sellaista häpeää tule, niin ehkä kisojen tausta ei ole täysin selvilllä tai sitten ei yksinkertaisesti välitä niistä vrt. "No kun vahinko jo tapahtui, niin...".

Sinänsä on täysin ymmärrettävää, että futisforumilla koittaa keinolla millä tahansa perustella itselleen kuningaslajin merkittävimmän turnauksen katsomisen vaikka itse kisat eivät millään tasolla kestä kriittistä tarkastelua. Kisojen katsominen on tämän fiaskon hyväksymistä, koska silloin kuluttaa FIFAn ja Qatarin tuotetta.

Jos joku katsoo niin siinäpä katsoo. On minun mielestäni aika vaikea erottaa tätä vain siihen, että urheilijat potkii palloa nurmikentällä. Mutta ainakin voisi boikottiin osallistua niin, että ei kommentoi missään kanavissa (ml. futisforum2) ko. kisoja tai lue mitään siihen liittyviä uutisia.
rangaistuspotku

Poissa Poissa

Vastaus #1664 : 15.11.2022 klo 13:15:49

Sinänsä olet oikeassa. Mutta tämä on jalkapalloa joka on puettu muoviin ja vereen. En ymmärrä miten kukaan pystyy nauttien katsomaan pelejä ja sulkemaan muut asiat ulkopuolelle.

Kannattaahan jengi tosin kiimassa Cityä ja PSG:täkin ja muita, että ei tässä tietysti sinänsä ole mitään uutta.

Maailma ei siitä parane, vaikka joku täällä Suomessa kääntää kanavan muualle.  

Taitaa itse asiassa olla niin, että valtaosa maailman ihmisistä asuu maissa, missä ei noudateta länsimaista ihmisoikeus-käsitystä? Diktatuureja, sortokoneistoja ja köyhyyttä tulee olemaan aina.

Kisojen myöntäminen Qatariin oli virhe. Mutta olisiko näiden rakentajien elämä ollut yhtään sen parempaa, jos kisoja ei olisi sinne myönnetty? Todennäköisesti työskentelisivät yhtä huonoissa oloissa joillakin muilla rakennuksilla.

Qatarin tai Venäjän kaltaista maata tuskin pystyy muuttamaan ulkopuolelta. Muutoksen pitää tulla maan sisältä. Itse en usko, että arabimaat muuttuvat minun elinaikana mihinkään. Riippumatta siitä, Karsikko kisoja vai en.
Kiitaja

Poissa Poissa

Vastaus #1665 : 15.11.2022 klo 13:24:58

Maailma ei siitä parane, vaikka joku täällä Suomessa kääntää kanavan muualle.  

Taitaa itse asiassa olla niin, että valtaosa maailman ihmisistä asuu maissa, missä ei noudateta länsimaista ihmisoikeus-käsitystä? Diktatuureja, sortokoneistoja ja köyhyyttä tulee olemaan aina.

Kisojen myöntäminen Qatariin oli virhe. Mutta olisiko näiden rakentajien elämä ollut yhtään sen parempaa, jos kisoja ei olisi sinne myönnetty? Todennäköisesti työskentelisivät yhtä huonoissa oloissa joillakin muilla rakennuksilla.

Qatarin tai Venäjän kaltaista maata tuskin pystyy muuttamaan ulkopuolelta. Muutoksen pitää tulla maan sisältä. Itse en usko, että arabimaat muuttuvat minun elinaikana mihinkään. Riippumatta siitä, Karsikko kisoja vai en.

Ei kyse ole siitä vaikuttaako boikotti mihinkään. Kyse on periaatteista ja omastatunnosta. Se on tässäkin topikissa jo moneen otteeseen sanottu, mutta edelleen täällä jauhetaan tätä "ei minun katsomiseni vaikuta mihinkään" scheissea.
blackhawk

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: TPS, Suomi, Everton

Vastaus #1666 : 15.11.2022 klo 13:26:52

Sinänsä on täysin ymmärrettävää, että futisforumilla koittaa keinolla millä tahansa perustella itselleen kuningaslajin merkittävimmän turnauksen katsomisen vaikka itse kisat eivät millään tasolla kestä kriittistä tarkastelua. Kisojen katsominen on tämän fiaskon hyväksymistä, koska silloin kuluttaa FIFAn ja Qatarin tuotetta.

Samalla logiikalla Venäjän hyökkäyssotaa koskevien uutisten seuraaminen olisi sodan hyväksymistä?

Itse olen päinvastoin sitä mieltä, että kisojen seuraamisen myötä myös Qatarissa harjoitetut vääryydet saavat enemmän julkisuutta. Olen toisaalta myös sitä mieltä, ettei kisoja olisi pitänyt Qatarin järjestettäväksi antaa, mutta toisaalta Qatarin saama runsas negatiivinen julkisuus on myös hyvä asia. Tv-lähetyksiin pitäisi vielä lisätä pelikellon viereen kerran minuutissa vaihtuva stadiontyömailla menehtyneen siirtotyöläisen kasvokuva kunnioituksena heitä kohtaan. Jokaisen matsin jokaiselle peliminuutille riittäisi uusi naama, vaikka kaikki pudotuspelit menisivät jatkoajalle.
HÄI

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Valkoposkihanhet & merimetsot

Vastaus #1667 : 15.11.2022 klo 13:30:56

Tästä innostuneena katsoin Wikipediasta Qatarin kisoihin valitun joukkueen ja 10/26 pelaajaa syntynyt muualla kuin Qatarissa. Ihan hyvin voi sanoa ostetuksi joukkueeksi tätäkin vaikka yllättävän qatarilainen onkin.

Noista useampi on maahan skidinä muuttaneita, ihan rehtejä ostopelaajia taitaa olla kuusi kappaletta.

Qatar ja Saudi-Arabia ovat kai kisojen ainoat joukkueet, joilla kaikki pelaajat pelaavat kotimaan sarjassa, kun Englannilla lipsahti Bellingham kauneusvirheenä mukaan.
Jinete

Poissa Poissa

Vastaus #1668 : 15.11.2022 klo 13:33:00

Qatarin saama runsas negatiivinen julkisuus on myös hyvä asia.

Tämä on täysin totta, mutta se voi helposti kääntyä itseään vastaankin, jos ei pysytä totuudessa. Nythän jopa Guardianin tapainen arvostettu toimija sortui klikkihimoissaan tekemään jutun, jota sitten muokkasivat myöhemmin, mutta josta on jäänyt elämään tämä uskomus 6500 kuolleesta stadioneita rakentaneesta orjasta. Samaan tapaan foorumin suurimman misatroopin harjoittama hyveonanointi tässä osiossa tekee vaan hallaa ja polarisoi keskustelun niin, ettei sellaista pääse oikeasti edes syntymään.
blackhawk

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: TPS, Suomi, Everton

Vastaus #1669 : 15.11.2022 klo 13:38:11

Tämä on täysin totta, mutta se voi helposti kääntyä itseään vastaankin, jos ei pysytä totuudessa. Nythän jopa Guardianin tapainen arvostettu toimija sortui klikkihimoissaan tekemään jutun, jota sitten muokkasivat myöhemmin, mutta josta on jäänyt elämään tämä uskomus 6500 kuolleesta stadioneita rakentaneesta orjasta. Samaan tapaan foorumin suurimman misatroopin harjoittama hyveonanointi tässä osiossa tekee vaan hallaa ja polarisoi keskustelun niin, ettei sellaista pääse oikeasti edes syntymään.

Onko kuolleiden rakennustyöntekijöiden määrästä oikeampaa tietoa tai arviota jossakin muussa lähteessä? Se lienee kuitenkin faktaa, etteivät työturvallisuuskäytännöt kaikilta osin vastaa länsimaista tasoa?
Pilluharja

Poissa Poissa

Vastaus #1670 : 15.11.2022 klo 13:39:20

Nythän jopa Guardianin tapainen arvostettu toimija sortui klikkihimoissaan tekemään jutun, jota sitten muokkasivat myöhemmin, mutta josta on jäänyt elämään tämä uskomus 6500 kuolleesta stadioneita rakentaneesta orjasta.

Onko sinulla lähdettä tähän? Itse löysin vain tämän artikkelin, jonka perässä ollut muokkaus ei kumoa kuolleiden määrää.

https://www.theguardian.com/global-development/2021/feb/23/revealed-migrant-worker-deaths-qatar-fifa-world-cup-2022

Uutinen
The heading and sub-heading on this article were amended on 2 March 2021 to clarify that the figure for 6,500 deaths covers the 10-year period since Qatar was awarded the Word Cup. The article text was amended on 8 and 18 March 2021 to include further comments from the Qatar government relating to the percentage of expatriates employed in construction and work-related deaths in this sector.
Kiitaja

Poissa Poissa

Vastaus #1671 : 15.11.2022 klo 13:46:02

Kuolleista puhuttaessa hankaluutta ilmeisesti tuottaa se, että monilla on vain sydän leikannut kiinni kuumuuden ja rasituksen vuoksi. Tälläisiä tapauksia ei lasketa työtapaturmiksi vaan ovat "kuolleet luonnollisista syistä".
JP_futis

Poissa Poissa

Vastaus #1672 : 15.11.2022 klo 13:46:19

Mutta ainakin voisi boikottiin osallistua niin, että ei kommentoi missään kanavissa (ml. futisforum2) ko. kisoja tai lue mitään siihen liittyviä uutisia.

Eikö tämä yhtä lailla tarkoita teitä "boikottiin osallistuvia"? Miksi tämä ketjukaan on olemassa ja miksi tänne kukaan kommentoi. Enemmänhän täällä meuhkaa boikotoijat. Ja miksi täällä ylipäänsä jaetaan porukkaa kahteen leiriin eli boikotoijat, eli ns. hyvisten puoli, jotka välittävät ihmisoikeuksista ja maailmanrauhasta, vastaan kisoja kotona televisiosta seuraavat pahikset, jotka antavat tukensa kaikelle pahalle mitä maailmassa tapahtuu ja hyväksyvät Qatarin ja FIFAn koiruudet. Ei tämä ihan näin selkeä vastakkain asetelma ole :D

Itse olen päinvastoin sitä mieltä, että kisojen seuraamisen myötä myös Qatarissa harjoitetut vääryydet saavat enemmän julkisuutta. Olen toisaalta myös sitä mieltä, ettei kisoja olisi pitänyt Qatarin järjestettäväksi antaa, mutta toisaalta Qatarin saama runsas negatiivinen julkisuus on myös hyvä asia.

Tästä samaa mieltä. Mitä enemmän kisat ovat pinnalla, sitä paremmin epäkohdat saadaan esille, kun esim. konkretisoituu aavikolle  vieri viereen rakennettujen jättiläisstadioneiden ja niiden vaatimien ihmishenkien älyttömyys. Vaikka suurin osa ei katsoisi tätä tuotetta seuraavan kuukauden aikana, niin kisat pelataan joka tapauksessa ja rahaa sataa FIFAn ja Qatarin laariin. Nyt on sentään mahdollisuus nostattaa esille myös niitä epäkohtia.
Kiitaja

Poissa Poissa

Vastaus #1673 : 15.11.2022 klo 13:49:53

Tuo on romanttinen ajatus, että kisat tuo esiin maan epäkohtia. Sitten kun kisat kunnolla alkaa ja kisahuuma on huipussaan, niin kukaan ei muista kuolleita orjia vaan huomio kiinnittyy siihen pystyykö Messi pelaamaan seuraavassa matsissa ja rakoileeko Ranskan yhteishenki. Niin kävi Brasiassa, kuten myös Venäjällä. Niin käy aina.
Jinete

Poissa Poissa

Vastaus #1674 : 15.11.2022 klo 13:51:51

Onko sinulla lähdettä tähän? Itse löysin vain tämän artikkelin, jonka perässä ollut muokkaus ei kumoa kuolleiden määrää.

Luvuthan sinänsä ovat todennäköisesti jopa alakanttiin, mutta niiden takana on niin paljon epäselvyyksiä, että Guardianin vetämät johtopäätökset olivat hyvin epätyypillisiä laatulehdelle.

Tuota on avattu mm. täällä, mutta senkin taustoista olisin hyvin epäileväinen, sillä kirjoittaja on apulaisprofessori qatarilaisessa yliopistossa...

https://mobile.twitter.com/marcowenjones/status/1581212683302764545

Pointti on lähinnä se, että näiden kisojen pitäminen syypäänä vierastyöläisten (orjien) kuolemiin vääristää todellisuutta, aivan kuin kyseessä olisi jokin poikkeustapaus, vaikka se on ennemminkin alueen normaalitila ja noussut oikeastaan näiden kisojen myötä vasta todella esiin myös länsimaissa. Siellä on kuitenkin niiden raksamiesten lisäksi satojatuhansia palvelijoita kodeissa ja julkisissa ja yksityisissä työpaikoissa, joiden oloja tällaisten kisojen tulisi pystyä tuomaan esiin ja parantamaan, kun ne nyt raatavat 14-18 tunnin päiviä yhdellä vapaapäivällä kuukaudessa tai sitä luokkaa.

Sivuja: 1 ... 66 [67] 68 ... 652

Siirry: