Aika tyhmiä ne markkinointihessut, jos boikottipuheiden syyt on mennyt kokonaan ohi. Muutenkin logiikkana tasoa "vahingoitat suomalaista jalkapalloa jos et tilaa Viaplaytä".
Tää oli kyllä hyvä
kuset suomifutiksen laariin kun et katsot qatarin kisoja, en olisi yhtä hyvää leiskautusta itse keksinyt
Niin siis tuo noudatti sitä samaa logiikkaa kuin boikotoijilla (tai sitä huutavilta), jotka romauttavat omalla panoksellaan Finnpanelin katsojaluvut ja sitä kautta globaalit katsojamäärät ja sen jälkeen kisoja ei enää järjestetä kuin sivistysmaissa, kuten Etelä-Afrikassa, Brasiliassa ja Venäjällä.
Boikoitoijat sahaavat oksaa poikki suomalaiselta jalkapalloväeltä...mutta tämä on ok, jopa suotavaa.
Jokainen tekee omat kulutusvalintansa moraalikompassinsa mukaisesti. Täydellisessä maailmassa Qatarin MM-kisojen katsojaluvut ovat pyöreä nolla. Reaalimaailmassa varsinkin suomalaiset boikotoijat sabotoivat vain futiksen asemaa Suomessa. Nythän tuolla Qatarissa on Palloliitonkin väki kieli ruskeana, koska
– Taustalla on ihan sekin, että saamme vuosittain ihan merkittävän määrän rahaa Fifalta suomalaisen jalkapallon kehittämiseen. Se on silläkin tavalla Palloliitolle ja Suomen jalkapallolle tärkeää, että toimimme niin kuin asiallisesti.
https://www.is.fi/mm-futis/art-2000009209266.htmlMoralisointi on kuitenkin tekopyhää...mutta öyhöttäjien piinaaminen whataboutismilla mm. amerikkalaisten yritysten tuotteiden kulutuksesta on toivottavaa.
Joko molemmat on ok tai sitten kumpikaan ei ole ok. Kummin se on? Minun kantani oli selkeä, ja se on se, että boikotoijat eivät öyhötä minulle ja minä en öyhötä takaisin jonkun toisen asian tiimoilta. Oletko asiasta eri mieltä? Kannattaisi ehkä ensin ymmärtää, mitä yritin viestittää, ennen kuin epäonnistuneesti toistat sanojani.
Surullisinta on nämä argumentit kaksinaismoralismista, että jos on katsonut vaikka Pekingin olympiakisoja tai arabimaiden formulakisoja, ei voi nyt boikotoida Qatarin kisaa, koska se on tekopyhää.
Tuo argumentti on valitettavasti vaan aika helvetin hyvä, ja se ei siitä muuksi muutu vaikka ennaltaehkäisevästi vilautatkin anti-tekopyhyyskorttia.
Tämä on täysin sama argumentti, mitä viljellään esimerkiksi ilmastonmuutoskeskusteluissa eli "oothan säkin joskus lentänyt ulkomaille" tai "söihän ne elokapinan janarit lihaa sisältävää pizzaa". Vaatimuksena siis on, että paskojen valintojen kritisoimista voi tehdä vain jos kritiikin esittäjä ei ole elämässän tehnyt kyseenalaisia tai huonoja valintoja.
Paskaa. Todellisuudessa tuo vertauskuva menee niin, että 5x vuodessa etelän lämpöön matkaava
trävelleri moralisoi jotain pihtiputaalaista bensalenkkaria tämän lihan- ja bensankulutuksestaan. Moralisoinnin jälkeen trävelleri vetää seuraavana vuonna samat lentokilometrit uusiksi. Tuossa asemassa viimeinen asia, mitä trävellerillä on varaa tehdä, on paasaus. Tietysti amiksen kanssa voi käydä asiallista keskustelua lihansyönnin ja pakokaasupäästöjen haitoista, mutta jossain kohti tulee se raja, mitä ei kannata ylittää.
Itse en vain ymmärrää logiikkaa, että jos olen katsonut vaikka Iivon hiihdon Pekingin kisoista, en voi boikotoida Qatarin kisoja olematta tekopyhä. Samalla logiikalla en varmaan voi kritisoida ilmastonmuutosasioissa paskoja valintoja tekeviä ihmisiä, kun olen joskus ajanut autoa, lentänyt lentokoneella ja syönyt lihaa.
Pemari tähän vastasikin hyvin, mutta kirjoitan silti:
Kuvitteletko tosissasi, että näiden kisojen jälkeen nuo boikotoijat eivät enää katso seuraavia yleisurheiluolympialaishippohiihtocsmajoreita, vaikka ne järjestetään jossain yhdistyneissä kiinaemiraateissa? Jotenkin huvittavaa, että ilmeisen tosissasi uskot, että niin monella kirjoittajalla on viimeisen 9kk aikana tapahtunut niin roimaa henkistä kasvua, että ymmärtävät (mutta eivät kuitenkaan ole kertaakaan missään sitä myöntäneet), että Pekingin talviolympialaisten katsominen oli virhe ja jatkossa eivät enää sellaista tee. Mikäli boikotti pitää jatkossakin, niin sitten olen positiivisesti yllättynyt. Tosin silloinkaan en moralisointia ihan täysin hyväksyisi.
Melkein voisi sanoa, että jos on katsonut lähivuosina melkein mitä tahansa arvokisoja on tekopyhä, jos nyt boikotoi näitä paskakisoja.
Kyllä, olet ymmärtänyt täysin oikein. Toki, jos nyt esimerkiksi itse nostaisit käden pystyyn virheen merkiksi aiempien kisojen kohdalla (ja vannoisit, että jonkun Newcastle Unitedin yms. pelit jää jatkossa katsomatta), niin vendettasi olisi paljon vahvemmalla pohjalla. Mutta sitä suuremmalla syyllä se moralisointi tai kisatopikkien sabotaasi on aika tyhmää, jos kerran itsekin olit vielä tänä vuonna eri mieltä sen suhteen. Tai ainakin sen luulisi olevan aika tehotonta ja vasta kisojen jälkeen ihmisille saattaisi tulla se ahaa-elämys.
Tälle B-liigalle on linjanveto mahdotonta. Kaikki on mustaa tai valkoista. Sävyjä ei tunneta. B-liiga voi Pekingin kisapaikkojen rakentajien kuolonmäärää vertailla Qatarin vastaaviin. Tuskin kellot soivat.
Onko täällä muka kukaan vaatinut, että Qatarin MM-kisojen lieveilmiöistä ei saisi puhua? Eiköhän jokainen ole yhtä mieltä siitä, että kisat tulevat olemaan normaalia paskemmat ja näistä isäntämaan perseilyistä on hyvä käydä keskustelua niihin kuuluvissa topikeissa. Mutta täällä on väläytelty jotain kisa-alueen puuttumista tai sen sabotointia ja jatkuvaa spämmiä jokaisella peliminuutilla kuolleista orjista. Olen samaa mieltä siitä, että tuo mustavalkoisuus-pointti on ihan hyvä, tästä enää puuttuu se, että katsot samalla peiliin.
Kaiken sen jälkeen, mitä on FIFA:n toiminnasta (uusin Netflix dokkari hyvä muistinvirkistys) ja ETENKIN Qatarista yhteiskuntana lukenut ja nähnyt, on todella vaikea käsittää miten itsekäs ja kylmä ihmisen sydän on, joka näitä kisoja pystyy murehtimatta katsomaan, puhumattakaan että joku menisi ihan paikan päälle tai virittäytyisi spämmiluolassaan jonkinlaiseen KISAKIIMAAN.
Miksi puhut ihmisistä, joita ei ole forkalla varmaan ollenkaan?
https://i.imgur.com/hmXaQUd.pngSe että tuhannet ihmiset tulevat katselemaan foorumille, että minkäslaista keskustelua kisoista käydään ja täältä löytyy tasan yksi yleiskeskustelu Baltic-cupin rinnalla on paras viesti jalkapalloa seuraavalle väelle, mitä Foorumi voi antaa!
Se, että Suomen suurin jalkapallofoorumi on niin kuollut, ettei edes MM-kisat kiinnosta ei välttämättä ole se viesti, mitä itse haluaisin jakaa.