No en tietenkään ole erityisen konsensushakuinen kirjoittaja enkä koe tarkoituksenmukaiseksi ollakaan. Mielipiteiden ja argumenttien monimuotoisuus mielestäni ennemminkin elävöittää kuin kuihduttaa keskustelua, se että forumilla kirjoitettu ei välttämättä varsinkaan yleisen keskustelun osalta aina edusta mielipiteitäni tai henkilöäni ruudun toisella puolella ei mielestäni ole olennaista. Olennaista on että argumentit ovat perusteltuja.
Tämä on se mikä sussa ärsyttääkin. Keskustelu etenee johonkin suuntaan, tarkkailet tilannetta ja asetut vastakannalle, oli aihe mikä tahansa. Jos mielipiteet ovat aitoja, niitä joutuu ja haluaa puolustaa, mutta sinulle mielipiteet on kulutustavaraa eivätkä puolustamisen arvoisia. Itse asiassa maahanmuuttomyönteisyys, Puola ja kendo ovat niitä harvoja mielipiteitä jotka tietää olevan aitoja. Muu on joko totta tai keksittyä, eikä moni enää jaksa päätellä kumpi on kyseessä. Kun laitat päivittäin viisi verkkoa vesille, joku särki tarttuu joka tapauksessa ja hyvin usein keskustelu muuttuu pelkästään rasittavaksi jankkaamiseksi. Eikä se ole mitään ansoittamista tai keskustelun stimuloimista, pelkkää jankutusta jankutuksen vuoksi. Ja se on helvetin rasittava luonteenpiirre. Ei tämä mikään hymypoikakisa ole, mutta rasittavaa joka tapauksessa.
Myönnettäköön, että Italia keppihevosena on toki osoittautunut monessa mielessä niin ylivoimaiseksi, että jatkaahan voisi ikuisuuksiin.
Joskus osuvaa, joskus naurettavan yksisilmäistä, koska objektiivisuus puuttuu. Vähän sama kuin Lasu uskoo että hollantilaisen jalkapallofilosofian omaksuttaessa koko Suomen jalkapallo nousee maailman huipulle, tai kun Kinkyn mielestä kaikki mikä liittyy NL:ään/Venäjään on hienoa ja oikein. Noidenko porukkaan haluat kuulua? Tuolla osaamisella, sivistyksellä ja kirjoitustaidolla pitäisi olla itsestäänselvää että
Italiaa voi ja pitää joskus kritisoidakin.
Ja mitä jos mä alkaisin larpata
Franciaa tai
Germaniaa ja hyökkäisin italiakirjoituksiasi vastaan heitellen bordeaux'ia naamallesi? Harkinnanarvoinen idea itse asiassa, mutta taidan olla liian objektiivinen ja realisti jonkun maan fanipojaksi.
Itse olen ajatellut Maltan auringon tehneen hyvää ja tietyn tarpeettoman ärhäkkyyden siksi hieman laantuneen, ihan positiivinen vuosi Satraapilta kai kuitenkin. Sinänsä harmi ettei ole enempää pureutunut maltalaiseen jalkapalloon, vaikka ehkä kulttuuri vain on liian ohutta siellä.
Miten sen ottaa. Vaikea pukea sanoiksi kun en halua loukata häntä, mutta kyllä Satraappi on muuttunut. Vähemmän ärhäkkyyttä ehkä, mutta enemmän mökkihöperyyttä ja yhä yksisilmäisempiä ja käsittämättömämpiä mielipiteitä, joista ei voi joustaa tippaakaan. Koskaan. Satraapin kohdalla vuoden foorumisti ja vuoden turhin foorumisti -tittelit ovat kuin veteen piirretty viiva, nyt tänä vuonna meni toiselle puolelle.