Täällä taas vedellään stetsonista vanhoja myyttejä, jotka on moneen kertaan kumottu. Nopeus ei suinkaan ole synnynnäistä vaan esim. merkittävä osa lihassoluista pystyy vaihtamaan tyyppiään nopeista hitaiksi ja harjoittelun vaikutus on valtava. Raamit tietysti vaikuttavat siihen minkä tyyppinen juoksija on (Messi vs Usain Bolt), mutta jos joku 8-vuotias on hidas, niin siitä ei pysty vielä päättelemään yhtään mitään jalkapallon kannalta. Murrosiän jälkeen kortit nimittäin jaetaan uudelleen
Jalkojen motorisessa kehittymisessä on toki herkkyyskausia, jotka pitää käyttää hyödyksi jos haluaa lajin absoluuttiselle huipulle.
Mielenkiintoinen aihe.
On tullut mietittyä aihetta omien lapsieni kehityksen johdosta viime aikoina varsinkin kun kokemukset omasta kehityksestä on ristiriidassa yleisen näkemyksen kanssa nopeuden kehityksestä. En siis tiedä asiasta mitään, mutta toki nopeutta pitäisi olla jos meinaa futista pelata.
Pidin itsestäni aina nopeana lapsenakin, mutta en kuitenkaan esimerkiksi tullut valituksi koulujen kisoihin 60m matkalle, vaikka kävin pientä kyläkoulua. Futiksen heivasin jossain 9 vuotiaana, mutta jatkoin taas 14 vuotiaana. En ollut kovin hyvä pelaaja pienenä, mutta vaikka olin erittäin tärkeät kehitysvaiheet pelaamatta olin lopulta parempi kuin seuran ikäluokkani paras pelaaja, joka pelasi jopa B-SM sarjaa lopulta toisessa seurassa. Ja ennen kaikkea olin nopeampi ja kestävämpi. Aloitin joskus 13 vuotiaana epäsäännöllisen omatoimisen lenkkeilyn, kuntosalin ja uimisen.
Olen miettinyt, että johtuisiko kokemukseni siitä, että koin olevani nopea vaikka en ollut ennen teini-ikää, koska frekvenssi oli kunnossa, mutta askeleeni oli vain liian lyhyt. Olen nyt seurannut juuri näitä alle 10 vuotiaita niin frekvenssi ei mielestäni korreloi nopeuden kanssa kun puhutaan juoksemisesta suoraan. Tarkoitan siis, että toinen voi ottaa lähes 5 askelta sekunnissa ja olla hitaampi 10 metrillä kun pelaaja joka ottaa vain lähellä 4 askelta sekunnissa.