FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
28.11.2024 klo 13:35:25 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!

Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 [2]

Kirjoittaja Aihe: Futiksen opettaminen pikkujunnuille vs. tulos  (Luettu 6175 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Jortsukka

Poissa Poissa

Vastaus #25 : 21.04.2014 klo 08:12:39

En nyt ymmärtänyt. Onko tuo "pallon alle muotoon" jotenkin fundamentaalisesti väärin, vai mikä tässä oli se ongelma?

Ei varmaan jos pelataan 11vs11 tai muutenkin vanhempien junnujen peliä. Kuitenkin nyt puhutaan 7vs7 pelistä, jossa koen että tarkoitus on haluta riistää pallo ja tehdä maaleja itse, eikä vain yrittää pitää lukemia mahdollisimman pieninä(joukkue siis jo 0-2 tappiolla ja tavoite ei ole riistää palloa vaan maata alhaalla ja yrittää pitää lukemat pieninä).

Suomessa junnupeleissä on yleisesti aivan liikaa aikaa ja tilaa, juuri tämän takia pitäisi pienestä pitäen opettaa jengi prässämään kovaa, lähin pallollisesta ja muut tukemaan. Tällä hetkellä käytännössä kaikki maailman huippujengit pelaa niin ja se opettaa pelaajaa paljon enemmän kuin se että tiputaan pallon alle makoilemaan.

Muistan kun palstalla oli joskus juttuakin ulkomailla olleesta turnauksesta(olikohan se jo 11vs11 jengejä tästä en ihan varma), jossa oli 16 jengiä. Näistä 14 prässäsi heti pallon menetyksen jälkeen kovaa pallollista sekä ylhäältä ja 2 jengiä tippu aina alas muotoon. Toinen oli Italiasta ja toinen Suomesta...

Vanhempana kyllä opit vielä helposti menemään muotoon/liikkumaan oikeilla etäisyyksillä, mutta saa ikuisesta "muotoon tippujasta" enää nopeasti pallon menetykseen reagoivaa prässääjää. Sen sijaan siitä nopeasti reagoivasta prässääjästä saa kyllä vielä ohjeistettua järkevästi prässäävän kaverin. Suomessa on aivan liian vähän näitä nopeasti menetykseen reagoivia ja kovaa prässääviä kavereita. Tätäkin kautta sitten on tilaa ja aikaa aivan liikaa junnupeleissä.
« Viimeksi muokattu: 21.04.2014 klo 08:17:01 kirjoittanut Jortsukka »
Lenko

Poissa Poissa

Vastaus #26 : 21.04.2014 klo 08:19:28

Varsinkin kun tuomari n.15 vee poika ja varmaan ensimmäisiä varsinaisia pelejään viheltämässä, niin sääliksi kävi.

Olinkohan samassa turnauksessa? Ainakin käymässäni turnauksessa tuomarit olivat vasta kurssitettuja ja vihelsivät ensimmäisiä pelejään. Paikalla oli vielä tuomarikouluttaja arvioimassa suoritusta. Ei oikein tuomarointi onnistunut. Joskus ne ensimmäiset pelit on vihellettävä, mutta en ole varma, onko kilpatason turnaus oikea paikka aloittaa.

Tähän liittyen muutaman valmentajan käytös oli aika lähellä pohjalukemia. Huomasivat, että tuomarit ovat nuoria ja epävarmoja, ja päättivät ottaa seikasta kaiken hyödyn irti. Huuto tuomaritoiminnasta oli jatkuvaa eikä varsinaisesti kannustavaa. Samaan innostuivat sitten esimerkkiä seuraten joukkueen pojat. Ikävä kyllä tuomarit muuttuivat tästä entistä epävarmemmiksi ja vihelsivät, jos mahdollista, vielä huonommin ja yleensä sen mukaan, mitä huudettiin. Oli tuomaritoiminnan näkökulmasta yksi huonoimmista turnauksista, jossa olen koskaan käynyt.
« Viimeksi muokattu: 21.04.2014 klo 08:23:30 kirjoittanut Lenko »
eiks oo kauheet

Poissa Poissa

Vastaus #27 : 21.04.2014 klo 08:51:27

Tuomarin olisi pitänyt jakaa oransseja kortteja, jos niitä hänellä on ollut. Signaali aikuisille käytöksestä.
jiibzter

Poissa Poissa

Vastaus #28 : 21.04.2014 klo 11:50:07

Piti sitten todeta jossain vaiheessa että "anna sen tuomarin nyt hetken tehdä edes omat ratkaisut, äläkä kokoajan painosta". Varsinkin kun tuomari n.15 vee poika ja varmaan ensimmäisiä varsinaisia pelejään viheltämässä, niin sääliksi kävi.

Hienosti tehty. Toivoisi ihmisten enemmänkin puuttuvat moiseen toimintaan. Paskin muisto itsellä tästä kun meidän tuomarina aikanaan oli ehkä 16wee tyttö. Vastustajan valmentajan kommentit aiheuttivat sen että tyttö itki 5min mun olkapäätä vasten matsin jälkeen. Otti ne kommentit ja huudot kentän laidalta itseensä. Voisin veikata että siihen loppui sen viheltämiset..
palis

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: ISS-Stadion

Vastaus #29 : 21.04.2014 klo 12:31:37

Ei varmaan jos pelataan 11vs11 tai muutenkin vanhempien junnujen peliä. Kuitenkin nyt puhutaan 7vs7 pelistä, jossa koen että tarkoitus on haluta riistää pallo ja tehdä maaleja itse, eikä vain yrittää pitää lukemia mahdollisimman pieninä(joukkue siis jo 0-2 tappiolla ja tavoite ei ole riistää palloa vaan maata alhaalla ja yrittää pitää lukemat pieninä).

Mulle tuli vaan kuvauksesta ekana mieleen, että siellä on turnauksessa harjoiteltu pallon alle muotoon putoamista nimenomaan tuloksesta välittämättä. On meinaan joillekin porukoille/pojille hirvittävän vaikeaa tuo puolustaminen. Siis asenteena, että olisi ymmärrys siitä, että koko joukkueen täytyy osallistua pelaamiseen silloinkin kun vastustajalla oli pallo.
Jortsukka

Poissa Poissa

Vastaus #30 : 21.04.2014 klo 12:44:58

Mulle tuli vaan kuvauksesta ekana mieleen, että siellä on turnauksessa harjoiteltu pallon alle muotoon putoamista nimenomaan tuloksesta välittämättä. On meinaan joillekin porukoille/pojille hirvittävän vaikeaa tuo puolustaminen. Siis asenteena, että olisi ymmärrys siitä, että koko joukkueen täytyy osallistua pelaamiseen silloinkin kun vastustajalla oli pallo.

Jooh, ehkä kuvailin asian huonosti. Tosiaan siis sama joukkue aiemmin yritti prässätä ja pojat oli ihan hyvin pelissä mukanakin(puhutaan kuitenkin taitokoulujoukkueesta), mutta vastustaja vaan liikutti palloa niin hyvin etteivät ns. pärjänneet. Vastassa pari ihan Suomen kärkipään jengiä ikäluokassa ja niitä vastaan homma repesi. Sitten tässä pelissä mistä puhuin joukkue tiputti muotoon ja vain makasi alhaalla. Kaveri kun meinasi lähteä prässäämään niin taisi valmentaja huutaa "älä Petteri(nimi muutettu) lähde prässäämään".
Superjunnukoutsi

Poissa Poissa

Vastaus #31 : 21.04.2014 klo 12:54:30

...Mihin lääkkeeksi nimenomaan eteenpäin puolustaminen.
palis

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: ISS-Stadion

Vastaus #32 : 21.04.2014 klo 13:16:48

Pelien ohjaaminen on kyllä oman juniorin joukkueessa ihan älytöntä kuraa.
...
En oikein tiedä miten tähän asiaan pitäisi reagoida.

Mene opettamaan niitä junnuja. Eiköhän siellä valmennustiimissä ole tilaa. Harvassa on ne joukkueet joissa käännytetään innokkaat auttajat pois.
ogi77

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: no onhan niitä

Vastaus #33 : 22.04.2014 klo 09:52:48

Kyllä mä olen alkanut opettamaan 7 v 7 pelissä sitä, että jos menetetään pallo esim. puolen kentän tietämillä ja prässistä huolimatta/siitä johtuen vastustaja pelaa pallon omalle veskarille jalkaan (maata pitkin hyvä syöttö), niin kyllä mä olen opettanut että siinä kohtaa otetaan muoto ja veskarin avauksen jälkeen jatketaan prässiä muodosta. Ihan siis siksi että pysyttäis tiiviinä, ei löytyisi liikaa tilaa linjojen väleistä ja vastustajan merkkaamiset menis niinkuin harjoiteltu. Meidän muoto on tosin siis sitä että alin linja on puolessa kentässä.
Jortsukka

Poissa Poissa

Vastaus #34 : 22.04.2014 klo 10:01:13

Kyllä mä olen alkanut opettamaan 7 v 7 pelissä sitä, että jos menetetään pallo esim. puolen kentän tietämillä ja prässistä huolimatta/siitä johtuen vastustaja pelaa pallon omalle veskarille jalkaan (maata pitkin hyvä syöttö), niin kyllä mä olen opettanut että siinä kohtaa otetaan muoto ja veskarin avauksen jälkeen jatketaan prässiä muodosta. Ihan siis siksi että pysyttäis tiiviinä, ei löytyisi liikaa tilaa linjojen väleistä ja vastustajan merkkaamiset menis niinkuin harjoiteltu. Meidän muoto on tosin siis sitä että alin linja on puolessa kentässä.

Niin se on täysin eri asia, että haetaan se muoto "takaisin" ja prässätään siitä. Kun tässä oli kyse, että tiputetaan muotoon ja sitten vain odotellaan että mitäköhän se vastustaja tekisi. Eli mitään prässiä ei tapahtunut missään vaiheessa. Sehän nyt mielestäni itsestäänselvyys, että varsinkin vähänkin kehittyneemmille 7vs7 jengeille opetetaan että prässätään kimpassa ja tietyssä muodossa, niin että on tietty päämärä(ohjata vastustajaa pelaamaan johonkin suuntaan missä sitten riistettäisiin).
Felitto

Poissa Poissa

Vastaus #35 : 29.07.2014 klo 15:51:17

Pakko tähän keskusteluun lisätä omat kokemukset. Olen nykyään B-tyttöjen valmentaja. Viime vuonna tytöt olivat vielä C-tyttöjä. Joukkue pelasi hyvän Kakkosdivari kevät-kauden jolloinka noustiin ykköseen (piirin). Oma metodologi perustuu pienpeleihin sun muihin tilannepeleihin. Kakkosessa joukkue dominoi pallonhallintaa mutta ei ollut kliininen maalin edessä, mutta tarpeeksi hyvä että päästiin nousemaan. Ykkösessä menestys oli samankaltaista sillä erolla että tuli kaksi rökäletappiota. Nämä rökäletappiot tulivat vastahyökkäyksiin ERIKOISTUNEITA joukkueita vastaan. Tämä siis C-ikäluokassa. Tytöt vastustaja joukkueissa olivat saman tasoisia kuin omat tytöt mutta tätä käytettiin ihan eri tavalla kuin meidän joukkueessa.
Hatunnosto sinänsä valmentajille että ovat onnistuneet drillaamaan sellaisen pelityylin omille joukkueilleen, mutta mielestäni tämän ikäisille ei itse PELITYYLEJÄ vielä pitäisi drillata. Mitä hyötyä noista pelaajista on sitten tulevaisuudessa jos tilanteiden tunnistaminen ei ole kehittynyt tämän saman pelityylin takia? Ja puhutaan siis sellaisesta pelistä joka heti ekan vastahyökkäyksen jälkeen näkyi kentän laidalle siltä että tämän tytöt ovat tehneet parisen sataa kertaa aikaisemmin.
Molemmissa otteluissa oma joukkue hallitsi palloa mielin määrin. Ja on pakko kyllä myöntää että pallonmenetyksen reagointia ei hirveästi vielä silloin oltu katsottu. Mutta miksi drillata nuoret pelaajat yhteen pelityyliin? Kuka siitä hyötyy?

Sivuja: 1 [2]

Siirry: