Pasanen: ” Minulla on vielä paljon annettavaa”FC Lahden paluumuuttaja Petri Pasanen saapuu takaisin kotikaupunkiinsa intoa puhkuen. Huuhkajatoppari korostaa, ettei hän ole tulossa Veikkausliigaan jäähdyttelemään, vaan päinvastoin.
Kuva: Joonas SurvonenPasanen lähti FC Lahdesta vuonna 2000 hollantilaiseen Ajaxiin, jossa hän pääsi nopeasti maistamaan jokaisen jalkapalloilijan suurta unelmaa eli pelata Mestarien liigassa. Tämän jälkeen jalkapallo on vienyt Pasasta Englannin, Saksan, Itävallan ja Tanskan pääsarjoihin. Pitkän kiertueen jälkeen hän koki, että nyt on oikea aika palata kotiin.
- Innostuneena palaan ennen kaikkea. Ensimmäisenä on mielessä, etten ole tulossa jäähdyttelemään. Olen täysin kunnossa ja koen, että minulla on vielä paljon annettavaa. 14 ulkomailla vietetyn vuoden jälkeen oli hyvä hetki tulla kotiin, Pasanen kertoo.
Paluu kotikaupunkiin oli käynyt Pasasen mielessä jo aikaisemmin.
- Useamman vuoden ajan olen Jussin (Lumion) kanssa asiasta puhunut ja ovi on ollut auki. Kaksi vuotta sitten kun lähdin Itävallasta, harjoittelin Lahden kanssa ja tunnustelin tunnelmaa. Silloin kuitenkin halusin vielä lähteä. Viime talvena Jussi oli taas yhteydessä. Meillä oli asioista yhteinen intressi ja siitä se ajatus paluusta lähti, Pasanen taustoittaa.
Sopimus FC Lahden kanssa kestää vuoden 2016 loppuun saakka. Pitkä sopimus antaa Pasaselle vapauden sitoutua kunnolla Kuhnurien tulevaisuuden tavoitteisiin.
- Tässä iässä sopimuksen mitta on hyvä. Se tuo turvaa ja tietää, että tämän päälle voi rakentaa. Voin olla joukkueen sisällä rennosti, eikä tarvitse jännittää mitään. Voihan tämä olla myös signaali ulospäin, että uskon tähän projektiin ja olen sitoutunut siihen pidemmäksi aikaa.
"On oikein sanoa, että mennään Eurooppaan"
Pasanen on seurannut vuosien varrella Kuhnurien tekemisiä tiiviisti. Hänen mielestään FC Lahden nykyjoukkueessa on ehkä enemmän potentiaalia kuin koskaan aikaisemmin.
- FC Lahdella on tällä hetkellä kaikkien aikojen parhaimpia avauskokoonpanoja ja juna on kaikin puolin hyvässä suunnassa. Olen ymmärtänyt, että tämä ei ole onnenkantamoinen, vaan systemaattisen työn tulos, Pasanen kertoo.
FC Lahti on ilmoittanut julkisesti tavoittelevansa paikkaa Euroopan kentillä. Pasanen arvostaa suoraa puhetta. Jos seuralla on tavoitteita, ei asiaa pidä hyssytellä.
- Jos seuran tavoite on menestyä, on hyvä sanoa se ääneen. Henkilöt, jotka eivät niin tee, ovat mielestäni väärässä paikassa. On oikein sanoa, että mennään Eurooppaan. En haluaisi tulla, jos tavoite olisi vain säilyä sarjassa.
Pasanen on voittanut cupin Hollannissa, Saksassa ja Itävallassa, mutta Suomen Cupin voittoa häneltä ei vielä löydy. Tällä kaudella hänellä on siihen mahdollisuus. FC Lahti kohtaa 16. elokuuta FC Interin Kisapuistossa välieräottelussa, jonka voittaja on taas lähempänä paikkaa Euroopassa.
- Jos menemme Kisapuistoon pelaamaan Suomen Cupin välieräottelun, niin onhan se herkullinen tilanne. Toivottavasti myös yleisö ymmärtää tämän pelin merkityksen. Tiedossa on iso herkkupala lahtelaisyleisölle, Pasanen korostaa.
Kaikin puolin Lahdessa puhaltavat tällä hetkellä uudet tuulet. Juniorien pelaajapolku on uusittu, FC Kuusysi ja FC Reipas ovat lyöneet kättä päälle yhteistyön merkiksi, sekä edustusjoukkue menestyy. Pasanen kuitenkin muistuttaa, että kova työ on vasta alkanut.
- Nyt on tärkeää, ettemme ole vielä tähän tyytyväisiä, vaan menemme eteenpäin myös jatkossa, Pasanen sanoo.
”Vihdoinkin tuollainen lohko”
Suomen A-maajoukkueessa Pasanen on pelannut kunnioitettavat 76 ottelua. Hän on toiminut myös Huuhkajien kapteenina. Ensi syksynä alkavat Suomen osalta suuret EM-karsinnat, joista tavoitteena on päästä ensimmäistä kertaa arvokisoihin.
Huuhkajien kanssa samaan alkulohkoon arvottiin muun muassa Kreikka, Romania ja Unkari. Pasanen pitää Suomen arpaonnea hyvänä, mutta hän muistuttaa erittäin tärkeästä asiasta.
- Voi sanoa, että vihdoinkin tuli tuollainen lohko. Niin se vain on, että toiset maat ovat paperilla kovempia kuin toiset. Kyllähän esimerkiksi Espanja ja Ranska ovat aivan eri kaliiperia, Pasanen tietää.
- Mutta olen pelannut itse monessa maassa ja voin sanoa, että myös muualla on hyviä pelaajia. Niitä löytyy myös tästä lohkosta. Pitää muistaa, että muutkin maat olivat iloisia arpaonnesta, ei vain Suomi. Kuitenkin reaktio on nyt joka puolella, että tämä on meille suuri mahdollisuus, hän jatkaa.
Entä mikä on Pasasen oma tilanne Suomen A-maajoukkueen suhteen?
- Olen ilmoittanut Mixulle, että olen käytettävissä. Se ei ole muuttunut mihinkään. Katsotaan sitten syksyllä, missä tämän asian kanssa mennään ja olenko joukkueessa vai en, Pasanen kertoo.
LINKKI