FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
29.04.2024 klo 08:33:50 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 [2] 3
 
Kirjoittaja Aihe: Robin Wikman, Hammarbyn kanssa Superettanissa  (Luettu 13357 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Pyhäinhäväistys

Poissa Poissa


Vastaus #25 : 31.10.2008 klo 10:53:24

Bahne, Riihilahti, Johansson, Kuivasto Sjölund, Porokara, Nordbäck..

Puhuttiin nyt ensi kaudella eurokentillä pelaavista...

Btw, se o Nordback.

e: hitas
« Viimeksi muokattu: 31.10.2008 klo 10:58:14 kirjoittanut Pyhäinhäväistys »
Hisingen

Poissa Poissa


Vastaus #26 : 03.11.2008 klo 19:04:15

Uutinen
Robin Wikman klar för Häcken
 
BoIS vänsterback Robin Wikman lämnar klubben för att spela i Allsvenskan. Ny klubbadress blir BK Häcken som nästa år spelar i förstaligan.
- Robin har varit mycket bra i år och det är med saknad vi ser honom gå till Häcken, säger Mats Aronsson, BoIS sportchef.
- Naturligtvis önskar vi honom lycka till och det ska bli spännande att följa honom mot landets bästa anfallare. jag är övertygad om att han kommer att lyckas och utvecklas ännu mer.
Robin, som fyller 22 år i januari, kom till BoIS u-lag från Bjärred 2003.

http://landskronabois.com/getnyhet.php?grab=x59e249c26kl8dd45m4uc89m21vzj34m


VÄLKOMMEN TILL HISINGEN!!! Ylos
Hisingen

Poissa Poissa


Vastaus #27 : 03.11.2008 klo 23:50:12

Uutinen
Publicerad 3 november 2008 21:37
 
Första nyförvärvet klart

BK Häcken har idag gjort klart med talangfulle vänsterbacken Robin Wikman från Landskrona BoIS.

Arbetet med att få en slaggraftig trupp till allsvenskan 2009 har redan inletts. Idag har alltså Landskrona BoIS talangfulle vänsterback Robin Wikman skrivit på ett tre årskontrakt med utmanarna från Hisingen.

Robin har spelat med Landskrona BoIS sedan 2003 och gjorde i år sin bästa säsong i den svartvita tröjan. Wikman är 22 år ung och ansågs av många vara lagets bäste spelare i år.
Robin har också meriter från det finska U21 landslaget.

– Vi är glada över att ha fått tag på en intressant vänsterback med stor potential. Det är en spelare med gott ryckte och var en av BoIS bättre spelare. Han är vänsterfotad och snabb och kommer att öka konkurrensen på vår vänsterkant, kommenterar Sonny Karlsson övergången.


Hemsidan säger välkommen till Allsvenskan och till Hisingen.

http://www.bkhacken.se/News/NewsView.aspx?newsId=4515&internalTeamIds=12


Kolme vuotta on sopimuksen pituus. Häckenissä ei ole vasenjalkaista puolustajaa, joten ilman muuta Robinin toivotaan ottavan paikan avausmiehistössä.
John Devey

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Huuhkajat, Ilves


Vastaus #28 : 04.11.2008 klo 10:00:42

Oletan että Robin Wikman siirtyi Häckeniin joka palaa ensi kaudella pääsarjaan ???

Jos näin niin hienoa! Eikä meidän maajoukkueessakaan montaa vasenjalkaista puolustajaa ole ;) :D  Otsikkoa voisi vaihtaa
Le God

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Hard Bass


Vastaus #29 : 04.11.2008 klo 10:02:45

Oletan että Robin Wikman siirtyi Häckeniin joka palaa ensi kaudella pääsarjaan ???

Veret seisauttavalle salapoliisityölle Ylos
John Devey

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Huuhkajat, Ilves


Vastaus #30 : 04.11.2008 klo 10:13:19

Olemattomalle ruotsin taidolle Alas
Le God

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Hard Bass


Vastaus #31 : 04.11.2008 klo 10:49:27

Olemattomalle ruotsin taidolle Alas

Jälkimäisessä viestissä taisi olla ihan suomeksikin.
Hisingen

Poissa Poissa


Vastaus #32 : 04.11.2008 klo 19:55:01

Uutinen
Publicerad 4 november 2008 kl 04:00
Uppdaterad 08:55

Wikman valde Häcken när HIF drog sig ur

Fotboll. HIF:s intresse svalnade och slocknade till slut helt men Robin Wikman hamnar ändå i allsvenskan. I går blev BoIS-backen klar för uppflyttade BK Häcken för de tre kommande säsongerna.

— Framför allt är det förstås chansen att spela i allsvenskan som fått mig att ta det här beslutet, säger Robin. Det har funnits ett par alternativ till men Häcken kändes bra redan från början, deras tränare tror stenhårt på mig och jag har gått på magkänslan.

Wikman har varit ryktenas man under hela hösten men han har själv valt att ligga lågt. Först efter sista seriematchen - storförlusten mot just Häcken - tog Robin och hans agent Roger Ljung tag i flyttfunderingarna på allvar och sedan gick det hela rätt fort.

— Jag ville ha en nytändning och även om Häcken inte är något publiklag ska det bli inspirerande. Det blir trots allt en hel del derbymatcher uppe i Göteborg.

BoIS-aren hoppas också att klubbytet ska göra att han återigen blir aktuell för det finska U21-landslaget, som ska spela EM i Sverige nästa sommar.

— Det är klart att spel i allsvenskan bör öka mina chanser, så gör jag en bra vårsäsong kanske jag kan komma med.

I Landskrona kan man bara konstatera att man förlorar en av årets bästa spelare och eftersom Robin Wikmans kontrakt går ut om några veckor blir BoIS i stort sett helt lottlöst. Häcken måste betala utbildningsbidraget men BoIS får nöja sig med ungefär 250 000 kronor.

— Vi får väl också försöka hitta en Bosmanspelare som ersättare, säger sportchefen Mats Aronsson. Annars kan jag bara säga att Robin och hans agent skött det här på ett snyggt sätt och vi önskar honom gärna lycka till.

http://hd.se/sport/2008/11/04/wikman-valde-haecken-naer-hif-drog/


Helsingborgin kiinnostus sammui ja peliaika Allsvenskanissa Häckenin tultua mukaan kuvioihin houkutteli. Lisäksi paikka nuorten EM-kisoihin kiinnostaa ja Robin toivoo antamalla hyvät näytöt alkukaudesta sen olevan mahdollinen. Iltapäivälehdessä (GT) mainittiin Malmö, Trelleborg ja muutama tanskalaisseura Robinia tarkemmin seuranneina joukkueina.

Uutinen
Publicerad 4 november 2008 17:35
 
Robin who?

Erkänn! Du har ingen aning om vem Robin Wikman är. Vi som är från Hisingen och Göteborg har inte alltid stenkoll på lagen nere i Skåneland, så är det bara. Varför plockar vi hit doldisar?

BK Häcken är utmanar igen…


Visst är det läckert när det kommer en stjärna till klubben, det är vad de flesta vill ha, kanske allra mest media. Men med en etablerad spelare kommer ibland också en blytung ryggsäck, kanske familj som har svårt att acklimatisera sig osv. Vi har sett det förut…

BK Häcken tänker annorlunda nu och har en strategi bakom sin rekryteringspolitik. Det finns en tanke bakom varje spelare som anländer till Hisingen. Självklart behöver du alltid spetsa till saker och ting när man avancerar en serie, men det gäller att vara smart. I dagens BK Häcken finner du en bra mix av individualism och laganda, det skall man inte rubba på. Däremot gäller det att hitta kompletteringar som kan rätta in sig i ledet och dessutom tillföra spetskompetens.

I Superettan finner du de blodtörstiga spelarna som alltid vill mer än en etablerad spelare och som älskar att utmana. De spelarna är guldkorn, och vi har just lyckats att fånga upp ett.

Vänsterbacken Robin Wikman anländer till Hisingen i januari. Med sig har han en stor portion motivation och ett stort sug att få spela Allsvenskt igen. Hemsidan tog ett snack med honom:

Hur känns det att flytta från Landskrona till Hisingen

- Det känns väldigt spännande. Att flytta är dock inga konstigheter för mig. Jag är född i Finland och flyttade därefter till Italien där jag bodde i 6 år. Själva fotbollsutmaningen känns väldigt motiverande.

BK Häcken är vana vid att utmana etablissemanget, hur ställer du dig till det?

- Att slå hårt underifrån är en känsla jag gillar. BK Häcken är 1 av 4 lag från Göteborgsregionen fast ändå inte. Det känns att det är något speciellt här ute…

Det blir många derbyn nästa år, positivt eller negativt?

- Riktigt roligt. Det är de matcherna som ger extra tändvätska och som man verkligen vill spela. Tyvärr har jag inte fått spela så många derbyn de senaste åren eftersom vi spelat i Superettan. Vi har dock spelat mot Malmö FF och Helsingborg i Svenska Cupen och bägge har vi vunnit. Jag antar att man kan skriva att jag har bra erfarenheter från derbyn då…

BK Häcken önskar Robin lycka till med flytten till Hisingen och fotbollen på Rambergsvallen

Marknad & Information

Alexander Bergström

http://www.bkhacken.se/News/NewsView.aspx?newsId=4516&internalTeamIds=12


Seuran kotisivut yrittävät hieman perustella "tuntematonta" hankintaansa. Robin tulee tammikuussa mukaan joukkueen harjoituksiin.

Herstein

Paikalla Paikalla

Suosikkijoukkue: Heitto


Vastaus #33 : 04.11.2008 klo 21:01:04

Hyvä siirto, ja selkeää EoM:ää uralle  Ylos
Hisingen

Poissa Poissa


Vastaus #34 : 20.03.2009 klo 23:27:41

Uutinen
2009-03-16

Häcken-spelare satsar för Finland

Ytterbacken Robin Wikman, 23, är född i Finland, har dubbla pass och hans föräldrar kommer från Finland.
- Jag ser mig som finsk, trots att jag har bott i Sverige i 15 år, säger han.

Robins moderklubb är Bjärreds IF. Han spelade där fram till år 2003, då han gick till Landskrona BoIS. År 2005 fick han göra tre inhopp i allsvenskan, men Landskrona åkte ur serien samma säsong. Sedan blev det tre säsonger i Superettan för Robins Landskrona BoIS. Efter en fin fjolårssäsong, där han noterades för 28 matcher från start och fem assists, visade både Helsingborgs IF och BK Häcken intresse för den talangfulle ytterbacken. Robin valde att skriva på ett treårskontrakt med BK Häcken.

- Offensiv ytterback med bra vänsterfot. Vi hoppas att han kan tillföra saker i både det offensiva och det defensiva spelet.
Så beskriver Häckens tränare, Peter Gerhardsson, sitt nyförvärv.

Robin har vid flera tillfällen representerat det finländska U21-landslaget och har även spelat två U23-landskamper. Men han har inte varit uttagen sedan i maj förra året.
- Jag har haft kontakt med förbundskaptenen Markku Kanerva lite då och då, men inte under 2009, säger 23-åringen, som i huvudsak konkurrerar om vänsterbacksplatsen i U21-landslaget med HJK:s Jukka Raitala.

Robin tror att han har en bra chans att komma med i Finlands trupp till U21-EM om han gör en stark säsonginledning i BK Häcken.
- Jag har inte tänkt så mycket på det, men Allsvenskan hinner pågå i lite mer än tio omgångar innan mästerskapet. Får jag mycket speltid i de matcherna och spelar bra så tror jag att jag har en bra chans att komma med.

Robins stora mål med säsongen är att få mycket speltid i BK Häcken och att få spela i U21-EM.
- Det är hur kul som helst att få representera sitt land.
Den Helsingforsfödde backen ser framför allt fram emot chansen att kanske få möta lirare som Theo Walcott och Bojan Krkic.
- Det är inspirerande. Det är killar som man ser på TV varje vecka. Det hade varit kul att se hur stor skillnaden är, säger Wikman.

Finland har hamnat i något som man på goda grunder kan kalla för "Dödens grupp".  Grupp B består nämligen av England, Tyskland, Spanien och Finland.
- Det är helt klart en tuff grupp. Vi kommer att slå ur underläge. Även om det blir svårt så tror jag att vi kan gå vidare.
Robin beskriver Finlands styrkor:
- Vi har ett samspelt lag som är taktiskt skickligt. Vi har många duktiga individuella spelare.

Att U21-EM går i Sverige tycker han enbart är kul.
- Det är kul då min familj och mina vänner kan se matcherna. Men det är framför allt kul för mina vänner i det svenska U21-landslaget, säger Robin Wikman, som laddar för en kanonsäsong i BK Häcken.

http://www.svenskfotboll.se/u21em2009/t2.aspx?p=1411656&x=1&a=1164404


Hyvä haastattelu ja tosiaan ainoa mahdollisuus päästä kisajoukkueesen on vahva alkukausi. Kanerva olisi kuitenkin voinut pitää paremmin yhteyttä edes muodon vuoksi. Viime kesänä hyvä kausi Landskronassa ja samoin Häckenissä on ottamassa heti paikkaa avaukseen, vaikka kovaa kilpailua pelipaikoista on olemassa.

e. otsikko uusiksi.
« Viimeksi muokattu: 20.03.2009 klo 23:54:59 kirjoittanut Hisingen »
Hisingen

Poissa Poissa


Vastaus #35 : 30.08.2009 klo 22:46:44

Tänään 20 min. lopusta Häckenin hakiessa 0-4 voiton Halmstadista. Kauden toinen AS-merkintä ja pelipaikkana hieman yllättäen keskikenttä sekä kärki. Suurin syy vähäiseen peliaikaan on varsinkin puolustajanpaikkaa ajatellen puutteellisuus aluepelissä. Tekee kuitenkin kovasti töitä ja vielä ei ole katunut seurasiirtoa. Huomiotavaa kuitenkin, että ei saanut sopimustarjousta Helsingborgista viime syksyn jälkeen ja häntä tarkkaili silloin nykyinen Häckenin valmentaja Peter Gerhardsson.
niko1900

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: JJK


Vastaus #36 : 09.02.2010 klo 16:10:03

http://www.ksml.fi/uutiset/urheilu/wikman-vaihtoi-h%C3%A4ckenist%C3%A4-hammarbyhyn/531191
Mills

Poissa Poissa


Vastaus #37 : 02.03.2010 klo 12:44:03

27.2. pelatussa matsissa Bajen-Väsby United (5-1) Wikmanille ilmeisesti ekat minuutit kentällä tällä harjoituskaudella.
53 minuuttia kentällä vasempana pakkina kunnes vaihdetiiin Mauro Saez Jarpaan.

Wikman näyttää saaneen numeron 5 käyttöönsä, ehkä se enteilee paikkaa avauksessa. Tai sitten ei.

Ja otsikon voisi juu vaihtaa jo.
Mills

Poissa Poissa


Vastaus #38 : 08.03.2010 klo 21:29:21

Wikmanille täydet minuutit viikonloppuna vasempana pakkina 2-2 -tasurissa Assyriskaa vastaan.
Mills

Poissa Poissa


Vastaus #39 : 14.03.2010 klo 00:23:35

Taas 90 minuuttia vasempana pakkina Bajenin voittaessa Sundsvallin 2-0.
stan gamla

Poissa Poissa


Vastaus #40 : 08.04.2010 klo 13:59:15

Wikman tulee olemaan sivussa 4-6 viikkoa vatsalihaksiston revähtymän vuoksi. Wikman loukkaantui tiistaisessa IFK Mariehamn pelissä ja vaihdettiin pois kentältä. Todella harmittava loukkaantuminen viimeisessä treenipelissä aivan kauden alla.
stan gamla

Poissa Poissa


Vastaus #41 : 29.04.2010 klo 04:22:33

Wikman jo mukana Hammarbyn harjoituksissa loukkaantumisen jälkeen. Tulevana lauantaina Norrköpingiä vastaan vasempana puolustajana jatkaa varmasti David Johansson. Tämän pelin jälkeen Mauro Saez Jarpa taas vapautuu pelikiellosta, joten kilpailua pelipaikasta riittää.
shots

Poissa Poissa


Vastaus #42 : 29.04.2010 klo 08:43:14

Wikman jo mukana Hammarbyn harjoituksissa loukkaantumisen jälkeen. Tulevana lauantaina Norrköpingiä vastaan vasempana puolustajana jatkaa varmasti David Johansson. Tämän pelin jälkeen Mauro Saez Jarpa taas vapautuu pelikiellosta, joten kilpailua pelipaikasta riittää.

No eikös tuo ykköskoostumus ole kuitenkin Wikman - Gerrbrand - Bergman - Johansson? Ja tämä ei muutu ilman loukkaantumisia/pelikieltoja.

Modet voisi vaihtaa otsikon.
Laitalinkki

Poissa Poissa


Vastaus #43 : 16.05.2010 klo 03:25:41

Nyt on vähän yli viisi viikkoa vierähtänyt, eikä Wikmania ole kentällä nähty. Jokohan ensi viikolla uskaltaisi odotella tositoimiin?
stan gamla

Poissa Poissa


Vastaus #44 : 05.06.2010 klo 04:03:28

Wikmanille Hammarby-debyytti kilpailullisissa otteluissa torstaina. Mies pelasi täydet minuutit Hammarbyn kaataessa Trelleborgin Ruotsin Cupissa. Ei kyllä nykyfutiksessa mene homma niin, kuten shots tuossa edellä kirjoitti, että joukkueella on ykköskoostumus, joka ei vaihdu ilman loukkantumisia/pelikieltoja. Ennen Trelleborg-peliä vasempana puolustajana pelikieltoaan lukuunottamatta pelannut Mauro Saez Jarpa on Wikmanin kilpakumppani peliajasta tällä hetkellä. Itse uskoisin Saez Jarpan pelaavan enemmän tällä kaudella...
stan gamla

Poissa Poissa


Vastaus #45 : 16.10.2010 klo 01:20:52

Nimetty Hammarbyn ryhmään lauantaiseen vierasotteluun entistä joukkuettaan, Landskronaa vastaan. Pohjevamma on pitänyt Wikmanin sivussa heinäkuun alkupäivistä lähtien. Paluun kentille Wikman teki 5.10. pelatussa treenipelissä Värmdötä vastaan.
stan gamla

Poissa Poissa


Vastaus #46 : 17.02.2011 klo 11:27:52

Ollut avauksessa Hammarbyn treenipeleissä Väsby Unitedia(5.2.) ja Brommapojkarnaa(15.2.) vastaan. Jälkimmäisessä pelasi ensimmäiset 45 minuuttia ja joissakin forum-arvioissa esitystä kehuttiin. Väsby-pelin peliajasta ei mulla tietoa. Wikmanin kanssa peliajasta vasempana puolustajana kilpailee tulevalla kaudella Fadi Malke ja Mauro Saez Jarpa. Malke noista varmasti paras pelaamaan ylöspäin, Wikman ehkä kuitenkin vakaampi puolustaja. Toivotaan, että paikat pysyvät ehjinä! 
Hisingen

Poissa Poissa


Vastaus #47 : 23.03.2011 klo 23:11:30

Robinin tuoreimmat kuulumiset Kyproksen leiriltä. Toivotaan ehjää kautta ja melkein voisi allekirjoittaa hänen ennusteensa SE-kärkikolmikosta.

http://www.svenskafans.com/fotboll/bajen/FANTV-Bajentruppen-2011-No-5-Robin-Wikman-del-1-397756.aspx
http://www.svenskafans.com/fotboll/bajen/FANTV-Bajentruppen-2011-No-5-Robin-Wikman-del-2-397758.aspx
Johtaja Calu

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Mustat Kuhnurit, Eemeli Virta


Vastaus #48 : 23.03.2011 klo 23:14:49

Paskin pelaaja jonka olen Suomen U-21 maajoukkueessa nähny.

Onko viime vuosina kehittyny?
Mills

Poissa Poissa


Vastaus #49 : 18.04.2011 klo 11:24:12

Kehityksestä en tiedä, mutta kauden ekassa matsissa istui penkillä koko pelin. Tänään uusi mahdollisuus, kun Bajen aloittaa kotipelit Landskronaa vastaan.

 
Sivuja: 1 [2] 3
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa