Wanha futaaja:
Sen verran tulen vastaan, että nostan sakut ohi Italian, tutkittuani euroopanmestaruuskilpailujen saldoa. Saksalla on selvästi enemmän mitaleita. Kuitenkin tulkittiin tilastoja miten päin tahansa, niin sinullekaan ei varmaan ole epäselvää kumpi on ollut pitkässä juoksussa se ykkönen. Brasilia, aivan kiistatta. Vuodesta 81 on muuten jaettu tuo Fifan vuoden pelaaja titteli, ainoana saksalaisena sen on voittanut Matthaus. Brassit ovat vieneet palkinnon kahdeksan kertaa, mikä on luonnollisesti eniten osumia maata kohti.
Noita "vuoden pelaaja”- äänestyksiä on järjestetty eri versioina jo kauan ennen vuotta -81 ja on muutamia saksalaispelaajiakin esim valittu Euroopan parhaiksi tai MM-kisojen parhaiksi. Äänestykset ovat kuitenkin aina mielipiteitä. Mutta esim MM-kisojen top 10 maalintekijät kertovat tulokseen perustuvasta arvojärjestyksestä. En tosin ole tutkinut kovin tarkkaan em. tilastoa, mutta jokainen voi itse etsiä tuon listan itsekin. Äkkiä ajatellen vaikkapa 10 maalia tai enemmän MM-kisoissa tehneitä pelaajia ei kovin montaa ole ja aika hyvä saksalaisedustus siellä on.
Tutkittiin tilastoja miten vain, kyllä helposti sekä Saksa että Brasilia nousevat esiin. Monessa kategoriassa ovat niin tasaisia, ettei olennaista eroa ole ja paljolti (taas) päädytään siihen, että ns. kauneus on katsojan silmässä. Mielipideasia siis lopulta. Moni haluaa dissata sitä maata, josta ei itse (syystä tai toisesta) tykkää.
Minä tykkään molemmista, sekä Brasiliasta että Saksasta. Ja vielä muutamasta muustakin. Enkä jaksa tästä asiasta pidempään vääntää.